Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snowleopard said:

Honda+Nissan(+Mitsubishi?) ser dessverre ut til å bli usant. Samtalene har brutt sammen for sammenslåing, men de tre selskapene vil fortsatt prøve å stå sammen for å utvikle elbiler!

https://www.tv2.no/broom/kunne-blitt-gigantiske-na-skrotes-alle-planer/17454280/

NIssan og Honda har jo allerede Kinesiske datterselskaper med elbilplatformer klare, så det er vel ikke noe stress. Går utifra at de allerede samarbeider

https://en.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_Honda
https://en.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_Nissan

Ser ut som de har masse bilmodeller i salg også:

https://www.dongfeng-honda.com

https://www.dongfeng-nissan.com.cn

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
3 hours ago, bzzlink said:

Jeg blir skikkelig provosert av sånne "jeg er bedre enn alle andre" folk som deg. Som går rundt å tror at din moral er bedre enn andres og om alle var som deg ville det redde verden.

Sånn har det alltid vært. (ikke at det er noen unnskyldning i seg selv.) For 10-12 år siden gikk mange Tesla S-eiere rundt og proklamerte at de - i motsetning til de som kjørte fossilt (eller maskulint drivstoff, som jeg kaller det) - var med på å redde verden. Nå har pendelen svingt en annen vei.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (På 5.2.2025 den 16.42):

Var innom Skoda forhandler idag, for å se på Enyaq og Elroq. Elroq ikke utlevert til forhandlere enda, greit nok. Men de har aldri Enyaq inne, så å sammenligne med Id4 in person er jo en umulighet.. 

Dagens surmuling gjennomført.

*Må påpeke at nærmeste Skodaforhandler er ca 2 timer unna med bil. (Ligger en litt nærmere, men da må jeg forholde meg bomvei og piggdekkavgift blæh!) Jeg kjørte ikke dit kun av den grunn, svingte tilfeldigvis innom da jeg skulle den veien uansett, men 3. gang nå.

De har ifølge nettsiden en enyaq inne, men solgt og utlevert typ 10 min før jeg gikk inn døra..

Såg litt på Elroq. Sa dei noko om leveringstid?

Hadde ikkje vore så dum som bil nr. 2 der eg ikkje hadde kjent behovet for å krysse av for mykje på utstyrslista. Med lite batteri og sparsomt utstyrt kan den hamne på 360-400k. Ser ut som plass i bak- og framsete er ganske lik Enyaq, som er eit poeng for vår del.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

Såg litt på Elroq. Sa dei noko om leveringstid?

Hadde ikkje vore så dum som bil nr. 2 der eg ikkje hadde kjent behovet for å krysse av for mykje på utstyrslista. Med lite batteri og sparsomt utstyrt kan den hamne på 360-400k. Ser ut som plass i bak- og framsete er ganske lik Enyaq, som er eit poeng for vår del.

Jeg tror selger nevnte noe om slutten av februar. Jeg har testa fram og baksete på Ev3, Elroq fremstår litt større via videoer på youtube. (Ev3 var langt fra trang for min del, og jeg er både lang i bein og rygg, og fortsatt godrund😂)

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Simen1 said:

Har ikke dette vært oppe flere ganger før? Tesla har ingen krav til service så slurv fra produksjonen (f.eks feilstilte lys) oppdages ikke før EU kontroll.

Lexus har krav om service hver 15000km/årlig så her har forhandler mulighet til å fikse slikt 4+ ganger før første EU kontroll. Da blir det fin statistikk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Har ikke dette vært oppe flere ganger før? Tesla har ingen krav til service så slurv fra produksjonen (f.eks feilstilte lys) oppdages ikke før EU kontroll.

Lexus har krav om service hver 15000km/årlig så her har forhandler mulighet til å fikse slikt 4+ ganger før første EU kontroll. Da blir det fin statistikk.

Nå finnes det neppe veldig mange Teslaeiere som er så kørka at de ikke har bilen inne til noen form som sjekk/service de første 4 årene, så statistikken står seg iallfall til en viss grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble en kort test med Ford Capri 4x4 idag.

Fikk prøvd seg på 3 årstiders føre. (Snø, sørpe, speilholk og fuktig asfalt)

Interiøret føles fortsatt ekstremt billig, men fikk testet agr-setene idag, og ryggen satte stor pris på disse.

Co-pilot gjorde alt på infotainment, jeg var opptatt av å kjøre bil. Ikke klasseledende, men langt fra det verste han hadde faffet med.

Knallgod å kjøre da, og på dagens føre var den mildt sagt imponerende. Kan ærlig talt ikke huske en bil jeg har følt meg så trygg i på slikt føre. 

Tenker Explorern er ganske lik på dagens kjøreforhold, Explorer vinner på pris.

Blir det kjøp? Var tvilsom til å begynne med, men nå ligger den iallefall på shortlista, om kun for hvor bra den var på rævva føre. (Explorer - Capri blir for dyr.)

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Nå finnes det neppe veldig mange Teslaeiere som er så kørka at de ikke har bilen inne til noen form som sjekk/service de første 4 årene, så statistikken står seg iallfall til en viss grad.

Er nok stort sett bremse service som er anbefalt relativt hyppig. 
tesla har ikke generell service, en sier bare hva en ønsker og det blir gjort.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (39 minutter siden):

Har ikke dette vært oppe flere ganger før? Tesla har ingen krav til service så slurv fra produksjonen (f.eks feilstilte lys) oppdages ikke før EU kontroll.

Sitat

Flest feil fikk disse bilene på kapittel 5 i kontrollinstruksen, som går på aksler, hjul, dekk og hjuloppheng.

Kjempelurt av Tesla å ikke kreve service da. Det er jo penger spart for dem og kundene får seile sin egen sjø. Ansvarsfraskrivelse fra overlevering av nøkkelen bilen (nøkkel får man vel ikke ?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, AL123 said:

Nå finnes det neppe veldig mange Teslaeiere som er så kørka at de ikke har bilen inne til noen form som sjekk/service de første 4 årene, så statistikken står seg iallfall til en viss grad.

Tror ingen jeg kjenner med Tesla har hatt bilen inne på service noensinne, så joda vi er nok så korka.
Aldri hatt min inne på service heller forsåvidt. Bytter kupefilter og viskere selv.

Smøring av bremser er også meget lett å utføre selv

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Kjempelurt av Tesla å ikke kreve service da. Det er jo penger spart for dem og kundene får seile sin egen sjø. Ansvarsfraskrivelse fra overlevering av nøkkelen bilen (nøkkel får man vel ikke ?)

Har du lest hva som gjøres på elbilservice? Er nok heller at de ser på det som unødvendig å kreve.
Men da glipper gjerne ting som feiljusterte lykter gjennom.
Dog en liten garantitur innom Tesla etter første EU er langt billigere enn årlig service.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Er nok stort sett bremse service som er anbefalt relativt hyppig. 
tesla har ikke generell service, en sier bare hva en ønsker og det blir gjort.

 

Tror ikke jeg kjenner noen som ikke har Teslaen sin inne for et bremsevæskeskift og en liten sjekk minst hvert 2. år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Tror ingen jeg kjenner med Tesla har hatt bilen inne på service noensinne, så joda vi er nok så korka.

Og når skifter du bremsevæske da? Først etter 4 år? Ikke veldig smart. Dessuten bår både olje og kjølevæske skiftes med jevne mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Tror ikke jeg kjenner noen som ikke har Teslaen sin inne for et bremsevæskeskift og en liten sjekk minst hvert 2. år.

Hvilken liten sjekk snakker du om? Tesla har ikke en slik sjekk i prislistene sine. 

Jeg tar bremseservice på min, jeg er gniten men bremser kødder jeg ikke med. Helt sikker på at jeg klarer det fint, men det hadde tatt nattesøvnen på samme måte som en føler en har glemt å skru av ovnen når en kjører hjemme i fra😅

Har dog aldri opplevd at de har sjekket noe annet, eller påpekt noe. Så jeg tenker at de tar bremse service og går videre.

om det er bra eller ikke får være en smakssak. Selv hadde jeg prøvd på mersalg såklart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AL123 said:

Og når skifter du bremsevæske da? Først etter 4 år? Ikke veldig smart. Dessuten bår både olje og kjølevæske skiftes med jevne mellomrom.

Skifter når den blir dårlig. Har måler og den viser enda full pott etter 5 år så ser ikke vitsen i å bytte enda.

Olje annbefales å skifte på rundt 100k, og det kommer jeg også til å gjøre selv da det er meget lett det og, men har ikke kjørt så langt enda. Bilen sier også ifra om olja blir alt for dårlig.

Tesla bytter ikke olje med mindre du spesifikt ber om det (og de vil nok spørre deg om du er sikker først da også) da det statistisk sett ikke behøves, og iallefall ikke så lenge man har motorgaranti enda (8år)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...