AL123 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Complexity skrev (21 minutter siden): Skifter når den blir dårlig. Har måler og den viser enda full pott etter 5 år så ser ikke vitsen i å bytte enda. Med mindre du tapper bremsevæske ut av en kaliper og tester den, så er målingen lite verdt. Dessuten må målingen utføres ved å koke bremsevæsken. En konduktiv tester gior altfor unøyaktig resultat og gir ekstremt falsk trygghet. Jeg må innrømme at jeg er ekstremt fascinert av at noen betaler en halv million for en bil med betenkelig kvalitet, sitter på forumet og skryter av at den er verdens sikreste bil, og så er man villig til å risikere livet til seg selv, sin familie og sine medtraffikanter for å spare en tusenlapp. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (39 minutter siden): Hvilken liten sjekk snakker du om? Tesla har ikke en slik sjekk i prislistene sine. En sånn sjekk som enhver oppegående mekaniker foretar mens oljen renner av bilen, hvis du bestiller et oljeskift på en bil med forbrenningsmotor. Ser over bremser (i den grad det er mulig uten å demontere noe) og sjekker over alle kuleledd og foringer i hjulopphenget. Moderne biler har gjerne smidde bærearmer i aluminium der kuleledd er støpt inn. Når det først er blitt slakk i feks en bærekule, så akselererer slitasjen veldig fort (slakken graver seg inn, først i plastforing og så i selve aluminiumen). Slakken er ikke alltig hørbar pga spenn i gummiforinger, og til slutt risikerer man at hjulopphenget river seg løs fra bærearmen. Finnes vel en del tilfeller der dette har skjedd på S og X, iallfall. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden AL123 skrev (2 minutter siden): En sånn sjekk som enhver oppegående mekaniker foretar mens oljen renner av bilen, hvis du bestiller et oljeskift på en bil med forbrenningsmotor. Ser over bremser (i den grad det er mulig uten å demontere noe) og sjekker over alle kuleledd og foringer i hjulopphenget. Moderne biler har gjerne smidde bærearmer i aluminium der kuleledd er støpt inn. Når det først er blitt slakk i feks en bærekule, så akselererer slitasjen veldig fort (slakken graver seg inn, først i plastforing og så i selve aluminiumen). Slakken er ikke alltig hørbar pga spenn i gummiforinger, og til slutt risikerer man at hjulopphenget river seg løs fra bærearmen. Finnes vel en del tilfeller der dette har skjedd på S og X, iallfall. Min erfaring er at dette er fraværende hos Tesla. Det bestiller en arbeidet en vill ha utført og det er det. Mersalg har jeg aldri opplevd. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Min erfaring er at dette er fraværende hos Tesla. Det bestiller en arbeidet en vill ha utført og det er det. Mersalg har jeg aldri opplevd. Hva er fraværende. Slike problemer, eller mersalg? Det handler ikke om mersalg men om å be om å få en sjekk av bilen av og til. At Tesla ikke har serviceintervall har mange fordeler, og jeg skulle ønske at flere produsenter, iallefall til en viss grad gikk samme vei. At man sparer penger bør ikke være en av disse fordelene. Hadde jeg hatt en Tesla, så hadde jeg som et minimum bedt om et bremsevæskeskift og et sjekk over bremser og hjuloppheng hvert 2. år. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Ikke noe mersalg nei. De gjør kun det du ber om og ingenting mere. Husker jeg hadde en Toyota på service engang, og fikk en svær sjekkliste etterpå med ting de annbefalte ble utbedret. De hadde ramset opp hver eneste bulk og ripe de fant og håper jeg ville punge ut nærmere 30 lapper for å utbedre det.. 1/3 del av bilens verdi omtrent. Takket høflig nei til det, men de må ha brukt mye tid for å finne alt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) 5 minutes ago, AL123 said: Hva er fraværende. Slike problemer, eller mersalg? Det handler ikke om mersalg men om å be om å få en sjekk av bilen av og til. At Tesla ikke har serviceintervall har mange fordeler, og jeg skulle ønske at flere produsenter, iallefall til en viss grad gikk samme vei. At man sparer penger bør ikke være en av disse fordelene. Hadde jeg hatt en Tesla, så hadde jeg som et minimum bedt om et bremsevæskeskift og et sjekk over bremser og hjuloppheng hvert 2. år. Og det kan du enkelt bestille via appen. Er bare å huke av, velge dato, få prisoverslag,godta det og sette fra deg bilen på parkeringen til Tesla og hente den engang etter det er gjort. Betaling foregår også i appen. Så service er veldig enkelt å bestille men jeg foretrekker å gjøre det selv. Visse ting kommer de vel hjem til deg å fikser også. Som å bytte kabinfilter og viskere. Endret 11 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Complexity skrev (Akkurat nå): Og det kan du enkelt bestille via appen. Er bare å huke av, velge dato, få prisoverslag,godta det og sette fra deg bilen på parkeringen til Tesla og hente den engang etter det er gjort. Betaling foregår også i appen. Så service er veldig enkelt å bestille men jeg foretrekker å gjøre det selv. Du gjør jo ikke det dersom du ikke sjekker over hjulopphegn og skifter bremsevæske... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden AL123 skrev (3 minutter siden): Hva er fraværende. Slike problemer, eller mersalg? Det handler ikke om mersalg men om å be om å få en sjekk av bilen av og til. At Tesla ikke har serviceintervall har mange fordeler, og jeg skulle ønske at flere produsenter, iallefall til en viss grad gikk samme vei. At man sparer penger bør ikke være en av disse fordelene. Hadde jeg hatt en Tesla, så hadde jeg som et minimum bedt om et bremsevæskeskift og et sjekk over bremser og hjuloppheng hvert 2. år. Mersalg, problemer er det åpenbart nok av. Tesla fungerer ikke slik, de har ting en kan kjøpe som er definert av de(se over). De har ikke 'generell sjekk' og om en får de til å gjøre dette er det på buddy nivå. En bestiller det en skal ha og det får en. Ikke mer eller mindre. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Mersalg, problemer er det åpenbart nok av. Tesla fungerer ikke slik, de har ting en kan kjøpe som er definert av de(se over). De har ikke 'generell sjekk' og om en får de til å gjøre dette er det på buddy nivå. En bestiller det en skal ha og det får en. Ikke mer eller mindre. Akkurat , og da bør en bestille en sjekk av hjuloppheng og bremsevæskeskift. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden AL123 skrev (6 minutter siden): Akkurat , og da bør en bestille en sjekk av hjuloppheng og bremsevæskeskift. Dette med bremsevæske er vell avmytet for lengst. Tesla måler og gir beskjed når en bør bytte. Folk her inne har gang på gang sagt dette ikke er godt nok men Tesla har fortsatt med dette. Og jeg kjenner ikke til ett eneste tilfelle der Tesla har hatt bremse problemer relatert til væsken. Masse væske spart. Som vanlig er det ett skapt behov fra salgs industrien. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 17 minutes ago, Salvesen. said: Min erfaring er at dette er fraværende hos Tesla. Det bestiller en arbeidet en vill ha utført og det er det. Mersalg har jeg aldri opplevd. Finner det litt merkelig selv. De har en ganske grei oversikt over bilene som kom med feilstilte lykter, og så er passiv til det. Eller de får inn biler med synlig skjeiv slittasje på dekkene, og påmerket det ikke når det er synlig fra bukken. Eller klonk klonk klonk fra dårlig smurte bremser. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Dette med bremsevæske er vell avmytet for lengst. Tesla måler og gir beskjed når en bør bytte. Folk her inne har gang på gang sagt dette ikke er godt nok men Tesla har fortsatt med dette. Og jeg kjenner ikke til ett eneste tilfelle der Tesla har hatt bremse problemer relatert til væsken. Masse væske spart. Som vanlig er det ett skapt behov fra salgs industrien. Det er nok ingen myte, nei. Det er ikke ofte det skjer ulykker pga dårlig bremsevæske, men det hender. For få år siden hadde vi feks et tilfelle med 5 døde i en veteranbilulykke i Rjukan som direkte følge av dårlig bremsevæske. Har selv opplevd bremsefade flere ganger, og det er virkelig skremmende, selv i lav hastighet. Pedalen går rett i bunn, og det er ingen respons. Å omtale det som et skapt behov fra industrien er for en fagmann som å høre folk snakke om vaksiner som noe "big pharma har funnet på for å tjene penger" 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden AL123 skrev (10 minutter siden): Det er nok ingen myte, nei. Det er ikke ofte det skjer ulykker pga dårlig bremsevæske, men det hender. For få år siden hadde vi feks et tilfelle med 5 døde i en veteranbilulykke i Rjukan som direkte følge av dårlig bremsevæske. Har selv opplevd bremsefade flere ganger, og det er virkelig skremmende, selv i lav hastighet. Pedalen går rett i bunn, og det er ingen respons. Å omtale det som et skapt behov fra industrien er for en fagmann som å høre folk snakke om vaksiner som noe "big pharma har funnet på for å tjene penger" Så gi ett eksempel fra Tesla da som konsekvent har satset på måling og ikke regelmessig bytte. Klart, dårlig væske er ett problem. Ingen som sier mot det, men det er målbart. Gjerne vis til forskning som tilsier at Tesla er verre enn de som skifter i intervall. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Salvesen. skrev (47 minutter siden): Min erfaring er at dette er fraværende hos Tesla. Det bestiller en arbeidet en vill ha utført og det er det. Mersalg har jeg aldri opplevd. Men rent statistisk er man i kontakt med serviceteam og utbedring langt oftere enn andre merker. Erfaringen min er 7 firmabiler i selskapet jeg jobber i (eldre model 3) og flere venner. Ventetid på deler, langt reiser for å utbedre ting de ikke fikser med mobil-teamet sitt. Naboen har kjørt til Sandefjord etpar ganger for å utbedre knirk som aldri går i orden, lekkasjer fikset de heller ikke med hjembesøk. Jeg forstår ikke argumentet at dette er så fryktelig enkelt når man de facto ender opp med å oftere måtte utbedres, oftere får feil i EU og generelt har svært dårlige stats på det feltet. Dette kombinert med å oftere ha irriterende feil. Jeg hadde skjønt det om statistikken var annerledes, men den er ganske tydelig. Enklere service, men mye mer kontakt med service virker å være praksis for de fleste eiere. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Så gi ett eksempel fra Tesla da som konsekvent har satset på måling og ikke regelmessig bytte. Klart, dårlig væske er ett problem. Ingen som sier mot det, men det er målbart. Gjerne vis til forskning som tilsier at Tesla er verre enn de som skifter i intervall. Så hvis ingen har forsket på en direkte sammenheng mellom Tesla og bremsevæskerelaterte ulykker, så er vitenskapen rundt bremser feil? En meget spesiell holdning for en som påstår at han er ingeniør. Faktum er at fukt i bremser kommer hovesaklig inn gjennom gummikomponenter, og som følge av store temperatursvingninger. Dvs i slanger ute ved hjuloppheng og i bremsekalipere. da hjelper det lite å sjekke i reservoaret, da sirkulasjonen av væske er liten. En annen ting som er udiskutabel er at konduktiver bremsevæsketestere for hobbybruk er altfor unøyaktige til å ha noen verdi i det hele tatt. Bremsevæsken må kokes for å fastslå restkvalitet. 5 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden DrAlban3000 skrev (3 minutter siden): Men rent statistisk er man i kontakt med serviceteam og utbedring langt oftere enn andre merker. Erfaringen min er 7 firmabiler i selskapet jeg jobber i (eldre model 3) og flere venner. Ventetid på deler, langt reiser for å utbedre ting de ikke fikser med mobil-teamet sitt. Naboen har kjørt til Sandefjord etpar ganger for å utbedre knirk som aldri går i orden, lekkasjer fikset de heller ikke med hjembesøk. Jeg forstår ikke argumentet at dette er så fryktelig enkelt når man de facto ender opp med å oftere måtte utbedres, oftere får feil i EU og generelt har svært dårlige stats på det feltet. Dette kombinert med å oftere ha irriterende feil. Jeg hadde skjønt det om statistikken var annerledes, men den er ganske tydelig. Enklere service, men mye mer kontakt med service virker å være praksis for de fleste eiere. Forbrukermyndigheter både i Norge og Sverige slakter jo Tesla, som faktisk har annonseforbud på Blocket pga sin historikk med kundebehandling. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden AL123 skrev (22 minutter siden): Så hvis ingen har forsket på en direkte sammenheng mellom Tesla og bremsevæskerelaterte ulykker, så er vitenskapen rundt bremser feil? En meget spesiell holdning for en som påstår at han er ingeniør. Faktum er at fukt i bremser kommer hovesaklig inn gjennom gummikomponenter, og som følge av store temperatursvingninger. Dvs i slanger ute ved hjuloppheng og i bremsekalipere. da hjelper det lite å sjekke i reservoaret, da sirkulasjonen av væske er liten. En annen ting som er udiskutabel er at konduktiver bremsevæsketestere for hobbybruk er altfor unøyaktige til å ha noen verdi i det hele tatt. Bremsevæsken må kokes for å fastslå restkvalitet. Samme tjafs som vanlig. Ord, på samme måten som leverandørene leverer ord på at det må byttes hvert 2 år. Puppets. Som ingeniør baseserer jeg avgjørelser på data. Og hvor mesteparten av min karriere har vært innenfor service og support så har vi også basert service/vedlikehold på data. En bytter ikke ett belte pga leverandøren sier det har rotert nok. En baserer det på måling. Samme med batteri osv. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden DrAlban3000 skrev (28 minutter siden): Men rent statistisk er man i kontakt med serviceteam og utbedring langt oftere enn andre merker. Erfaringen min er 7 firmabiler i selskapet jeg jobber i (eldre model 3) og flere venner. Ventetid på deler, langt reiser for å utbedre ting de ikke fikser med mobil-teamet sitt. Naboen har kjørt til Sandefjord etpar ganger for å utbedre knirk som aldri går i orden, lekkasjer fikset de heller ikke med hjembesøk. Jeg forstår ikke argumentet at dette er så fryktelig enkelt når man de facto ender opp med å oftere måtte utbedres, oftere får feil i EU og generelt har svært dårlige stats på det feltet. Dette kombinert med å oftere ha irriterende feil. Jeg hadde skjønt det om statistikken var annerledes, men den er ganske tydelig. Enklere service, men mye mer kontakt med service virker å være praksis for de fleste eiere. Har ikke så mye erfaring utenfor Tesla. Typisk for mine biler er noen få utbedringer de første 6 mnd(som har blitt redusert for hver nye bil) og så null service de første årene. Har dog kjørt bremse service. Og majoriteten av garanti ting gjøres nå av ranger, uten at jeg trenger å gjøre noe som helst. Må bilen inn kjører jeg til Tesla går ut av bilen og setter meg inn i leiebil. Alt via appen, trenger ikke snakke med noen. Om noen år regner jeg med leiebilen står utenfor og min bil kjører til service lokasjon(om mulig). Helt topp bilhold. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Salvesen. skrev (12 minutter siden): Samme tjafs som vanlig. Ord, på samme måten som leverandørene leverer ord på at det må byttes hvert 2 år. Puppets. Som ingeniør baseserer jeg avgjørelser på data. Og hvor mesteparten av min karriere har vært innenfor service og support så har vi også basert service/vedlikehold på data. En bytter ikke ett belte pga leverandøren sier det har rotert nok. En baserer det på måling. Samme med batteri osv. Jaja, får ikke håpe kona og ungene dine stryker med i en trafikkulykke da. Basert på at du er en dårlig ingeniør som ville spare 1000kr i året.... 4 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden AL123 skrev (59 minutter siden): Det er nok ingen myte, nei. Det er ikke ofte det skjer ulykker pga dårlig bremsevæske, men det hender. For få år siden hadde vi feks et tilfelle med 5 døde i en veteranbilulykke i Rjukan som direkte følge av dårlig bremsevæske. Har selv opplevd bremsefade flere ganger, og det er virkelig skremmende, selv i lav hastighet. Pedalen går rett i bunn, og det er ingen respons. Å omtale det som et skapt behov fra industrien er for en fagmann som å høre folk snakke om vaksiner som noe "big pharma har funnet på for å tjene penger" Eg påstår ikkje at det ikkje er viktig, men finnes det ikkje andre eksempel enn frå ei ulykke med ein 60 år gammal amerikansk bil? For øvrig anbefalar Tesla service av bremsevæske som dei fleste andre merker, men er ikkje like pågåande om det kanskje, mogleg med lengre intervall. Lar det bli meir opp til eigaren å sørge for at det blir gjort. Mykje som blir gjort på ein typisk elbilservice av andre merker er nok ikkje så prekært for tryggleiken, men det er fint at dei har system for å i det minste oppfordre om service (kanskje tap av garantiordningar òg). Det kan påverke meg direkte om nokon kjem køyrande i ein bil med dårlege bremsar, så eg skulle gjerne sett at Tesla hadde eit meir planlagt serviceprogram, men der kun det nødvendige blir gjort. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå