Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det har også Renault 5. Det virker som V2L er noe som begynner å bli et standard tilvalg fra nå av.

Håper nå det går over til å bli standard, ikke bare standard tillegg. Er jo så selvfølgelig at en elbil skal ha både det og camper mode, at jeg undres hvorfor enkelte bil-produsenter ikke har laget løsning for disse, eller lager dårlige/halvgode løsninger på slikt!

Mest horrible eksempelet, er jo mangelen på Camper Mode på VW ID. Buzz og Disse firlingene fra Stellantis som og selges som Toyota. Alle disse person/vare-bilene er jo som skapt for å campe i.

Selvsagt bør de få Camper Mode og en V2L som gjør at man kan både koke kaffe/te/kakao, fyre igang en airfryer eller induksjonsplate og fyre opp en elektrisk varmovn samtidig, så man kan campe uten masse CO2-utslipp! Altså bør det støtte minst 3 kW effekt, men gjerne mer.

Noen av de forbrukerne vil jo bare kjøres i 10-15 minutter, eller opp til 30 min. så forbruket er neglisjerbart. En elektrisk ovn vil selvsagt ta noe mer effekt, men roer seg og litt når tempen først er hevet i teltet/forteltet/SUV-teltet. Altså er det ikke nødvendigvis høy belastning over lang tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Snowleopard said:

Håper nå det går over til å bli standard, ikke bare standard tillegg. Er jo så selvfølgelig at en elbil skal ha både det og camper mode, at jeg undres hvorfor enkelte bil-produsenter ikke har laget løsning for disse, eller lager dårlige/halvgode løsninger på slikt!

Mest horrible eksempelet, er jo mangelen på Camper Mode på VW ID. Buzz og Disse firlingene fra Stellantis som og selges som Toyota. Alle disse person/vare-bilene er jo som skapt for å campe i.

Selvsagt bør de få Camper Mode og en V2L som gjør at man kan både koke kaffe/te/kakao, fyre igang en airfryer eller induksjonsplate og fyre opp en elektrisk varmovn samtidig, så man kan campe uten masse CO2-utslipp! Altså bør det støtte minst 3 kW effekt, men gjerne mer.

Noen av de forbrukerne vil jo bare kjøres i 10-15 minutter, eller opp til 30 min. så forbruket er neglisjerbart. En elektrisk ovn vil selvsagt ta noe mer effekt, men roer seg og litt når tempen først er hevet i teltet/forteltet/SUV-teltet. Altså er det ikke nødvendigvis høy belastning over lang tid.

Har id buzz fått varmepumpe nå da? Om ikke så kan jo det være litt av grunnen. Går mye energi til å holde en så stor kabin varm og spesielt om man ikke har varmepumpe til hjelp.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Har id buzz fått varmepumpe nå da? Om ikke så kan jo det være litt av grunnen. Går mye energi til å holde en så stor kabin varm og spesielt om man ikke har varmepumpe til hjelp.

Ikke hørt noe om det. Men er jo i mine øyne tåpelig å ha en elbil uten dette, spesielt på disse. Kan forstå at det mangler på en liten elbil som bare skal bli skikkelig billig, men ikke på disse som koster godt...!

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snowleopard said:

Ikke hørt noe om det. Men er jo i mine øyne tåpelig å ha en elbil uten dette, spesielt på disse. Kan forstå at det mangler på en liten elbil som bare skal bli skikkelig billig, men ikke på disse som koster godt...!

Enig i det. Har alltid hatt det på min Tesla og det er jo kjekk funksjon å ha.

Men med 84kWt batteri, ikke varmepumpe og en svær kabin vil det gå mye batteriprosent  til det og folk vil kansje bli skuffet over hvor mye strøm som går. Og VW sin løsning er kansje å drite i hele funksjonen.

Er jo mange år siden VW hadde reklame på tv'en med "hundemodus" på ID bilene sine. Var vel reklame om at bilene hadde OTA og kom til å få nye funksjoner etterhvert eller noe (noen som har link til reklamen jeg tenker på?)

De har vel enda ikke noe hundemodus i bilene og de bilene de reklamerte for fikk vel knapt noen OTA.. og de kommer vel ikke til å få spesielt mange ettersom de har byttet hardware og bare prioriterer den nye.. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...