Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

26 minutes ago, BenWhittaker said:

Noen som vet hvordan man fester de stroppene under fremsetet på bakovervendte barneseter uten isofix i ID4 GTX? Er fanden meg umulig å tre beltet under der! 

Personlig setter jeg unga i beltestol når de er for store for isofix.

Tror det lønner seg å kjøpe forankringsfester hvis man skal ha unga bakovervendt frem til skolealder

Finnes mange varianter

https://www.prisjakt.no/product.php?p=11346470

 

IMG_2738.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Auto Asmodeus skrev (6 timer siden):

...tror jeg at Musks bekreftende flørting med høyreekstremisme gjør at mange har fått merket i vrangstrupen og ikke vil støtte ham økonomisk eller vise seg som en politisk avviker og heller kjøper noe annet. 

Jeg tror folk gir blaffen i hva en fyr som eier mange aksjer i Tesla finner på!
Musk har vel ikke noe med design eller produksjon av Tesla å gjøre (lenger)?

Jeg vil heller kjøre en bil der "sjefen" bare er gal, enn en bil(*) der "sjefen" er diktator...

* insert alle Kina-biler 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (12 minutter siden):

Jeg tror folk gir blaffen i hva en fyr som eier mange aksjer i Tesla finner på!
Musk har vel ikke noe med design eller produksjon av Tesla å gjøre (lenger)?

Jeg vil heller kjøre en bil der "sjefen" bare er gal, enn en bil(*) der "sjefen" er diktator...

* insert alle Kina-biler 😉

Problemet ditt akkurat nå er at du antar at alle er like lite informerte og samfunnsengasjerte som deg selv.Det er flere år siden Musk ble "gal". Det han gjør nå er nok et par hakk verre. Å kjøpe Tesla i dag er som å kjøpe Mercedes i 1935, og jeg tror nok de fleste iallfall er i ferd med å innse det.

Kjøper en kinesisk bil i Norge i dag, så vil den i de fleste tilfeller eies av et privat selskap der eierene har en betydelig bedre holdning enn Musk. 

Musk har forøvrig aldri hatt noe med utvikling og design av Teslabilene å gjøre, han er ikke ingeniør eller designer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

2 spørsmål:

1:

Strålende fornøyd med mye ID4 GTX, eneste ankepunkt er treg hurtiglading.
 

1 time på 17%-->80%, et et normalt? Startet på 41 kW, så opp mot 56 kW

 

2: 

I display ved 100% står rekkevidden som ca 375 km. Jeg spurte forhandler om dette da rekkevidden WLTP er oppgitt ca 470 km. Forhandler sa at dette er normalt og ingen bekymring, at den estimerer rekkevidden basert på tidligere kjøreatferd, temperatur etc etc.

Jeg tenkte at siden det er vinter så er det sikkert naturlig. Men ville sjekke. Antar at estimert rekkevidde på sommeren ved 100% batteri er nærmere 470km. (?)

 

Takk for input!

 

IMG_4751.jpeg

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (35 minutter siden):

2 spørsmål:

1:

Strålende fornøyd med mye ID4 GTX, eneste ankepunkt er treg hurtiglading.
 

1 time på 17%-->80%, et et normalt? Startet på 41 kW, så opp mot 56 kW

 

2: 

I display ved 100% står rekkevidden som ca 375 km. Jeg spurte forhandler om dette da rekkevidden WLTP er oppgitt ca 470 km. Forhandler sa at dette er normalt og ingen bekymring, at den estimerer rekkevidden basert på tidligere kjøreatferd, temperatur etc etc.

Jeg tenkte at siden det er vinter så er det sikkert naturlig. Men ville sjekke. Antar at estimert rekkevidde på sommeren ved 100% batteri er nærmere 470km. (?)

 

Takk for input!

 

 

Høres helt normalt ut. Jeg har en Enyaq IV80 som er mer eller mindre samme bilen. Nå på vinteren ligger gjettometeret på et eller annet sted mellom 320 og 400 på 100% batteri, alt etter utetemperatur, hvor mye varme du har på i bilen og hvordan du har kjørt de siste dagene. På sommeren bikker den ganske lett 500.

 

Hurtiglading har jeg ikke noe innspill på, da jeg på 3,5 år har hurtigladet kanskje 5 ganger, men jeg tror jeg har ligget på rundt 80-100 kW da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (1 time siden):

2 spørsmål:

1:

Strålende fornøyd med mye ID4 GTX, eneste ankepunkt er treg hurtiglading.
 

1 time på 17%-->80%, et et normalt? Startet på 41 kW, så opp mot 56 kW

 

Kommer helt an på. Var dette etter en lang etappe? Usikker på hvordan det er med forvarming på id4, men uansett trengs det tid å varme batteriet når det er kaldt.

Og kaldt batteri er lik redusert ladehastighet.

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (1 time siden):

Jeg tenkte at siden det er vinter så er det sikkert naturlig. Men ville sjekke. Antar at estimert rekkevidde på sommeren ved 100% batteri er nærmere 470km. (?)

Den vil fortsatt estimere rekkevidden basert på tidligere turer. Mye småkjøring med start/stopp forbruker mye mer energi enn jevn kjøring. Estimatet vil være nærmere WLTP på sommeren, enn på vinteren, men du vil fortsatt ha et avvik der. However, hvis du legger ut på langtur i plusgrader og tørr vei (uten for mye motorvei), så bør du kunne oppnå WLTP-rekkevidde ved normal pen kjøring.

Er du DA fortsatt langt under WLTP så kan du klage til selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Jotun said:

Kommer helt an på. Var dette etter en lang etappe? Usikker på hvordan det er med forvarming på id4, men uansett trengs det tid å varme batteriet når det er kaldt.

Og kaldt batteri er lik redusert ladehastighet.

Vis du har 100% regen tilgjengelig og har et lavt batteriprosent, så skal det ikke være så mye å hente på forvarming, med mindre du skal fra 5-80% eller enda lavere startpunkt. 
Min erfaring er at det er mye å hente på middels batterinivå med forvarming, og at % som er regnet som toppen av glasset varier veldig mye fra bil til bil.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! Alt i alt relativt betryggende og oppklarende. Det er ikke forvarming av batteri, og jeg hadde ikke kjørt lenge før jeg ladet. Bilen hadde da stått ute over natta i forkant, så det gir mening. :)

Da skal jeg nyte nyebilen, som på folkemunne omtales som Woltzy, videre! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, BenWhittaker said:

2 spørsmål:

1:

Strålende fornøyd med mye ID4 GTX, eneste ankepunkt er treg hurtiglading.
 

1 time på 17%-->80%, et et normalt? Startet på 41 kW, så opp mot 56 kW

 

Dessverre er det normalt på vinteren. Du har nok ikke forvarming av batteri på din, det kom først på 2024 modellene om jeg ikke husker feil. Men du skal få et triks av meg siden jeg har slitt med det samme: siste 15-20 minuttene før ladestoppen, aksellerer og brems med regen mange ganger etter en annen. Da vil du tappe og lade batteriet i høyt tempo og forhåpentligvis varme det litt opp før ladestoppen. At det ser helt koko ut å kjøre sånn må du da leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (42 minutter siden):

Dessverre er det normalt på vinteren. Du har nok ikke forvarming av batteri på din, det kom først på 2024 modellene om jeg ikke husker feil. Men du skal få et triks av meg siden jeg har slitt med det samme: siste 15-20 minuttene før ladestoppen, aksellerer og brems med regen mange ganger etter en annen. Da vil du tappe og lade batteriet i høyt tempo og forhåpentligvis varme det litt opp før ladestoppen. At det ser helt koko ut å kjøre sånn må du da leve med.

Haha! Jeg skal teste dette en gang hvor jeg er i alvorlig tidsklemma. 😁👍

Lenke til kommentar

Liten titt på nye Urban Cruiser.

 

 

Liker eksteriøret, interiør fremstår utdatert (typisk toyota), men imponert over bakseteplassen. 👍

 

Edit om bakseteplass. Jeg skulle sitte på med noen venner, som hadde forrige generasjon, til oslo fra trøndelag. Det ble jeg hoppet av og tok toget. 😬

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Duriello said:

Liten titt på nye Urban Cruiser.

 

 

Liker eksteriøret, interiør fremstår utdatert (typisk toyota), men imponert over bakseteplassen. 👍

LItt merkelig at de ikke legger ned litt effort, og stabler ting slik at man får plass til bagasje foran også.

Det hjelper mye på kompakte biler, og det ser jo ut som de har ganske mye plass å leke med foran der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (På 2.2.2025 den 20.45):

Takker for informativt svar. Jeg hadde også lett valgt Audien din over ID4. Har aldri hatt noe sansen for VW, mens Audi har i mange år hatt en rekke gromme biler å velge mellom. 

Godt å høre at du er fornøyd med Q4 E-tronen din. Mtp dekkstøy, kjører du med pigg eller piggfrie dekk?  Jeg gikk selv over fra piggfri til piggdekk denne vinteren og selv om dekkstøyet har økt, synes jeg det ikke er verst. Hører knapt noe som helst med litt musikk på og veigrepet har blitt mye mye bedre.  

Overrasker meg litt det du sier om at støtdemperne føles litt stive ut. Regner med at kjørekomforten ellers er topnotch? Det er jo noe man gjerne forventer av et premiummerke som Audi. Akkurat som med BMW, Porsche og Mercedes. 

18.7kWh/100km i 3 grader og med 100/110 km/t hørtes jo ekstremt bra ut spør du meg. Hvordan lader den om vinteren da og er det greit å styre forvarming av bilen fra mobilen? 

Beklager at jeg er treg på å svare. I perioder bruker jeg forumet lite.

Jeg kjører piggfritt. Synes dekkstøyen i hovedsak er et svakt sus (blir borte med musikk), men på litt grovere asfalt kommer det en slags durelyd som virker å komme fra fronten av bilen. Men den dempes også mye om man hører på musikk. Liker man litt høyere musikk i bilen enn jeg gjør (jeg liker best lav musikk), er det ikke noe å tenke over uansett.

I flere tester av storerbror Q6, er dekkstøy et minus. Det nevnes blant annet en "turbinaktig" lyd fra fremre del av bilen, og det kan kanskje passe med det jeg hører. Andre tester bryr seg ikke og mener dekkstøyen er lav. Så det avhenger sikkert av øret som hører, og asfalten man kjører på. Her bør man prøve bilen selv, på både landevei og motorvei, og høre om det er noe man vil irritere seg over.

Angående støtdempere må man nesten prøve også dette selv. Jeg synes Q4 er mer komfortabel enn min forrige bil (Audi A3), men jeg har hørt i tester og av en person som lånte min bil, at den oppleves noe stiv. Men det er ikke noe jeg plages med. Fra test i motor angående komfort: "Utmerket sitteposisjon, elegant førermiljø, gode seter og elegant førermiljø trekker opp. God og ikke for stiv demping - små ujevnheter merkes noe, men ikke sjenerende, med 21-tommerne. Lydnivået ikke på høyde med storebror (på den tiden Audi e-tron) - noe dekkstøy opp i hastighet."

Lading gjør jeg nesten utelukkende på jobb, og da står den 8 timer uansett. Men jeg lader vanligvis når bilen kommer ned i 30-40%, og da pleier den å nærme seg 80% hvis jeg i lunsjen sjekker i appen (4-5 timer senere) selv om det er bikkjekaldt. Husker ikke om jeg merket stor forskjell den perioden i fjor det var -25 til -20 grader, men den både ladet og startet uten problemer.

Men ladehastighet kommer nok mest an på effekten på laderen, de på jobben er 6 kW om jeg husker rett, og det virker som den tar unna det uten problemer. De få gangene jeg lader hjemme, så lader jeg i oppvarmet garasje, og uansett frivillig i "sneglefart" for å unngå neste trinn på nettleie-skalaen.

Hurtiglading (på ladestasjon) har jeg forsøkt én gang, bare for å prøve. Var på 50%, og det tok ikke lang tid før den var på 80%. Tok ikke tiden, men vi var innom to butikker på et kjøpesenter, og den var på 80% når vi kom ut igjen. Dette var på høsten, så kanskje rundt 5 grader.

Forvarming fungerer helt topp. Det tar et par minutter fra man velger "klimatisering" på mobilen til forvarmingen starter (av en grunn), men når den først starter, tar det kort tid før bilen er varm og god å sette seg inn i. Selvsagt avhengig av temperatur ute, men 2-5 minutter hvis det ikke er spesielt kaldt. Hvis man har en fast tid man drar om morgenen, eller er ferdig på jobb, kan man selvsagt planlegge dette i appen så man ikke trenger å starte manuelt.

Men appen er noe begrenset i forhold til mange andre bilers apper. Men den dekker mine behov.

Jeg ble også positivt overrasket over forbruket jeg beskriver, men jeg tok bilde av skjermen som viser info om forbruk, så jeg husker rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/6/2025 at 11:20 AM, unik42 said:

Joda, de artiklene har jeg fått med meg. ID4en min var nesten en måned på verksted grunnet batteriledningsfeil. Fikk leiebil da.

Det med kjølevæske skal være endret i 25 modellen.

Fra amerikansk brukermanual:

image.png.9fae6a53a4a41e659d2080e7ea88b135.png

Så første coolant skifte er etter 10år eller 200K km. Men deretter skal det byttes på 2år eller 40K km? Det første byttet bør ikke være så himla dyrt når de åpenbart bytter den ut med en langt dårligere kjølevæske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...