Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Auto Asmodeus said:

Husker bilforhandlere jeg jobbet i leaset ut en ny Audi Q7 med V12 diesel. Verditapet på den bilen var i regnestykket perverst. Ny kostet bilen 2,8 mill eller deromkring og kom med et verditap på rundt 700.000,- det første året..

Frapris på 2.269 ser jeg fra skatteetaten. Ca 800 tusen tillegg over V8 tdi, temmelig drøye priser. Bilpriser før var faktisk høyere enn nå, alt tatt i betraktning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte brukt ID4 Gtx 22-modell, snaue 3 år gammel nå. Brukt 2 mnd ca. Veldig fornøyd - men rekkevidde...

80% er 233km viser den i app. Altså er 100% regnet frem til snaue 300km.

WLTP som reklameres med er 476 km. 

300km rekkevidde på 100% er ca 63% (!) av 476 km.

Ja, det er vinter og kjører med piggdekk. Men er dette normalt? Har enda til gode å kjøre på sommer og se forskjellen.

IMG_5068.png

Lenke til kommentar
35 minutes ago, BenWhittaker said:

Kjøpte brukt ID4 Gtx 22-modell, snaue 3 år gammel nå. Brukt 2 mnd ca. Veldig fornøyd - men rekkevidde...

80% er 233km viser den i app. Altså er 100% regnet frem til snaue 300km.

WLTP som reklameres med er 476 km. 

300km rekkevidde på 100% er ca 63% (!) av 476 km.

Ja, det er vinter og kjører med piggdekk. Men er dette normalt? Har enda til gode å kjøre på sommer og se forskjellen.

IMG_5068.png

Teslabjørn målte vel ID.4 GTX til å klare 456km (90km/t) og 330km (120km/t).

Helt ny bil da, så din klarer kansje ikke helt det. Kan og være at du har noen battericeller som har kollapser for det er jo ikke helt uvanlig på de der.

Men vent til sommeren før du blir bekymret

Lenke til kommentar
37 minutes ago, BenWhittaker said:

Kjøpte brukt ID4 Gtx 22-modell, snaue 3 år gammel nå. Brukt 2 mnd ca. Veldig fornøyd - men rekkevidde...

80% er 233km viser den i app. Altså er 100% regnet frem til snaue 300km.

WLTP som reklameres med er 476 km. 

300km rekkevidde på 100% er ca 63% (!) av 476 km.

Ja, det er vinter og kjører med piggdekk. Men er dette normalt? Har enda til gode å kjøre på sommer og se forskjellen.

 

Helt vanlig på vinteren. Flere faktorer spiller inn:
Bilen bruker strøm fra batteriet for å lage varme
Kjører du små turer bruker du mer energi på å få opp varmen, å opprettholde ønsket temperatur koster betydelig mindre energi.
Vinterdekk gir mer motstand
+ flere ting jeg ikke kommer på i farten.

Bilen min har 410-430km om sommeren, 270-300 om vinteren (270 ved skikkelig dårlige vinterveier). Kjører typisk 2x12km ukedager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...