coyotl Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Mye BYD osv langs veiene nå. Norge har vel ikke spesiell toll for kinabiler? Har sansen for de svære drogene med Rolls vibber, er det Xpeng eller noe (har ikke EV enda) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Lols Loyce look er Hongqi E-HS9. De har en designer som var i Rolls Royce før faktisk. Syns det er veldig lite kinabiler her i området. 2 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden De svære drogene er Hongqi hs9, ærlig talt blant styggeste bilene jeg ser på veiene. Ser jo ut som de alltid kjører i oppoverbakke. 🤣 4 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Hater å inrømme at den sakte men sikkert "vokser på meg". 🫣 Kan ikke kjøpe en av 2 grunner; kinabil, og jeg har lært nevøene mine på 7 å alltid rope 'Honqidonqi' hver gang de ser en. 1 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden coyotl skrev (11 minutter siden): Har sansen for de svære drogene med Rolls vibber, er det Xpeng eller noe Det er som andre også svarer her, Hongqi E-HS9. De er visst veldig komfortable, men dårlig driftsikkerhet og dårlig rekkevidde trekker ned. Jeg er heller ikke stor fan av grillen på de, den blir litt "mye" og veldig iøynefallende. Og jeg liker ikke å skille meg ut i trafikken. Så jeg har en veldig mye solgt SUV i sølvgrå farge... det mest standard du får om dagen 😄 2 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Går en del BYD Tang er det vel som drosje her på Vestlandet og ingen mangel på kinabiler. Nå skal det jo komme noen mindre som skal bikke under 200 000. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Nukleosid skrev (23 minutter siden): Det er som andre også svarer her, Hongqi E-HS9. De er visst veldig komfortable, men dårlig driftsikkerhet og dårlig rekkevidde trekker ned. Jeg er heller ikke stor fan av grillen på de, den blir litt "mye" og veldig iøynefallende. Og jeg liker ikke å skille meg ut i trafikken. Så jeg har en veldig mye solgt SUV i sølvgrå farge... det mest standard du får om dagen 😄 Likbil synes jeg det ser ut som - aldri likt merket. Ordet vulgær kommer alltid i tankene når jeg ser dem på veien. Og denne logoen/kjennetegnet med den rød stripen skriker på en måte gammel kina kommunisme...Derfor liker jeg ikke dette merket. Mens BYD og Xpeng står frem som det moderne Kina, så står Hongqi for det tradisjonelle kommunistiske Kina.....Så her blir det nok aldri kjøpt noen Hongqi......Har snakket med de som selger merket og de sier også at produsenten har noen kvalitetsutfordringer også..f.eks er dørlistene limt og løsner i kulde....Ikke at dette er noe stort problem å fikse, men det viser at akkurat dette merke har tatt noen snarveier. Ikke hørt noe negativt om Xpeng eller BYD på samme måte - men studert litt detaljer på dem også som jeg personlig stusser litt på. F.eks har Xpeng ett plastdeksel over hvert løftepunkt - dette er hardplast som lett kan ryke i sterk kulde - mao kan man fort miste disse på vinterstid. BYD sin lakk er heller ikke premium - her er det mye av det man omtaler som appelsinhud. Videre er lakken veldig tynn og blir lett utsatt for riper. Det er alltid noe med nye merker... 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Hongqie E-HS9 har jo ekstreme delepriser så greit å holde seg unna dem.. https://www.motor.no/aktuelt/ekstreme-priser-pa-kinesiske-bildeler/304865 Men vært morro å prøvd en slik bil. Sikkert komfortabel å kjøre. Går en del av dem i Tromsø. Endret 5 timer siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden "Appelsinhud" har jeg fått inntrykk av at er blitt mer vanlig pga både lakkeringsmetoden og tørketid, på disse "miljø-lakktypene". Altså ikke noe man bare kan si skjer med nye merker som skal spare penger, men kan fort forekomme og på mer premium biler. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Man finner appelsinhud på de fleste biler nå til dags, nesten uavhengig av produsent eller opprinnelsesland. På den måten kan de spare litt på grunnarbeid uten at det vises så godt, "huden" skjuler en del defekter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Lakk har med kulturforskjeller, vaner og kunnskap å gjøre. Amerikanerne ligger et par tiår bak Europa i lakkteknologi på vanlige biler. Japanerne er tett opp mot Europeisk lakk i kvalitet og metode. Tesla (R, S, X, 3 som fantes da jeg hørte dette) ble trukket fram som skrekk-eksempel på hvor first price det kunne gjøres. Det er mitt kjappe resyme fra en ivrig lakk-entusiast her i byen med masse kunnskap og erfaring om spesial-lakkering. Det meste gikk over hodet på meg når disse lakkentusiastene pratet, men jeg forsto at de hadde peiling. 2 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (2 timer siden): Lakk har med kulturforskjeller, vaner og kunnskap å gjøre. Amerikanerne ligger et par tiår bak Europa i lakkteknologi på vanlige biler. Japanerne er tett opp mot Europeisk lakk i kvalitet og metode. Tesla (R, S, X, 3 som fantes da jeg hørte dette) ble trukket fram som skrekk-eksempel på hvor first price det kunne gjøres. Det er mitt kjappe resyme fra en ivrig lakk-entusiast her i byen med masse kunnskap og erfaring om spesial-lakkering. Det meste gikk over hodet på meg når disse lakkentusiastene pratet, men jeg forsto at de hadde peiling. Det stemmer nok det ja. Er selv veldig nøye når det kommer til bilpleie og lakk(dog ingen ekspert) og har ved et par tilfeller merket at lakken på min TM3 virker å være litt for myk/dårlig. Begynnende rust på innsiden av bakluka og noe lakk som har begynt å prelle av ved hjulbuen, bak svettlapp. Satser på å få begge deler dekt på garanti. Utenom det ser lakken fortsatt veldig bra ut. Men klart, her til lands får lakken kjørt seg ekstra hardt av åpenbare grunner. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, Iterion said: Men klart, her til lands får lakken kjørt seg ekstra hardt av åpenbare grunner. Det er vel likt for alle biler sånn sett. Generelt sett er vintersesongen svært hard med salt, sand, is etc. Vask så ofte man kan egentlig, verste er når skitten setter seg skikkelig på lakken, da blir det jobb å få den ren. Er ikke så sikker på at europeisk lakk nødvendigvis er bedre lenger. Ser masse begynnende rust på 2015-2017 e-golf f.eks. Kanskje en kombinasjon av dårlig vedlikehold, mye salt og sand på vegene, mulig det er litt sinkslipp også. Det ble vesentlig dårligere etter de begynte med miljølakk en gang på 90-tallet trolig, men tidspunktet for dette er jeg litt usikker på. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden kremt skrev (6 minutter siden): Det er vel likt for alle biler sånn sett. Generelt sett er vintersesongen svært hard med salt, sand, is etc. Vask så ofte man kan egentlig, verste er når skitten setter seg skikkelig på lakken, da blir det jobb å få den ren. Er ikke så sikker på at europeisk lakk nødvendigvis er bedre lenger. Ser masse begynnende rust på 2015-2017 e-golf f.eks. Kanskje en kombinasjon av dårlig vedlikehold, mye salt og sand på vegene, mulig det er litt sinkslipp også. Det ble vesentlig dårligere etter de begynte med miljølakk en gang på 90-tallet trolig, men tidspunktet for dette er jeg litt usikker på. Ja, her til lands så er det vel det. Men si en bil i California da ruster jo mye mindre enn her i Norge. Skitet og saltet setter seg mye dårligere på biler som er coata og godt vedlikehold heldigvis. Det er nok en god kombinasjon ja. VW og VAG biler har jo også vært kjent for litt vel rask rustdannelse tidligere. Men klart når en bil er 10+ år skal det jo litt til å ikke ha en god del begynnende rust, spesielt dersom man driter i bilpleie. Lenke til kommentar
coyotl Skrevet 24 minutter siden Del Skrevet 24 minutter siden Dette har etter hva jeg har lest blitt anmerket i Russland etter at kinesiske biler (for det aller meste drivstoff) overtok for europeiske osv i Russland i 2022: lakkering/behandling/beskyttelse er ikke robust nok for til dels svært tøffe russiske forhold. Rustbeskyttelse er sikkert ikke verre enn andre. Det eneste som gir full garanti der er Fluid Film e.l Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 7 minutter siden Del Skrevet 7 minutter siden coyotl skrev (14 minutter siden): Dette har etter hva jeg har lest blitt anmerket i Russland etter at kinesiske biler (for det aller meste drivstoff) overtok for europeiske osv i Russland i 2022: lakkering/behandling/beskyttelse er ikke robust nok for til dels svært tøffe russiske forhold. Rustbeskyttelse er sikkert ikke verre enn andre. Det eneste som gir full garanti der er Fluid Film e.l Er imponerende at Fluid film er nok og, når du ser den variable kvaliteten på veiene der borte. Og da har jeg ikke engang nevnt klimaet. 🫣 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå