Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Femtekolonne skrev (18 minutter siden):

Så første coolant skifte er etter 10år eller 200K km. Men deretter skal det byttes på 2år eller 40K km? Det første byttet bør ikke være så himla dyrt når de åpenbart bytter den ut med en langt dårligere kjølevæske.

reagerte på det samme. Det henger ikke på greip!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, Femtekolonne said:

Så første coolant skifte er etter 10år eller 200K km. Men deretter skal det byttes på 2år eller 40K km? Det første byttet bør ikke være så himla dyrt når de åpenbart bytter den ut med en langt dårligere kjølevæske.

Veldig suspekt hele greia.. hvorfor kan de ikke ha vanlig frostveske som andre biler? 

Man tenker kansje det er på grunn av 800V systemet men f.eks Porche Taycan som også har 800V bruker Glysantin G40 som virker å være ganske vanlige greier..

Trenger forøvrig ikke å byttes på Taycan..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 hours ago, Duriello said:

som hadde forrige generasjon

Det er nok lite til ingen likhet mellom disse modellene. Kun navnet som er resirkulert. Med god prising kan de selge mye av denne. Toyota har jo uttalt at de ønsker å bli mestselgende neste år her til lands. Og i løpet av 3-4 år skal de komme med mange nye modeller. I forhold til utslipp og kvoter trenger de vel å selge mange biler her til lands. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (5 timer siden):

Så på tb sin video om ecarexpo til helga og syns det var sørgende dårlige saker, dårlig utvalg, hadde forventa mer, ser ut som de har fått veldig lite plass på messa og.

Ikke så veldig spennende, nei. Eneste bilene jeg ikke hadde sett før var Audi S6 og Q6. Ellers var det norgespremiere på Renault 4 og 5, Ex90 var der, «nye» model y og cybertruck, ellers var det ikke så mye nytt og spennende.Fikk inntrykk av at Halvparten av bilene var relativt uinteressante kinabiler. Mest interessante foruten Renault 5 var Can-am sine nye elmotorsykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er stas med bilmesser er jo å sitte i biler man sannsynligvis aldri kan eie selv, men de eneste premiummerkene på eCar er Lucid og Porsche, og jeg regner med sistnevnte, tradisjon tro, tar seg selv altfor høytidelig til å la den gemene hop være nær bilene deres. Husker at man på Autopia fikk klå så mye man ville på Range Rover, M3, i7 og EQS, mens Taycan, som sikkert har solgt mer enn disse til sammen, stod bak lås og slå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (16 timer siden):

Jeg kjører piggfritt. Synes dekkstøyen i hovedsak er et svakt sus (blir borte med musikk), men på litt grovere asfalt kommer det en slags durelyd som virker å komme fra fronten av bilen. Men den dempes også mye om man hører på musikk. Liker man litt høyere musikk i bilen enn jeg gjør (jeg liker best lav musikk), er det ikke noe å tenke over uansett.

I flere tester av storerbror Q6, er dekkstøy et minus. Det nevnes blant annet en "turbinaktig" lyd fra fremre del av bilen, og det kan kanskje passe med det jeg hører. Andre tester bryr seg ikke og mener dekkstøyen er lav. Så det avhenger sikkert av øret som hører, og asfalten man kjører på. Her bør man prøve bilen selv, på både landevei og motorvei, og høre om det er noe man vil irritere seg over.

Dette er ganske typisk Audi i min erfaring. De er flinke til å dempe at lyd fra utsiden ikke trenger inn i kupeen, men ikke så flinke på å dempe vibrasjon. Dette gjør at støybilde fra hjulene ofte domineres av lave frekvenser, en slags dyp romling, på litt grovere underlag. Dette gjør bilene relativt stille når det er mye trafikk og i tunneler, og i høy hastighet, men samtidig ganske vare på asfaltkvalitet.

Hvorvidt man opplever dyp romling eller høyfrekvent sus som mest påtrengende, er veldig individuelt. Noen anmeldere mener en bil har klart lavest støynivå, mens andre mener en annen er vesentlig bedre. Også tar man frem et dB meter, og ser at den faktiske støyen er helt lik. Psyko-akustikken er viktig, men dessverre veldig individuell.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, AL123 said:

Ikke så veldig spennende, nei. Eneste bilene jeg ikke hadde sett før var Audi S6 og Q6. Ellers var det norgespremiere på Renault 4 og 5, Ex90 var der, «nye» model y og cybertruck, ellers var det ikke så mye nytt og spennende.Fikk inntrykk av at Halvparten av bilene var relativt uinteressante kinabiler. Mest interessante foruten Renault 5 var Can-am sine nye elmotorsykler.

 

18 hours ago, Lord Britishface said:

Det som er stas med bilmesser er jo å sitte i biler man sannsynligvis aldri kan eie selv, men de eneste premiummerkene på eCar er Lucid og Porsche, og jeg regner med sistnevnte, tradisjon tro, tar seg selv altfor høytidelig til å la den gemene hop være nær bilene deres. Husker at man på Autopia fikk klå så mye man ville på Range Rover, M3, i7 og EQS, mens Taycan, som sikkert har solgt mer enn disse til sammen, stod bak lås og slå. 

Var på messa nå i dag. Synes det var masse spennende jeg, men det er vel mest fordi jeg ikke har sett på noen biler på nært hold på lenge.

Audi A6 var veldig kjedelig, nesten kliss lik som en kompis sin A6 fra 2019 eller hva hans er fra.

Nye Model Y ser en del bedre ut enn den gamle, men ikke nok til å få meg til å bytte. 

Volvo EX 90 er skikkelig drømmebil, men altfor dyr for meg dessverre.

Unga forelsket seg heeeelt i Xpeng x9, liggeseter og svær skjerm bak, gjorde sitt. 

Generelt var jeg veldig imponert over interiørkvalitet i de Kinesiske bilene, brukte tid i forskjellige NIO, Xpeng og Zeeker og synes ikke de står noe tilbake for tyskerne, de er nesten bedre. 

Zeeker 7x likte jeg veldig godt, og kunne virkelig tenkt meg en sånn, luftfjæring og integrerte gardiner i baksetene osv. Men mangel på skiluke/40-20-40 deling gjør den til helt no go. Og så var det det med å kjøpe fra en produsent som har lite/ungt forhandler nettverk da. Måtte blitt leasing i tilfelle.

Renault 5 traff meg mitt i hjertet. Rett og slett skikkelig kul bil. 

Konklusjonen min ble: Hadde jeg hatt 1,5 mill å bruke på bilparken, så hadde det blitt en EX90 og en Renault 5

 

IMG_4228.jpeg

IMG_2750.jpeg

IMG_2749.jpeg

IMG_2748.jpeg

IMG_2746.jpeg

IMG_2745.jpeg

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Switters skrev (46 minutter siden):

Hvordan var plassen i Renault 5 egentlig? Synes den er skikkelig fin, men litt avhengig av å kunne sitte greit 4 stk. Jentene her har blitt store, 183 og 170 høye. Har en e-golf idag og den er på grensen...

Renault 5 er mindre enn Golf. Det går med 4 voksne, men kun til nærområdekjøring.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Switters said:

Hvordan var plassen i Renault 5 egentlig? Synes den er skikkelig fin, men litt avhengig av å kunne sitte greit 4 stk. Jentene her har blitt store, 183 og 170 høye. Har en e-golf idag og den er på grensen...

Jeg prøvde ikke baksetet i den dessverre, så vet ikke. Jentene her er 110 og 135 fortsatt, så ikke så fokus på baksete plass enda :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Jøss, denne så da veldig snasen ut, ja. Kan fort havne på topplista mi den. Hva er ulempene med denne?

Prisen!

Air får du vel knappest under millionen, så tro ikke denne blir spesielt billigere heller. Men, damned, den ser fet ut, og er/kommer som stasjonsvogn, så ypperlig ferie-vogn. Bare lurer på om den har camper-mode, eller om de føler seg for eksklusive for "denslags". Og V2L, som jeg er blitt veldig interessert i!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...