Evil-Duck Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Pop skrev (1 time siden): i min Lexus rz450e Sykt fet bil, ble virkelig solgt på denne når jeg prøvekjørte, fantastisk komfort kjørefølelse og bare ett generelt inntrykk av å være ekstremt godt sammenskrudd. Rekkevidde og lading ble dessverre den gang da før de fikk den siste oppgraderingen for knapt for meg, men det var virkelig en hard pille å svelge mye oppveiinger om jeg kunne klare meg med kortere rekkevidde og noe begrenset hurtiglading før jeg kom frem til at jeg måtte legge den på hylla. Ikke så relevant til innlegget, følte bare for å si det når jeg så det var noen som hadde denne utrolig fete bilen Endret 3 timer siden av Evil-Duck 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Pop skrev (1 time siden): ...klagen går på at den ikke kan se ansiktet/øyne dersom du holder armen/hånda foran for å holde på toppen av rattet. Men nå sutrer den generelt altfor mye over at jeg ikke ser rett frem, uansett om jeg stirrer i frontruta aldri så mye. De sier de jobber med denne sensoren, evt softwaren for det. Og dessverre spretter jo alle disse funksjonene tilbake så fort man slår av bilen og på igjen. Noe sånt hadde jeg aldri klart å leve med! Jeg hadde levert bilen inn igjen første dagen og krevd pengene tilbake! Hvis bilen ikke liker min måte å kjøre på, så kjør selv da eller hold kjeft🤗 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Auto Asmodeus skrev (12 minutter siden): For de nye store elSUV'ene til Peugeot ser sinnsykt bra ut, spesielt inni, og det er nok en bil mange hadde blitt glad i. Enig i hele posten din, og spesielt denne biten. Man kan si mye rart om franskmennene, men de er flinke på design i det minste. E5008 i obsession blue = lekker! (Jeg hater turkis farver, men på den bilen er det 🤌) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Jotun skrev (2 timer siden): Lik min opplevelse den korte perioden eg hadde bilen. Ble bare masse klaging som ikke stemte så deaktiverte for hver tur. Og det var noen trykk. Den jeg har er førstegangsregistrert April-2024. Oppmerksomhetskamera forblir deaktivert og jeg behøver ikke å stille det for hver tur. Nye krav fra EU kom med frist juli-2024 så mulig at BZ4X etter denne datoen er slik at man må stille om for hver tur og samme med hastighetsvarsel. Men slik er det med andre merker også som følger EU kravene. Er ikke noe audible hastighetsvarsel på den jeg kjører. Kun at hastighetskilt ikon i instrument endrer farge til rødt. Edit: Kan da legges til at det ikke er lengre noe pling -plong og annet av forstyrrende elementer mens man kjører denne BZ4X (04/2024). Førerovervåkingen reagerte til og men når jeg hadde blikket mot utvendige høyre sidespeil mere enn 2-3 sekunder. Som føltes litt håpløst. Bra det kunne slås av og forbli av helt til man selv slår det på igjen. Endret 2 timer siden av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 32 minutes ago, ozone said: Noe sånt hadde jeg aldri klart å leve med! Jeg hadde levert bilen inn igjen første dagen og krevd pengene tilbake! Hvis bilen ikke liker min måte å kjøre på, så kjør selv da eller hold kjeft🤗 Kravene til slike sensorer gjelder dessverre alle biler, uansett merke, om det skal selges innen EU. Det var vel krav fra sommeren 2023, alle nye biler. Det er selvsagt litt forskjeller på implementering, hvilken lyd du hører osv. Hyundai hadde en utrolig irriterende og høyfrekvent pling-lyd for fartsoverskridelse, mens Lexus hadde en mer dempet lyd i lavere frekvens. Om den er tror du ikke ser på veien, er lyden annerledes enn for fart, og normalt mye mer irriterende. For jeg ser jo frem foran bilen, men den registrerer ikke alltid rett. Dette er vel generelt ikke et elbil problem heller, men alle nye biler skal ha sensorene. Hater funksjonene ja. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Pop skrev (3 minutter siden): ...jeg ser jo frem foran bilen, men den registrerer ikke alltid rett. Nei, og da bidrar ikke dette systemet til bedret trafikksikkerhet, som sikkert er intensjonen. Snarere tvert imot når folk begynner å fikle for å slå det av i fart! Sånne systemer må designes slik at de faktisk hjelper deg, og ikke bare irriterer. For da er de avslått den gangen de kunne reddet deg... Jeg hadde satt stor pris på å bli vekket av en alarm hvis jeg holdt på å falle i søvn bak rattet! Men ikke ding dong bare jeg ser ut sidevinduet eller har solbriller på! Dette burde vært solid forsket på og designet så det faktisk virket 100 av 100 ganger fra EU sin side, før alle så tok i bruk samme system. 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Skal bytte ut min 4 år gamle ID1 1st og er blitt litt småforelska i 2025 Ioniq 5 og har lest omtrent alt jeg kommer over om bilen. Er klar over 12V problematikk og ICCU feil. Utover det ser det ut som om bilen treffer meg nesten 100% midt i, i og med den har en bråte med ting som ID4en min ikke har. 360 kamera, V2L, elektrisk bakluke, frunk, stemningslys bak, justerbare bakseter, 4wd, osv osv. Så også en video av Ioniq Guy på Youtube der han gikk gjennom alle innstillingene i infotainmentsystemet og jeg ble mildt sagt sjokkert hvor mye greier en kan justere i forhold til ID4en. Alt fra hvor mange blink en får ved å trykke en gang på blinklys til hvor mye bilen skal kjøre over fartsgrensen på ACC. Men så ser jeg på salgstatistikken og bilen er ikke på topp 10 en gang. Hvorfor ikke? Burde ikke 2025-modellen være en innertier? Eller er det ting med Huyndai som skremmer folk bort? Hvorfor kjøpte ikke du Ioniq 5? Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 12 minutes ago, unik42 said: Skal bytte ut min 4 år gamle ID1 1st og er blitt litt småforelska i 2025 Ioniq 5 og har lest omtrent alt jeg kommer over om bilen. Er klar over 12V problematikk og ICCU feil. Utover det ser det ut som om bilen treffer meg nesten 100% midt i, i og med den har en bråte med ting som ID4en min ikke har. 360 kamera, V2L, elektrisk bakluke, frunk, stemningslys bak, justerbare bakseter, 4wd, osv osv. Så også en video av Ioniq Guy på Youtube der han gikk gjennom alle innstillingene i infotainmentsystemet og jeg ble mildt sagt sjokkert hvor mye greier en kan justere i forhold til ID4en. Alt fra hvor mange blink en får ved å trykke en gang på blinklys til hvor mye bilen skal kjøre over fartsgrensen på ACC. Men så ser jeg på salgstatistikken og bilen er ikke på topp 10 en gang. Hvorfor ikke? Burde ikke 2025-modellen være en innertier? Eller er det ting med Huyndai som skremmer folk bort? Hvorfor kjøpte ikke du Ioniq 5? Fortsatt mange som er skeptiske til Koreanere, settes litt i same bås som Kina. Ioniq 5 har ganske store drifts kostnader, i hvert fall den forrige hvor man måtte skifte kjølevæska. Utsende er veldig elsk hat, mange hater åssen ioniq 5 ser ut. Hjelper heller ikke med slike artikler: https://www.motor.no/aktuelt/ny-bil-var-63-dager-pa-verksted-med-flatt-batteri/272194 Så var det med nyttelasten og, at man hadde mye mindre enn det som stod i vognkortet, vet ikke om er fikset nå. Endret 2 timer siden av onkel_jon 3 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 13 minutes ago, onkel_jon said: Fortsatt mange som er skeptiske til Koreanere, settes litt i same bås som Kina. Ioniq 5 har ganske store drifts kostnader, i hvert fall den forrige hvor man måtte skifte kjølevæska. Utsende er veldig elsk hat, mange hater åssen ioniq 5 ser ut. Hjelper heller ikke med slike artikler: https://www.motor.no/aktuelt/ny-bil-var-63-dager-pa-verksted-med-flatt-batteri/272194 Joda, de artiklene har jeg fått med meg. ID4en min var nesten en måned på verksted grunnet batteriledningsfeil. Fikk leiebil da. Det med kjølevæske skal være endret i 25 modellen. Fra amerikansk brukermanual: Endret 2 timer siden av unik42 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden https://dinside.dagbladet.no/motor/stuper/82639892 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 3 minutes ago, Bjerknez said: https://dinside.dagbladet.no/motor/stuper/82639892 Samtidig viser en undersøkelse som Elbil24 gjorde før helga at etterspørselen etter Tesla på Finn nå er høyere enn tilbudet. - Faktisk er situasjonen slik at det er flere Teslaer som markeres solgt sammenlignet med det som legges ut for salg. Det markeres solgt ca. 16 prosent flere Tesla enn hva som kommer til markedet akkurat nå, ifølge motorsjef Terje Dahlgren i Finn. Tviler på det er så mye Elon enn at model y er utdatert. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 20 minutes ago, unik42 said: Hvorfor kjøpte ikke du Ioniq 5? Fra posten min over, kjørte den samme dag som jeg testet Lexusen og fikk magesår av varselslydene for fartsoverskridelse som var en høytplingende lyd. 3-4 pling i det du kommer opp i 52km/t, så bremser du for trafikken ned til 45, kjører videre og igjen kommer så vidt over 50 og plingene kommer igjen. Og sånn går no dagen... Jeg vet, det er å plukke på detaljer for det kan slås av hver gang man starter bilen, men Hyundai hadde den verste lyden av alle jeg testet i den perioden. Når det er er sagt, jeg synes bilen (både 5 og 6) var veldig gode å kjøre, har god rekkevidde, greit utstyr osv. Jeg likte det meste ellers med bilen, og prisen var ok så vidt jeg husker. Kunne inkludere service i avtale, dekkhotell m.m. Husker ingen spesifikke punkter jeg var misfornøyd med kjøreopplevelsen. Forskjellen er der mot Mercedes, Lexus og tilsvarende, men spørs om du vil finne den stor nok til å øke prisen med 50%. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden bzzlink skrev (På 4.2.2025 den 18.02): Få nesa riktig vei, og gi gass. Problemet er å få nesa riktig vei, i eldre biler hadde man håndbrekk, nå har man ikke det heller. Venstre bremsing for å få vekta over framhjulene, slik at man kanskje får feste, styre og "be". I endel biler så går de ikke an å venstrebremse heller. Jeg forsøkte "dynomode" når det gikk an på gamle model 3. Da fikk bilen konstant 50/50 4x4 ikke noe antispinn, ESP eller kraftfordeling mellom akslene. Den var komplett umulig å kjøre, endte bare opp med å spinne rundt sin egen akse hele liten. Snowleopard skrev (På 4.2.2025 den 18.54): Ja, med håndbrekk får man jo bremset farten på bakhjulene, så de kanskje raskere får grep igjen og bilen kan "rette seg opp". Da vil vel og forhjulene lettere få tak igjen, samtidig som man ungår å spinne rundt. Bremsepedalene gir jo såvidt jeg vet, mest kraft til forbremsene, noe som kan være problematisk når man allerede sklir, selv om ABS skal hindre at hjulene blokkeres slik at man sklir i utgangspunktet. Men problemet med 4-hjulsskrens er jo at bilen allerede sklir på alle 4 hjulene. Gi gass høres litt tvilsomt ut, ville tro det er riktigere å holde gassen og ikke slippe opp denne, men likevel heller ikke gi mere gass. På elbiler vil vel ABS-systemet på langt bedre vis sørge for at man ikke gjør det mer galt, og de slipper å vente på mekanisk bevegelse, men gjør alt elektronisk slik at man går av og på raskere og mer presist. Men man må som sagt håpe det klarer å få bilen til å gripe igjen, men samtidig ikke fremprovosere mere sleng eller spinn! At firhjulstrekk er problematisk i en skrens, er utdatert lærdom som kommer fra gammel mekanisk teknologi, hvor man lett kunne komme opp i alvorlige problemer vinterstid med feil bruk av gasspedal og clutch. Mangelen på manuelt håndbrekk på moderne biler med firhjulstrekk er ikke et problem, så lenge bilen har habil traction control. Da er det bare å trå på gassen og vri rattet dit du vil, så vil bilen pulsere bremser på enkelthjul og sende krefter til bakaksel for å rotere bilen rundt dit man ber om. Dette funker utrolig bra selv om du har full firehjulsskrens. Selvfølgelig helt opp til punktet hvor friksjonen blir så lav (type piggfritt på våt blankholke) at traction control ikke lenger klarer å rotere bilen. Men i denne situasjonen er alle drivlinjer like fucked, med eller uten manuelt håndbrekk, gitt samme hastighet. Problemet med moderne "kjøremaskiner" med 4x4 er jo at man lett kan bli overmodig, fordi det tar seg så ekstremt godt frem, at det har lett for å gå VELDIG galt, når det først går galt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 27 minutes ago, unik42 said: Joda, de artiklene har jeg fått med meg. ID4en min var nesten en måned på verksted grunnet batteriledningsfeil. Fikk leiebil da. Det med kjølevæske skal være endret i 25 modellen. Fra amerikansk brukermanual: Om man kan kjøre 200 tusen km før man må bytte batterivesken til 15 tusen er jo veldig bra. Da har de tatt grep i en stor klage på Ioniq 5 som var serviceprisene for den kjølevannet er vist laget av gull eller noe.. Lydanlegget er vel også fikset på de nyere. Om du kan leve med faren for plutselig død bil, og er flink å koble ut laderen når bilen er ferdig ladet så er det vel bare å gå for en Ioniq 5. Veldig behagelig bil og bra med futt i den. Prøvekjørte faktisk id.4 og Ioniq 5 samme uken (da var begge nye biler så er noen år siden) og likte Ioniq 5 mye bedre enn id.4 da. Endret 1 time siden av Complexity 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) onkel_jon skrev (25 minutter siden): Samtidig viser en undersøkelse som Elbil24 gjorde før helga at etterspørselen etter Tesla på Finn nå er høyere enn tilbudet. - Faktisk er situasjonen slik at det er flere Teslaer som markeres solgt sammenlignet med det som legges ut for salg. Det markeres solgt ca. 16 prosent flere Tesla enn hva som kommer til markedet akkurat nå, ifølge motorsjef Terje Dahlgren i Finn. Tviler på det er så mye Elon enn at model y er utdatert. Ja. Merkelig at bruktomsetningen øker når ingen vil ha Tesla. Ihvertfall ikke dagens nybilutvalg fra Tesla der salget stuper overalt. Og tar man til hensyn økende markeder som f.eks Norge og Tyskland så er nedgangen til Tesla relativt sett enda lavere i og med at alle andre har hatt oppgang. Såkalt markedsandel. I motsetning til deg tror jeg at Musks bekreftende flørting med høyreekstremisme gjør at mange har fått merket i vrangstrupen og ikke vil støtte ham økonomisk eller vise seg som en politisk avviker og heller kjøper noe annet. Men blir interessant å se hva som skal til for å kvitte seg med haugen av biler de har på lager, samt den dagen de lanserer en billigere Y. Jeg tror skaden er gjort og at Tesla må konkurrere med enda lavere priser for å selge samme volum biler som før. Endret 1 time siden av Auto Asmodeus 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 6 minutes ago, Auto Asmodeus said: Ja. Merkelig at bruktomsetningen øker når ingen vil ha Tesla. Ihvertfall ikke dagens nybilutvalg fra Tesla der salget stuper overalt. Og tar man til hensyn økende markeder som f.eks Norge så er nedgangen til Tesla enda lavere i og med at alle andre har hatt oppgang. I motsetning til deg tror jeg at Musks bekreftende flørting med høyreekstremisme gjør at mange har fått merket i vrangstrupen og ikke vil støtte ham økonomisk eller vise seg som en politisk avviker og heller kjøper noe annet. Men blir interessant å se hva som skal til for å kvitte seg med haugen av biler de har på lager, samt den dagen de lanserer en billigere Y. Jeg tror skaden er gjort og at Tesla må konkurrere med enda lavere priser for å selge samme volum biler som før. Ingen tvil om at konkurransen tilspisser seg i år, for alle produsentene må klare Co2 kravet som er skjerpet veldig. Model Y har ligget 100K lavere enn sammelignbare biler. Det kommer de nok til å fortsette med dersom de trenger å opprettholde salget her i Norge. MEN, å se på registreringsstatistikken i januar og si at "Nå selger ikke Tesla lenger" er en ønsketenking. Biler som blir registrert i januar ble ikke skrevet kontrakt på i Januar. Ser Tesla leder i februar.... blir litt håpløst å ta så kort intervaller. Vi får se 1. april når kvartalstallene kommer inn om Musk's sprell har noen påvirkning Tesla har 15,44 % markedsandel i februar 😛 1 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 28 minutter siden Del Skrevet 28 minutter siden (endret) bzzlink skrev (1 time siden): Ingen tvil om at konkurransen tilspisser seg i år, for alle produsentene må klare Co2 kravet som er skjerpet veldig. Model Y har ligget 100K lavere enn sammelignbare biler. Det kommer de nok til å fortsette med dersom de trenger å opprettholde salget her i Norge. MEN, å se på registreringsstatistikken i januar og si at "Nå selger ikke Tesla lenger" er en ønsketenking. Biler som blir registrert i januar ble ikke skrevet kontrakt på i Januar. Ser Tesla leder i februar.... blir litt håpløst å ta så kort intervaller. Vi får se 1. april når kvartalstallene kommer inn om Musk's sprell har noen påvirkning Tesla har 15,44 % markedsandel i februar 😛 Får visst gjenta dette en gang til: Jeg snakket om at Teslasalget har stupt i Europa i januar sammenlignet med i fjor. Hvis man i tillegg tar med at flere av disse markedene har økt i januar siden i fjor så er reell nedgang for Tesla enda større. Kort leveringstid på bilene gjør at man faktisk i større grad kan tenke at Tesla ikke selger lenger basert på reg statistikk. Fra kontrakt til utlevering går det ikke mange måneder slik som det skjer med andre bilprodusenter. Er du usikker på dette så kan du ta en titt i Drammen havn. Det tar nok lenger tid å spa ut en Y enn å klargjøre og registrere den.. det kommer nok båter med biler, men da er jo spørsmålet hvor mange av disse som faktisk er solgt. Det blir interessant å følge med på. Tesla har nå to virkemidler. Å sette ned prisen ytterligere. Eller å håpe at nye Model Y er en faktisk grunn til at mange ikke kjøper Tesla. Eller som du sier: vente og se til april for å se om tallene blir høyere. Men nå ser det ikke slik ut for alle pilene peker nedover. Du tar opp et nytt element - co2kravet, også kjent som CAFE: strenge CAFE-mål gjør at bilprodusentene må gjøre en av to ting: Fortsette å kjøpe kvoter av Tesla, eller registrere flere el-biler noe bl.a. Volkswagengruppen gjør. Det er et viktig element at dette er et Europeisk mål slik at bilprodusentene i 2025 ser enda nøyere på BEV/ICE mix for å kna de markedene de vet de kan pushe mye elbiler på. Her er Norge ett av de landene som vil bli enda viktigere for mange produsenter av gamle og nye drivlinjer. Dette medfører at Tesla taper raske penger på å selge elbilkvoter, noe som før ga dem gode muligheter til å justere salget utelukkende med prisendringer, noe svært få, om noen, er i stand til. Gidder ikke å google beløpet Tesla dro inn på dette, men det var veldig stort og kostet ikke Tesla en dollar å omsette - var gratispenger rett i fôret. Endret 25 minutter siden av Auto Asmodeus Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 12 minutter siden Del Skrevet 12 minutter siden Elgen-Hansi skrev (1 time siden): At firhjulstrekk er problematisk i en skrens, er utdatert lærdom som kommer fra gammel mekanisk teknologi, hvor man lett kunne komme opp i alvorlige problemer vinterstid med feil bruk av gasspedal og clutch. Mangelen på manuelt håndbrekk på moderne biler med firhjulstrekk er ikke et problem, så lenge bilen har habil traction control. Da er det bare å trå på gassen og vri rattet dit du vil, så vil bilen pulsere bremser på enkelthjul og sende krefter til bakaksel for å rotere bilen rundt dit man ber om. Dette funker utrolig bra selv om du har full firehjulsskrens. Stemmer bra med hvordan vi opplever det på vår Model Y. Den retter opp alle antydninger til skrens umiddelbart. 👍 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 12 minutter siden Del Skrevet 12 minutter siden (endret) 16 minutes ago, Auto Asmodeus said: Får visst gjenta dette en gang til: Jeg snakket om at Teslasalget har stupt i Europa i januar sammenlignet med i fjor. Hvis man i tillegg tar med at flere av disse markedene har økt i januar siden i fjor så er reell nedgang for Tesla enda større. Kort leveringstid på bilene gjør at man faktisk i større grad kan tenke at Tesla ikke selger lenger basert på reg statistikk. Fra kontrakt til utlevering går det ikke mange måneder slik som det skjer med andre bilprodusenter. Er du usikker på dette så kan du ta en titt i Drammen havn. Det tar nok lenger tid å spa ut en Y enn å klargjøre og registrere den.. det kommer nok båter med biler, men da er jo spørsmålet hvor mange av disse som faktisk er solgt. Det blir interessant å følge med på. Tesla har nå to virkemidler. Å sette ned prisen ytterligere. Eller å håpe at nye Model Y er en faktisk grunn til at mange ikke kjøper Tesla. Eller som du sier: vente og se til april for å se om tallene blir høyere. Men nå ser det ikke slik ut for alle pilene peker nedover. Du tar opp et nytt element - co2kravet, også kjent som CAFE: strenge CAFE-mål gjør at bilprodusentene må gjøre en av to ting: Fortsette å kjøpe kvoter av Tesla, eller registrere flere el-biler noe bl.a. Volkswagengruppen gjør. Det er et viktig element at dette er et Europeisk mål slik at bilprodusentene i 2025 ser enda nøyere på BEV/ICE mix for å kna de markedene de vet de kan pushe mye elbiler på. Her er Norge ett av de landene som vil bli enda viktigere for mange produsenter av gamle og nye drivlinjer. Dette medfører at Tesla taper raske penger på å selge elbilkvoter, noe som før ga dem gode muligheter til å justere salget utelukkende med prisendringer, noe svært få, om noen, er i stand til. Gidder ikke å google beløpet Tesla dro inn på dette, men det var veldig stort og kostet ikke Tesla en dollar å omsette - var gratispenger rett i fôret. Sånn jeg har skjønt det så må produsentene har opp mot 20% elbilandel av salget sitt i Europa for ikke å få vonde bøter. Salg av slike kvoter har reddet overskuddet til Tesla i flere år, og gjort at de har kunne ha lavere margin på bilene sine. Så gjenstår det å se hva som skjer i år, om kvotesalget til Tesla øker enda mer, eller om det generelle elbilsalget i europa faktisk går opp, slik at ICE produsenter ikke trenger å kjøpe kvoter. Det er vel fortsatt en jobb som gjøres for å forsøke å reversere CAFE kravene også, med bakgrunn i at man slår beina under bilindustrien i Europa. Endret 11 minutter siden av bzzlink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå