Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) obygda skrev (1 time siden): Faktisk vurderer jeg - i ren forbannelse - kjøpe Kina bil - tenker om noe svir ekstra mye så må det vel være det. Kjører i dag tysk bil - og har alltid holdt meg til tyske biler foruten en Kia sportage for en del år siden. Jeg har studert litt hvordan kinesiske produksjonsarbeidere hos ulike bilprodusenter har det og hvordan de blir behandlet i Kina - og jeg finner ingenting negativt med det. Det er ordnede forhold selv om de lever under det som pr. def kalles et diktatur. Hvorfor velge diktator B, "for å straffe diktator A", når det finnes ikke-diktatoriske alternativer? Det høres nesten ut som å velge kolera fordi man ikke vil ha pest. Selv om det er et alternativ å holde seg frisk. Kina er i høyeste grad et diktatur. Anbefaler deg å følge litt med på hva som skjer på den fronten og hva som har endret seg siden Xi Jinping kom til makta for 13 år siden. Kina som var på en ganske moderat linje fram til da, valgte han som på det tidspunktet var ganske moderat, men etter overtagelsen har landet dreid til økt fiendtlighet til vesten, samt bruken av både myk og harde imperialistiske tiltak. Særlig "soft diplomacy" avtalene i Afrika og hvilket tidsperspektiv Kina legger planer for. Vi i vesten, særlig USA, tenker så kortsiktig at vi ikke får med oss at maktbalansen skifter på lang sikt og hva det kan bety for sikkerhetsituasjonen om 50 år. Kina spiller nok det mest langsiktige spillet av alle de store maktene. "Det er for sent å snyte seg når nesen er borte" Endret 3 timer siden av Simen1 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden bzzlink skrev (8 minutter siden): https://elbilstatistikk.no Du trenger ikke være flåsete Bare for å følge på, Elbilstatistikk.no henter fra Vegvesenets registreringer, så kommer "fortløpende", dog med litt forsinkelser. Så man kan se utover dagen hvordan registreringsstatistikken endrer seg. Bl.a. for Hyundai Kona så ble masse biler registrert slik at de tikket inn i løpet av natta. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Snowleopard skrev (Akkurat nå): Bare for å følge på, Elbilstatistikk.no henter fra Vegvesenets registreringer, så kommer "fortløpende", dog med litt forsinkelser. Så man kan se utover dagen hvordan registreringsstatistikken endrer seg. Bl.a. for Hyundai Kona så ble masse biler registrert slik at de tikket inn i løpet av natta. Takk for innsikt og saklig svar Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden obygda skrev (47 minutter siden): Jeg har studert litt hvordan kinesiske produksjonsarbeidere hos ulike bilprodusenter har det og hvordan de blir behandlet i Kina - og jeg finner ingenting negativt med det. Det er ordnede forhold selv om de lever under det som pr. def kalles et diktatur. Studert hvor egentlig? Det florerer av innkastere på internett, også i Norsk bilmedia. https://www.bbc.com/news/articles/c8xj9jp57r2o https://www.hrw.org/report/2024/02/01/asleep-wheel/car-companies-complicity-forced-labor-china https://www.foxbusiness.com/media/china-expert-talks-dark-side-chinese-ev-industry-spying-slave-labor-killing-u-s-auto-market Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kina produserer jo det meste her i verda, så at dei klarar å produsere kvalitetsbilar er vel ingen i tvil om, men det er fullstendig uaktuelt å kjøpe likevel. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå