Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (6 minutter siden):

Om noen år kommer vi helt sikkert til å se tradisjonelle "bensinstasjoner" som ikke tilbyr tradisjonelle drivstoff, kun lading, eller som evt. har én bensinpumpe og resten hurtigladere. 

Dette tror jeg vi ser fort. Det er såvidt inntjening på det uansett. Bensinstasjon tjener penger på bilvask og pølser (m.m). 

Så lenge det kommer gode avtaler for å få inn nok kapasitet til stasjonene og mange ladere så ryker nok pumpene fort rundt omkring. Ikke verdt bryet for småkronene når folk kommer for å lade uansett. De er langt bedre kunder da de blir "stuck" der en periode.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Dette tror jeg vi ser fort. Det er såvidt inntjening på det uansett. Bensinstasjon tjener penger på bilvask og pølser (m.m). 

Så lenge det kommer gode avtaler for å få inn nok kapasitet til stasjonene og mange ladere så ryker nok pumpene fort rundt omkring. Ikke verdt bryet for småkronene når folk kommer for å lade uansett. De er langt bedre kunder da de blir "stuck" der en periode.

Bensin og diesel er omtrent bare der for å trekke kunder. Når kundene kjører elbil må de tilby ladere i stedet. Når jeg jobbet på bensinstasjon for en del år siden, satt stasjonen igjen med ca. 20 øre pr. liter drivstoff som ble solgt. Husker ikke hvor mye drivstoff vi solgte i døgnet, men ett enkelt pumpestikk tok gjerne med seg både dagens og gårsdagens fortjeneste på drivstoffsalg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 30.1.2021 den 12.35):

Om noen år kommer vi helt sikkert til å se tradisjonelle "bensinstasjoner" som ikke tilbyr tradisjonelle drivstoff, kun lading, eller som evt. har én bensinpumpe og resten hurtigladere. 

Jeg mener det finnes mange eksempler på det allerede. Dvs. ikke i tradisjonell forstand med det klassiske utseendet og diverse vaske/olje-produkter inne, men med et tilbud som er mer tilpasset elbilister på langtur. Dvs. ladestasjoner plassert ved cafeer og lignende med lang åpningtid, WC, benker, lekeapparater og sånt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg mener det finnes mange eksempler på det allerede. Dvs. ikke i tradisjonell forstand med det klassiske utseendet og diverse vaske/olje-produkter inne, men med et tilbud som er mer tilpasset elbilister på langtur. Dvs. ladestasjoner plassert ved cafeer og lignende med lang åpningtid, WC, benker, lekeapparater og sånt.

Joda, det finnes det litt av etterhvert. Men elbilister har også bruk for spylervæske, kjølevæske, vindusviskere, lyspærer etc. Jeg tenker at på et tidspunkt så MÅ bensinstasjonene legge om til hurtigladere, ellers vil de ikke klare seg. Om du med elbil på langtur kan velge mellom en stasjon med lademulighet og en uten, velger du trolig den med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kajac said:

Joda, det finnes det litt av etterhvert. Men elbilister har også bruk for spylervæske, kjølevæske, vindusviskere, lyspærer etc. Jeg tenker at på et tidspunkt så MÅ bensinstasjonene legge om til hurtigladere, ellers vil de ikke klare seg. Om du med elbil på langtur kan velge mellom en stasjon med lademulighet og en uten, velger du trolig den med.

Færreste fyller vel kjølevæske eller bytter lyspærer på elbiler (fleste har vel LED).

Men viskere og spylevæske går det en del av i saltnorge.

Dog tror jeg bensinstasjoner i dag mest skotter seg på mat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk 4/5 av inntekten som kommer fra bensin- og diesel-salg, i hvert fall i følge tall fra 2018.

Jeg tror ikke drivstoffpumpene forsvinner med det første. Vi har allerede tusenvis av pumper utbygget, og så lenge de fortsatt tjener inn mer penger enn de koster i vedlikehold så er det ingen grunn til å fjerne dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Det er faktisk 4/5 av inntekten som kommer fra bensin- og diesel-salg, i hvert fall i følge tall fra 2018.

Jeg tror ikke drivstoffpumpene forsvinner med det første. Vi har allerede tusenvis av pumper utbygget, og så lenge de fortsatt tjener inn mer penger enn de koster i vedlikehold så er det ingen grunn til å fjerne dem.

Ja, tror ikke de fjernes sånn med en gang. Men når dagens pumper blir modne for utbytting, eller drivstofftankene trenger rehabilitering, så er det ikke sikkert dette er kostnader som vil svare seg. Så over en 30 år vil ca alle pumpene i norge forsvinne.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (36 minutter siden):

Det er faktisk 4/5 av inntekten som kommer fra bensin- og diesel-salg, i hvert fall i følge tall fra 2018.

Linken viser omsetningstall, ikke profitt. Jeg har inntrykk av at profitten er lavere på drivstoff enn på andre varer.

Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Ja, tror ikke de fjernes sånn med en gang. Men når dagens pumper blir modne for utbytting, eller drivstofftankene trenger rehabilitering, så er det ikke sikkert dette er kostnader som vil svare seg. Så over en 30 år vil ca alle pumpene i norge forsvinne.

Jeg tror at mange stasjoner/butikker flyttes, fordi de trengs andre steder enn dagens. Hvis ikke drivstoffbransjen flytter de selv så vil noen andre bygge nye på mer gunstige steder for ladekunder og så vil de gamle gå konk etter hvert. De som kjøper konkursboet må regne med kostnader med sanering av tanker og masser i grunnen. Uattraktive tomter vil kunne bli stående som forfalne miljøbomber i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bensinstasjoner nær bysentrum vil nedlegges og blir rene ladestasjoner. Bensinstasjoner i utkanten av byene og mellom dem, vil være større, og man ser tendenser til at de store inkluderer hurtiglading, bensin/diesel, eFuels, Hydrogen/stasjonære batterier og hva det måtte være i kombinasjon, der pumpene fjernes med lagringstanker når bensin/diesel "throughput" går ned per stasjon mot alternativer. 

Jeg trur fremtidens energi-stasjoner blir litt som USA's "Truck-stops". Områder med ulike tjenester som passer seg for en 30-45 minutters pause. Dette vil også være perfekte nye plasser å teste Plug&Play med Geofenced autonomi. Man parkerer ved en normal parkeringsplass, og systemet tar seg av kjøring til og fra lading. Jeg tipper første autonome ladesystem kommer til å dukke opp på denne siden av 2030 som konsept, og at første bil som støtter noe slikt også dukker opp på denne siden. Ladeluke o.l. som autonomt åpner seg, og arm som kobler seg til, eventuelt kontaktløs lading. For lastebilsjåfører, så vil det bety at mye av motorveiskjøringen forsvinner, der skiftbytte foregår på slike områder. Man leverer rett og slett lastebilen til det området, det lader seg selv, og kjører autonomt til neste "energi-stasjon", hvor neste person tar over og kjører på mer komplisert landevei og leverer innholdet manuelt. 

 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Det er faktisk 4/5 av inntekten som kommer fra bensin- og diesel-salg, i hvert fall i følge tall fra 2018.

Jeg tror ikke drivstoffpumpene forsvinner med det første. Vi har allerede tusenvis av pumper utbygget, og så lenge de fortsatt tjener inn mer penger enn de koster i vedlikehold så er det ingen grunn til å fjerne dem.

Omsetning, ikke inntekt. Som nevnt tidligere, vi tjente 20 øre pr. liter drivstoff når jeg jobbet på bensinstasjon fra 2010 til 2015. Det hjelper ikke å selge drivstoff for 100 000 kr hvis 98 000 kr går ut igjen til utgifter. Da er inntekten på usle 2000 kr.

Lenke til kommentar

Inn med E-Soulen på verksted i morgen på en tilbakekalling grunnet feil på programvaren for IEB systemet  (Intelligent Emergency Braking) 🥴. Ble forsikret om at det ikke skulle være noe problem å kjøre bilen da feilen vist nok kun gjør at en kan få opp en feilmelding, men det er jo litt lett å dra paralleller til saken her merker jeg. https://www.tv2.no/a/11705460/ 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke 4/5 av bensinstasjoner sin omsetning går til vedlikehold av drivstoffpumper...

Tror du misforstår. Fortjenesten pr. liter bensin og diesel er ca. 20 øre. Bensinstasjonen kjøper altså drivstoffet til rundt 20 øre under utsalgspris. Eksempel: fyller du tanken med 60 liter bensin til en pris på 15,00 kr literen, har du betalt 900 kr, mens stasjonen selv sitter igjen med 12 kr i overskudd.

Vi solgte rundt 3000 liter drivstoff på en vanlig dag om jeg ikke husker feil. Det vil si at stasjonen tjente rundt 600 kr pr. dag på drivstoffsalg, utifra en omsetning på 45 000 kr. Drivstoff har altså en fortjenestemargin på rundt 1,3 %. Til sammenligning var den daglige omsetningen på stasjonen normalt mellom 100 000 og 150 000 kr (eks. drivstoffsalg). Derfor var ett enkelt pumpestikk så kritisk, fordi det glatt tok med seg både dagens og gårsdagens fortjeneste.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

 

Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Inn med E-Soulen på verksted i morgen på en tilbakekalling grunnet feil på programvaren for IEB systemet  (Intelligent Emergency Braking) 🥴. Ble forsikret om at det ikke skulle være noe problem å kjøre bilen da feilen vist nok kun gjør at en kan få opp en feilmelding, men det er jo litt lett å dra paralleller til saken her merker jeg. https://www.tv2.no/a/11705460/ 

 

Skulle tro at den Konaen som kjørte i ræva på meg skulle nødbremset også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...