Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (14 minutter siden):

Flott med kilder som kan bekrefte dette. 😁

 

Jeg vet om folk som har kjøpt den kun for at 4x4 systemet er veldig effektivt. (Sier de, ikke jeg, jeg aner ikke.)

Akkurat fremkommelighet har Toyota alltid vært gode på. Bare å se på Land Cruiser f.eks.  Det i tillegg til å lage driftssikre biler.  Så at 4x4 systemet på BZ4X er veldig effektivt tviler jeg ikke det granne på. Men hadde aldri kjøpt den ei heller andre Toyotaer selv (utenom Land Cruiser og Yaris GR) fordi de lager forholdsvis kjedelige biler med interiør og design jeg misliker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (4 minutter siden):

Akkurat fremkommelighet har Toyota alltid vært gode på. Bare å se på Land Cruiser f.eks.  Det i tillegg til å lage driftssikre biler.  Så at 4x4 systemet på BZ4X er veldig effektivt tviler jeg ikke det granne på. Men hadde aldri kjøpt den ei heller andre Toyotaer selv (utenom Land Cruiser og Yaris GR) fordi de lager forholdsvis kjedelige biler med interiør og design jeg misliker. 

Daily nå er Toyota, kun kjøpt for driftssikkerhet. Jeg syntes jo selv det var morsomt å kjøre forbi folk med den, helt til jeg gikk all in for å finne meg en elbil, og har prøvekjørt en del av disse. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Eg prøvekjørte Q4, ID.4 og Enyaq, og syntes ikkje Q4 var verdt prisen. Den var litt betre å kjøre, men ikkje nok til å putte pengar på det.

Dette poenget dukker ofte opp i ulike anmeldelser: Q4 er bra, men usikker på om de ville betalt ekstra for Audi-logoen.

Er på utkikk etter en firehjulstrekker med litt bakkeklaring, og når jeg kikker på bruktprisene så virker det ikke å være stort som skiller ID.4 og Q4? Billigste bil med <60k på telleren, filter: firehjulstrekk + ID.4 / Enyaq / Q4 så er Q4 ofte den billigste eller samme pris som ID.4, med Enyaq litt over. Er det noe utstyrskonfigurasjon jeg ikke har fått med meg, eller er de norske prisene differensiert annerledes?

Vurderer også XC40, Bz4x, Solterra, Ariya og EQB, forøvrig.

Endret av spinkeljaevel
Lenke til kommentar

Er det slik at en bør unngå all lading til 100% for å redusere batteridegraderingen eller er det noe spesielt med hurtiglading som gjør at det bør minimeres mens hjemmelading er mer skånsom? (høres ikke riktig ut, men får det inntrykket av å lese diverse kommentarer på nett).

Lenke til kommentar
9 minutes ago, mandela said:

Er det slik at en bør unngå all lading til 100% for å redusere batteridegraderingen eller er det noe spesielt med hurtiglading som gjør at det bør minimeres mens hjemmelading er mer skånsom? (høres ikke riktig ut, men får det inntrykket av å lese diverse kommentarer på nett).

Lading til 100% går bra uansett lademåte, men å la batteriet være på 100% over tid vil skade det. Så lad opp rett før du skal kjøre langtur.

Trenger du ikke 100% så ikke lad til 100%. 80% er en fin middelvei mellom grei rekkevidde og begrenset batteriskading.

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Mange gode biler på denne listen for januarsalget! (fikk ikke med lenger enn til plass 14 pga skjermplass...)
Men hvorfor ligger middelmådigheten full av barnesykdommer, BZ4X, på topp?
Noen som kan forklare?

image.thumb.png.71ed2b36dbf5acae854fc6a777e93489.png

Det er fordi Toyota-menigheten begynner for alvor og går over til elektrisk. 

Lexus satte vel og salgsrekord i fjor etter de gikk over til kun å selge elbiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 timer siden):

Tesla ned 50% i Europa basert på foreløpige januar-tall. Kan se ut som Sieg Heilinga til Elon Musk ikke er noe sjakktrekk for salget. Og bra er det.

image.png.4bda1e5f633d1817145ad1fb9bdfcd6d.png

Januar er ikke Tesla sin måned... I tillegg har de lansert ny bil. Har ingen tro på at dette er relatert til håndsveiv ing 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Hvor er tyskland i tabellen?

? Var personen jeg siterte som dro dette inn i bildet. At en har lavt salg i en dårlig måned der en lanserer ny bil er ikke veldig overraskende.

Igjen, jeg tar gjerne veddemål på at Y blir årets bil og får de beste salgstallene EVER I Norge YoY fra mars til mars 2026. Men alle er pyser og vill ikke bli med, kjedelige folk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

I så fall er det ikkje ubegrunna. Sjølv om bilen har sine mangler så har mange veldig god erfaring med Toyota. Både bilar og forhandlarar. Stort sett er Lexus på topp av lista over merker kundane er mest nøgd med, og Toyota følgjer vanlegvis etter på ein av dei neste to plassane.

Aldri høyrt om chassisopplegget. Har du noko lesestoff?

Er det service du tenker på eller andre ting?

Om du vil bli skremt av feil på bilar og dårleg behandling av forhandlarar så kan du berre melde deg inn i FB-gruppa til ein eller anna bil. Statistikk er meir interessant, og i Autoindex 2023 (VG+) var nok ein gang Lexus på topp, etterfulgt av Toyota i undersøking om kva merkebilverkstad 4500 spurte var mest nøgd med.

Hva mener du med "chassisopplegget"? Chassisnr er jo gjerne og kalt VIN-nummer, er samme greia, bare oppdatert litt. Og når man registrerer inn bil for godkjenning, så skal altså VIN/Chassis-nummer matches mot motornummeret. Byttes motor, så må det meldes til vegvesenet slik at disse to er matchet opp mot hverandre.

Er bl.a. for å se at motor er korrekt mot bilens effekter og utslippstall, som og er grunnen til at disse skal være registrert. Er også en slags oversikt for å se at man ikke sitter med motor som er rapportert stjålet!

Her er forresten litt info om chassisnummer fra Vegvesenet:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/understellsregistret/

https://www.autoparts-24.no/guides/betydningen-av-chassisnummeret-ved-kjop-av-brukte-bildeler/

"

Hva er et chassisnummer?
Et chassisnummer er en standardisert identifikasjon som tildeles separat for hvert motorkjøretøy. Nummeret som tildeles av produsenten, gjør det mulig å identifisere kjøretøyene entydig. I tillegg til informasjon om produsent, modell og produksjonssted inneholder chassisnummeret også informasjon om den installerte motoren eller utstyret til en bil.

Chassisnummer blir kjøretøyets identifikasjonsnummer
I tidligere tider, da hver bil besto av et chassis og et karosseri montert på det, ble nummeret stemplet på chassiset. Selv om nesten alle biler i dag har et selvbærende karosseri, er betegnelsen chassisnummer fortsatt vanlig. Det korrekte og mer moderne begrepet er kjøretøyidentifikasjonsnummer.

Hva er VIN og FIN?
Forkortelsene FIN og VIN forekommer noen ganger i forbindelse med chassisnummeret. FIN er ganske enkelt en forkortelse for kjøretøyets identifikasjonsnummer. VIN er forkortelsen for Vehicle Identification Number (kjøretøyets identifikasjonsnummer). Dette er også et chassisnummer.

Hva er forskjellen mellom VIN og FIN?
Både betegnelsen FIN og den engelske betegnelsen VIN refererer til chassisnummeret. Det oppstår imidlertid forskjeller med hensyn til opprinnelsen til det respektive kjøretøyet. Hvis et kjøretøy ble produsert i Europa, tilsvarer kjøretøyets identifikasjonsnummer den gjeldende ISO-standarden. Hvis en bil har sin opprinnelse i Nord-Amerika, brukes et VIN i en litt annen form."

Finner dessverre ikke noen link til aktuell sak, men har da lest om slike saker da dinside var en mye besøkt side for bilrelaterte artikler! Men det kan være gammelt nok til at det er blitt info som ikke er tatt vare på, eller ligger i et arkiv som ikke er online.

 

Lenke til kommentar
oldboy skrev (4 minutter siden):

Taxinæringen?

Her i distriktet ser jeg plenty av de på taxiholdeplasser.

Tok bilen i forsvar for noen månder siden. Ikke alle likte det!

Ikke alle trenger ekstrem hurtilading eller rekkevidde, For 90% er det helt andre egenskaper som er viktig. Subaru har kanskje hatt et ord med på 4WD systemet? Skal ikke så mye til for at folk merker forskjell. Hva med å ta løs med 4WD hver gang bilen starter opp? Mange biler spinner først på det ene hjulparet for så å koble inn neste hjulpar. Hsker at Haldex måtte endre dette når de skulle levere koblinger til Landrover

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke likte det? Hadde ikke noe imot at du forsvarte bz4x. Bilen er sikkert knall til sitt bruk. Eg ville derimot belyse utfordringene med rekkevidde og lading til en som lurte på bilen og da var det vel helst du som ikke likte akkurat det?

Da blir det jo litt snodig at ikke alle trenger rekkevidden og lading. Nei. Men er greit å vite om det uansett.

Personlig likte eg ikke den etter perioden me hadde den. Feilet på flere punkter for min del (og nei, det at bz4x ikke var en bil eg kunne tenke meg betyr ikke at eg eg sier at tesla er verdens beste bil)

4x4 på bz4x er til stadighet trukket frem som bra. Så den bør jo være ganske god.

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (4 timer siden):

Så den er kommet i ny versjon som klarer å varme batteriet og lader fortere på tur?
Trodde dette var hardware-mangler som ikke noen SW-medisin kunne fikse...

Kanskje folk velger Toyota fordi de har radar, parkeringssensorer og regnsensor og dermed slipper problemer som aldri blir løst som i en Tesla?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 minutter siden):

Kanskje folk velger Toyota fordi de har radar, parkeringssensorer og regnsensor og dermed slipper problemer som aldri blir løst som i en Tesla?

Eller kanskje ww2 var for 80 år siden, og Maga er idag?

 

 

 

Sorry.... 🫣 🍿😁

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Jotun skrev (26 minutter siden):

Ikke likte det? Hadde ikke noe imot at du forsvarte bz4x. Bilen er sikkert knall til sitt bruk. Eg ville derimot belyse utfordringene med rekkevidde og lading til en som lurte på bilen og da var det vel helst du som ikke likte akkurat det?

Da blir det jo litt snodig at ikke alle trenger rekkevidden og lading. Nei. Men er greit å vite om det uansett.

Personlig likte eg ikke den etter perioden me hadde den. Feilet på flere punkter for min del (og nei, det at bz4x ikke var en bil eg kunne tenke meg betyr ikke at eg eg sier at tesla er verdens beste bil)

4x4 på bz4x er til stadighet trukket frem som bra. Så den bør jo være ganske god.

Mange av oss har to eller flere biler. Jeg har en el bil som er total overkill 99% av tiden. Den går fint 400km om vinteren og lader raskt som F. (En av de raskeste bilene i TB sin 1000km challenge)

Jeg har også en bensinbil. Når jeg bytter ut den vil jeg passe på at de egenskapene den har blir erstattet. Her er Toyota BZ4X et bra alternativ da jeg trenger en bil som tåler høy snødybde og høye hjulspor uten å skade batteriet. Rekkevidde og ladehastighet spiller liten rolle da jeg aldri ville ha dratt på langtur i en slik suv (Med langtur mener jeg middelhavet el)

Som sagt så er det viktigste med bil no 2 at den har høy bakkeklaring. Rekkevidde og ladehastighet spiller liten rolle da bilen 99% av tiden vil bli sakteladet som dagens el bil blir i dag. 9% av tiden kjører jeg under 100km pr dag. Rekkevidde til en Mazda MX30 hadde funket for meg. Bare synd at den drar på forhjula.

Lenke til kommentar

Kan si mye rart om Toyota BZ4X men førermiljøet ut fra bildene ser nå vertfall veldig komfortabelt ut med skikkelig midtkonsoll og ordentlig skjerm bak rattet i tillegg til midtskjermen. 

Vet ikke så mye om selve stolene, men den ser nå vertfall ut som en bil innvendig synes jeg å ikke et romskip. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...