Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Reuters kom ut med en melding i natt angående Tesla. Tesla har som kjent falt en del ellers i Europa også:

Tesla's UK sales fell nearly 12% in January, even as monthly EV registrations in Europe's biggest battery-electric market surged to a record, according to data published by New AutoMotive on Tuesday.

That follows a 63% decline in January sales for Tesla in France, drops of 44% and 38% in Sweden and Norway, and a 42% fall in the Netherlands. In California, the largest U.S. car market with more than 1.7 million vehicle registrations in 2024, Tesla sales fell by 12%.

Er også en del som taler for at det ikke bare er at Teslasjefen sementerer at han er høyreekstrem koko som påvirker det negative salget, men at Tesla ikke oppleves som innovativt mer av majoriteten av kundene:

The chief executive of research group New AutoMotive, Ben Nelmes, told Reuters that Tesla's problems stem less from Musk's actions and more from its failure to launch a new mainstream model since the Model Y in 2020, while rivals, including Chinese EV makers, have fresher products on the market.

"It's not due to Musk's views or British motorists' views about Musk - they stopped innovating after the Model Y," he said of Tesla.

 

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer fælt på hva ledelsen i BMW hadde sagt hvis en av utviklerne banket på døra og sa det hadde vært kult med prompelyder i bilen. 

Ikke for at denne funksjonen er så fryktelig ødeleggende i seg selv, men det føyer seg inn i rekken av signaler som Tesla sender sine potensielle kunder. Legg til denne håndgestikuleringen, samarbeidet med Trump etc. så får kanskje mange nok og enkelte velger bort Tesla. 

Bare synsing. Personlig driter jeg i hva denne fyren driver med. Jeg velger den bilen som gagner meg best, men alle tenker trolig ikke sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Tipper de har vurdert det. Skaper jo sinnsykt mye PR.

Spørsmålet er hvilken kjøpegruppe man henvender seg til. Tesla har helt klart siktet seg inn på dem som trenger enkel konfigurator og enkel lading. De som ikke håndterer apper eller andre betalingsløsninger for lading. Denne gruppen som bmw kanskje ikke ønsker seg som kunder kan ha en helt annen oppfatning av viktigheten av å ha en bil som kan lage prompelyder.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Trestein said:

Spørsmålet er hvilken kjøpegruppe man henvender seg til. Tesla har helt klart siktet seg inn på dem som trenger enkel konfigurator og enkel lading. De som ikke håndterer apper eller andre betalingsløsninger for lading. Denne gruppen som bmw kanskje ikke ønsker seg som kunder kan ha en helt annen oppfatning av viktigheten av å ha en bil som kan lage prompelyder.

Were the grapes really sour? — Understanding Cognitive Dissonance | by  Sharath Pandeshwar | Understanding Ourselves | Medium

 

At man klarer å få seg selv til å tro at gode løsninger er noe negativt er jammen imponerende.

 

"Hmm globalt ladenettverk som bare er plugg å lad, æsj det er for praktisk. Jeg liker å tukle med 5 forskjellige apper i steden for jeg er så smart. Nå la jeg inn kortet mitt og valgte ladestasjon i appen og trykket 'start lading' wow jeg er et geni!!!"

Hvis du tar deg selv så høytidelig at det er et problem at bilen kan lage prompelyd så foreslår jeg et legebesøk for å trekke ut pinnen du har i baken.

 

Endret av Locrin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Trestein said:

Spørsmålet er hvilken kjøpegruppe man henvender seg til. Tesla har helt klart siktet seg inn på dem som trenger enkel konfigurator og enkel lading. De som ikke håndterer apper eller andre betalingsløsninger for lading. Denne gruppen som bmw kanskje ikke ønsker seg som kunder kan ha en helt annen oppfatning av viktigheten av å ha en bil som kan lage prompelyder.

 

35 minutes ago, Trestein said:

Spørsmålet er hvilken kjøpegruppe man henvender seg til. Tesla har helt klart siktet seg inn på dem som trenger enkel konfigurator og enkel lading. De som ikke håndterer apper eller andre betalingsløsninger for lading. Denne gruppen som bmw kanskje ikke ønsker seg som kunder kan ha en helt annen oppfatning av viktigheten av å ha en bil som kan lage prompelyder.

Veldig rart at de andre produsentene strever etter å få bort app for å lade da? Som man jo aldri har trengt på Tesla.

Og Tesla eiere kan nok bruke app, det har jo vært bilnøkkelen siden 2018, og appen har eksistert siden Model S dukket opp i 2012. Alltid fungert flott og man har alltid kunne låse opp og starte bilen kun fra appen, noe andre sliter med selv den dag i dag..

BMW eiere vil kansje ha fysisk nøkkel som i gamle dager og knote med app å medlemskap når man vil lade da? Blir nok en mindre og mindre kundegruppe etterhvert om man ikke ønsker fremskritt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
9 minutes ago, DrAlban3000 said:

Kundegruppen øker, og de har Digital Key. Hadde til og med smartklokke-nøkkel i flere år før Tesla. 

Sterke meninger og lite kunnskap er en dårlig kombo :) 

Absolutt men BMW burde jo gå tilbake i tid og fjerne dette om kundegruppen ikke ønsker fremskritt. 

BMW har jo også Plug & Charge de jobber med. Fysj å æsj få tilbake 400 apper!

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Absolutt men BMW burde jo gå tilbake i tid og fjerne dette om kundegruppen ikke ønsker fremskritt. 

BMW har jo også Plug & Charge de jobber med. Fysj å æsj få tilbake 400 apper!

Ok, nå hopper jeg av denne diskusjonen, takk for meg.

 

Ny Volvo smell:

https://www.motor.no/aktuelt/ny-volvo-krasj-bilen-gikk-i-svart-etter-vask/304277

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det har vært et veldig sterkt antall registreringer av elbil i januar i år.

Så gjenstår det å se om det var oppdemmede registreringer på flere merker som ønsker å klare Co2 kravene som er strammet inn, eller om de reelt hadde en peak i kontrakt underskrifter hos Toyota og VAG på høsten ifjor.

Jeg tipper det første

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

BMW har jo også Plug & Charge de jobber med å bygge ut. Fysj å æsj få tilbake 400 apper!

Behøver ingen app for å lade en BMW elbil. 
Trenger kun tappe dette foran ladestolpen (rfid).
ladecard.jpg.e5822701ef4c5ad0a3e40b2cd80eea6a.jpg

Men vi trenger derimot en app for å lade hos Tesla, de støtter jo heller ikke plug & charge for andre biler enn sine egne.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Ser det har vært et veldig sterkt antall registreringer av elbil i januar i år.

Så gjenstår det å se om det var oppdemmede registreringer på flere merker som ønsker å klare Co2 kravene som er strammet inn, eller om de reelt hadde en peak i kontrakt underskrifter hos Toyota og VAG på høsten ifjor.

Jeg tipper det første

Er vel en ny avgiftsøkning rundt 01.04 og på nye fossilbiler og hybrider. Hjelper jo litt på det og. 🙂

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Hysterisk morsomt dette sterke behovet for å framstille alt Tesla mest mulig negativt. Når det samme gjelder andre merker (som BMW f.eks.) så er plutselig samme saken bare positivt. TAKK, dere gir meg mang en god latter. 😂

Er det feil å motsi fud om Bmw elbiler (som siste eksempel at man må ha 400 lade apper). Man trenger ingen ladeapp overhode.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Syar-2003 said:

Behøver ingen app for å lade en BMW elbil. 
Trenger kun tappe dette foran ladestolpen (rfid).
ladecard.jpg.e5822701ef4c5ad0a3e40b2cd80eea6a.jpg

Men vi trenger derimot en app for å lade hos Tesla, de støtter jo heller ikke plug & charge for andre biler enn sine egne.

Det virker som et veldig godt steg i riktig retning. Store bilmerker må lage gode løsninger for kundene sine. Min erfaring fra et par år som Tesla eier nå er at hovedløsningene ofte fungerer i 90% av tilfellene men at man fortsatt av og til må laste ned en tredjeparts app hvis man vil nyte det jeg mener er en av hovedfordelene med en elbil og det er å kunne fylle på "drivstoff" der man står parkert. Når jeg reiser til en by betyr det stort sett å laste ned kommunens app eller easypark. Når jeg kjørte til Polen så trengte jeg Orlen, Greenway og noen til for å altid kunne lade. Det var ikke slik at jeg måtte lade alle steder jeg sto parkert, men jeg synes det var imponerende at uansett hvor jeg parkerte så var det stort sett mulig å finne en lader med greie innstruker. Dermed  tok meg altid 5-6 minutter til å laste ned app, registrere bruker, legge inn kort og starte lading. I 9/10 tilfeller var det ganske smertefritt men det var selvsagt et par dårlige ladere og buggy apper. På den ene appen var det kun mulig å faktisk legge inn betalingsløsning på nettsiden da appen bare krasjet.

Jeg vet om et par kommunale ladere som er ved leiligheten vi har i Oslo og de dukker ikke opp på ladekartet til BMW, men ser at de har ganske god dekning i hele Europa, jeg mener allikevel at det er kun når det er 100% dekning at det er godt nok. Opplevelsen må matche eller overgå å fylle på en bensinpumpe på alle måter. Det er faktisk her BMW og andre bilmerker har en veldig god mulighet til å slå Tesla. Hvis du har ett kort som lar deg fylle alle andre steder enn Tesla så vil det være en bedre løsning på mange måter.

Endret av Locrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Duriello said:

Er vel en ny avgiftsøkning rundt 01.04 og på nye fossilbiler og hybrider. Hjelper jo litt på det og. 🙂

Ja når Yaris Cross bikker over halv mille, så kommer det til å gjøre sitt med salget

Spent på den nye Urban Cruiser hva den lander på i pris, for den kan ta mye salg dersom den lander på 350 000,- 370 000,- med største batteriet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (På 3.2.2025 den 17.43):

Men hvorfor ligger middelmådigheten full av barnesykdommer, BZ4X, på topp?
Noen som kan forklare?

Helt ubegripelig. Den er i tillegg schtøgg som juling, og Toyota har et image som roper «sliter fra dalstrøka innafor».

Når i tillegg Toyota ikke lenger leverer biler av rimelig kvalitet, så blir dette oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar

Min far er jo en typisk toyota kunde, han har nå en Toyota RAV4 hybrid som er på sitt 10. år og da på sitt siste garanti år. Ikke en ting har vært galt med den bilen hele den tiden. Forhandlernettverket for Toyota er og stort og de fleste har en forhandler i nærheten. Hans opplevelser med toyota, forhandlernettverk og generelt problemfritt bihold er nok det som kommer til å gjøre at han går for en BZ4X nå snart. Så det er faktorerer  annet enn det å ha de beste spesifikasjonene på papiret som er viktigere for enkelte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...