Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Hehe, ja det kan man jo lure på! 😅 Men EU kontrollen er vel bare en satt sjekkliste.

Dette poengteres jo av hvordan det nesten alltid er andre modeller som gjør det bra i disse statistikkene, enn i så og si alle andre driftsikkerhetsundersøkelser i Europa og USA!

Det er jo sjekkliste for dette. Man får ikke EU godkjent en bil som har lysende motorlampe eller airbaglampe. At det er en batterifeil burde sidestilles med dette.

Dersom det er bensinlekkasje om tanken er mer enn halvfull, så får man heller ikke lov å kjøre bilen på veien. 

Så det er vel egentlig sjekk kriteriene som henger litt etter

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (På 9.2.2025 den 11.40):

Det er ikke noe problem å lade bilene våre som allerede ruller på veien, i samme hastighet. Hvis man ville...
For ladehastigheten bilen er "programmert" til å tillate, er alltid en avveining mot degradering og levetid!

Så med mindre Zeekr har oppfunnet ny batteriteknologi, så vil slike ekstreme ladehastigheter gi mer degradering enn ladehastighetene som er vanlig nå. For selv de er allerede nå helt på grensen av hva Lithium-ion batterier tåler.

Men vil man vinne markedsandeler, så er man kanskje villig til å se batteripakkene degradert til 50% på fem år... eller verre🙄

Nei, vi er ikke allerede på grensen av hva Lithium-ion tåler.

Akkurat hva Zeekr gjelder så er det ikke noe stress. Du har 10 års / 200k km garanti

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Nimrad said:

Akkurat hva Zeekr gjelder så er det ikke noe stress. Du har 10 års / 200k km garanti

Noen catch med det? Må man inn på service hver 15k kilometer som hos Toyota? Eller er garantien bare for kapasitet over 70%? Isåfall vil jeg påstå det er litt stress..

Edit: Zeekr har bare 8 år på batteriet, og det gjelder for bare 70%..

 

Screenshot_20250210_135323_Chrome.jpg

https://www.zeekrstoroslo.no/service-verksted/garanti-og-vedlikehold

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Noen catch med det? Må man inn på service hver 15k kilometer som hos Toyota? Eller er garantien bare for kapasitet over 70%? Isåfall vil jeg påstå det er litt stress..

Edit: Zeekr har bare 8 år på batteriet, og det gjelder for bare 70%..

Vet ikke. Jeg ville tatt det for hva det er. Jeg leste det i en artikkel, som om dette var noe spesielt for den nye Zeekr 7X, så vet ikke om alt på nettsiden er oppdatert til denne modellen?

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Nimrad said:

Vet ikke. Jeg ville tatt det for hva det er. Jeg leste det i en artikkel, som om dette var noe spesielt for den nye Zeekr 7X, så vet ikke om alt på nettsiden er oppdatert til denne modellen?

Finner bare at de har en 5års garanti +5 år til om man e flink med service eller noe. Og at batteri bare har 8 år..

Ikke noe spesielle vilkår for akkurat denne modellen men kan være det ikke er oppdatert.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Nei, vi er ikke allerede på grensen av hva Lithium-ion tåler.

Da skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor alle bilprodusentene har valgt å ikke lade fortere, når de kunne solgt flere biler, og kunne ledet i "ladekappløpet", og hatt mer fornøyde kunder som slapp å vente så lenge på hvert ladestopp...

Hvorfor holdt de på denne "under grensen av hva batteriene tåler" - hastigheten i så mange år, og lot Zeekr komme NÅ og slå dem?

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (Akkurat nå):

Da skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor alle disse bilprodusentene har valgt å ikke lade fortere, når de kunne solgt flere biler fordi de da ledet i "ladekappløpet", og mer fornøyde kunder som slapp å vente så lenge på hvert ladestopp...

Hvorfor holdt på denne "under grensen av hva batteriene tåler"- hastigheten i så mange år, og lot Zeekr komme NÅ og slå dem?

Det var litt tullete skrevet av meg, men det hørtes liksom ut som om du mente alle andre har stoppet på XX kW og alt over det er så skadelig at batteriet etter 5 år bare har halvparten av kapasiteten igjen. Alt er en kost/nytte og det er jo store forskjeller mellom hvor raskt bilmodellene lader. Det er en grunn til det. Hvorfor kan noen lade på 350kW og andre på 90kW? Ikke alt kan tilskrives batteristørrelse. Jeg er jo enig med deg i prinsippet, det er jo ikke noe problem å pushe mer strøm inn til batteriet på bekostning av hurtigere degradering. Men det er heller ikke sånn at Zeekr nå kommer til å selge som varmt hvetebrød bare fordi de lader veldig raskt.

For å snu litt på det da. Hvor mener du denne årelange grensen går som Zeekr nå har trådd over?

Lenke til kommentar
58 minutes ago, ozone said:

Da skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor alle bilprodusentene har valgt å ikke lade fortere, når de kunne solgt flere biler, og kunne ledet i "ladekappløpet", og hatt mer fornøyde kunder som slapp å vente så lenge på hvert ladestopp...

Hvorfor holdt de på denne "under grensen av hva batteriene tåler" - hastigheten i så mange år, og lot Zeekr komme NÅ og slå dem?

Det er en forskjell på fundamentale grenser og hva som er praktisk oppnåelig med en gitt implementasjon. Det finnes også forskjellige avveininger den som implementerer en celle kan gjøre. 

Det utvikles det stadig nye raffineringer på cellene som gjør at man kan skyve på begrensingene. F.eks har man utviklet nye måter å påvirke mikrostrukturen på grafittanoden som bremser litiumplettering av anoden og dermed gjør at man kan tåle større ladestrøm. 

En helt enkel avveining man kan gjøre er å bruke tynnere anode og katodebelegg i cellene. Da får man større overflate og dermed mindre strømtetthet pr. enhet overflate og dermed kan man effektivt tåle høyere total strøm uten å endre på strømtettheten som er det som faktisk påvirker cellen. Ulempen er at mer cellevolum tas opp av separator og ladningssamlere slik at cellens kapasitet blir mindre for samme volum. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

For å snu litt på det da. Hvor mener du denne årelange grensen går som Zeekr nå har trådd over?

Nei, jeg har jo ikke detaljkunnskap om dette! Så jeg synser jo bare rundt logikken vedr. ett bilmerkes "mulighet" (eller kanskje vilje?), til å plutselig lade batteriene sine så hurtig!

For det er jo mest sannsynlig snakk om samme kjemien, og kanskje til og med celletype, som "alle" andre kjører rundt med. Siden de ikke reklamerer med noe nytt og revolusjonerende, altså...

Det er jo selvsagt fullt mulig at de har utviklet noe slikt som sverreb snakker om! Og tynet fysikken enda litt lenger!
Men rart de ikke skryter av det da...

Time will show😇

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Har gått og ventet på dette. Er vel samme battericellene som har gjort at Kona og I pace har måttet byttet masse batterier

Skjønte ikke helt hvordan e-troner ikke var påvirket av det samme. 

Fordi problemet ikke gjaldt batteritypen generelt, men batterier laget i en spesifik tidsperiode på en av de ulike fabrikkene der disse batteriene lages.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Nei, jeg har jo ikke detaljkunnskap om dette! Så jeg synser jo bare rundt logikken vedr. ett bilmerkes "mulighet" (eller kanskje vilje?), til å plutselig lade batteriene sine så hurtig!

For det er jo mest sannsynlig snakk om samme kjemien, og kanskje til og med celletype, som "alle" andre kjører rundt med. Siden de ikke reklamerer med noe nytt og revolusjonerende, altså...

Det er jo selvsagt fullt mulig at de har utviklet noe slikt som sverreb snakker om! Og tynet fysikken enda litt lenger!
Men rart de ikke skryter av det da...

Time will show😇

Det finnes hundrevis av konfigurasjoner mtp kjemi og teknisk oppbygging av både celler, moduler og batteripakker, så det er veldig vanskelig å si noe generellt om dette. At noen har høyere ladehastighet enn andre kan både skyldes at de har bedre battericeller, bedre teknisk implementering, at de har testet mer, at de har testet mindre, eller at de rett og slett tar sjangsen på å pushe grensene. 

En ting har du imidlertid rett i. Grensene pushes hele tiden, og dagens elbiler vil desverre ikke bli så gamle som de burde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (5 timer siden):

Nei, jeg har jo ikke detaljkunnskap om dette! Så jeg synser jo bare rundt logikken vedr. ett bilmerkes "mulighet" (eller kanskje vilje?), til å plutselig lade batteriene sine så hurtig!

For det er jo mest sannsynlig snakk om samme kjemien, og kanskje til og med celletype, som "alle" andre kjører rundt med. Siden de ikke reklamerer med noe nytt og revolusjonerende, altså...

Det er jo selvsagt fullt mulig at de har utviklet noe slikt som sverreb snakker om! Og tynet fysikken enda litt lenger!
Men rart de ikke skryter av det da...

Time will show😇

Resultatene som kommer frem her viser tydelig at å kjøre batteritemperatur opp i over 60grader ved hurtiglading ikke gir de beste resultatene

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, AL123 said:

Fordi problemet ikke gjaldt batteritypen generelt, men batterier laget i en spesifik tidsperiode på en av de ulike fabrikkene der disse batteriene lages.

Problemet gjaldt vel poseceller produsert i en gitt tidsperiode. Og disse posecellene havnet i e-troner, og Kona og i-pace (og sikkert noen andre). 

Hyundai og Jaguar tok konsekvensen av det. Audi har forsøkt å ro seg vekk, men ser ut til at de nå blir stilt til veggs de også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Navnet Inster klinger ikke helt bra i mine ører. Vekker assosiasjoner til innvollsfett (ister), incel og listeria.

Jeg stusser litt over at de ikke nevner Renault 5 som konkurrent. Den har jo samme startpris, ca samme størrelseklasse og er ørten ganger kulere. Inster blir liksom den dølle grå stesøsteren til smellvakre Renault 5. Jeg vil tippe Renault 5 blir veldig mye mer populær enn Inster så lenge prisene er såpass like. Jeg tipper Inster må 50k under Renault 5 for å få akseptabelt høyt salg.

Jeg er ganske fristet til å gå for en Renault 5 i stedet for bruktbil til  ~150k, men realistisk så ser jeg ikke for meg å kjøpe noe mindre enn toppmodell og full pakke på Renault 5. Da snakker vi fort om 340k. (320 + ekstrautstyr). Jeg synes det er vaskelig å ta et valg. Renault 5 full pakke eller bruktbil nå og så vurdere en brukt Renault 5 om 2-3 år.

Jeg er på utkikk etter kul "småbil" uten å gå ned til 4 seter. Den gule R5 med sort tak med logo og røde detaljer er jo så tøff at jeg betaler gladelig mange titusner ekstra for en sånn, kontra en kjedeligere bil i samme størrelse.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (26 minutter siden):

Finnes det noen styggere bil? Uansett drivlinje. 🤯 Men ja, den har jo andre kvaliteter. 😉

https://www.motor.no/bil/motor-har-provekjort-hyundai-inster/305331

Hyundai Inster:

Huff, nå var du litt slem! 🫠

Hører i andre chatter at den fremstår langt bedre "live" enn den gjør på bilder.

Får heller ikke dårlige "vibes" av navnet. Også kult at man kan legge ned fremsetene, så har man god liggeplass for 2, og den har sikkert Hyundai sin Utility mode, som tilsvarer "Camper mode", så denne vil faktisk fungere som min-camper! :thumbup:

PS! Den har visstnok og V2L! Det er ikke så verst av en sånn liten småbil!

Endret av Snowleopard
Lagt til siste setning/avsnitt!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...