Salvesen. Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden AL123 skrev (1 minutt siden): Jaja, får ikke håpe kona og ungene dine stryker med i en trafikkulykke da. Basert på at du er en dårlig ingeniør som ville spare 1000kr i året.... Haha, altså å prøve å disse meg for jobb prestasjoner må du gå en annen plass med for det tar ikke på meg. Jeg fungerer veldig godt i mitt arbeid. Og det er ingen grunn til at det skulle skje, som sagt lar jeg leverandør ta bremse service og følge deres anbefalinger som pr i dag ikke har noen indikasjoner på problemer. Handler ikke om å spare penger, de har jeg nok av til slike små kjøp. Men jeg kaster ikke ett lass med mat av den grunn for det står på en lapp fra leverandøren. Spiser det som kan spises. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Zeph skrev (13 minutter siden): Eg påstår ikkje at det ikkje er viktig, men finnes det ikkje andre eksempel enn frå ei ulykke med ein 60 år gammal amerikansk bil? Nå leser ikke jeg så veldig mye i ulykkesrapporter, og de eneste som offentliggjøres i sin helhet er jo de få fra havarikommisjonen, men hvis du googler "brake fade accidents", så mangler det ikke akkurat på treff. En undersøkelse fra 15 år tilbake viste at ca 1 av 6 undersøkte biler hadde farlig lavt kokepunkt på bremsevæsken, så potensialet for farlige hendelser er så avsolutt til stede. Motor | Kjører med farlig bremsevæske Zeph skrev (15 minutter siden): For øvrig anbefalar Tesla service av bremsevæske som dei fleste andre merker, men er ikkje like pågåande om det kanskje, mogleg med lengre intervall. Lar det bli meir opp til eigaren å sørge for at det blir gjort. Se der ja, Tesla anbealer faktisk skift. Regn med at dette er basert på forhold i California, som ikke kan sammenlignes med Norge. Tror nok at dersom Tesla hadde kommet med en landspesifik anbefaling, så hadde den tilsvart anbefalingen til NAF. Ganske fantastisk at enkelte ignorerer 100 år med opparbeidet erfaring fordi de ikke "har noen indikasjoner på at det skal kunne skje" 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Salvesen. skrev (27 minutter siden): Haha, altså å prøve å disse meg for jobb prestasjoner må du gå en annen plass med for det tar ikke på meg. Jeg fungerer veldig godt i mitt arbeid. Og det er ingen grunn til at det skulle skje, som sagt lar jeg leverandør ta bremse service og følge deres anbefalinger som pr i dag ikke har noen indikasjoner på problemer. Handler ikke om å spare penger, de har jeg nok av til slike små kjøp. Men jeg kaster ikke ett lass med mat av den grunn for det står på en lapp fra leverandøren. Spiser det som kan spises. Jeg disser deg ikke for jobbprestasjonene, jobben din virker nok rimelig uinteressant for de fleste. Jeg disser deg for at du fornekter tekniske og erfaringsmessige fakta. Problemet ditt er jo at din leverandør ikke driver noen som helst form for mersalg. Da gjør de det du ber om, hverken mer eller mindre, og din forespørsel er basert på svak kompetanse. Forøvrig tror jeg "ikke noen indikasjon på problemer" er en beskrivelse som passer som foranledning på 99% av alle flyulykker. Det er en særdeles dårlig form for risikovurdering. Når det er sagt, så har jeg utført verditakst på iallefall et par tusen biler opp gjennom årene, og en bil uten en god vedlikeholdsoversikt som feks skifte av bremsevæske/frostvæske blir enten trukket noen titusen i verdi, eller ender opp med vurderingen "kjøp frarådes". Tesla er jo ikke akkurat ukjent med mange opg dyre reparasjoner på bremser og kjølesystem. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jeg skifter alltid bremseveske 2 hvert år. Å analysere den basert på hva som er i beholderen er ikke godt nok etter min mening. Ofte er det noe annet som ligger i kaliptere. Må innrømme at kaliptere kan jeg telle på en hånd dem jeg har skiftet på 30år. Den siste var pga at noen hadde overtrekt luftenippel. Stempel og pakninger var ok Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden AL123 skrev (5 minutter siden): Jeg disser deg ikke for jobbprestasjonene, jobben din virker nok rimelig uinteressant for de fleste. Jeg disser deg for at du fornekter tekniske og erfaringsmessige fakta. Problemet ditt er jo at din leverandør ikke driver noen som helst form for mersalg. Da gjør de det du ber om, hverken mer eller mindre, og din forespørsel er basert på svak kompetanse. Forøvrig tror jeg "ikke noen indikasjon på problemer" er en beskrivelse som passer som foranledning på 99% av alle flyulykker. Det er en særdeles dårlig form for risikovurdering. Når det er sagt, så har jeg utført verditakst på iallefall et par tusen biler opp gjennom årene, og en bil uten en god vedlikeholdsoversikt som feks skifte av bremsevæske/frostvæske blir enten trukket noen titusen i verdi, eller ender opp med vurderingen "kjøp frarådes". Tesla er jo ikke akkurat ukjent med mange opg dyre reparasjoner på bremser og kjølesystem. Haha og nok en diss av jobben der altså😂 jeg tenker mange synes mitt arbeid er spennende jeg, det gjør iallefall jeg! Leverandøren av min bil måler, også gir de tilbakemeldinger. Noe som er bra for miljøet. Forresten, hvordan tror du de fant ut at den gamle amerikaneren hadde dårlig bremseveske? Tror du de målte væsken, eller tror du de leste av dato lappen på olja?😂 Flyulykker er i all hovedsak forårsaket av personer som gjør feilvurderinger. Og tenker det er veldig urelevante for bremsevæske? Men ikke overrasket i fra deg😅 Taksering også nå ja, ikke værst hva du fikk til i fra BOS lageret altså! Noen tusenlapper for manglende bremsevæske ja! Off det er tøffe tider! Som sagt, handler absolutt ikke om penger i fra min side. Så det går bra. Også tenker jeg det er svært usannsynlig at jeg ender opp i en situasjon der Bjarne skal taksere bilen min 😂 Har hatt akkurat 0 dyre reperasjoner på mine Teslaer. ICE bilene derimot, grøss.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Trestein skrev (10 minutter siden): Jeg skifter alltid bremseveske 2 hvert år. Å analysere den basert på hva som er i beholderen er ikke godt nok etter min mening. Ofte er det noe annet som ligger i kaliptere. Må innrømme at kaliptere kan jeg telle på en hånd dem jeg har skiftet på 30år. Den siste var pga at noen hadde overtrekt luftenippel. Stempel og pakninger var ok Samme sier leverandøren, "min mening er at moderne måleutstyr er alt for, dårlig! Vi må derfor fortsette å bytte olje hvert annet år, på timen! Ellers dør du i neste sving med hele familien i bilen, hunden, katten, andungen og resten av ville Villekulla!" 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): Forresten, hvordan tror du de fant ut at den gamle amerikaneren hadde dårlig bremseveske? Tror du de målte væsken, eller tror du de leste av dato lappen på olja?😂 Jeg vet nøyaktig hvordan de gjorde det, siden jeg har flere kollegaer som jobber eller har jobbet for SVVs ulykkesgruppe, bla i Rogaland og Troms. Og gjett hva? De gjorde ingen vurderinger basert på en serviceanbefaling for California. Ei heller dyppet de en konduktiv tester i bilens bremseværskereservoar. De hentet bremsevæske fra bilens hjulsylindre som ble testet ved koking. Det må være særdeles pinlig å kverulere så kraftig på et område som du overhodet ikke har kompetanse på. Salvesen. skrev (11 minutter siden): Noen tusenlapper for manglende bremsevæske ja! Off det er tøffe tider! Som sagt, handler absolutt ikke om penger i fra min side. Manglende service er ofte dyrt, og på sikt kan det koste 6-sifrede beløp. Bare tenk på hva en kaliper, en hovedsylinder eller for den del, et batteri til en Tesla koster.... 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jotun skrev (9 minutter siden): Hva jobber du med AL? Kommer an på definisjon av jobb. Jeg driver med ulike private prosjekt, som er mer givende enn å jobbe for andre og gir mer fleksiblitet, men som ikke alltid kaster like mye av seg. Av den grunn så jobber jeg litt på et verksted ved behov. Enten ved sykdom/ferie/stor arbeidsbelastning, eller hvis det dukker opp interessante problembiler. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden AL123 skrev (2 minutter siden): Jeg vet nøyaktig hvordan de gjorde det, siden jeg har flere kollegaer som jobber eller har jobbet for SVVs ulykkesgruppe, bla i Rogaland og Troms. Og gjett hva? De gjorde ingen vurderinger basert på en serviceanbefaling for California. Ei heller dyppet de en konduktiv tester i bilens bremseværskereservoar. De hentet bremsevæske fra bilens hjulsylindre som ble testet ved koking. Det må være særdeles pinlig å kverulere så kraftig på et område som du overhodet ikke har kompetanse på. Manglende service er ofte dyrt, og på sikt kan det koste 6-sifrede beløp. Bare tenk på hva en kaliper, en hovedsylinder eller for den del, et batteri til en Tesla koster.... Ja, så de testet vesken altså😂 det er jo fy fy! En må jo lese merkelappen! 😂 Manglende service! Hva snakker du om? Tar jo service... Bare at en måler, sånn som de du nevnte over gjorde(dog en annen målemetode, men fortsatt måling...). Egentlig har jeg glemt helt hva vi pratet om, som vanlig. Eneste jeg sitter igjen med er at jeg har en kjedelig jobb og at måling er fyfy men så måler en likevel😂 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Ja, så de testet vesken altså😂 det er jo fy fy! En må jo lese merkelappen! 😂 Manglende service! Hva snakker du om? Tar jo service... Bare at en måler, sånn som de du nevnte over gjorde(dog en annen målemetode, men fortsatt måling...). Egentlig har jeg glemt helt hva vi pratet om, som vanlig. Eneste jeg sitter igjen med er at jeg har en kjedelig jobb og at måling er fyfy men så måler en likevel😂 Det er faktisk stikk motsatt av det vi diskuterer. Jeg hevder at måling av bremsevæske er ekstremt viktig, men at det må gjøres riktig. Gjør man det riktig, så er det imidlertid omtrent like mye arbeid som å skifte den. Den målingen som du og Complexity beskriver er så godt som verdiløs, spesielt hvis den er utført med en konduktiv tester. 4 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Zeph skrev (1 time siden): Mykje som blir gjort på ein typisk elbilservice av andre merker er nok ikkje så prekært for tryggleiken, men det er fint at dei har system for å i det minste oppfordre om service (kanskje tap av garantiordningar òg). Det kan påverke meg direkte om nokon kjem køyrande i ein bil med dårlege bremsar, så eg skulle gjerne sett at Tesla hadde eit meir planlagt serviceprogram, men der kun det nødvendige blir gjort. Ser på min P2 så er det en enkel eukontroll og noen spesifikke ting for bilen, bytter filter og bremsevæske. Ser ikke hvorfor folk skulle kjipe ut på bremsevæske. Spesielt ikke på en stor og tung bil der bremsene brukes sjeldent. Pølse i slaktetiden og alt det der... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden AL123 skrev (2 minutter siden): Det er faktisk stikk motsatt av det vi diskuterer. Jeg hevder at måling av bremsevæske er ekstremt viktig, men at det må gjøres riktig. Gjør man det riktig, så er det imidlertid omtrent like mye arbeid som å skifte den. Den målingen som du og Complexity beskriver er så godt som verdiløs, spesielt hvis den er utført med en konduktiv tester. Det er igjen din påstand, og jeg definerer ikke målemetoden. Jeg stoler bare på min leverandør at det gjøres godt nok. Jeg ønsker heller at de suger den opp og gjør måling for så å fylle den på igjen not at de slenger på nytt pga det står på en lapp. Selv om det koster mye mer. Å koke den er dog uaktuelt, såklart. Igjen, jeg venter fortsatt på forskning ift påstandene dine. Tesla har holdt på slik i 5+ sykluser av olje påfylling nå og jeg har aldri sett dokumentasjon på at Tesla opplever problemer på dette området. I tillegg har jeg som sagt jobbet med dette, bare utenfor bilbransjen selv og diskutert samme problemstillinger med leverandører der de proklamerer at levetiden ender i X intervall og alt må byttes. Har aldri akseptert slikt. Alt er målbart, med rett metode. Noen metoder er bedre enn andre, men en trenger ikke alltid være perfekt. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Og her sitter jeg og skulle ønske at Tesla gjorde noe med lysene sine slik at de ikke blender deg, men så lærer jeg nå at det går fire år før noen gjør noe med saken. sukk… 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Å koke den er dog uaktuelt, såklart. ...... ......I tillegg har jeg som sagt jobbet med dette, bare utenfor bilbransjen selv Her bløffer du for dette har du absolutt ingen kunnskap om. Alle skikkelige verksteder, inkludert Tesla, bruker koking som testmetode for bremsevæske. 5-10 ml med vann i bremsevæsken til en bil er nok til at kokepunktet synker til farlig nivå. Konduktivitetstesting er ubrukelig, da konduktiviteten til bremsevæske varierer fra produsent til produsent, og målingen eblir altfor unøyaktige. De andre testene, som er former for refraktometertesting, er enda verre da brytningsindeksen varierer enda mer, og fordi den påvirkes mer av avleiringer enn av vann. Salvesen. skrev (2 minutter siden): Det er igjen din påstand, Nei, det er omtalt i enhver fagbok om bil/bremser som er skrevet de siste 100årene 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) 9 minutes ago, Auto Asmodeus said: Og her sitter jeg og skulle ønske at Tesla gjorde noe med lysene sine slik at de ikke blender deg, men så lærer jeg nå at det går fire år før noen gjør noe med saken. sukk… Omtrent alle 2019\2020 modellene med mekanisk nivåsensor har feil instilte lys ja. Er vel hovedsakelig disse som har blitt eukontrollert. Fra sånn 2021 eller noe gikk de over til Matrix lykter på omtrent alle modeller med lokal dimming. De fjernet og den mekaniske sensoren og gikk over til kamerabasert nivåmåling. Så får vi se i fremtiden om det fortsatt blir problemer.. Alle de gamle lyktene ryker forøvrig, og de produseres ikke lengere så på sikt vil nok omtrent alle bilene ha matrix lykter da de monterer det på de gamle og. Endret 17 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden AL123 skrev (5 minutter siden): Her bløffer du for dette har du absolutt ingen kunnskap om. Alle skikkelige verksteder, inkludert Tesla, bruker koking som testmetode for bremsevæske. 5-10 ml med vann i bremsevæsken til en bil er nok til at kokepunktet synker til farlig nivå. Konduktivitetstesting er ubrukelig, da konduktiviteten til bremsevæske varierer fra produsent til produsent, og målingen eblir altfor unøyaktige. De andre testene, som er former for refraktometertesting, er enda verre da brytningsindeksen varierer enda mer, og fordi den påvirkes mer av avleiringer enn av vann. Nei, det er omtalt i enhver fagbok om bil/bremser som er skrevet de siste 100årene Jeg bløffer ikke, jeg jobber med service og vedlikehold. Dog utenfor bilbransjen. At en koker en liten del av væsken er såklart en mulighet, benekter ikke det. Men å koke hele er såklart ikke en mulighet om en vill bruke den igjen. Og du bløffer som vanlig med mange ord men lite forskning. Som sagt, Tesla har drevet med testing av væske i mange mange år nå. Vis til at det har skapt problemer for de, eller bare slutt å pjatte. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden AL123 skrev (40 minutter siden): Kommer an på definisjon av jobb. Jeg driver med ulike private prosjekt, som er mer givende enn å jobbe for andre og gir mer fleksiblitet, men som ikke alltid kaster like mye av seg. Av den grunn så jobber jeg litt på et verksted ved behov. Enten ved sykdom/ferie/stor arbeidsbelastning, eller hvis det dukker opp interessante problembiler. 👍 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) Nå spør eg, ikke for å ha noen mening i diskusjonen vedr å bytte bremsevæske eller ikke, men pga kommentaren over her med tung bil og bremser som brukes sjeldent. Hva er det som sliter ut en bremsvæsken på en bil? Hvis en bil står i fire år? Hvis man bremser svært mye? Hvis man kjører bil uten å bremse? Ser jo det at for min egen del bruker eg mye mindre de mekaniske bremsene enn eg gjorde på den automatgirte mondeoen min. I mitt hode vil bremsevæsken ha det tøffere i mondeon enn i elbilen? Eller er eg ute og sykler? Altså, hva er det som fysisk degraderer bremsevæsken i en bil. Er det alder eller temperatur? Edit: Det som er synd nå, er at dette spørsmålet mest sannsynlig kommer til å bli brukt mot meg i en annen diskusjon. Men, sikkert verdt å ha et forhold til uansett, så eg tar en for laget. Endret 17 timer siden av Jotun Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Salvesen. skrev (Akkurat nå): Jeg bløffer ikke, jeg jobber med service og vedlikehold. Dog utenfor bilbransjen. At en koker en liten del av væsken er såklart en mulighet, benekter ikke det. Men å koke hele er såklart ikke en mulighet om en vill bruke den igjen. Og du bløffer som vanlig med mange ord men lite forskning. Som sagt, Tesla har drevet med testing av væske i mange mange år nå. Vis til at det har skapt problemer for de, eller bare slutt å pjatte. Motor | Kjører med farlig bremsevæske Burde egentlig være dokumentasjon nok når NAF og SVV mener at mangelfull bytting av bremsevæske er farlig, men mistenker vel at jeg kunne lagt et par lik og en knust Tesla på trappa di uten at du hadde kommet med inrømmelser. "Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves" er det et gammelt ordtk som sier. Bremseproblemer for Tesla? - – Bremsene sviktet helt plutselig Det er jo ikke så lett å bevise problemer med Tesla, når de nekter å undersøke, samt avviser alle påstander. Tesla-lekkasje: Mistenkte feil på bremsene – lot norske kunder betale | DN Under Googlesøk dukket det opp et fantastisk eksempel på god og trygg Teslaservice... 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå