Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Evil-Duck said:

Min far er jo en typisk toyota kunde, han har nå en Toyota RAV4 hybrid som er på sitt 10. år og da på sitt siste garanti år. Ikke en ting har vært galt med den bilen hele den tiden. Forhandlernettverket for Toyota er og stort og de fleste har en forhandler i nærheten. Hans opplevelser med toyota, forhandlernettverk og generelt problemfritt bihold er nok det som kommer til å gjøre at han går for en BZ4X nå snart. Så det er faktorerer  annet enn det å ha de beste spesifikasjonene på papiret som er viktigere for enkelte. 

Men Toyota Bz4X er en ganske forferdelig elbil, det er ikke bare på spec. arket. Den har en rekkevidde og ladehastighet som ikke hører hjemme i prisklassen til nye biler i 2025.

Dette er ikke viktig for alle, men det er viktig at kjøperen har en god forståelse av hva det betyr. Og det er det mange 1. gangskjøpere av elbil som ikke har noen forutsetning for å skjønne.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Auto Asmodeus said:

Hva mener du med at januar 2025 er en av tidenes beste januarer for Tesla noensinne? Kan du i det hele tatt lese? Eller regne ut banal statistikk?

Hva er det som er uklart her? Januar 2025 var en av tidenes beste måneder for Tesla i Norge (mest sannsynlig den nest beste januar noensinne). Om du må ha det inn med teskje, se tall under her.

Snittet siden 2017 er altså 295. Denne banale statistikken viser altså at Tesla opplevde en vekst på 136% i Januar 2025 sammenlignet med snittet for siste 8 år.

Uansett er dette fullstendig irrelevant, det beviser bare hvor idiotisk det er å bruke én måned for å vurdere hvorvidt en bil selger bra eller ikke. Det trengs minimum 1 helt kvartal for å kunne si noe om en trend. Vi vet jo at Tesla nesten aldri selger særlig med biler første måneden i nytt kvartal.

16 hours ago, Snowleopard said:

Tesla sitt totalsalg for januar er som følger:

2020 = 196
2021 = 108
2022 = 48
2023 = 96
2024 = 1147
2025 = 696

Kan føye til her:
2017: 357
2018: 219
2019: 192

Endret av John-B
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange trenger vel bare "en bil fra helvete" før man blir veldig lei og prioriterer driftsikkerhet over det meste annet. 

Det er mange bilmerker og jeg bytter ikke bil ofte, så merker som skuffer med problemer og/eller dårlig service får ikke en sjanse til. Jeg hører også på venner/bekjente og skyr de merkene som utmerker seg blant dem også. 

 

Det er veldig mange forskjellige behov blant bilkjøpere, og det er derfor det finnes så mange forskjellige bilmodeller også. Noen kjører mye langt, og da er det naturlig at rekkevidde og ladehastighet prioriteres. Mange kjører ikke så langt, og da er disse tingene mindre viktige. Eldre folk foretrekker konvensjonelt førermiljø, god sittestilling, lokal forhandler og god service.  Noen skal på hytta i gokk og må ha AWD, andre bor på flata og ser knapt en isete bakke i løpet av vinteren. De som kjører mest småkjøring vil kanskje prioritere lite vedlikehold og lav pris. Noen bor i bilen og er villige til å betale dyre dommer for konfort. Noen prioriterer ytelse og/eller merkeanerkjennelse, og er villig til å leve med dårlig pålitelighet og/eller dyrt vedlikehold. 

Personlig har vi en Leaf 2015-modell som bil nr. 2, og er kjempefornøyd. Har kun byttet bremseskiver i løpet av 5 år, ikke noe tull og har nok rekkevidde for at kona kommer seg til/fra jobb og div ærend. Har aldri hurtigladet den så lenge vi har eid den. Andre vil sikkert si det er en forferdelig elbil, for oss er den perfekt for den bruken vi bruker den til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (12 minutter siden):

Hva er det som er uklart her? Januar 2025 var en av tidenes beste måneder for Tesla i Norge (mest sannsynlig den nest beste januar noensinne). Om du må ha det inn med teskje, se tall under her.

Snittet siden 2017 er altså 295. Denne banale statistikken viser altså at Tesla opplevde en vekst på 136% i Januar 2025 sammenlignet med snittet for siste 8 år.

Uansett er dette fullstendig irrelevant, det beviser bare hvor idiotisk det er å bruke én måned for å vurdere hvorvidt en bil selger bra eller ikke. Det trengs minimum 1 helt kvartal for å kunne si noe om en trend. Vi vet jo at Tesla nesten aldri selger særlig med biler første måneden i nytt kvartal.

Kan føye til her:
2017: 357
2018: 219
2019: 192

Kan ikke snakke om andre her, men jeg påpekte bare at artikkelen sammenlignet januar i år med januar i fjor. Når årets tall er 696 og fjorårets er 1147 så vil jeg påstå at fjoråret var bedre. Jeg trenger ikke teskje for å regne ut noe så enkelt :)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Så det er faktorerer  annet enn det å ha de beste spesifikasjonene på papiret som er viktigere for enkelte. 

Og de skal prøvekjøre en BZ4X og kjøpe den. Men det viser igjen på facebook siden deres at informasjonen om ladehastighet og rekkevidde om vinteren er viktig informasjon som ikke alle vet om. Tviler på selgerne proklamerer det høyt.

Mange taxi salg er også en viktig årsak. De har jo vært toyota folk i mange år. Usikker på alle årsaker til dette, men priusene har jo vært veldig lite tull med, og slike ting er veldig viktig for veldig mange.

Eg hadde denne to døgn. Likte ikke hverken utvendig eller innvendig fasong, men det er ikke noe eg gidder fortelle folk som kikker på den. Det var mye mas om at bilen ikke såg meg og at eg ikke fulgte med på veien. Dette gikk visst an å slå av hver gang man starter bilen. Kjørte tidlig på morgenen så fikk kjørt den litt hardt og den er en litt gubbete Toyota som forventet. Surret rundt og prøvde å gjøre meg kjent med menyer og ting og tang, men syns ikke den var veldig intuitivt lagt opp. Men kjører man toyota til vanlig vil eg jo tro det er kjent oppsett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, klart man kan trøste seg med at Tesla selger flere biler nå enn for 10 år siden, men det som teller er jo utsiktene fremover. Aksjen er priset for 50% vekst eller mer, men nå tyder det meste på at veksten har stoppet opp og kanskje tilogmed er negativ. Januar-tallene med sterkt fall(siste fra Tyskland er 60% ned) rimer med nedgangen vi hadde i hele 2024 som igjen rimer med at siste kvartals overskudd falt med 70% til tross for at de hev inn en haug med bitcoin-gevinst på bunnlinja. Og så har man at nye modeller ser ut til å være av typen "neste år" og den som har kommet, nemlig Cybertruck, er en gedigen fiasko. Til slutt har man det som nå er et udiskutabelt faktum, nemlig at merkevaren Tesla har blitt alvorlig skadet pga Elon Musks eskapader og aksellererende mentale fordervelse.

Folk venter på "ny" Model Y og det har nok noe å si, men det er veldig mye som peker i motsatt retning

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (30 minutter siden):

Men Toyota Bz4X er en ganske forferdelig elbil, det er ikke bare på spec. arket. Den har en rekkevidde og ladehastighet som ikke hører hjemme i prisklassen til nye biler i 2025.

Dette er ikke viktig for alle, men det er viktig at kjøperen har en god forståelse av hva det betyr. Og det er det mange 1. gangskjøpere av elbil som ikke har noen forutsetning for å skjønne.

 

Jotun skrev (2 minutter siden):

Og de skal prøvekjøre en BZ4X og kjøpe den. Men det viser igjen på facebook siden deres at informasjonen om ladehastighet og rekkevidde om vinteren er viktig informasjon som ikke alle vet om. Tviler på selgerne proklamerer det høyt.

Mange taxi salg er også en viktig årsak. De har jo vært toyota folk i mange år. Usikker på alle årsaker til dette, men priusene har jo vært veldig lite tull med, og slike ting er veldig viktig for veldig mange.

Eg hadde denne to døgn. Likte ikke hverken utvendig eller innvendig fasong, men det er ikke noe eg gidder fortelle folk som kikker på den. Det var mye mas om at bilen ikke såg meg og at eg ikke fulgte med på veien. Dette gikk visst an å slå av hver gang man starter bilen. Kjørte tidlig på morgenen så fikk kjørt den litt hardt og den er en litt gubbete Toyota som forventet. Surret rundt og prøvde å gjøre meg kjent med menyer og ting og tang, men syns ikke den var veldig intuitivt lagt opp. Men kjører man toyota til vanlig vil eg jo tro det er kjent oppsett.

Jeg tror nok mange ser på sine egne behov og ser seg blinde på at andre nødvendigvis ikke har det slik. Mine foreldre kommer trolig aldri til å se en hurtiglader når de nå skal ha seg elbil, og dette gjelder nok flere enn en tror. 300+ km rekkevidde på vinteren og 400+ km rekkevidde på sommeren er mer enn nok for denne kundegruppen, som etter BZ4X salget å dømme er større enn en skulle tro. Selv er jeg ikke i den kundegruppen da jeg liker å dra på langturer med bilen min, men jeg klarer å se at ikke alle gjør det. 

Ellers er jeg litt fasinert over hvor mye folk henger på forskjellige facebook grupper for biler de selv ikke eier eller vurderer etter alt å dømme bare for å finne negative ting om nevnte biler, men det blir jo da en sidediskusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Selvsagt dårlig reklame, men det er lite som tyder på at det ikke bare er en gammel person som ikke klarer å  følge med på om de står i D eller R.

Alle sakene som det linkes til anngår mann eller kvinne i 60-årene som jeg mener ikke styrker troverdigheten til at det er bilen som er problemet. REVERS i XC-40 er også å dytte girspaken FREMOVER. Mens for å kjøre FREMOVER dytter man girspaken BAKOVER. Jeg kan forstå at noen kødder til dette.

Jeg har selv opplevd at jeg velger R eller D men på grunn av ukjente årsaker som treghet, fart, for lav kraft eller lignende så har jeg vært nødt til å gjenta bevegelsen. Det blir selvsagt veldig ulikt det noen som har kjørt manuell bil mesteparten av livet er vandt til. Hvis man da bare tar det for gitt at siden man gjorde bevegelsen så er man i rett gir kan man fort få seg en overraskelse. Spesiellt hvis man aldri har opplevd denne tregheten tidligere. Det er heller absolutt ikke uvanlig eller et spesiellt problem med elbiler at man når bilen går motsatt vei av det man forventer så panikk presser man pedalen i gulvet fordi man prøver å bremse.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

 

Veldig rart at de andre produsentene strever etter å få bort app for å lade da? Som man jo aldri har trengt på Tesla.

Og Tesla eiere kan nok bruke app, det har jo vært bilnøkkelen siden 2018, og appen har eksistert siden Model S dukket opp i 2012. Alltid fungert flott og man har alltid kunne låse opp og starte bilen kun fra appen, noe andre sliter med selv den dag i dag..

BMW eiere vil kansje ha fysisk nøkkel som i gamle dager og knote med app å medlemskap når man vil lade da? Blir nok en mindre og mindre kundegruppe etterhvert om man ikke ønsker fremskritt.

Jeg har ingen lade app. Bruker bare et kort. Har tilgang til ca 750 000ladere.

Hvordan lader du tesla mot en ionity lader? Plugg and pray?

 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Jeg har ingen lade app. Bruker bare et kort. Har tilgang til ca 750 000ladere.

Hvordan lader du tesla mot en ionity lader? Plugg and pray?

 

 

Hvorfor skal man lade på ionity som tesla sjåfør? Er dyrere og langt fra like godt utbygd

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Locrin skrev (13 minutter siden):

Selvsagt dårlig reklame, men det er lite som tyder på at det ikke bare er en gammel person som ikke klarer å  følge med på om de står i D eller R.

Alle sakene som det linkes til anngår mann eller kvinne i 60-årene som jeg mener ikke styrker troverdigheten til at det er bilen som er problemet. REVERS i XC-40 er også å dytte girspaken FREMOVER. Mens for å kjøre FREMOVER dytter man girspaken BAKOVER. Jeg kan forstå at noen kødder til dette.

Jeg har selv opplevd at jeg velger R eller D men på grunn av ukjente årsaker som treghet, fart, for lav kraft eller lignende så har jeg vært nødt til å gjenta bevegelsen. Det blir selvsagt veldig ulikt det noen som har kjørt manuell bil mesteparten av livet er vandt til. Hvis man da bare tar det for gitt at siden man gjorde bevegelsen så er man i rett gir kan man fort få seg en overraskelse. Spesiellt hvis man aldri har opplevd denne tregheten tidligere. Det er heller absolutt ikke uvanlig eller et spesiellt problem med elbiler at man når bilen går motsatt vei av det man forventer så panikk presser man pedalen i gulvet fordi man prøver å bremse.

 

Som nevnt tidligere. 

Jeg synes dette er veldig mistenkelig. Men tiden får vise :) 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Er det feil å motsi fud om Bmw elbiler (som siste eksempel at man må ha 400 lade apper). Man trenger ingen ladeapp overhode.

Feil? Jeg har ikke nevnt noen feil. Kun påpekte en morsom liten kuriositet her inne. ☺️

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (29 minutter siden):

 

Jeg tror nok mange ser på sine egne behov og ser seg blinde på at andre nødvendigvis ikke har det slik. Mine foreldre kommer trolig aldri til å se en hurtiglader når de nå skal ha seg elbil, og dette gjelder nok flere enn en tror. 300+ km rekkevidde på vinteren og 400+ km rekkevidde på sommeren er mer enn nok for denne kundegruppen, som etter BZ4X salget å dømme er større enn en skulle tro. Selv er jeg ikke i den kundegruppen da jeg liker å dra på langturer med bilen min, men jeg klarer å se at ikke alle gjør det. 

Det må du gjerne tro. Litt snodig å sitere mitt innlegg på dette. Eg skriver jo faktisk at det er viktig å vite om begrensningene. Har man da ingen problemer med de så er det vel ikke noe i veien for å kjøpe en BZ4X. 

Mange kjøper jo faktisk en bil uten å ane noe om den. Men de spør heller ikke om disse tingene, så da er jo problemet løst.

Tar uansett ikke bort utfordringen.  

De som sliter med disse problemene kan jo bare kjøpe BZ4X av en bergenser på Geilo. Norges eneste BZ4X med god rekkevidde vinterstid. 

Nå kommer Trestein inn og sier: Men den var bedre enn model 3 som kjørte samme rute. Siter meg da gjerne på hvor eg sier at man skal kjøpe den varianten av model 3 hvis man er opptatt av rekkevidde. (er så dritt lei av at sier man noe om en bil så skal tesla være argumentet for at det ikke stemmer)

Evil-Duck skrev (29 minutter siden):

Ellers er jeg litt fasinert over hvor mye folk henger på forskjellige facebook grupper for biler de selv ikke eier eller vurderer etter alt å dømme bare for å finne negative ting om nevnte biler, men det blir jo da en sidediskusjon. 

Ja..... Eg er fascinert over hvordan du vet at eg henger på disse facebook sidene. Eg har kompiser som henger på disse facebook sidene. Personlig har eg ikke facebook. 

Viktig å få inn den på slutten?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Holder meg til tesla suc når jeg på Roadtrip, trenger ikke noen av de, cirkle k støtter autocharge så der er plugg and play, ser at mer støtter det og.

Når jeg drar på tur så tilpasser jeg reisemål og ruta mi til hvor det er Esso-stasjoner. Skikkelig fan av Esso.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (6 minutter siden):

Holder meg til tesla suc når jeg på Roadtrip, trenger ikke noen av de, cirkle k støtter autocharge så der er plugg and play, ser at mer støtter det og.

Har ladet på EN annen superlader enn Tesla SuC i løpet av de årene jeg har kjørt Tesla nå. Var en Eviny, og måtte knote med å legge inn app og kort i den. Bare for å oppdage at den ikke virket, og måtte flytte meg til den andre. Var (selvfølgelig) bare TO ladere der. Men da fikk jeg ladet.

Kun min egen feil. Glemte å stoppe på den siste Tesla ladestasjonen vi kjørte forbi. Pratet oss vekk. ;)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Når jeg drar på tur så tilpasser jeg reisemål og ruta mi til hvor det er Esso-stasjoner. Skikkelig fan av Esso.

Trenger ikke å tilpasse meg noe, er alltid Tesla lader på de rutene jeg kjører, bare plotter inn hvor jeg skal så så får jeg jo opp hvor jeg skal lade og hvor mange som er ledig til enhver tid.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 time siden):

Helt ubegripelig. Den er i tillegg schtøgg som juling, og Toyota har et image som roper «sliter fra dalstrøka innafor».

Når i tillegg Toyota ikke lenger leverer biler av rimelig kvalitet, så blir dette oppsiktsvekkende.

At fleire bilar opplever feil er visst ein trend i heile marknaden, men basert på statistikken eg har sett frå dei siste åra meiner eg å hugse at Lexus og Toyota framleis figurerer i toppen.

https://www.bilnorge.no/forbrukertips-jdpower/stadig-flere-mokkabiler/4090303

4090309 (1).jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...