Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Jotun skrev (51 minutter siden):

Er 4hjulstrekk systemet på Q4 vannvittig mye bedre?

For når eg spurte om hvorfor eg skulle velge en Q4 foran en Enyac var det bare et kort svar fra selger: Quattro.

Trodde ikke helt på henne....

Samma systemet, på samme plattform, men Audi har i beste fall annen software som kan gi marginalt bedre fremkommelighet.

På fossile biler var nok quattro et bedre argument enn det det er i dag.. dog kun på biler med langsmontert motor, men det er mat for en helt annen diskusjonstråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (15 minutter siden):

Er det nødt å være 4WD? Jeg har TM3 med bakhjulsdrift, og har fått sleng noen ganger på glatten, og har vært imponert over hvor god jeg var til å rette opp!😇 Men så god var jeg vanligvis ikke på de forrige bilene mine... Kan det tenkes at det var bilen som fikset biffen?

Hehehe! Som når jeg sitter på support på kvelden, og en litt sur og grinete medarbeider ringer inn fordi de ikke får logget på. Og så er det enkelte av disse som generelt er sure gretne bitcher i hele samtalen, og bare skal fortelle hvor ubrukelige vi er.

I mellomtiden låser jeg opp kontoen som var gått i lås, men før de rekker å få med seg at jeg ber de prøve på nytt, så funker "plutselig" innlogging igjen. Da er det noen ganger at de istedet for å spørre om jeg gjorde noe, slenger tilbake i røret "Ha, jeg fiksa det selv, jeg", og så slenger på røret.

Nå har vi utviklet en selvhjelp for låste kontoer og passord som er utløpt, så nå guider vi de heller dit, så de lærer at dette slipper de egentlig å ringe inn om, men faktisk kan løse selv. Da slipper man sånne sure tilbakemeldinger.

Ikke det at det er/var normalen, det var kun et svært lite antall av samtalene som var slik. Kunne gå mange dager mellom hver slik sur grinebiter! Og i de fleste tilfeller var saken heller at de var smørblid når de skjønte at jeg faktisk hadde løst problemet for de!

• Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (39 minutter siden):

Er det nødt å være 4WD? Jeg har TM3 med bakhjulsdrift, og har fått sleng noen ganger på glatten, og har vært imponert over hvor god jeg var til å rette opp!😇 Men så god var jeg vanligvis ikke på de forrige bilene mine... Kan det tenkes at det var bilen som fikset biffen?

Nei, elbilar er vel betre på det området uansett kor mange hjul som drar, men eg vil tru det i alle fall er ein fordel med bakhjulstrekk om du får sleng, som diverre ikkje alle elbilar har. TM3 har bakhjulstrekk, og det er nok bakhjula som er mest aktive i ein sånn situasjon, uavhengig av hjuldrift.

@Snowleopard Feil tråd?

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (30 minutter siden):

Samma systemet, på samme plattform, men Audi har i beste fall annen software som kan gi marginalt bedre fremkommelighet.

På fossile biler var nok quattro et bedre argument enn det det er i dag.. dog kun på biler med langsmontert motor, men det er mat for en helt annen diskusjonstråd.

Det var akkurat dette eg mente. Men, quattro lurte sikkert nok folk. 

Hun gav seg relativt fort når eg begynte å spørre litt mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Zeph said:

Nei, elbilar er vel betre på det området uansett kor mange hjul som drar, men eg vil tru det i alle fall er ein fordel med bakhjulstrekk om du får sleng, som diverre ikkje alle elbilar har. TM3 har bakhjulstrekk, og det er nok bakhjula som er mest aktive i ein sånn situasjon, uavhengig av hjuldrift.

@Snowleopard Feil tråd?

Ja Tesla (og veldig mange andre) har PM motor bak som er hoveddriften av bilen, og induksjonsmotren fremme kobles bare inn ved behov. 
Motoren fremme er mye mindre effektiv enn motoren bak - men den kan deaktiveres og rulle fritt uten å regenerere noe bakmotoren ikke kan.

Så har man noen rariterer der ute som f.eks Polestar 2 (første varianten) som har 2 PM motorer og da permanent firehjulstrekk, og Audi E-tron som har to induksjonsmotorer(?) som betyr at man kan slå en av dem av men den andre vil alltid ha høyt forbruk og er begge på får man enda høyere forbruk..

Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Tradisjonelt har det jo vært mer enn logoen som skiller modeller fra VAG på samme platform. Er det mindre forskjell på de to du nevner enn f.eks Audi A4 / VW Passat / Skoda Superb ?

Det er en del ting som skiller dem. Audien kjører vel audi sitt "OS" på godt og vondt f.eks.

Har ikke prøvekjørt den men kjenner folk som har det og sier man liksågreit kan spare penger å kjøpe id.4 eller noe for Q4 føltes ikke mye som en audi..  Om det ligger noe i det vet jeg ikke men de andre e-tron bilene er vistnok milevis over på komfort.

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor ligger middelmådigheten full av barnesykdommer, BZ4X, på topp?

Jeg kjører en BZ4X i dag og noen uker fremover (BMWen har en liten "senter-parkerings-bulk" i døra foran som p.t fikses på verksted).
Jeg oppfatter at BZ4X er en veldig god bil å kjøre, fin sittestilling i bilen, stabil og fin i snøværet .
Det har kanskje noe med det å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Fordi det var barnesykdommer og den er ikke et barn lenger?

Så den er kommet i ny versjon som klarer å varme batteriet og lader fortere på tur?
Trodde dette var hardware-mangler som ikke noen SW-medisin kunne fikse...

Lenke til kommentar
ozone skrev (16 minutter siden):

Mange gode biler på denne listen for januarsalget! (fikk ikke med lenger enn til plass 14 pga skjermplass...)
Men hvorfor ligger middelmådigheten full av barnesykdommer, BZ4X, på topp?
Noen som kan forklare?

1. Det er Toyota.
  2. Mange synest det er ein topp bil.
  3. Det er på mange måtar ein god bil.
  4. Ikkje alle prioriterer rekkevidde og hurtigladeeffekt like høgt.
  5. Dei har blitt kvitt ein del av problemene den hadde i starten.
Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...