Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg snakker primært om de som kjøper ny nå. De som har kjøpt tidligere kjøpte ut i fra verdensbilde da. Som de andre har påpekt kan hærverk ikke forsvares, men like fult bør kommenterer som den bileieren kom med møte motsvar; det er ansvarsfraskrivelse / gi beng holdninger. Sånn sett klassiske holdning; gi faen i alt så lenge vi får ting billig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så beleilig overforenklet og fordummende å peke på Tesla-eiere for den vannvittige politiske situasjonen i USA.

"Selg Tesla'en din" sier moralistene. Ja, hva løser det? Selger man noe, så betyr det bare at noen andre kjøper det. Det blir ikke færre Tesla'er på veiene av den grunn. Mener dere seriøst at Tesla-bilene bør skrotes for eiernes regning? Hva løser det? Nei, nå må dere pinadø skjerpe dere!

Skjønner godt at dere blir redde og bekymret for situasjonen i USA, og føler behov for å gjøre "noe". Men her bommer dere totalt på låveveggen.

Tesla-eierne er totalt uskyldige mennesker, som ikke kan gjøre noe med situasjonen i USA. Helt utrolig at man må forklare dette til voksne oppegående mennesker.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (3 minutter siden):

Zaptec vs Eeasee hjemmelader - er det hipp som happ? :) 

Zaptec Go har støtte for inntil 22 kW i et 3-fase-anlegg. Easee Lite har"bare" støtte for 11 kW. Så om det er et poeng å ha (fremtidig) støtte for såpass effekt, så er nok den å foretrekke.

Ellers har Easee støtte for å swappe internt mellom 3-fase og 1-fase dersom den er koblet opp som 3-fase-lader. Greit å ha om man har 2 elbiler, der dette er avgjørende. Dog, noen elbiler "liker ikke" at ladeboksen spør om dette ved tilkobling, og man må kanskje endre dette fra SW før man fysisk kobler til.

Utenom disse poengene, så vil jeg si det er smak og behag, og design-valg som avgjør hvilken av de man velger!

Lenke til kommentar

Det er helt på trynet å plage folk som har kjøpt Tesla med det surret der. Ta gjerne en vurdering selv, men aksepter at ikke alle bryr seg i samme grad som deg selv. Vær grei med andre!

Det samme gjelder Kina, det er helt ok å velge bort de selskapene som f.eks er tatt for slaveriarbeid (BYD). Det er ikke greit å henge de ut i offentligheten.

Bruk de rette kanalene og gi gjerne kritikk av både bilkjøperne og praksisen til selskapene, men drit i å henge lapper på bilene til folk eller ta personlige oppgjør.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Complexity said:

Har id buzz fått varmepumpe nå da? Om ikke så kan jo det være litt av grunnen. Går mye energi til å holde en så stor kabin varm og spesielt om man ikke har varmepumpe til hjelp.

Jeg tror ikke VW tør å lage camp mode eller dog mode før de har fått lading av 12V batteri under kontroll. De sliter med at det ikke lades til riktige tidspunkt, slik at det ødelegger/degraderer 12V batteriet, eller at bilen rett og slett ikke vil starte.

De har lagt begrensninger på forvarming nå, slik at man får opp "forvarming kan ikke starte pga overforbruk av funksjonen" i appen

(Atle Antonsen har en morsom rant om det i Misjonen på P4)

1 hour ago, The Very End said:

Jeg snakker primært om de som kjøper ny nå. De som har kjøpt tidligere kjøpte ut i fra verdensbilde da. Som de andre har påpekt kan hærverk ikke forsvares, men like fult bør kommenterer som den bileieren kom med møte motsvar; det er ansvarsfraskrivelse / gi beng holdninger. Sånn sett klassiske holdning; gi faen i alt så lenge vi får ting billig. 

Jeg blir skikkelig provosert av sånne "jeg er bedre enn alle andre" folk som deg. Som går rundt å tror at din moral er bedre enn andres og om alle var som deg ville det redde verden.

Ser du at holdningen din er presis den som Trump har?

"Nå boikotter vi / legger tollmurer på alle som ikke er enig med oss sånn at vi oppnår det vi vil."

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Sikkert veldig lett å sitte å si sånt, men nå er det ikke aktuelt for de fleste å skrape bilen, fordi det koster en flerfoldige tusen, gjerne flere hundre tusener. Og om man ellers er veldig fornøyd med bilen, så er heller ikke alternativet å selge den med tap, som vel ville vært aktuelt om mange potensielle kjøpere nå skal trekke seg, og "alle" skal kvitte seg med Teslaen.

Så det er i mine øyne ihvertfall, galematias å klandre noen som sitter med en Tesla kjøpt før denne gestikuleringen og Trumps innsettelse, eller Doge-department-saken. Jeg hadde ikke solgt, og om noen hadde sagt noe til meg., skulle jeg gjerne svart de tilbake, med spørsmål om de er fullstendig tapt bak ei vogn! For det er INGEN grunn for å gå mot disse eierne.

Jeg tenker på salgs-prospektet framover. Hvis det blir stadig flere negative assosiasjoner til Tesla-eierskap så kan det påvirke kjøpelysten negativt både i bruktmarkedet og nymarkedet. Hvis det skjer så vil det bli vanskelig å få solgt bilen sin når man føler man er ferdig med den. Det vil presse prisene raskere ned enn normal prisutvikling. Hvis man vil være litt taktisk og unngå å være med på verdistupet så bør man selge unna bilen mens leken ennå er god. Det vil igjen være med på å flomme bruktmarkedet og presse prisene ned. En selvforsterkende effekt. På den andre siden kan man selvsagt beholde bilen lenge fremover og akseptere potensielt stort verdifall eller satse på utflating av prisene over tid.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det er så beleilig overforenklet og fordummende å peke på Tesla-eiere for den vannvittige politiske situasjonen i USA.

"Selg Tesla'en din" sier moralistene. Ja, hva løser det? Selger man noe, så betyr det bare at noen andre kjøper det. Det blir ikke færre Tesla'er på veiene av den grunn. Mener dere seriøst at Tesla-bilene bør skrotes for eiernes regning? Hva løser det? Nei, nå må dere pinadø skjerpe dere!

Skjønner godt at dere blir redde og bekymret for situasjonen i USA, og føler behov for å gjøre "noe". Men her bommer dere totalt på låveveggen.

Tesla-eierne er totalt uskyldige mennesker, som ikke kan gjøre noe med situasjonen i USA. Helt utrolig at man må forklare dette til voksne oppegående mennesker.

Kjøpt er kjøpt. Det er ikke noe å gjøre med. Noen har hatt klokskapen med seg en stund og sett skriften på veggen.. Andre er litt tregere og får etterpåklokskap. I etterpåklokskapens lys kan vi se at kjøp av Teslaer har vært med på å finansiere Musk sin nåværende maktposisjon. Det er ikke noe å gjøre med. Men det kan bli mange som vegrer seg mot å kjøpe Tesla framover som følge av det som skjer nå. Det kan gi verdifall på bilene og ikke minst børsfall for Tesla-aksjonærer. Alt fra småsparere som meg og deg, til oljefondet. Kjøper man Tesla nå og med det støtter Musk økonomisk i den politiske situasjonen han er i nå så må man jo kunne si at det er et temmelig ignorant og egoistisk valg. Det sier noe om hvilke politiske holdninger kjøperen har. I Norge er det lite støtte for Musk og Trump, så man kan potensielt bli uglesett. Det er også økende fare for at mentalt ustabile personer begår hærverk for å ta ut sitt sinne. Det er selvsagt en uakseptabel måte å uttrykke seg på, men det er jo litt naivt og ignorant å tro at risikoen for det er null eller stabilt lav. Spesielt de som kjører Tesla model Y facelift må regne med at det signaliserer at de har kjøpt bilen på tross av det Musk driver med nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Kjøpt er kjøpt. Det er ikke noe å gjøre med. Noen har hatt klokskapen med seg en stund og sett skriften på veggen.. Andre er litt tregere og får etterpåklokskap. I etterpåklokskapens lys kan vi se at kjøp av Teslaer har vært med på å finansiere Musk sin nåværende maktposisjon. Det er ikke noe å gjøre med.

Ser du prøver å trøste deg selv med at du var så "forutseende" at du kvittet deg med din Model S tidlig. Men kjøpte du den ny så har du støttet Musk minst like mye som oss som kjøpte "budsjettbilene" Model 3 og Y.

Ditt kjøp bidro til å bygge opp Tesla økonomisk til å kunne satse på masse-markedet. At du solgte den brukt til noen andre har ingen relevans i denne sammenhengen. Men jeg tviler vel på at ditt "moralske kompass" velger å se den veien...

Så her er både du og jeg i akkurat samme båt Simen. Forskjellen er at jeg kjøpte en mye bedre bil til en rimeligere penge. Har kun med økonomi og timing å gjøre.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (3 minutter siden):

Mtp at bruktmarkedet for elbil generelt er tregt, vil det være gunstigere å lease ny elbil i stedet for å kjøpe?

Leasing er som regel dyrere enn å kjøpe ny og selge om f.eks 3 år. Bruktmarkedet nå sier ikke nødvendigvis så mye om bruktmarkedet om 3 år.

Hvis det stemmer at bruktmarkedet nå er ganske tregt så er jo det et signal om at bruktmarkedet kan ha noen gode kupp for tida.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

47 minutes ago, bzzlink said:

Jeg tror ikke VW tør å lage camp mode eller dog mode før de har fått lading av 12V batteri under kontroll. De sliter med at det ikke lades til riktige tidspunkt, slik at det ødelegger/degraderer 12V batteriet, eller at bilen rett og slett ikke vil starte.

De har lagt begrensninger på forvarming nå, slik at man får opp "forvarming kan ikke starte pga overforbruk av funksjonen" i appen

Jeg blir skikkelig provosert av sånne "jeg er bedre enn alle andre" folk som deg. Som går rundt å tror at din moral er bedre enn andres og om alle var som deg ville det redde verden.

"Nå boikotter vi / legger tollmurer på alle som ikke er enig med oss sånn at vi oppnår det vi vil."

Hva med å diskutere ut i fra ting folk faktisk har sagt? 

Presiserer:

1) Ingen skal trenger å selge bilen eller føle skam for noe de har kjøpt tidligere.

2) Hærverk er ikke greit.

3) En er ikke ansvarlig for hva selskapet bak produktet gjør.

Men:

4) Man kan ikke lukke øynene for verden og si at politikk ikke gjelder. Politikk er tross alt nesten alt.

5) Hvor man legger igjen penger har noe å si - selv om man ikke er ansvarlig for noe som helst. Å kjøpe på Temu er et valg, selv om du ikke er ansvarlig for regimet i Kina. Å kjøpe noe fra Musk I DAG har også en rekke implikasjoner, selv om vi i Norge merker lite til det.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (5 minutter siden):

Mtp at bruktmarkedet for elbil generelt er tregt, vil det være gunstigere å lease ny elbil i stedet for å kjøpe?

Gunstigere økonomisk? Kan jeg ikke tenke meg. Leasing for privatpersoner er en kostbar "luksus".

• Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Hva hvis dere bruker to sekunder på å lese hva folk skriver istedenfor å diskutere ut i fra ting folk ikke har sagt? Les alt igjen og så kom tilbake og diskutere ut i fra hva folk faktisk skriver.

Mulig du følte deg truffet, men jeg siterte ikke deg.

Min kommentar var på generelt grunnlag. Og jeg står 100% for den.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Ser du prøver å trøste deg selv med at du var så "forutseende" at du kvittet deg med din Model S tidlig. Men kjøpte du den ny så har du støttet Musk minst like mye som oss som kjøpte "budsjettbilene" Model 3 og Y.

Ditt kjøp bidro til å bygge opp Tesla økonomisk til å kunne satse på masse-markedet. At du solgte den brukt til noen andre har ingen relevans i denne sammenhengen. Men jeg tviler vel på at ditt "moralske kompass" velger å se den veien...

Jeg kjøpte brukt, men det er irrelevant. Jeg var nok med på å støtte opp om Tesla og Musk i en tidlig fase (2017) gjennom bruktkjøpet, men jeg kvittet meg ikke med den fordi jeg var så forutseende angående hans politikk og samarbeid med Trump.

Jeg kvittet meg med den fordi den stadig "ramlet fra hverandre" og ble for dyr å reparere, samt kunde"servicen" fra Tesla og en del andre uhyggelige greier som jeg følte stred mot mine verdier. Bilen brøt for alvor sammen i slutten av 2020 og ble solgt som delebil i 2021. Det var en mandagsbil gjennom hele mitt eie og problemene tårnet seg opp på slutten.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Angående Camp Mode, så tror jeg det rett og slett er en annen og mer logisk grunn. Nemlig at VW har sine egne campervans, og de vil ikke lage "interne konkurrenter" ved å slippe dette på biler som ikke er campervans, og med det tillegget i pris det medfører.

Jeg tror det først kommer når de lanserer en egen bobil av ID. Buzz, der snurreseter fremme og campinginnredning er på plass, og med hevetak med ekstra soveplasser.

Tenk for et potensialt tap av det markedet, om folk selv kan bygge om med snurreseter fremme og slikt hevetak på en "plain" ID. Buzz. Da kan de ikke ta en ublu ekstra i den størrelsesorden de ellers ville tatt.

Simen1 skrev (1 time siden):

Kjøpt er kjøpt. Det er ikke noe å gjøre med. Noen har hatt klokskapen med seg en stund og sett skriften på veggen.. Andre er litt tregere og får etterpåklokskap. I etterpåklokskapens lys kan vi se at kjøp av Teslaer har vært med på å finansiere Musk sin nåværende maktposisjon. Det er ikke noe å gjøre med. Men det kan bli mange som vegrer seg mot å kjøpe Tesla framover som følge av det som skjer nå. Det kan gi verdifall på bilene og ikke minst børsfall for Tesla-aksjonærer. Alt fra småsparere som meg og deg, til oljefondet. Kjøper man Tesla nå og med det støtter Musk økonomisk i den politiske situasjonen han er i nå så må man jo kunne si at det er et temmelig ignorant og egoistisk valg. Det sier noe om hvilke politiske holdninger kjøperen har. I Norge er det lite støtte for Musk og Trump, så man kan potensielt bli uglesett. Det er også økende fare for at mentalt ustabile personer begår hærverk for å ta ut sitt sinne. Det er selvsagt en uakseptabel måte å uttrykke seg på, men det er jo litt naivt og ignorant å tro at risikoen for det er null eller stabilt lav. Spesielt de som kjører Tesla model Y facelift må regne med at det signaliserer at de har kjøpt bilen på tross av det Musk driver med nå.

Nå har jeg ikke sett meningsmålinger på dette fra perioden etter innsettelsen, men fakta er faktisk at Trump har (hatt) temmelig mange "supportere" i Norge, spesielt blant yngre menn.

https://www.nrk.no/norge/47-prosent-av-unge-norske-menn-ville-stemt-pa-trump-1.17097282

Blant damene er det dog tvert i mot, de er mer "røde" enn de har vært på lang tid. Så det blir jo og spennende om det fører til at enda færre klarer å "treffes på en felles arena" og danner par/ekteskap som skal gi nye norske borgere.

Tenker det fort kan bli at enda færre par og dermed barn av det, slik at det blir enda flere av nye norske (barn av innvandrere) som etterhvert vil ha flest representanter. Altså et scenario som er enda mer skremmende for de som allerede ser negativt på at det er så stor andel av innvandrere og barn av disse, sammenlignet med etnisk norske, hvite nordmenn som vokser opp.

Selv har jeg bidratt med barn med "mixed blood" siden jeg giftet (og skilte meg fra) med ei filippinsk dame, og fikk med på dealen en fantastisk bonus-sønn.

Simen1 skrev (1 time siden):

Leasing er som regel dyrere enn å kjøpe ny og selge om f.eks 3 år. Bruktmarkedet nå sier ikke nødvendigvis så mye om bruktmarkedet om 3 år.

Hvis det stemmer at bruktmarkedet nå er ganske tregt så er jo det et signal om at bruktmarkedet kan ha noen gode kupp for tida.

Ifølge nyhet fra finn.no, så virker det som bruktmarkedet for Teslaer er bedre enn på lenge, så er tydeligvis flere som kan tenke seg en Tesla, og da er det lettere å "unnskylde seg" med at man har kjøpt brukt, eller at bilen er fra før EM "tørna", slik som man ser endel velger å kjøpe sticker for å vise.

https://www.vg.no/nyheter/i/kwx7xX/finn-no-interessen-for-brukte-teslaer-er-fortsatt-hoey

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-tall-pa-finn-overrasker/82597175

https://elbilforum.no/index.php?topic=67885.0

Selv har jeg store aversjoner mot å klistre bilen med lapper med budskap på, synes det er tarvelig og stusselig, IMHO.

Men her er en mulig løsning, selv om jeg vil tro logofjerning og wrapping/plastidipping av bilen er en bedre løsning i ca samme prisklasse (inkl. mva):

https://www.tv2.no/broom/flaut-a-kjore-tesla-her-er-redningen/17443212/

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Honda+Nissan(+Mitsubishi?) ser dessverre ut til å bli usant. Samtalene har brutt sammen for sammenslåing, men de tre selskapene vil fortsatt prøve å stå sammen for å utvikle elbiler!

https://www.tv2.no/broom/kunne-blitt-gigantiske-na-skrotes-alle-planer/17454280/

Men Foxcon ser kanskje ut til å kjøpe seg opp i Nissan, og utvikle elbil med de!

Dette fremkom i samme artikkel som den over!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...