Iterion Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Nukleosid skrev (5 timer siden): Det er en sannhet med modifikasjoner. Spørsmålet er om forskjellene oppveier den økte prisen for den som skal kjøpe bilen. For min del vil jeg si ja. Blant annet føler jeg at interiøret og betjeningen er mer "premium" med Q4 enn ID.4. Bare skjermen bak rattet er noe helt annet på Q4 enn ID.4, for eksempel, og du har flere fysiske knapper på ting du ellers må inn i skjermen til høyre for å gjøre på en ID.4. Jeg har en Q4 E-Tron 45 (den rimeligste av de med AWD). Den ble kjøpt sommeren 2023, og så langt er jeg veldig fornøyd. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt så mange andre elbiler, men det eneste jeg kan sette fingeren på er at støtdemperne kan oppleves litt stive for noen, og jeg hører en litt forstyrrende dekkstøy, som virker å komme fra fronten av bilen, på litt ujevn asfalt. Ellers er dekkstøyen lav. Ellers er den god å kjøre, og selv om den ikke har blant de heftigste motorene, har jeg aldri hatt behov for å makse ut motorkraften på den. Føler også at WLTP (ca 500 km) er ganske riktig når man kjører lengre og "lette" strekninger i moderat hastighet i sommertemperatur. Men jeg har også testet forbruket på en tur til Nordbysenteret i Sverige. Det er 130 km med stort sett 100/110 km/t hastighet. Jeg kjørte tidlig på morgenen, så jeg kunne holde fartsgrensen hele veien. Temperaturen lå rundt 3 grader, og med fulladet batteri hjemmefra hadde jeg igjen 66% når jeg ankom Nordbysenteret. Forbruk 18,7 kWh/100 km. Takker for informativt svar. Jeg hadde også lett valgt Audien din over ID4. Har aldri hatt noe sansen for VW, mens Audi har i mange år hatt en rekke gromme biler å velge mellom. Godt å høre at du er fornøyd med Q4 E-tronen din. Mtp dekkstøy, kjører du med pigg eller piggfrie dekk? Jeg gikk selv over fra piggfri til piggdekk denne vinteren og selv om dekkstøyet har økt, synes jeg det ikke er verst. Hører knapt noe som helst med litt musikk på og veigrepet har blitt mye mye bedre. Overrasker meg litt det du sier om at støtdemperne føles litt stive ut. Regner med at kjørekomforten ellers er topnotch? Det er jo noe man gjerne forventer av et premiummerke som Audi. Akkurat som med BMW, Porsche og Mercedes. 18.7kWh/100km i 3 grader og med 100/110 km/t hørtes jo ekstremt bra ut spør du meg. Hvordan lader den om vinteren da og er det greit å styre forvarming av bilen fra mobilen? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden AL123 skrev (3 timer siden): det er jo bare tull. Verksteden reparerer gjerne deler. Problemet er at kunden ikke vil betale. Så det er ikke noe problem å få skiftet lager i en startmotor eller dynamo? 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 3 hours ago, AL123 said: det er jo bare tull. Verksteden reparerer gjerne deler. Problemet er at kunden ikke vil betale. Har opplevd at de plutselig har litt vondt i viljen til f.eks alusveising. Eller at de er litt sjenerte med å foreslå f.eks demontere bakluke for å rette ut rundt ryggekameraet. Dog, mye er gjort vis man ikke drar til verkemerksted eller forsikringstaksterende biloppretter. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Trestein skrev (9 minutter siden): Så det er ikke noe problem å få skiftet lager i en startmotor eller dynamo? Ikke hvis det er utskiftbart, nei. Har skiftet noen lagre i dynamoer opp gjennom årene jeg Men på nyere biler er det ikke utskiftbart, og da vil det koste mange ganger mer enn en ny dynamo eller startmotor. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) del_diablo skrev (42 minutter siden): Har opplevd at de plutselig har litt vondt i viljen til f.eks alusveising. Eller at de er litt sjenerte med å foreslå f.eks demontere bakluke for å rette ut rundt ryggekameraet. Dog, mye er gjort vis man ikke drar til verkemerksted eller forsikringstaksterende biloppretter. Det er jo ikke urimelig i og med at alusveising er et eget fag som man gjerne må jobbe noen tusen timer for å bli god i. Ikke mange mekanikere som behersker det. På de verkstedene jeg har jobbet har vi imidlertid benyttet oss av lokale sveisetjenester der det har vært praktisk mulig. Endret 2 timer siden av AL123 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden AL123 skrev (7 minutter siden): Ikke hvis det er utskiftbart, nei. Har skiftet noen lagre i dynamoer opp gjennom årene jeg Men på nyere biler er det ikke utskiftbart, og da vil det koste mange ganger mer enn en ny dynamo eller startmotor. Jøss. Er lager-kulene rett i huset ? Har skiftet lager på mye men skjelden sett lager som ikke kan skiftes, Mulig at jeg har for gamle biler. Må imidlertid innrømme at det er sjelden at jeg hører om folk som fikk reparert startmotoren skiftet børster,lager eller inslag. Godt mulig det ikke er vanlig. Hadde bil på verksted for reparasjon sist i 2002 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Trestein skrev (15 minutter siden): Jøss. Er lager-kulene rett i huset ? Har skiftet lager på mye men skjelden sett lager som ikke kan skiftes, Mulig at jeg har for gamle biler. Må imidlertid innrømme at det er sjelden at jeg hører om folk som fikk reparert startmotoren skiftet børster,lager eller inslag. Godt mulig det ikke er vanlig. Hadde bil på verksted for reparasjon sist i 2002 Sorry, ser på TV med et halvt øye her, mente startmotor. Kulelagre i dynamoer ryker så og si aldri, og regulatorer selges ikke løst, så det er bruk og kast dersom det ikke er snakk om eldre biler, som det faktisk blir stadig mer av. På nyere biler skifter jeg aldri noe annet enn frihjul. Starmotorer på eldre biler har jeg skiftet en del sintrede lagre på, det gjør man ikke på nyere startmotorer. Litt fordi man ikke får tak i servicedeler, og litt fordi måten ting er presset sammen på betinger spesielle jigger og pressverktøy. Trestein skrev (17 minutter siden): Må imidlertid innrømme at det er sjelden at jeg hører om folk som fikk reparert startmotoren skiftet børster,lager eller inslag. Godt mulig det ikke er vanlig. Hadde bil på verksted for reparasjon sist i 2002 Som sagt, det lønner seg ikke lengre, men har en del veteranbiler på kundelisten, og der gjør man det samme i dag som for 50 år siden. Reparasjoner skal jo lønne seg for kunden, ellers er jo poenget borte. Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 49 minutter siden Del Skrevet 49 minutter siden Hey! Ser i finn-annonser at enkelte oppgir 473km rekkevidde og andre oppgir 491 km rekkevidde. Gjelder VW ID.4 GTX 22-modell. Antar at dette er "samme biler" med lik rekkevidde og at de bare refererer til ulike datamateriale for rekkevidden, så det reelt sett er samme rekkevidden på disse? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 48 minutter siden Del Skrevet 48 minutter siden BenWhittaker skrev (Akkurat nå): Hey! Ser i finn-annonser at enkelte oppgir 473km rekkevidde og andre oppgir 491 km rekkevidde. Gjelder VW ID.4 GTX 22-modell. Antar at dette er "samme biler" med lik rekkevidde og at de bare refererer til ulike datamateriale for rekkevidden, så det reelt sett er samme rekkevidden på disse? Kan være forskjell i størrelse på hjula. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå