Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

15 hours ago, Nimrad said:

Kineserne imponerer stort for tiden. Det er nesten irriterende. Zeekr 7X lader visst potensielt fra 10-80% på under 10 minutt, men vi har ikke kraftige nok ladestasjoner her til lands.

Enig, de er irriterende bra. Zeeker 7x var rett og slett skikkelig nice inni. 

Jeg ville heller hatt den enn Polestar versjonen tror jeg.

Xpeng G9 var også overraskende bra kvalitetsfølelse på. Samme med NIO EL8(tror jeg den heter) 

Noen som kjører Xpeng og kan si noe om hvordan app / nøkkelløsning fungerer? Må man løpe rundt med nøkkel eller kan man legge den hjemme og bruke mobilen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Snowleopard said:

Prisen!

Air får du vel knappest under millionen, så tro ikke denne blir spesielt billigere heller. Men, damned, den ser fet ut, og er/kommer som stasjonsvogn, så ypperlig ferie-vogn. Bare lurer på om den har camper-mode, eller om de føler seg for eksklusive for "denslags". Og V2L, som jeg er blitt veldig interessert i!

Prisen er problemet ja..

Utenom det så virker den jo helt fantastisk spec-messig. Knall rekkevidde og bra ytelse. Lucid er også god på software med hyppige updates og kule funksjoner.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 timer siden):

Kineserne imponerer stort for tiden. Det er nesten irriterende. Zeekr 7X lader visst potensielt fra 10-80% på under 10 minutt, men vi har ikke kraftige nok ladestasjoner her til lands.

Det er ikke noe problem å lade bilene våre som allerede ruller på veien, i samme hastighet. Hvis man ville...
For ladehastigheten bilen er "programmert" til å tillate, er alltid en avveining mot degradering og levetid!

Så med mindre Zeekr har oppfunnet ny batteriteknologi, så vil slike ekstreme ladehastigheter gi mer degradering enn ladehastighetene som er vanlig nå. For selv de er allerede nå helt på grensen av hva Lithium-ion batterier tåler.

Men vil man vinne markedsandeler, så er man kanskje villig til å se batteripakkene degradert til 50% på fem år... eller verre🙄

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Nimrad said:

Kineserne imponerer stort for tiden. Det er nesten irriterende. Zeekr 7X lader visst potensielt fra 10-80% på under 10 minutt, men vi har ikke kraftige nok ladestasjoner her til lands.

Batterie på 100kwh, og 10 til 80kWh på 10min er "bare" 7kWh per minutt. Som blir 420kWh per time, og de sier 360kWh lader.
Det er nok mer realistisk at tallene er basert på at man kjører det mindre 75kWh batteriet, som gir 315kWh lading, noe jeg tviler sterkt på at den klarer RL uten veldig ideele forhold. 

Men det er nok garantert mer guffe enn når man drar til hurtigladern, og ser at snittfarten ikke går alt for langt over 80kwh. Det kan jeg være enig i.

Lenke til kommentar
ozone skrev (38 minutter siden):

Det er ikke noe problem å lade bilene våre som allerede ruller på veien, i samme hastighet. Hvis man ville...
For ladehastigheten bilen er "programmert" til å tillate, er alltid en avveining mot degradering og levetid!

Så med mindre Zeekr har oppfunnet ny batteriteknologi, så vil slike ekstreme ladehastigheter gi mer degradering enn ladehastighetene som er vanlig nå. For selv de er allerede nå helt på grensen av hva Lithium-ion batterier tåler.

Men vil man vinne markedsandeler, så er man kanskje villig til å se batteripakkene degradert til 50% på fem år... eller verre🙄

Ofte så kommer jo slike hastigheter nettopp av at man har gjort forbedringer på batteriene, enten det er endringer i anode-siden, katodesiden eller elektrolytten, eller en kombinasjon av flere. Da kan man og utnytte dette, uten at man gjør batteriet dårligere. Kanskje er batteriet atpåtil lengrevarende fordi man ikke presser på for å utnytte batteriet for hardt, når man likevel er kommet godt lengre enn med tidligere batterier.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Prisen!

Air får du vel knappest under millionen, så tro ikke denne blir spesielt billigere heller. Men, damned, den ser fet ut, og er/kommer som stasjonsvogn, så ypperlig ferie-vogn. Bare lurer på om den har camper-mode, eller om de føler seg for eksklusive for "denslags". Og V2L, som jeg er blitt veldig interessert i!

Jeg skjønner jo at den blir dyr, men i den størrelsen er konkurrentene også dyre. Lurte egentlig mest på om det var noen andre åpenbare svakheter.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner jo at den blir dyr, men i den størrelsen er konkurrentene også dyre. Lurte egentlig mest på om det var noen andre åpenbare svakheter.

Skjønte selvsagt det, så svaret var nok ment litt spøkefullt.

Men på den annen side, for "folk flest", blir jo bilen alt for dyr, samtidig som det meste ser ut til å stemme. Mesteparten av salget ser jo ut til å ligge på biler i prisklassen 400-600K (familiebil-klassen), selv om det og selges mye under 400K (#2-biler og biler for single med lite plasskrav) og.

Men da er man jo gjerne på biler som i mindre grad egner seg som #1-bil, som antydet av det skrevet i parentesene...

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner jo at den blir dyr, men i den størrelsen er konkurrentene også dyre. Lurte egentlig mest på om det var noen andre åpenbare svakheter.

Den er vel også produsert i USA, som nok kan gi litt mindre perfekt byggekvalitet.

Så noen som sjekket Lucid Air og blant annet lakken var svært tynn og ujevn.

Lenke til kommentar
4 hours ago, bzzlink said:

Enig, de er irriterende bra. Zeeker 7x var rett og slett skikkelig nice inni. 

Jeg ville heller hatt den enn Polestar versjonen tror jeg.

Xpeng G9 var også overraskende bra kvalitetsfølelse på. Samme med NIO EL8(tror jeg den heter) 

Noen som kjører Xpeng og kan si noe om hvordan app / nøkkelløsning fungerer? Må man løpe rundt med nøkkel eller kan man legge den hjemme og bruke mobilen?

Xpeng har app som nøkkel ja. Vet dog ikke om det gjelder alle biler/utstyrsnivå.

Lenke til kommentar
3 hours ago, del_diablo said:

Batterie på 100kwh, og 10 til 80kWh på 10min er "bare" 7kWh per minutt. Som blir 420kWh per time, og de sier 360kWh lader.
Det er nok mer realistisk at tallene er basert på at man kjører det mindre 75kWh batteriet, som gir 315kWh lading, noe jeg tviler sterkt på at den klarer RL uten veldig ideele forhold. 

Men det er nok garantert mer guffe enn når man drar til hurtigladern, og ser at snittfarten ikke går alt for langt over 80kwh. Det kan jeg være enig i.

De oppgir vel 480kW peak lading. På lader som leverer nok Volt og Ampere.

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Bare lurer på om den har camper-mode, eller om de føler seg for eksklusive for "denslags". Og V2L, som jeg er blitt veldig interessert i!

Den har camper-mode. Og har du sett hvordan baksetene foldes ned for å bli flate? Steike så fett.

V2L er jeg også litt spent på det. Jeg ser det hvertfall er ordinær stikkontakt i bagasjerommet.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Den har camper-mode. Og har du sett hvordan baksetene foldes ned for å bli flate? Steike så fett.

V2L er jeg også litt spent på det. Jeg ser det hvertfall er ordinær stikkontakt i bagasjerommet.

Det var godt å høre!

Ja, så video/animert bilde på det! stilig! 👌

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Det var godt å høre!

Ja, så video/animert bilde på det! stilig! 👌

Hvis du mener det på nettsida så viser ikke den det kuleste, nemlig andre seterad. Rumpeputa folder seg ned på gulvet for at det skal bli helt flatt. Ser det litt bedre her:

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 timer siden):

Enig, de er irriterende bra. Zeeker 7x var rett og slett skikkelig nice inni. 

Jeg ville heller hatt den enn Polestar versjonen tror jeg.

Xpeng G9 var også overraskende bra kvalitetsfølelse på. Samme med NIO EL8(tror jeg den heter) 

Noen som kjører Xpeng og kan si noe om hvordan app / nøkkelløsning fungerer? Må man løpe rundt med nøkkel eller kan man legge den hjemme og bruke mobilen?

Byd Seal ser ikke så verst ut inni den heller. Ikke at jeg kommer til å kjøpe den, men skal innrømme at den ser ganske så bra ut. 0-100 på 3.8 sek, firehjulstrekk og 520km WLTP med startpris på 470.000 er heller ikke så verst.. 

Lenke til kommentar

 Audi riskerar en batterismäll på miljarder. Över 70 000 elbilar av modellen Audi e-tron 55 kör runt med defekta och brandfarliga batterier som inte längre får laddas fullt. Även i Sverige är ägare drabbade.

https://carup.se/audis-batteribomb-riskerar-small-pa-miljarder/?fbclid=IwY2xjawIWBeFleHRuA2FlbQIxMQABHaf1hvTamJ4Elw4b59PciwRKNHMs7sZX2Wnw83o86cMgGRHIOInU1EZ5aA_aem_tpYh6GPNU0f_NIKWsKeGcA

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Jarmo said:

 Audi riskerar en batterismäll på miljarder. Över 70 000 elbilar av modellen Audi e-tron 55 kör runt med defekta och brandfarliga batterier som inte längre får laddas fullt. Även i Sverige är ägare drabbade.

https://carup.se/audis-batteribomb-riskerar-small-pa-miljarder/?fbclid=IwY2xjawIWBeFleHRuA2FlbQIxMQABHaf1hvTamJ4Elw4b59PciwRKNHMs7sZX2Wnw83o86cMgGRHIOInU1EZ5aA_aem_tpYh6GPNU0f_NIKWsKeGcA

Har gått og ventet på dette. Er vel samme battericellene som har gjort at Kona og I pace har måttet byttet masse batterier

Skjønte ikke helt hvordan e-troner ikke var påvirket av det samme. 

EDIT:
Nå kom jo e-tron’ene veldig godt ut av EU kontroll statistikken. 

Men burde ikke et klistremerke som sier; ikke lad batteriet ditt fullt da kan bilen begynne å brenne, gi i hvert fall 1’ner feil på periodisk kjøretøy kontroll?

 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 timer siden):

[...]
Nå kom jo e-tron’ene veldig godt ut av EU kontroll statistikken. 

Men burde ikke et klistremerke som sier; ikke lad batteriet ditt fullt da kan bilen begynne å brenne, gi i hvert fall 1’ner feil på periodisk kjøretøy kontroll?

Hehe, ja det kan man jo lure på! 😅 Men EU kontrollen er vel bare en satt sjekkliste.

Dette poengteres jo av hvordan det nesten alltid er andre modeller som gjør det bra i disse statistikkene, enn i så og si alle andre driftsikkerhetsundersøkelser i Europa og USA!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...