Jotun Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Trestein skrev (1 time siden): Det er ikke forventet at en helt ny bil skal på verksted hele tiden. Desember 22 er omtrent som min. Den har ikke hatt noen feil heller etter 55 oookm. Skreiv ikke noe om feil. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Markiii skrev (21 timer siden): Finnes det egentlig noe som kan konkurrere med Tesla? Basert på noen års erfaring med å hjelpe noen tusen kunder, så tror jeg at jeg trygt kan si nei. For din del, så tror jeg ikke det finnes noen gode alternativer til Tesla. For mange andre finnes det imidlertid mye å velge i. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Complexity skrev (21 timer siden): Er en grunn til at de har solgt så godt. Generasjonene som vokser opp nå digger tech, og tesla har satset hardt på det. Bare det å ha satelittkart på navigasjonen kontra 2D kart med 4 farger som alle andre gjør mye for opplevelsen. Og god app som alltid funker. Men er mye gode konkurenter der ute om man ikke synes slikt er viktig. Men det er viktig for meg.. Generasjonen som vokser opp nå liker stort sett ikke tech i det hele tatt, de liker gadgets. Hvilket passer bra, for Tesla har mye gadgets, men veldig lite tech. Tesla er enkle og billige biler, derfor selger de bra. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Markiii skrev (14 timer siden): Har aldri hatt noen problemer med komfort i Teslaen min egentlig. Jeg er helt avhengig av Autopilot. Får mareritt av tanken på å ikke ha noe lignende når jeg kjører mine daglige turer. Aldri hatt noe problem med dugg. Det er ikke bare rekkevidde, lading og pris, men apptilgang, forvarming, osv. Det er jo slikt som er viktig for meg. Innebygget dashcam og noe Sentry Mode-aktig går det jo an å ettermontere, så de er ikke nødvendigvis en "dealbreaker". Men jeg vil ikke ha bil uten dashcam og som ikke filmer hvis noen f.eks. prøver å bryte seg inn. App og forvarming har vel dei fleste i dag? Sjølvsagt ulik kvalitet og funksjonalitet. Det høyrest ut som Tesla er bilen for deg. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Iterion skrev (1 time siden): Okei den Volvo sedanen synes jeg ser veldig elegant og fin ut faktisk. Virker forholdsvis kompakt og veldig imponerende specs og rekkevidde på den. Prisen derimot…det er en annen sak. Interiøret er minimalistisk, men er det god nok kvalitet på interiøret i forhold til prisen? Jeg syns Volvo er priset kunstig høyt, bare se på XC40, eller EX40 som den nå heter. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden EX90 får mye skryt for komfort, støydemping, kjøreegenskaper på langtur. Sett noen i trafikken og den er utrolig anonym. Litt rart egentlig. De har vel ikke hatt noen særlige storselgere i det siste, men EX30 har solgt mye på kort tid da. Den er vel laget i Kina som mange av de andre modellene. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 22 hours ago, Markiii said: Jeg har prøvd å orientere meg litt i markedet, men sliter med å finne biler som kan konkurrere mot Tesla (både Model Y og 3) for mine behov. Hvilke biler kan man få samme rekkevidde, navigasjon, appstyring, autopilot, AWD, med mer, til en fornuftig pris? En Tesla Model 3 koster nå 440K uten vinterhjul. Rekkevidde 600 km. Den har "alt", kanskje unntatt en optimal løsning på bakluka. Har prøvd å se meg rundt, men selv dyrere biler klarer ikke å nå opp til Tesla som jeg klarer å se. Selv når jeg godtar at infotainment-systemet ikke blir like bra så sliter jeg med å finne noe. Så på ID.4, men har prøvd f.eks. cruise control-systemet der og var ikke videre imponert. Navigasjonen ser ut som den er fra 70-tallet. Rekkevidden er ikke den beste. Og prisen er som Tesla eller høyere hvis man ser på Model 3. Finnes det egentlig noe som kan konkurrere med Tesla? Model 3 har få konkurrenter om man kan leve med den lave innlastningen og ikke skiluke. Model Y, så er Skoda Enyaq en sterk konkurrent i mine øyne. Største mangelen med Enyaq i mine øyne ift Model Y er Mobilnøkkel Førerprofiler som følger alle førers innstillinger inkl ratt, favoritter i navi etc. Den blir ganske mye dyrere enn Model Y dersom man skal gjøre den bedre enn model Y. Dynamisk understell RS for å få samme kraft Gjør at den havner i en ganske annen prisklasse enn Y. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Olsenhower skrev (Akkurat nå): Jeg syns Volvo er priset kunstig høyt, bare se på XC40, eller EX40 som den nå heter. Jeg må si meg enig i det. Greit nok at de er i «premiumsegmentet», men føler fortsatt at de legger seg for høyt hva gjelder pris på mange modeller. Den billigste ES90 versjonen starter på 660k ser jeg. Da med bakhjulstrekk og 650km WLTP. Interiøret er minimalistisk som sagt og det oser ikke akkurat premium av det, selv om setene ser gode ut. Da bør isåfall støynivå og kjørekomfort vært topp skal det forsvare den prisen. kremt skrev (6 minutter siden): EX90 får mye skryt for komfort, støydemping, kjøreegenskaper på langtur. Sett noen i trafikken og den er utrolig anonym. Litt rart egentlig. De har vel ikke hatt noen særlige storselgere i det siste, men EX30 har solgt mye på kort tid da. Den er vel laget i Kina som mange av de andre modellene. Stemmer. Tviler ikke på at den har bra med komfort, støydemping og kjøreegenskaper. Det er noe man forventer av Volvo også, spesielt til den prisen. Den er utrolig anonym på veien ja? Det er vel den elektriske versjonen av S90, synes ES 90’en ser bedre ut, men har ikke sett den på veien enda. Er vel kanskje ikke en bil som skiller seg spesielt ut på veien. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Iterion skrev (7 minutter siden): Jeg må si meg enig i det. Greit nok at de er i «premiumsegmentet», men føler fortsatt at de legger seg for høyt hva gjelder pris på mange modeller. Den billigste ES90 versjonen starter på 660k ser jeg. Da med bakhjulstrekk og 650km WLTP. Interiøret er minimalistisk som sagt og det oser ikke akkurat premium av det, selv om setene ser gode ut. Da bør isåfall støynivå og kjørekomfort vært topp skal det forsvare den prisen. Hvilke konkurenter er billigere? Har ikke sjekket så nøye, men for meg virker det som iallefall EX90, ligger litt under konkurentene. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden AL123 skrev (2 minutter siden): Hvilke konkurenter er billigere? Har ikke sjekket så nøye, men for meg virker det som iallefall EX90, ligger litt under konkurentene. Tja. Man får jo mye mer bil for pengene velger man en Tesla Model 3 f.eks, som starter på rundt 400k ny, med bedre WLTP og i tillegg får man tilgang til den billigste ladingen via deres ladestasjoner. En no-brainer spør du meg. Utenom det har den nok ikke så mange direkte konkurrenter. De fleste kjøper SUV idag i Norge og av sedaner er det jo Model 3 som har vært unntaket de siste årene. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Iterion skrev (14 minutter siden): Tja. Man får jo mye mer bil for pengene velger man en Tesla Model 3 f.eks, Joda, og så kan man kjøpe feks nye Renault 5 som klarer 90% av jobben til en Model Y og som er mye bedre å kjøre for 250k, men det var ikke poenget. Jeg mente selvfølgelig hva biler som konkurerer i samme segment koster. 3 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) AL123 skrev (12 minutter siden): Joda, og så kan man kjøpe feks nye Renault 5 som klarer 90% av jobben til en Model Y og som er mye bedre å kjøre for 250k, men det var ikke poenget. Jeg mente selvfølgelig hva biler som konkurerer i samme segment koster. Men de konkurrerer jo i samme segment? Vi snakker jo om sedan segmentet her? Som det ikke er så mange av i dagens elbilmarked. Det virker som en direkte utfordrer til Model 3, bare til en mye høyere pris. Klart den er litt lenger og har mer bakkeklaring, men vesentlig mindre bagasjeplass også. Derfor ser jeg heller ikke at denne kommer til å selge noe særlig godt, til det er prisen rett og slett for høy. I tillegg er jo sedaner ikke særlig attraktive her til lands, utenom da nevnte Model 3 som er unntaket. Endret 7 timer siden av Iterion Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Iterion skrev (23 minutter siden): Men de konkurrerer jo i samme segment? Vi snakker jo om sedan segmentet her? Som det ikke er så mange av i dagens elbilmarked. Det virker som en direkte utfordrer til Model 3, bare til en mye høyere pris. Klart den er litt lenger og har mer bakkeklaring, men vesentlig mindre bagasjeplass også. Derfor ser jeg heller ikke at denne kommer til å selge noe særlig godt, til det er prisen rett og slett for høy. I tillegg er jo sedaner ikke særlig attraktive her til lands, utenom da nevnte Model 3 som er unntaket. ES90 er ca 5m lang. Vi, si det er en bil i klasse med ihvertfall BMW i5 sedan. TM3 er en knøttebil til sammenligning, som 3-serie BMW som ofte kalles konebil. Når den da er ment å være premium, så sier det seg selv at den vil bli dyrere enn TM3. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Iterion skrev (23 minutter siden): Men de konkurrerer jo i samme segment? Vi snakker jo om sedan segmentet her? Som det ikke er så mange av i dagens elbilmarked. Det virker som en direkte utfordrer til Model 3, bare til en mye høyere pris. Klart den er litt lenger og har mer bakkeklaring, men vesentlig mindre bagasjeplass også. Derfor ser jeg heller ikke at denne kommer til å selge noe særlig godt, til det er prisen rett og slett for høy. I tillegg er jo sedaner ikke særlig attraktive her til lands, utenom da nevnte Model 3 som er unntaket. Størrelse er selvsagt ikke det eneste segmentet som finnes. Bently Bentega konkurerer ikke mot Hongqi, for å si det sånn. Volvo er en premiumbil, mens Model 3 og Model Y er i motsatt ende. Når det er sagt, så er de ikke i samme størrelse heller. ES90 er nok mer konkurenter med i5, Model S og EQS størrelsesmessig, og da er ikke prisen så ille. 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Duriello skrev (16 timer siden): Regner med at kinabil er utelukket. 🙂 Nei, alle forslag er av interesse. På det nåværende tidspunkt fremstår jo Kina nesten mer stabil og rasjonell en Trump/Musk... Jeg har ikke bestemt meg 100% for å kvitte meg med Tesla, men hvis jeg finner et like bra/bedre alternativ så blir det lav terskel for å gjøre det. Det er slik jeg tenker. Duriello skrev (16 timer siden): Hvilken Tesla har du nå, sånn at man kan snevre inn parameterne litt? (Om det står opplyst så har jeg skummet forbi det) Akkurat nå har jeg Model Y, men egentlig trenger jeg ikke så stor bil. Så hvis jeg for eksempel velger Model 3, så blir det mye billigere samt at jeg får mer rekkevidde. Jeg hadde Model 3 tidligere, og bakluka er ikke optimal på den, men ikke et enormt problem når man tenker på alt det andre man får. Endret 6 timer siden av Markiii Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Trestein skrev (16 timer siden): Nå er det mange teslaer som har RWD så det er ikke grunnleggende. App tilgang er vel noe man har hatt til biler i 15år snart. Noen har vert gode på det andre har ikke brydd seg. At andre Teslaer har RWD er ikke relevant for meg. Jeg trenger AWD. Og som du påpeker, alle er ikke like gode på apptilgang... Så hvilke er gode på det da? Sitat I dag finnes det et utalls alternativer til Tesla med vesentlig bedre byggekvalitet og med el egenskaper som langt overgår tesla. De er vel akterutseilt på veldig mye. Ladehastighet, rekkevidde er vel i dag helt på det jevne. Ok, så hva er de beste alternativene? Sitat Som sagt så har jeg ikke tesla da jeg aldri har likt AMCARS. De har som regel utrolig dårlig kvalitet i forhold til Tyske og japanske biler. Tesla er ikke noe unntak. Mange biler er mye bedre enn tesla. Ta bare Model S mot EQS eller Porsche taycan. BMW IX mot Model X ? Men jeg er ikke interessert i så dyre biler. Jeg ser etter noe som potensielt kan erstatte Model Y, gjerne noe billigere, dvs. alternativ til Model 3. Har ikke opplevd at mine Teslaer har hatt dårlig kvalitet, så det er uansett lite relevant å diskutere. Jeg liker Teslaen min veldig godt. Det er Elon Musk jeg ikke liker. Sitat Sånn kan man holde på. Det viktigste er at bilen du velger passer deg og dine behov. Jeg vil ha lavt støynivå skinnseter og bra fjæringskomfort fordi jeg kjører mye. Må innrømme at jeg liker biler som er bygget med presisjon. At man ikke må inn og ut av verksted hele tiden er også et pluss. Ja nettopp, og Tesla passer meg og mine behov. Men jeg prøver å finne ut om det kan finnes noe annet der ute siden Elon Musk er en fascistisk dritt. Endret 6 timer siden av Markiii Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Snowleopard skrev (19 minutter siden): ES90 er ca 5m lang. Vi, si det er en bil i klasse med ihvertfall BMW i5 sedan. TM3 er en knøttebil til sammenligning, som 3-serie BMW som ofte kalles konebil. Når den da er ment å være premium, så sier det seg selv at den vil bli dyrere enn TM3. Ok. Det gir mer mening da ja, så får vi bare se hva den ender opp med av score på forskjellige tester. AL123 skrev (16 minutter siden): Størrelse er selvsagt ikke det eneste segmentet som finnes. Bently Bentega konkurerer ikke mot Hongqi, for å si det sånn. Volvo er en premiumbil, mens Model 3 og Model Y er i motsatt ende. Når det er sagt, så er de ikke i samme størrelse heller. ES90 er nok mer konkurenter med i5, Model S og EQS størrelsesmessig, og da er ikke prisen så ille. Det er sant. Nei prisen er vel ikke fult så skremmende med de konkurrentene du nevner der. Både Model S og EQS ligger vel begge på godt over millionen ny? Så sammenlignet med de er den ikke så ille priset. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Iterion skrev (12 minutter siden): Ok. Det gir mer mening da ja, så får vi bare se hva den ender opp med av score på forskjellige tester. Det er sant. Nei prisen er vel ikke fult så skremmende med de konkurrentene du nevner der. Både Model S og EQS ligger vel begge på godt over millionen ny? Så sammenlignet med de er den ikke så ille priset. Jeg mente selvfølgelig EQE. EQS er i størrelseklassen over. 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Sealion 7 og g6 er jo kinesiske alternativer til TMY. Bedre? På interiør og byggekvalitet er de nok det, men på software, lading og totalpakke? Tvilsomt. Men verdt å ta en kikk på. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Markiii skrev (52 minutter siden): Nei, alle forslag er av interesse. På det nåværende tidspunkt fremstår jo Kina nesten mer stabil og rasjonell en Trump/Musk... Jeg har ikke bestemt meg 100% for å kvitte meg med Tesla, men hvis jeg finner et like bra/bedre alternativ så blir det lav terskel for å gjøre det. Det er slik jeg tenker. Akkurat nå har jeg Model Y, men egentlig trenger jeg ikke så stor bil. Så hvis jeg for eksempel velger Model 3, så blir det mye billigere samt at jeg får mer rekkevidde. Jeg hadde Model 3 tidligere, og bakluka er ikke optimal på den, men ikke et enormt problem når man tenker på alt det andre man får. Om du ikke trenger så stor bil, har du sett på bmw i4? Denne får nesten uniont meget godt skryt av både menigmann og presse. Om kinabil ikke er uaktuelt så har du Xpeng g6, meget lik model y på det meste. Ikke like god software som Tesla (men hvem har egentlig det?), men like god å kjøre om ikke litt bedre. Bedre seter en Y (usikker mot Juniper) er min subjektive mening. Har ikke helt morrofaktoren til y og fremstår litt "sjelløs". Edit* Ford Explorer og Capri, kjip kvalitetsfølelse på interiør, de oppgraderte setene er ❤️, infotainment langt fra teslanivå, men tror ærlig talt ikke jeg har testet en bil som har vært så digg på det kjipeste vinterføret du kan oppdrive. 3 årstiders vinterføre, med speilholke, noen partier "dyp" sørpe og våt asfalt, null stress. Lett den elbilen jeg har følt meg tryggest i vinterstid. Endret 5 timer siden av Duriello Explorer/Capri stuff 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå