Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (3 minutter siden):

Motor | Kjører med farlig bremsevæske Burde egentlig være dokumentasjon nok når NAF og SVV mener at mangelfull bytting av bremsevæske er farlig, men mistenker vel at jeg kunne lagt et par lik og en knust Tesla på trappa di uten at du hadde kommet med inrømmelser. "Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves" er det et gammelt ordtk som sier. 

 

Bremseproblemer for Tesla? - – Bremsene sviktet helt plutselig

Det er jo ikke så lett å bevise problemer med Tesla, når de nekter å undersøke, samt avviser alle påstander. 

 

Tesla-lekkasje: Mistenkte feil på bremsene – lot norske kunder betale | DN

Under Googlesøk dukket det opp et fantastisk eksempel på god og trygg Teslaservice...

Ingenting du lenker til tyder på at Tesla har ett problem med hvordan de måler og skifter bremsevæske.

Ja jeg vet at det er mange som er i mot måling av bremsevæske og at en bør bytte bastant på dato. Jeg mener dette er skapt av markedet som ønsker å selge.

Og som sagt finnes det ingen forskning som tyder på at metoden Tesla går for er problematisk. Tvert i mot.

Tesla har dog andre problemer med bremser, som bremserør på tidlig model 3 feks. Ruster i hel og er vanskelige å skifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Samme sier leverandøren, "min mening er at moderne måleutstyr er alt for, dårlig! Vi må derfor fortsette å bytte olje hvert annet år, på timen! Ellers dør du i neste sving med hele familien i bilen, hunden, katten, andungen og resten av ville Villekulla!" 

Skifter vesker på alt mulig. Kjøleveske blandet med destilert vann. Nøyaktig samme type som orginalt. Det samme med olja på gear kasse. Den skal vare hele bilens levetid, men skifter den likevel. Olje skifter jeg også oftere enn anbefalt. Skifter gjerne olje og filter når nivå er på det laveste. Da blander jeg ikke gammel og ny olje. 

Men så har jeg også en 13år gammel bil som fungerer som ny. 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

Altså, hva er det som fysisk degraderer bremsevæsken i en bil. Er det alder eller temperatur?

Edit: Det som er synd nå, er at dette spørsmålet mest sannsynlig kommer til å bli brukt mot meg i en annen diskusjon. Men, sikkert verdt å ha et forhold til uansett, så eg tar en for laget.

Begge deler, spesielt i Norge. Det som først og fremst degraderer bremsevæsken er vann. 1-3% vann i bremsevæsken kan gjøre bremsevæsken farlig alt etter om en bruker DOT3, 4 eller 5.1, som er de vanligste typene. Bremsevæsken er med vilje laget sterkt hygroskopisk, dvs at den tar opp fukt fra omgivelsene. Grunnen er at dersom vann hadde ligget isolert i bremsesystemet, ville selv lette oppbremsinger med brukt bremsevæske ført til koking (100 grader C i bremser er ikke mye). Siden bremsevesken er hygroskopisk vil heldigvis alt av kondensvann i bremsesystem absorberes i bremsevæskenvæsken, men med økende vanninnhold synker kokepunktet. Generellt sier man at væsken bør skiftes annenhvert år eller hvis kokepunktet synker under 200 grader C. Nå vil jeg for personlig rekning si at det er veldig strengt, men kommer man ned på 160-180 grader, så snakker vi farlig lavt nivå, så det skader ikke å være føre var.

Grunnen til at bremsevæsken tar opp vann til tross for at den er i et lukket miljø er 2 delt. Store temperatursvningninger i calipere fører til kondens, og fuktig luft kan faktisk også tas opp gjennom gummideler, og til en viss grad gjennom plast. Man skal ikke mange år tilbake før bremsevæske av den grunn ble levert i metallbeholdere. Generelt vil både alder, bruk, temperatursvingninger og luftfuktighet akselerere degraderingen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Brake-by-wire ble vel utviklet for mange år siden nå. Hvorfor brukes ikke det i dag? For kostbart?
Er egentlig ganske latterlig at man fortsatt pumper bremseveske gjennom rør i 2025

Det er nok det inntil en kontaktor ryker og spenning er null

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Og det tror du ikke de har redundans på? biler med steer-by-wire må jo ha samme sikkerhet og det begynner jo å komme noen av de.

Joda, men redundansen ligger i hydraulikk med bremsevæske, så da er man like langt. Ganske mange europeiske biler har brake by wire.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, AL123 said:

Grunnen til at bremsevæsken tar opp vann til tross for at den er i et lukket miljø er 2 delt. Store temperatursvningninger i calipere fører til kondens, og fuktig luft kan faktisk også tas opp gjennom gummideler, og til en viss grad gjennom plast. Man skal ikke mange år tilbake før bremsevæske av den grunn ble levert i metallbeholdere. Generelt vil både alder, bruk, temperatursvingninger og luftfuktighet akselerere degraderingen. 

Plast og gummi kan være overraskende permiabelt for vann ja. En del plasttyper som nylon har faktisk ikke sine normale mekaniske egenskaper om de ikke er saturert av vann (noe de blir helt av seg selv i normal atmosfære)

13 minutes ago, Complexity said:

Brake-by-wire ble vel utviklet for mange år siden nå. Hvorfor brukes ikke det i dag? For kostbart?
Er egentlig ganske latterlig at man fortsatt pumper bremseveske gjennom rør i 2025

Hæ? Brake by wire systemer bruker da fortsatt hydraulikk. Brake by wire betyr bare at hovedsylynderen(e) er elektrisk aktuert*. Hvorfor skal du ikke bruke hydraulikk her? Hydraulikk gir en utrolig enkel og fleksibel måte å få mekanisk giring på, og siden stemplene på bremsene skal bevege seg lite men med enorm kraft så gir det langt mer mening enn noe annet jeg kan komme på. Hva slags alternativ er det du har i tankene? Gir, wire?

*) Så har man i tilegg en sikkerhetsmekanisme om det elektriske systemet feiler. Gjerne via en ventil mellom sensorsylynderen koplet til pedalen og hovedbremsekretsen som holdes elektrisk lukket med en solenoid. Forsvinner strømmen åpner ventilen og pedalen driver hovedkretsen direkte.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Og det tror du ikke de har redundans på? biler med steer-by-wire må jo ha samme sikkerhet og det begynner jo å komme noen av de.

Det spørs. Det kan jo skje andre ting også. Kabelbrudd, dårlig kontakt, spoler som er brudd i, ekstrem varme osv

Lastebiler bruker ofte  trykkluft, Det er også ikke helt bra men som regel er det en fjær som bremser om ikke lufta er der. 

Syntes det er greit med hydraulisk men jeg ble litt sjokkert over arbeidsmengde for å skifte rør på en tesla 3 pga rust. Det må være ekstremt kostbart å skifte på de bilene!

Lenke til kommentar
6 minutes ago, AL123 said:

Joda, men redundansen ligger i hydraulikk med bremsevæske, så da er man like langt. Ganske mange europeiske biler har brake by wire.

Har du noen eksempel på biler som har det?
Ser Audi har noe reklame om at de har brake-by-wire men ser ut som det bare er vanlig regenerering på elmotorene de snakker om..?

 

5 minutes ago, sverreb said:

Hæ? Brake by wire systemer bruker da fortsatt hydraulikk. Brake by wire betyr bare at hovedsylynderen er elektrisk aktuert*. Hvorfor skal du ikke bruke hydraulikk her? Hydraulikk gir en utrolig enkel og fleksibel måte å få mekanisk giring på, og siden stemplene på bremsene skal bevege seg lite men med enorm kraft så gir det langt mer mening enn noe annet jeg kan komme på. Hva slags alternativ er det du har i tankene? Gir, wire?

Når jeg tenker på brake-by-wire så tenker jeg "fluid free" systemer som f.eks Bremso Sensify.
Hvorfor skal man ikke bruke hydraulikk sier du? Hva er det vi har diskutert her i flere sider nå? For å slippe å bytte ut vesken annenhver time vel..

Sensify systemet bruker fortsatt hydraulikk på bremsene forran, men bak er de helelektrisk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Ja jeg vet at det er mange som er i mot måling av bremsevæske og at en bør bytte bastant på dato. Jeg mener dette er skapt av markedet som ønsker å selge.

Så NAF og SVV baserer sine uttalelser på at de ønsker å selge bremsevæskeskift?

Salvesen. skrev (26 minutter siden):

 

Og som sagt finnes det ingen forskning som tyder på at metoden Tesla går for er problematisk. Tvert i mot.

.

Hvordan vet du det? har du sjekket ut aktuell forskning? Kom gjerne med referanser.

Salvesen. skrev (26 minutter siden):

 

Tesla har dog andre problemer med bremser, som bremserør på tidlig model 3 feks. Ruster i hel og er vanskelige å skifte.

Wow, lurer på hvorfor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Syntes det er greit med hydraulisk men jeg ble litt sjokkert over arbeidsmengde for å skifte rør på en tesla 3 pga rust. Det må være ekstremt kostbart å skifte på de bilene!

Det er kostbart siden hovedbatteriet må ned for å komme til. Hovedbatteriet på Model 3 er montert med bolter både innvendig og utvendig så man må rive store deler av interiøret for å komme til skruene og da flyr arbeidstimene..
Selve bremserørene er enkle og billige å bytte.
Virker heldigvis som Tesla bytter dette på goodwill også på biler utenfor garanti. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Når jeg tenker på brake-by-wire så tenker jeg "fluid free" systemer som f.eks Bremso Sensify.
Hvorfor skal man ikke bruke hydraulikk sier du? Hva er det vi har diskutert her i flere sider nå? For å slippe å bytte ut vesken annenhver time vel..

Jeg ser de har noen elektromekaniske kalippere. Hva slags vedlikehold får du nå på de istedet?

Skal du oppnå samme giring elektromekanisk som du kan hydraulisk da har du noen mekaniske komponenter som vil se voldsomme krefter ettersom du lager en ekstrem utveksling mekanisk for å aktuere kalipperen. Hvordan smøres det? Hvordan takler de høy temperatur? Hva er sikkerheten om du får brakkasje på noen av de interne mekaniske komponentene?
Det finnes ingen gratis lunch. Det vil være et vedlikeholdsbehov også på disse og da må du konkurerre mot noe så enkelt som å bytte bremsevæske og gjøre service på et stempel.

Er nok noen grunner til at dette ikke er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Har du noen eksempel på biler som har det?
Ser Audi har noe reklame om at de har brake-by-wire men ser ut som det bare er vanlig regenerering på elmotorene de snakker om..?

 

Når jeg tenker på brake-by-wire så tenker jeg "fluid free" systemer som f.eks Bremso Sensify.
Hvorfor skal man ikke bruke hydraulikk sier du? Hva er det vi har diskutert her i flere sider nå? For å slippe å bytte ut vesken annenhver time vel..

Mercedes W210, Alfa Romeo Giulia/Stelvio, Audis elbiler og Renault 5 er iallefall eksempler. Endel Japanske biler bygget i Europa har også fått brake by wire. Grunnen til at man ikke bruker et helelektrisk system er flere. Det har vist seg vanskelig å bygge et system som virker mtp, bremsefølelse, redundanse, pris og driftssikkerhet. Det hydraulike bremsesystemet i en bil er både enkelt og genialt, og jeg sliter med å se gode grunner til å erstatte det. Et bremsevæskeskift hvert 2. år er en bagatellmessig utgift, og er mikroskopisk i forhold til potensielle kostnader i et brake by wire system.

Btw. Fly fikk fly by wire for 60 år siden, men de har fremdeles ikke fjernet hydraulikken helt. Hydraulikk har utrolig mange fordeler, men kan forenkles ved å delvis inkorporere elektronikk. Å inkorporere mekanikk vil vanlivis øke kompleksiteten.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Begge deler, spesielt i Norge. Det som først og fremst degraderer bremsevæsken er vann. 1-3% vann i bremsevæsken kan gjøre bremsevæsken farlig alt etter om en bruker DOT3, 4 eller 5.1, som er de vanligste typene. Bremsevæsken er med vilje laget sterkt hygroskopisk, dvs at den tar opp fukt fra omgivelsene. Grunnen er at dersom vann hadde ligget isolert i bremsesystemet, ville selv lette oppbremsinger med brukt bremsevæske ført til koking (100 grader C i bremser er ikke mye). Siden bremsevesken er hygroskopisk vil heldigvis alt av kondensvann i bremsesystem absorberes i bremsevæskenvæsken, men med økende vanninnhold synker kokepunktet. Generellt sier man at væsken bør skiftes annenhvert år eller hvis kokepunktet synker under 200 grader C. Nå vil jeg for personlig rekning si at det er veldig strengt, men kommer man ned på 160-180 grader, så snakker vi farlig lavt nivå, så det skader ikke å være føre var.

Grunnen til at bremsevæsken tar opp vann til tross for at den er i et lukket miljø er 2 delt. Store temperatursvningninger i calipere fører til kondens, og fuktig luft kan faktisk også tas opp gjennom gummideler, og til en viss grad gjennom plast. Man skal ikke mange år tilbake før bremsevæske av den grunn ble levert i metallbeholdere. Generelt vil både alder, bruk, temperatursvingninger og luftfuktighet akselerere degraderingen. 

Ja. Takk. Men da tenker eg at på en bil som bremser lite med mekaniske bremser så bør bremsevæsken vare lengre enn om man bremser mye. Mtp temp svingninger etc. 

Helt til bremsene blir liggende inntil fordi de er for lite brukt selvsagt. Da får man jo med en gang raskere fall i kvaliteten vil eg tro.

Alder og luftfuktighet er jo like mens bruk og temp svingninger vil være lavere på en bil med regenerering 

Bærtur? 😬

Lenke til kommentar
Jotun skrev (33 minutter siden):

Ja. Takk. Men da tenker eg at på en bil som bremser lite med mekaniske bremser så bør bremsevæsken vare lengre enn om man bremser mye. Mtp temp svingninger etc. 

Helt til bremsene blir liggende inntil fordi de er for lite brukt selvsagt. Da får man jo med en gang raskere fall i kvaliteten vil eg tro.

Alder og luftfuktighet er jo like mens bruk og temp svingninger vil være lavere på en bil med regenerering 

Bærtur? 😬

Helt fair resonement, bortsett fra at det skal veldig lite bremsing til for at bremsene blir varme, så jeg tror vel, uten å ha noe belegg for det at forskjellene mellom elbil og andre biler blir mest teoretisk. Bremser som henger er heller ikke unikt for elbiler. Her på vestlandet gjelder det iallefall over hele fjøla.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Brake-by-wire ble vel utviklet for mange år siden nå. Hvorfor brukes ikke det i dag? For kostbart?
Er egentlig ganske latterlig at man fortsatt pumper bremseveske gjennom rør i 2025

Brake by wire betyr ikke "bremsewire". Kun kortere loop med akkurat samme teknologi. 

Det var dog en som omgikk dette hydrauliske prinsippet og vant et Formel 1 løp. 

image.jpeg.8b718adbd59dd85fa3bd3c8fee7fbf42.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...