Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, 1Dr.E said:

Kikker på Leaf. 

Er disse brukte høyt prisa? 2019 Tekna 40kWh til 240.000. Ser man får splitter ny til 265.000 nå, riktignok Acenta. 

Får vel ganse mye annet snadder nå til den prisen? Leaf mangler kjøling\varming av batteriet (som er frustrerende på langtur da batteriet alltid er for kaldt eller for varmt til å lade raskt på hurtigladere) samt har Chademo istede for CCS - en plugg som fases mer og mer ut i norge. Selv Nissan har gått over til CCS på deres nye Ariya..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (8 minutter siden):

Får vel ganse mye annet snadder nå til den prisen? Leaf mangler kjøling\varming av batteriet (som er frustrerende på langtur da batteriet alltid er for kaldt eller for varmt til å lade raskt på hurtigladere) samt har Chademo istede for CCS - en plugg som fases mer og mer ut i norge. Selv Nissan har gått over til CCS på deres nye Ariya..

Chademo-pluggen hadde jeg ikke brydd meg så mye om. Alle nye ladestasjoner som blir bygget har både chademo og ccs. Men at batteriet verken har kjøling eller varming er vel an av grunnene til at Leaf har slitt med tidlig degradering av batteriene. Jeg hadde nok unngått å kjøpe en bil i dag uten varme eller kjøling på batteriet.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (24 minutter siden):

Hva mener du med 0?

Batteriet degraderes mest helt i starten, deretter flater det ut. Bilen er nok fult brukbar enda om 10 år.
Teslabjørn hadde sikkert klokka inn en million på 10 år om han hadde hatt bilen så lenge 😅 Han kjører helt absurd mye, og det værste er at han for det meste kjører lånte biler og ikke sine egne.

Utfordringen min er at jeg begynner  «kaldsvette» når prislappen passerer 150k. Jeg vil helst da kunne kjøre den i 4 år, før den ikke kan lenger, man må jo kunne kjøre noen mil før man lader ellers blir bilen en hobby. Samtidig ønsker jeg ikke månedlige eller oftere verkstedbesøk med høye regninger. dette kan jeg på fossilt 

det er også synd at batteriene på nye biler går i kverna slik vi ser på nrk.

hadde egentlig trodd at mx30 kunne blitt en bil jeg kunne kjøpt på et tidspunkt, men ble veldig skuffet over batteri og synes den har mer plastisk utseende enn min mazda3. 

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Leaf mangler kjøling\varming av batteriet (som er frustrerende på langtur da batteriet alltid er for kaldt eller for varmt til å lade raskt på hurtigladere) 

Et overdrevet problem tatt helt ut av propsjoner om du spør meg :p . Jeg hadde to 60 mils turer på sommeren i Leafen før den møtte skjebnen sin i fronten på en volvo, de to første ladingene som jeg kom meg 40-45 mil på ca fikk jeg max fart på uten noe problemer, den 3. ladingen så merket jeg ladingen droppet noe men det utgjorde ikke mer en kanskje 15 minutt ekstra på ladestasjonen. 

Leaf 40 kwh er super bil om en ikke kjører veldig mye og langt på motorvei i 110+ først da begynner rapidgate å bli et mer reelt problem.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Evil-Duck said:

Et overdrevet problem tatt helt ut av propsjoner om du spør meg :p . Jeg hadde to 60 mils turer på sommeren i Leafen før den møtte skjebnen sin i fronten på en volvo, de to første ladingene som jeg kom meg 40-45 mil på ca fikk jeg max fart på uten noe problemer, den 3. ladingen så merket jeg ladingen droppet noe men det utgjorde ikke mer en kanskje 15 minutt ekstra på ladestasjonen. 

Leaf 40 kwh er super bil om en ikke kjører veldig mye og langt på motorvei i 110+ først da begynner rapidgate å bli et mer reelt problem.

Godt mulig det ikke er så ille i praksis som man får inntrykk av. Ser bare på Bjørn sine videoer at han sjelden er imponert og ofte tar en facepalm når han skal lade med Leaf 😅 Men han kjører jo ganske mye i slengen da. Han annbefaler Leaf til folk i Finnmark, for da kan de parkere bilen i noen timer så batteriet får kjølt seg før man lader.

Lexus UX 300e er vel heller ikke noe god på lading. Så en som klarte å få hele 11kW på sin med hurtiglader.
Er jo det mange andre biler får med AC.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, maanemann said:

Utfordringen min er at jeg begynner  «kaldsvette» når prislappen passerer 150k. Jeg vil helst da kunne kjøre den i 4 år, før den ikke kan lenger, man må jo kunne kjøre noen mil før man lader ellers blir bilen en hobby. Samtidig ønsker jeg ikke månedlige eller oftere verkstedbesøk med høye regninger. dette kan jeg på fossilt 

det er også synd at batteriene på nye biler går i kverna slik vi ser på nrk.

hadde egentlig trodd at mx30 kunne blitt en bil jeg kunne kjøpt på et tidspunkt, men ble veldig skuffet over batteri og synes den har mer plastisk utseende enn min mazda3. 

Er nok ikke så veldig mye bra å finne til under 150 enda, men det kommer seg. Elbiler krever mye mindre service og vedlikehold enn fossilbiler så du trenger ikke være bekymret for det.

Bremser burde smøres innimellom så de ikke ruster fast. Det er vel eneste "servicen" de egentlig trenger.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Godt mulig det ikke er så ille i praksis som man får inntrykk av. Ser bare på Bjørn sine videoer at han sjelden er imponert og ofte tar en facepalm når han skal lade med Leaf 😅 Men han kjører jo ganske mye i slengen da. Han annbefaler Leaf til folk i Finnmark, for da kan de parkere bilen i noen timer så batteriet får kjølt seg før man lader.

Lexus UX 300e er vel heller ikke noe god på lading. Så en som klarte å få hele 11kW på sin med hurtiglader.
Er jo det mange andre biler får med AC.

Nå kjører vel og Bjørn mye på motorvei, samt om du har sett de eldre leaf videoene har du nok sett pre BMS updaten som endret veldig mye på ladekurven og fjernet rapidgate problemet for de fleste turer folk drar på i en 40 kwh elbil. En annen fordel med leaf batteriene er at de gir en lang go f.. i minusgrader, den ladet på max fart stort sett hver gang jeg plugget den inn. Kiaen jeg har nå sliter i mye mer med akkurat det aspektet, mest på grunn av en teit designet batterivarmer som ikke starter før du har koblet i ladekabelen 🤪

Med leaf batteriet tror jeg Nissan valgte å gjøre det så simplistisk som mulig både for produksjon og vedlikehold, etter å ha sett en videoer av batteri swaps blir jeg nesten mer og mer fan av denne tilnærmingen, det er jo en mindre del som kan streike, et mindre servicepunkt og å bytte batteripakke er faktisk en latterlig lett jobb om en har skikkelig løfteutstyr. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Evil-Duck said:

Nå kjører vel og Bjørn mye på motorvei, samt om du har sett de eldre leaf videoene har du nok sett pre BMS updaten som endret veldig mye på ladekurven og fjernet rapidgate problemet for de fleste turer folk drar på i en 40 kwh elbil. En annen fordel med leaf batteriene er at de gir en lang go f.. i minusgrader, den ladet på max fart stort sett hver gang jeg plugget den inn. Kiaen jeg har nå sliter i mye mer med akkurat det aspektet, mest på grunn av en teit designet batterivarmer som ikke starter før du har koblet i ladekabelen 🤪

Med leaf batteriet tror jeg Nissan valgte å gjøre det så simplistisk som mulig både for produksjon og vedlikehold, etter å ha sett en videoer av batteri swaps blir jeg nesten mer og mer fan av denne tilnærmingen, det er jo en mindre del som kan streike, et mindre servicepunkt og å bytte batteripakke er faktisk en latterlig lett jobb om en har skikkelig løfteutstyr. 

Var vel nyeste med 62kWh han testa sist:

bhjorn.thumb.png.38a9bf293c3681d89bc2331de84f6bdb.png

Men som sakt ikke alle som tenker å ta leafen sin på langtur. Noen skal jo kansje bare pendle til og fra jobb med den og det vil den jo fungere fint til. Men det ville nok ikke skadet med aktiv temperaturstyring..

Batteriet er nok enklere og billigere å produsere uten, men tror ikke selve prosessen med å bytte batteri ville blitt så mye vanskeligere av å koble på to slanger.. 😛 Kunne omså hatt en vifte som blåser på batteriet slik de første Ioniq har, det ville jo hjulpet bare det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg vet om det væskekjølte batteriet i Kiaaen er at servicen som inkluderer bytte av kjølevæske koster i overkant av 8000 kroner så et dyrt ekstra service punkt er det vertfall. 

Eneste scenarioet jeg ser for meg at 62 kwh leaf kan overopphete for hvermansen er en eventuell eurotrip eller lignende hvor en kjører lange strekker hver dag uten gi bilen mulighet til å kjøle seg ned mellom hvert "ritt". Kjøringen Tesla Bjørn driver med er ikke akkurat representabelt for de aller aller fleste av oss :p 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Men som sakt ikke alle som tenker å ta leafen sin på langtur. Noen skal jo kansje bare pendle til og fra jobb med den og det vil den jo fungere fint til. Men det ville nok ikke skadet med aktiv temperaturstyring..

Batteriet er nok enklere og billigere å produsere uten, men tror ikke selve prosessen med å bytte batteri ville blitt så mye vanskeligere av å koble på to slanger.. 😛 Kunne omså hatt en vifte som blåser på batteriet slik de første Ioniq har, det ville jo hjulpet bare det.

E-NV200 har jo også en form for kjøleløsning så rart ikke NIssan gikk for en slik løsning på siste versjonene av Leaf når de allerede hadde den innomhus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 minutter siden):

E-NV200 har jo også en form for kjøleløsning så rart ikke NIssan gikk for en slik løsning på siste versjonene av Leaf når de allerede hadde den innomhus.

Mulig en måtte redesignet batteripakken betydelig for å få til skikkelig luftgjennomstrømning mellom pakkene, og alle leaf pakker har jo identiske dimensjoner foruten om 62 kwh som er litt høyere.  Utformingen til E-NV200 pakken har ganske annerledes utforming enn Leaf pakkene. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Evil-Duck said:

Det jeg vet om det væskekjølte batteriet i Kiaaen er at servicen som inkluderer bytte av kjølevæske koster i overkant av 8000 kroner så et dyrt ekstra service punkt er det vertfall. 

Eneste scenarioet jeg ser for meg at 62 kwh leaf kan overopphete for hvermansen er en eventuell eurotrip eller lignende hvor en kjører lange strekker hver dag uten gi bilen mulighet til å kjøle seg ned mellom hvert "ritt". Kjøringen Tesla Bjørn driver med er ikke akkurat representabelt for de aller aller fleste av oss :p 

Hvor ofte må det utføres? Var jo en absurd pris på litt kjøleveske. Flushing av automatkassen på min forrige kosta bare 4000kr og det var en ganske omfattende jobb som krevde spesialutstyr. Og det gikk med 12 liter olje :p

Kjølevæsken skal vare bilens liv er alt som står i min manual, men tenker det sikkert er lurt å bytte den når bilen begynner å dra på årene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Hvor ofte må det utføres? Var jo en absurd pris på litt kjøleveske. Flushing av automtkassen på min forrige kosta bare 4000kr og det var en ganske omfattende jobb som krevde spesialutstyr. Og det gikk med 12 liter olje :p

Kjølevæsken skal vare bilens liv er alt som står i min manual, men tenker det sikkert er lurt å bytte den når bilen begynner å dra på årene.

På kia skal servicen utføres etter 3 år eller 60 000 km kjørt mener jeg på det var. Det var mye billigere før 2020 da det kom nye krav om spesialvæske med mye mindre elektrisk lede evne som og gjør at den oftere må byttes samt at selve væsken er svindyr.Det var vertfall forklaringen jeg fikk servert av Bertel O. Steen når vi gikk gjennom service kost på bilen før jeg skrev under kontrakt.

Edit: De 8000 kronene er for vanlig service+bytte av kjølevæske. Så med vanlig service pris fakturert inn i regnestykket blir væskebytte rundt 5500 kroner

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

På kia skal servicen utføres etter 3 år eller 60 000 km kjørt mener jeg på det var. Det var mye billigere før 2020 da det kom nye krav om spesialvæske med mye mindre elektrisk lede evne som og gjør at den oftere må byttes samt at selve væsken er svindyr.Det var vertfall forklaringen jeg fikk servert av Bertel O. Steen når vi gikk gjennom service kost på bilen før jeg skrev under kontrakt.

Edit: De 8000 kronene er for vanlig service+bytte av kjølevæske. Så med vanlig service pris fakturert inn i regnestykket blir væskebytte rundt 5500 kroner

Såppas ja. Min bil bruker vanlig grønn frostvæske som er ikke noe stor kostnad å bytte en dag. 

Litt av poenget med elbil er jo å slippe dyre servicer, så er jo surt når de begynner med slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Såppas ja. Min bil bruker vanlig grønn frostvæske som er ikke noe stor kostnad å bytte en dag. 

Litt av poenget med elbil er jo å slippe dyre servicer, så er jo surt når de begynner med slikt.

Jeg er usikker på om det er et EU krav eller lignende eller om det er et krav fra kia/hyundai sentralt, men jeg vet Kona, E-Soul og E-Niro og brukte vanlig frostvæske før 2020 og alle biler som er registrert før 2020 skal fortsatt ha vanlig frostvæske på service utifra hva folk på gruppene skriver, som gjør servicen mangfoldige tusen billigere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (27 minutter siden):

Mulig en måtte redesignet batteripakken betydelig for å få til skikkelig luftgjennomstrømning mellom pakkene, og alle leaf pakker har jo identiske dimensjoner foruten om 62 kwh som er litt høyere.  Utformingen til E-NV200 pakken har ganske annerledes utforming enn Leaf pakkene. 

Tror nok Nissan ingeniørene kunne laget en kjøleløsning for Leaf lignende som E-NV200 har om de fikk lov men det hadde krevd litt av bilen også for det måtte være et opplegg for kjølemediet i bilen også og er nok grunnen til at de lot det være.
Blei nok rett og slett  prioritert bort tenker jeg.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Det jeg vet om det væskekjølte batteriet i Kiaaen er at servicen som inkluderer bytte av kjølevæske koster i overkant av 8000 kroner så et dyrt ekstra service punkt er det vertfall. 

Om man er seriøse med annen håndsbruk og resirkulering av batterier, så burde dem selv være interessert i å gjøre dette kostnadsfritt for å få inn batterier med lenger levetid når bilen takker for seg. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (32 minutter siden):

Om man er seriøse med annen håndsbruk og resirkulering av batterier, så burde dem selv være interessert i å gjøre dette kostnadsfritt for å få inn batterier med lenger levetid når bilen takker for seg. 

Hvem burde dekke det? Kia/Hyundai? De interesserer seg vel først og fremst om å selge så mye biler som mulig. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Hvem burde dekke det? Kia/Hyundai? De interesserer seg vel først og fremst om å selge så mye biler som mulig. 

Kan Kia/Hyundai få ut 80% av materialene til neste batteri, så vil det lønne seg å få biler levert dem ved bilens "ende". Kan de I tillegg få 5-10år ut av batteriet før det knuses ved å vedlikeholde det, så vil jo det gi mer avkastning enn disse 8k - er ihvertfall min tanke. 

God måte å bygge fornøyde kunder på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...