Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (15 timer siden):

Hongqie E-HS9 har jo ekstreme delepriser så greit å holde seg unna dem..

https://www.motor.no/aktuelt/ekstreme-priser-pa-kinesiske-bildeler/304865

Men vært morro å prøvd en slik bil. Sikkert komfortabel å kjøre. Går en del av dem i Tromsø.

Kjenner flere som kjøpte seg Honki E-HS9. Fellesnevneren er at de alle ble sjokkert når de så hvor mye rekkevidde de mistet på vinteren. Pluss at de tilbringer mye tid på verkstedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/8/2025 at 3:44 PM, Complexity said:

Ja finnes 3'e parts løsninger der ute, men du får det ikke på den innebygde navigasjonen.

Vet ikke hvordan det er med carplay men med Android Auto er det sykt irriterende at lyd på telefonen må spilles av der. Vet ikke om det er bare min Android auto enhet som har dette problemet eller alle, men når kidsa låner telefonen min for å se på Gabbys dukkehus må vi høre på det alle sammen.. eller koble av Android Auto.

Det slipper man heldigvis i Teslan siden telefon kun er tilkoblet for sms og samtaler.

Så 3rd party head-unit-SW er krise, men å måtte bruke 3rd party for å få ratt-stalks osv er helt greit? Tesla-fan-boys are built different...

Vet ikke om det du sier er tilfelle på iOS, da jeg aldri har prøvd det use-caset du beskriver i løpet av de to årene jeg har hatt bil med CarPlay. 

I og for seg fascinerende å høre fra noen som har 180 grader forskjellige ønsker/behov fra en selv. Selv synes jeg satelittkart er mest visuell støy, har knapt brukt det i alle de årene jeg har brukt Google Maps. En sjelden gang det er nyttg når man har zoomet inn maks og skal se noe rundt en spesifikk bygning (og står i ro). Vil si det er en absolutt fordel å ha et relativt enkelt kart man se essensen i på et kjapt blikk, bilde nr 2 i posten din er jo helt ypperlig. 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, DrAlban3000 said:

Om barna ser på serier osv i bilen kan jeg anbefale fenomenet nettbrett @Complexity. Du får de kasta etter deg brukt på Finn. Å låne bort telefonen til barna på biltur høres nesten håpløst keitete ut - her starter jeg spleis om du ikke får det til økonomisk.

Nettbrett har jeg, men det må nesten være fastmontert da jeg annser det som utrygt for dem å sitte å holde selv. Og fastmontert nettbrett er enda mere keitete... Men er det jeg bruker på lengere turer. 

Bare for å hindre unga i å sovne den lille turen fra butikken så kvelden ikke blir ødelagt så er mobilen man uansett har på seg letteste løsning, så da er det irriterende at den tar over all lyden uten noen valg for å deaktivere det.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en sånn plastmappe man spenner fast på setet og det henger jo der. Om du lar deg irritere over dette slik du sier så finnes det løsninger som i ditt tilfelle ikke krever nesten noe som helst. Har alltid nettbrettet hengende der, koster minimalt med tid og får ha mobilen i fred.

Husk at mobilen fort kan veie en god del om det smeller, så her kan du også bedre sikkerheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Jeg har en sånn plastmappe man spenner fast på setet og det henger jo der. Om du lar deg irritere over dette slik du sier så finnes det løsninger som i ditt tilfelle ikke krever nesten noe som helst. Har alltid nettbrettet hengende der, koster minimalt med tid og får ha mobilen i fred.

Husk at mobilen fort kan veie en god del om det smeller, så her kan du også bedre sikkerheten.

Har du noe remote styring av denne da? Har og sånn plastmappe som holder min og når den ligger der funker touch helt elendig, så må nesten ta den ut av den for å starte noe innhold. Også er det plutselig slutt på den sesongen av det de ser på og de når ikke å trykke for å starte neste osv..

Kansje apple har noe snop løsning for dette. Bruker Android og der er alt jeg har testet hittil ubrukelig..

Uansett så kunne en liten toggle i Android Auto for å streame lyd løst mye av problemet for meg der.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Har du noe remote styring av denne da? Har og sånn plastmappe som holder min og når den ligger der funker touch helt elendig, så må nesten ta den ut av den for å starte noe innhold. Også er det plutselig slutt på den sesongen av det de ser på og de når ikke å trykke for å starte neste osv..

Kansje apple har noe snop løsning for dette. Bruker Android og der er alt jeg har testet hittil ubrukelig..

Har du remote styring av telefonen din når du skal på butikken en kort tur og ungen ikke skal sovne? Eh, du lager ikke endel oppkonstruert her a mister? Høres ut som alt blir gjort vanskeligst mulig i livet ditt 😅 

Kan forklare i detalj:

Kort tur: Setter ungen i stol, finner noe "greier" nedlasta på Netflix. Her er målet å bare ha noen greier på skjerm for å unngå det du nevner med søvn midt på dagen. 

Lang tur: Her bruker jeg litt tid på forhånd ved å finne frem noen episoder eller aller helst en film. Jeg og guttungen har hatt det mye gøy ved at han bruker foten til å bytte episode eller sette den på pause. Målet er at han skal gjøre alt med bena, tilfelle han mister armene. Neida. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, DrAlban3000 said:

Har du remote styring av telefonen din når du skal på butikken en kort tur og ungen ikke skal sovne? Eh, du lager ikke endel oppkonstruert her a mister? Høres ut som alt blir gjort vanskeligst mulig i livet ditt 😅 

Kan forklare i detalj:

Kort tur: Setter ungen i stol, finner noe "greier" nedlasta på Netflix. Her er målet å bare ha noen greier på skjerm for å unngå det du nevner med søvn midt på dagen. 

Lang tur: Her bruker jeg litt tid på forhånd ved å finne frem noen episoder eller aller helst en film. Jeg og guttungen har hatt det mye gøy ved at han bruker foten til å bytte episode eller sette den på pause. Målet er at han skal gjøre alt med bena, tilfelle han mister armene. Neida. 

Nei men det kan jeg starte streaming av noe og bare gi telefonen bak. Nissan Leaf som jeg kjører med 2 svære barnestoler baki har ikke akkurat super plass for en voksen å styre med fastmontert nettbrett hele tiden 😅

Men joda kan alltids prøve å bli flinkere å ha noe klart. Bare for å krisemaksimere enda mere så er gjerne nettbrettet tomt for strøm og "lisensen" for nedlasta innhold på Netflix/Disney er utgått og man må fornye nedlastingene 🥲

Men si ett annet scenario som gjerne hender - sitter i bilen og venter mens man hører på kaptein sabeltann på Spotify, jeg får en reel på Instagram jeg vil sjekke ut. Da stoppes kaptein sabletann og bilen spiller Instagram istedenfor.. Burde vært valg for å slå av dette.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Complexity said:

Nei men det kan jeg starte streaming av noe og bare gi telefonen bak. Nissan Leaf som jeg kjører med 2 svære barnestoler baki har ikke akkurat super plass for en voksen å styre med fastmontert nettbrett hele tiden 😅

Men joda kan alltids prøve å bli flinkere å ha noe klart. Bare for å krisemaksimere enda mere så er gjerne nettbrettet tomt for strøm og "lisensen" for nedlasta innhold på Netflix/Disney er utgått og man må fornye nedlastingene 🥲

Men si ett annet scenario som gjerne hender - sitter i bilen og venter mens man hører på kaptein sabeltann på Spotify, jeg får en reel på Instagram jeg vil sjekke ut. Da stoppes kaptein sabletann og bilen spiller Instagram istedenfor.. Burde vært valg for å slå av dette.

Hadde de gjort det slik, så hadde masse folk blitt forvirret fordi man ikke fikk lyden til det man holdt på med i forgrunnen. På iOS så er det bare et program som kan ha lyden av gangen, feks. Selv på PC så er det en del styr med å sette opp at et program skal bruke en lydutgang og et annet program en annen samtidig.

Jeg turte aldri å gi telefonen min til kidsa når de var små, garantert herpings. Må finnes noen enheter som er beregnet til slikt bruk nå om dagen?

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (15 minutter siden):

Hadde de gjort det slik, så hadde masse folk blitt forvirret fordi man ikke fikk lyden til det man holdt på med i forgrunnen. På iOS så er det bare et program som kan ha lyden av gangen, feks. Selv på PC så er det en del styr med å sette opp at et program skal bruke en lydutgang og et annet program en annen samtidig.

Jeg turte aldri å gi telefonen min til kidsa når de var små, garantert herpings. Må finnes noen enheter som er beregnet til slikt bruk nå om dagen?

Høres ut som det han trenger, er skjermer som festes i stolene foran ungene, som er tilkoblet en chromecast-enhet, som låner nett fra wifisone. Der skal han vel kunne sette på strøm til skjermene bak, som har egne høyttalere eller headset koblet til.

Så kan han ev. streame musikk eller annet til bilen, og få lyden derifra. Er ihvertfall mulig med Android mener jeg, men om han bruker iPhone, så vet jeg ikke om det søttes.

Skjermene og chromecast-enhet kobles til strømuttak via USB-C f.eks. så de får strøm fra bilen når man kjører, så slipper de å gå strømtomme. Bruk gjerne en USB-hub med USB-C til bilen, for å gi strøm til 3 enheter samtidig!

Endret av Snowleopard
Skriveleif, og spesifiserte mer om strømtilkobling
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kalle Klo said:

Mulig men de kunne jo gjemt det godt i en meny eller noe så default var at det var påslått. 

Telefoner i dag tåler sinnsykt mye! 2e året med min S23 nå og den ser helt jævlig ut men funker fortsatt utmerket 😅

Uansett så slipper man hele problemstillingen om bilen selv har bra nok system så man slipper Android auto/carplay som hos f.eks Tesla og en del andre. Bare det å kunne kjøre spotify/apple music/tidal osv som en app i bilen uten å måtte streame fra telefonen hjelper bra på.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Høres ut som det han trenger, er skjermer som festes i stolene foran ungene, som er tilkoblet en chromecast-enhet, som låner nett fra wifisone. Der skal han vel kunne sette på strem til skjermene bak, som har egne høyttalere eller hedset koblet til.

Så kan han ev. streame musikk eller annet til bilen, og få lyden derifra. Er ihvertfall mulig med Android mener jeg, men om han bruker iPhone, så vet jeg ikke om det søttes. Skjermene kobles til strømuttak via USB-C f.eks. så de får strøm fra bilen når man kjører, så slipper de å gå strømtomme.

Veldig mye styr med andre ord..

Tenker det blir en Model Y snart og når unga er stor nok til å sitte forover så har de jo en skjerm der de kan se på. Den er jo dog montert ganske lavt så spørs hvor bra det er for nakken deres..

screenshot-2025-01-09-at-64556-pm.jpeg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Tenker det blir en Model Y snart og når unga er stor nok til å sitte forover så har de jo en skjerm der de kan se på. Den er jo dog montert ganske lavt så spørs hvor bra det er for nakken deres..

Skulle til å nevne løsningen i TMYJ, så så jeg du hadde skrevet noe mere. Så da tok jeg frem visning av denne, så jeg kunne kommentere på den i stedet.

Ja, er nok en bedre løsning, selv om jeg helst hadde sett skjermene festet i seteryggene, så ihvertfall 2 unger kan se det der det er mest naturlig og best for nakken.

EDIT: Forøvrig ikke mye styr annet enn første gangen man setter opp...

Endret av Snowleopard
Se Edit:
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Complexity said:

screenshot-2025-01-09-at-64556-pm.jpeg

Model Y koster vel 3x det en Leaf gjør. Du kan kjøpe mange enheter til kidsa for den prisforskjellen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...