Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (13 minutter siden):

Noen satt halen på grisen. Frode ble lei seg og flau over det. Det står ingenting om at han ble lei seg og flau over Musk sine nasi- og høyreradikale sympatier eller DOGE. Hærverk er uakseptabelt og kjipt. Frodes reaksjon kunne vært mer balansert opp mot det som har skjedd i det siste. Jeg er veldig glad jeg er kvitt min Tesla for lengst. Vil helst bare fortrenge eierskapet og ikke bli assosiert med Tesla, Musk, Trump og høyreradikalisme. Denne typen hærverk så jeg for meg komme. Mange er forbannet og lei over Musk sine påfunn og noen få er såpass irrasjonelle at de kan finne på å ta det ut med hærverk på Teslaer.

12 februar er dette antallet Teslaer til salgs på Finn. Er det noen som tør å gjette om dette vil stige framover og om årsaken til det er Musk?

Så du mener man skal skal måtte forvente slik drittsekk-oppførsel, og stempling bare basert på bilen man kjører? Høres veldig ut som å unnskylde drittsekkene som driver med hærverk/vandalisme og hets mot andre.

Og så skal man liksom reagere på "korrekt" måte også? Er det ikke nok å bli oppsett over å bli offer for drittsekkene? Hva han som ble utsatt for dette mener om Trump/Elon Musk eller nynazister og nazisympatisører, vet du absolutt intet om.

Helt ærlig, hadde aldri slått meg å snakke og reagere som om man har noen sympati eller forståelse for at noen skulle finne det som en unnskyldende grunn.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (2 minutter siden):

Jeg har kjempegod plass til både tank og varmer under panseret. Problemet er at jeg må lage hull i torpedoveggen for å få inn varm luft. Det kommer helt sikkert ettermonterings kit man kan koble inn i varmtvannskretsen. Bensinbilen min klarer å kjøre akkurat like langt om vinteren som om sommeren. Hvorfor skulle ikke en el bil klare det samme!

Trenger du virkelig forklaring på dette?

Hvor mye varme-energi kaster man bort unødvendig på sommeren med en icebil, som på vinteren får gjort litt nytte for seg? Og hvor mye av det på en tilsvarende elbil? Bare der har du jo forklaring på dette, og likevel er elbilen mye mer energi-effektiv.

Regn gjerne på hvor mye energi man har med seg, og hvor mye av denne som blir utnyttet effektiv vs kastet bort for to tilsvarende biler. Du kan jo ta utgangspunktet i en BMW i5 vs en BMW 5-serie, siden bilene er temmelig like bortsett fra drivlinja!

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Simen1 said:

12 februar er dette antallet Teslaer til salgs på Finn. Er det noen som tør å gjette om dette vil stige framover og om årsaken til det er Musk?

Screenshot2025-02-12at22-40-30Tesla-bilertilsalgsFINNBil.png.43a9b9cc592923a551152aa1cbdce5bd.png

 

Vil nok stige litt når folk får utlevert sin nye Model Y.

Og litt spesielt å forsvare hærverk.. Omså en blomst tegnet med sprittusj på en bil er ikke greit..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Og så skal man liksom reagere på "korrekt" måte også? Er det ikke nok å bli oppsett over å bli offer for drittsekkene? Hva han som ble utsatt for dette mener om Trump/Elon Musk eller nynazister og nazisympatisører, vet du absolutt intet om.

Sitat fra NRK.no

– Har du vurdert å skifte bil etter Musks inntreden i politikken?

– Nei, nei, nei! Valg av bil har ikke noe med politikk å gjøre.

https://www.nrk.no/buskerud/tesla-eier-frode_-_-mer-lei-meg-enn-sint-1.17273928

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (1 minutt siden):

Sitat fra NRK.no

– Har du vurdert å skifte bil etter Musks inntreden i politikken?

– Nei, nei, nei! Valg av bil har ikke noe med politikk å gjøre.

https://www.nrk.no/buskerud/tesla-eier-frode_-_-mer-lei-meg-enn-sint-1.17273928

Hvor sies det noe om hans meninger om Musk, Trump, nynazister og nazi-sympatisører? Eneste jeg leser er at han ikke blander politikk med bilvalg!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Så du mener man skal skal måtte forvente slik drittsekk-oppførsel, og stempling bare basert på bilen man kjører? Høres veldig ut som å unnskylde drittsekkene som driver med hærverk/vandalisme og hets mot andre.

La meg gjenta: Hærverk er uakseptabelt og kjipt. Jeg mente det jeg skrev. Les det på nytt om nødvendig.

Jeg mener ikke man skal måtte forvente, men at man kan frykte at noen, ikke oppegående personer, kan tippe over og gjøre hærverk. Jeg så den typen hærverk komme. Det har ligget i kortene noen uker nå. Uakseptabelt og kjipt, men ikke uforståelig at noen tipper over og gjør noe sånt akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke i overrasket i det hele tatt. Vi har folk som kaster maling på kunst, limer seg fast til bygninger, lenker seg fast til trær, slasher bildekk og bryter andre lover og regler for å få frem ett eller annet poeng.

Selvfølgelig er det noen som misliker at noen fortsatt velger å støtte Musk økonomisk og da skjer ting som dette med dem.

Litt som når høner hakker på andre høner som ikke oppfører seg som forventet i flokken.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Trenger du virkelig forklaring på dette?

Hvor mye varme-energi kaster man bort unødvendig på sommeren med en icebil, som på vinteren får gjort litt nytte for seg? Og hvor mye av det på en tilsvarende elbil? Bare der har du jo forklaring på dette, og likevel er elbilen mye mer energi-effektiv.

Regn gjerne på hvor mye energi man har med seg, og hvor mye av denne som blir utnyttet effektiv vs kastet bort for to tilsvarende biler. Du kan jo ta utgangspunktet i en BMW i5 vs en BMW 5-serie, siden bilene er temmelig like bortsett fra drivlinja!

Det kommer helt ann på hvor du starter. Et kraftverk? Et kull kraftverk, solceller en diesel generator. Du vil få mange ulike svar. Jeg har en F30 med 2 liter bensin motor. Den kjører jeg ca 1000km med på en full tank. Om den hadde vert el hadde den vel brukt 25kWh pr 100km eller 250kWh på 1000km. Min bil bruker ca 500kWh med kjemisk energi. 

La oss si at energien kommer fra et helt nytt gasskraftverkk med 45% elektrisk vikrningsgrad. Så har man linjetap og ladetap. For å være grei så sier vi at begge er på 10%. Da vil regnestykket bli 250/0,45*0.9'0.9 som er 700kWh med gass

Solceller som har 20%virkningsgrad og samme lade og linjetap blir 1500kWh fra sola for å kjøre 1000km. 

Dette forutsetter at energi er energi uansett hvor det kommer fra. 

Kun vannkraft kommer brukbart ut om turbin virkningsgrad er 80% og generator virkningsgrad er 97% 

Da kommer du ut med 400kwh inklusive ladetap og linjetap

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Det kommer helt ann på hvor du starter. Et kraftverk? Et kull kraftverk, solceller en diesel generator. Du vil få mange ulike svar. Jeg har en F30 med 2 liter bensin motor. Den kjører jeg ca 1000km med på en full tank. Om den hadde vert el hadde den vel brukt 25kWh pr 100km eller 250kWh på 1000km. Min bil bruker ca 500kWh med kjemisk energi. 

La oss si at energien kommer fra et helt nytt gasskraftverkk med 45% elektrisk vikrningsgrad. Så har man linjetap og ladetap. For å være grei så sier vi at begge er på 10%. Da vil regnestykket bli 250/0,45*0.9'0.9 som er 700kWh med gass

Solceller som har 20%virkningsgrad og samme lade og linjetap blir 1500kWh fra sola for å kjøre 1000km. 

Dette forutsetter at energi er energi uansett hvor det kommer fra. 

Kun vannkraft kommer brukbart ut om turbin virkningsgrad er 80% og generator virkningsgrad er 97% 

Da kommer du ut med 400kwh inklusive ladetap og linjetap

Nå spurte du hvorfor en elbil ikke kan ha samme kjørelengden sommer som vinter. Faktum er at selv ikke dieselbilen eller bensinbilen klarer det, for luftmotstanden er tyngre å komme gjennom når det er kaldt enn når det er varmt, selv om totaldifferansen er mindre.

Ei heller er all forbrenning ren når bilen er kald, så også der forbrukes det mer på vinteren. Problemet er jo at mange fyrer opp icebilen, men regner kun forbruket under faktisk kjøring, og glemmer forbruket før turen starte, selv om de 10-30 minuttene med tomgangskjøring også må telles med.

Så med det som bakgrunn, så tenker jeg kun på mengden energi man har på batteriet eller i tanken på bilen, og forbruket sommer og vinter. Ikke nødvendig å komplisere det mer enn nødvendig.

Dessuten er det vel allerede slått fast at selv den skitneste strømmen blir renere enn bensin og dieselbil om man skal se på livsløpet. Dette var derfor ikke med i spørsmålet mitt.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Nå spurte du hvorfor en elbil ikke kan ha samme kjørelengden sommer som vinter. Faktum er at selv ikke dieselbilen eller bensinbilen klarer det, for luftmotstanden er tyngre å komme gjennom når det er kaldt enn når det er varmt, selv om totaldifferansen er mindre.

Ei heller er all forbrenning ren når bilen er kald, så også der forbrukes det mer på vinteren. Problemet er jo at mange fyrer opp icebilen, men regner kun forbruket under faktisk kjøring, og glemmer forbruket før turen starte, selv om de 10-30 minuttene med tomgangskjøring også må telles med.

Så med det som bakgrunn, så tenker jeg kun på mengden energi man har på batteriet eller i tanken på bilen, og forbruket sommer og vinter. Ikke nødvendig å komplisere det mer enn nødvendig.

Dessuten er det vel allerede slått fast at selv den skitneste strømmen blir renere enn bensin og dieselbil om man skal se på livsløpet. Dette var derfor ikke med i spørsmålet mitt.

Hvorfor skal du starte motoren før du kjører? Det har jeg aldri gjort.

Luftmotstanden øker marginalt. Men når snittfarten er 60km/h så er rullemotstanden domminerende. Luftmotstanden endrer seg med 0.1KW om lufttetthet endres fra 1,2 til 1,3 som den er ved 0 grader. Bilen min har direkte innsprøyting så den virker ikke som en forgassermotor med choke.

Jeg logger forbruk sommer og vinter og klarer ikke se signifikante forskjeller på forbruk hverken i praksis eller teoretisk

Husk at en el bil ofte må varme opp batteriet og det koster faktisk flere kwh jeg ikke har regnet med i mine regnestykker

 

Her er en som har gjort dette

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Hvorfor skal du starte motoren før du kjører? Det har jeg aldri gjort.

Luftmotstanden øker marginalt. Men når snittfarten er 60km/h så er rullemotstanden domminerende. Luftmotstanden endrer seg med 0.1KW om lufttetthet endres fra 1,2 til 1,3 som den er ved 0 grader. Bilen min har direkte innsprøyting så den virker ikke som en forgassermotor med choke.

Jeg logger forbruk sommer og vinter og klarer ikke se signifikante forskjeller på forbruk hverken i praksis eller teoretisk

Husk at en el bil ofte må varme opp batteriet og det koster faktisk flere kwh jeg ikke har regnet med i mine regnestykker

 

Her er en som har gjort dette

Mange som er nødt til å gjøre det for å få motoren litt varm, så man ikke går rett på dugg på vinduene straks man begynner å dra kjærra i gang. Dessuten er det mange som mener det er mer skånsomt enn bare å starte turen, i tillegg til at det senker forbruket på selve kjøringen.

Som bonus får man og at det er mer behagelig, og antageligvis langt sikrere, at man ikke fryser i bilen når man kjører. Så minimumstiden er fort den tiden det tar å koste og skrape vinduene for snø og is. Men er ikke uvanlig at endel lar bilen stå på tomgang opp til 30 minutter før man kjører, så slipper man dessuten å skrape is og børste vekk snø., siden den ellers bortkastede varmeenergien kan komme til slik nytte! 

Det kan selvsagt motvirkes om man parkerer i varm eller kald garasje, eller bruker motorvarmer. Det vil jo tilsvare forvarming av elbil med strøm fra nettet, fremfor fra batteriet på en elbil.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Mange som er nødt til å gjøre det for å få motoren litt varm, så man ikke går rett på dugg på vinduene straks man begynner å dra kjærra i gang. Dessuten er det mange som mener det er mer skånsomt enn bare å starte turen, i tillegg til at det senker forbruket på selve kjøringen.

Som bonus får man og at det er mer behagelig, og antageligvis langt sikrere, at man ikke fryser i bilen når man kjører. Så minimumstiden er fort den tiden det tar å koste og skrape vinduene for snø og is. Men er ikke uvanlig at endel lar bilen stå på tomgang opp til 30 minutter før man kjører, så slipper man dessuten å skrape is og børste vekk snø., siden den ellers bortkastede varmeenergien kan komme til slik nytte! 

Det kan selvsagt motvirkes om man parkerer i varm eller kald garasje, eller bruker motorvarmer. Det vil jo tilsvare forvarming av elbil med strøm fra nettet, fremfor fra batteriet på en elbil.

Trodde faktisk at tomgangskjøring ikke var lov. Kun tillatt for utrykningskjøretøy lastebiler med kjøleaggregat og noen få andre eksempler. Hjemme er det uaktuelt da bilen står i garasje tilknyttet huset og på jobb er det langt å gå bort til bilen. Pleier bare å feie bort snøen fra vinduer å så sette meg inn å starter opp og kjører. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...