Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

onkel_jon skrev (1 time siden):

Største ulempen med xpeng er jo den årlig servicen, vet at på g6 er 4000 for første år og 6000 for andre så 4000 for tredje igjen, sikkert billigere å ta servicen hos noen andre.

Ja for om jeg skjønte riktig så kreves det årlig service på den? Spørs hvor dyre deler det er på bilen også. Er liksom noen store spørsmålstegn til disse kinesiske merkene, men så ser man flere og flere av de på norske veier også.

Men Xpeng G9 skiller seg klart ut for min del.  Ser veldig bra ut, scorer høyt på tester, god plass, bra rekkevidde, rask lading og mye bil for pengene rett og slett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (22 minutter siden):

Ja for om jeg skjønte riktig så kreves det årlig service på den? Spørs hvor dyre deler det er på bilen også. Er liksom noen store spørsmålstegn til disse kinesiske merkene, men så ser man flere og flere av de på norske veier også.

Men Xpeng G9 skiller seg klart ut for min del.  Ser veldig bra ut, scorer høyt på tester, god plass, bra rekkevidde, rask lading og mye bil for pengene rett og slett. 

Husker ikke modellen, men er en Nio som gir G9 hard konkurranse for min del. Iallefall når man ser kun på design osv. 😅

Meh, uaktuelt uansett. Men lov å sikkle da. 😂

Edit* Nio EL8

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (21 minutter siden):

Nei, du har rett: at de har redigert inn Volvo-logoer drar dette opp fra flaut til et alvorlig presseetisk overtramp! 

Lolwhut?

Ps2;

Polestar_2_–_f_02042021.jpg

Es90;

342395-volvo-es90-exterior-67c7846583acc.jpg

Endret av Duriello
Bilde fra video
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (4 minutter siden):

Nei, du har rett: at de har redigert inn Volvo-logoer drar dette opp fra flaut til et alvorlig presseetisk overtramp! 

Som sagt, 2 forskjellige modeller, som ser temmelig like ut. Polestar er jo i utgangspunktet et sub-brand av Volvo, men skulle være mer "ung og fresh og sporty". Senere blitt til et eget merke som etterhvert skal ha mindre Volvo-DNA i seg...

https://www.truecar.com/compare/polestar-2-vs-volvo-s90/

PS2 nyeste refresh:

00C0C_9vLJ2jZllxE_0gw0b1_600x450.jpg

Volvo ES90:

Volvo kaller nye ES90 for en sedan, men den går litt på tvers av biltyper - en kombinert fastback, sedan og SUV, om du vil.

Lenke til kommentar

J. D. Powers nyeste kvalitetsundersøkelse, sender VW til bunn av lista med snitt på 285 problemer per 100 biler, Audi bare litt bedre med 273, som gir du 4. plass fra bunn.

Tesla er fremdeles på nedre del med flere enn snittet feil, men noe sterkere 209, som gir de 17. plass fra bunn. Men og flere av de store på denne bunnlista, bl.a. Volvo som er 242 og Mercedes 243 feil per 100 biler, som gir de hhv 9. og 8. plass fra bunn av.

https://www.tv2.no/broom/havner-nederst-i-kvalitets-undersokelse/17501364/

image.thumb.png.117b19ced14965b299f7f92d68e83631.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

J. D. Powers nyeste kvalitetsundersøkelse, sender VW til bunn av lista med snitt på 285 problemer per 100 biler, Audi bare litt bedre med 273, som gir du 4. plass fra bunn.

Tesla er fremdeles på nedre del med flere enn snittet feil, men noe sterkere 209, som gir de 17. plass fra bunn. Men og flere av de store på denne bunnlista, bl.a. Volvo som er 242 og Mercedes 243 feil per 100 biler, som gir de hhv 9. og 8. plass fra bunn av.

Må nesten spørre, hvilke biler gjennstår på det amerikanske markedet etter den lista der? 😅

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Ikke gæli av Tesla det der må jeg si! Men hva skjer med Volvo og Audi da? Kun meg som er overrasket over at Ford har minst feil? 

Lenke til kommentar

Ford er ikke på toppen, de er den beste av de verste(under gjennomsnittet) :p

Toppen er nok Lexus/Toyota, Mazda, Porsche, BMW, Cadillac og Buick som tradisjonelt har gjort det bra på disse rankingene. 

Redigert: ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, jeg har ikke tilgang til rapporten heller da jeg ikke har interesse nok til å kjøpe den.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Må nesten spørre, hvilke biler gjennstår på det amerikanske markedet etter den lista der? 😅

Tja, du har jo alle som IKKE er under snittet da, som forøvrig var på 202 feil per 100 biler!

Iterion skrev (7 minutter siden):

Ikke gæli av Tesla det der må jeg si! Men hva skjer med Volvo og Audi da? Kun meg som er overrasket over at Ford har minst feil? 

Kun færrest av de dårligste!😉

Topplista er:

1. Lexus
2. Buick (!?!?!?!)
3. Mazda
4. Toyota

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor relevant er den lista egentlig? Amerikansk bullshitproblemer..

Det som gir mest problemer med 2022-modellene er oppkoblingen til Apple CarPlay og Android Auto. 

Et annet gjentakende problem, er at software-oppdateringer ikke gir de ønskede resultatene.

De fleste feilene handler altså ikke om at bilen stopper opp, men om andre tekniske utfordringer i hverdagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (5 minutter siden):

Men hva skjer med Volvo og Audi da? Kun meg som er overrasket over at Ford har minst feil? 

Poenget er vel at JD ikke er en kartlegging av faktiske feil, men en eierundersøkelse med egenrapportering av avvik som innbefatter alt fra totalhavari til at kunde ikke er foornøyd med funksjon eller trenger hjelp med å få noe til å virke. Det er derfor lett å se for seg at feks kundegruppe vil ha vel så mye å si som faktisk kvalitet. Feks kan en se for seg at en kunde som er en del av et flåtesalg (typsik ford) vil klage mindre enn en privatkunde som har kjøpt seg en litt dyrere bil for sparepenger. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

Tja, du har jo alle som IKKE er under snittet da, som forøvrig var på 202 feil per 100 biler!

Kun færrest av de dårligste!😉

Topplista er:

1. Lexus
2. Buick (!?!?!?!)
3. Mazda
4. Toyota

Stemmer det, ser det står i artikkelen nå. Jaja lell, ikke så altfor stor forskjell da :) 

AL123 skrev (13 minutter siden):

Poenget er vel at JD ikke er en kartlegging av faktiske feil, men en eierundersøkelse med egenrapportering av avvik som innbefatter alt fra totalhavari til at kunde ikke er foornøyd med funksjon eller trenger hjelp med å få noe til å virke. Det er derfor lett å se for seg at feks kundegruppe vil ha vel så mye å si som faktisk kvalitet. Feks kan en se for seg at en kunde som er en del av et flåtesalg (typsik ford) vil klage mindre enn en privatkunde som har kjøpt seg en litt dyrere bil for sparepenger. 

Joda men undersøkelsen heter jo fortsatt "Vehicle dependability study" så da ser man i alle fall hvem som får mest problemer innenfor: climate, driving assistance, exterior, features/controls/displays, infotaintment, interior, powertrain and seats. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Stemmer det, ser det står i artikkelen nå. Jaja lell, ikke så altfor stor forskjell da :)

143 feil på beste (Lexus) mot 285 på verste (VW) er bare 1 fra å være dobbelt så mange feil...! Blir litt vel mange feil, ja. 😎

Men som det sies, her er brukerne som forteller om feil, som kanskje kan være brukerfeil mer enn feil på bilen, så man må ta undersøkelsen for hva den er.

Men en viss pekepinn gir det uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Men som det sies, her er brukerne som forteller om feil, som kanskje kan være brukerfeil mer enn feil på bilen, så man må ta undersøkelsen for hva den er.

Det er det amerikanske markedet det er snakk om å da.. 

Aner ikke om denne kanalen viser kun klipp fra Amerika, men gir jo en liten pekepinn på sjåførenes kunnskaper. 🫣

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...