Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

De fleste håndbrems mekanismer er vel i dag el actuator på. Det som irriterer er at man ikke han velge styrke. Det er av eller på. Kunne godt ha tenkt meg variabel kraft. Har brukt håndbrems til å fordele bremsekraft ved rygging nedover og som diff sperre. I gamle dager brukte vi håndbremsen til å sladde på biler med forhjulstrekk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (9 timer siden):

"by-wire" menes i utgangspunktet en elektrisk overføring, istedet for f.eks. en fysisk streng eller stang som aktiverer bremsene. Samme ved "Steer-by-wire". Dette involverer som oftest et hydraulisk system, i kombinasjon med elektronisk aktivering, og gjerne med en bremsekraftforsterker i loopen.

Prøver man å kjøre en eldgammel bil som ikke har verken bremsekraftforsterker eller hydraulisk system, kreves det langt mer krefter for å få bremset ned bilen, og spesielt om man vil oppnå full bremsekraft. 

"Brake-by-wire technology in the automotive industry is the ability to control brakes through electronic means, without a mechanical connection that transfers force to the physical braking system from a driver input apparatus such as a pedal or lever."

https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-by-wire

Det er jeg klar over

Kommentaren gikk til en bruker som mente det var teit at ikke alle hadde brake by wire. At det var avleggs å bruke væske og stempel.

Hydraulikk er fortsatt en del av brake by wire. Det var poenget, men takk for en fin beskrivelse uansett ☺️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...