Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Syar-2003 said:

 

 

For 1000 gang. Er ikke tvunget til å abonnere,  man har muligheten til å få det inkludert i nybilen (eller kjøpe i etterkant eller abonnere , hva er problemet med det?) . Disse tingene som DrAlban3000 nevner mener jeg er standardutstyr på IX som var modellen som var oppe ril diskusjon. Drive og theft Recorder er ubegrenset. Driverecorder også standard utstyr (unegrenset) på f.eks i i4 Super Charged. 

Et tredjeparts dashcam er jeg enig i er et bedre løsning, men en får ikke top notch tredjepart dashcam med front/rear og parkmode installert i en IX til kr. 2300,-

Var det ikke det jeg skrev? At vedkommende måtte passe på å kjøpe det når bilen var ny for å slippe å abbonere? Rettet meg litt da jeg så man kan kjøpe det i ettertid og.

Uansett fin funksjon de bunder med. Ikke så mange andre enn kineserne og amerikanerne som har sånne funksjoner.

Har en hel katalog med videoer fra min bil med diverse morsomheter og hendelser. Vært noen dørbulkere og men har vært så små skader på min bil at jeg ikke har orket å følge det opp. Dog veldig interessant å se folk late som de ikke vet hva de nettop gjorde.

Fikk en hit'n run på min andre bil da, hvor man ble berget av ett ettermontert dashcam og vitner. Mange frekke folk der ute..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos Audi…er ikke lenger mulig å bestille ny Q8 E-tron, mon tro hva grunnen til det er? Dårlig salg? Ser den ble lansert november 2022 så den er ikke akkurat gammel heller. 

Samtidig ser jeg startprisen på Q4 E-tron ligger på 540.000kr, med rekkevidde på 514km WLTP. Hva synes folket her inne om den? Personlig så liker jeg designet på Q8 mye bedre, men Q4’en er fort vekk 200-300.000 kroner billigere så det er forholdsvis mye bil for pengene.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Apropos Audi…er ikke lenger mulig å bestille ny Q8 E-tron, mon tro hva grunnen til det er? Dårlig salg? Ser den ble lansert november 2022 så den er ikke akkurat gammel heller. 

Samtidig ser jeg startprisen på Q4 E-tron ligger på 540.000kr, med rekkevidde på 514km WLTP. Hva synes folket her inne om den? Personlig så liker jeg designet på Q8 mye bedre, men Q4’en er fort vekk 200-300.000 kroner billigere så det er forholdsvis mye bil for pengene.

Q6 er vel i realiteten arvtakeren etter Q8. Den er bittelitt mindre, men har blitt greit populær.

Det tror jeg er hovedårsaken, sammen med dårlig salg på slutten for Q8, og at den var dyr å produsere, er hovedgrunnen til at den er i ferd med å forsvinne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den starter å bli gammel, kom i 2019. Q8 navnet var bare en facelift. Slke biler selger nok dårlig store deler av verden pga pris. Nesten bare her den har solgt noe særlig pga avgifter, eller fravær av disse. 6 år er faktisk ganske mye for en bilmodell. Vanlig levetid for en bilplatform hos tyske merker er 7 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (12 minutter siden):

Apropos Audi…er ikke lenger mulig å bestille ny Q8 E-tron, mon tro hva grunnen til det er? Dårlig salg? Ser den ble lansert november 2022 så den er ikke akkurat gammel heller. 

Det ble vel skrevet at Audi skulle stoppe Q8 E-Tron produksjonslinjene pga dårlig salg for en tid siden. Selve bilen fikk nytt navn men plattformen er på den aldrende E-Tron platformen fra 2019, så jeg antar de fleste heller velger å kjøpe Q6 E-Tron nå som er langt mer moderne på de fleste frontene som nok og kanabaliserer Q8 E-Tron salger fullstendig. 

Edit : @kremt kom meg i forkjøpet 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Q6 er vel i realiteten arvtakeren etter Q8. Den er bittelitt mindre, men har blitt greit populær.

Det tror jeg er hovedårsaken, sammen med dårlig salg på slutten for Q8, og at den var dyr å produsere, er hovedgrunnen til at den er i ferd med å forsvinne. 

Stemmer det. Q6’en starter på 700k og har rekkevidde på 619 km WLTP. Fin bil absolutt, så har den både frunk og kan trekke henger på 2400kg. Er det noen store minuser på disse modellene tro?

Synes både Audi og BMW suv-ene ser mye mye bedre ut enn f.eks Mercedes sine, samtidig så har de vel hatt et eksepsjonelt stort verditap til nå. Det er noe som kanskje er lurt å ha i bakhodet..

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Det ble vel skrevet at Audi skulle stoppe Q8 E-Tron produksjonslinjene pga dårlig salg for en tid siden. Selve bilen fikk nytt navn men plattformen er på den aldrende E-Tron platformen fra 2019, så jeg antar de fleste heller velger å kjøpe Q6 E-Tron nå som er langt mer moderne på de fleste frontene som nok og kanabaliserer Q8 E-Tron salger fullstendig. 

Edit : @kremt kom meg i forkjøpet 

Ja det gir mening. Lages ikke disse Audiene på samme plattform som det Porsche gjør? Altså på den nye PPE(Premium Platform Electric) plattformen som den kalles? Isåfall må de være veldig gode å kjøre 

Leste nettopp denne interessante historien om PPE plattformen som i alle fall Q6 E-tronen er lagd på. Kan leses her for de som er interessert. 

Lenke til kommentar

De e-tron bilene på 2019 platformen har vel utspilt sin rolle. De begynner å miste mye rykte og nå siden alle motorene på dem ryker grunnet alvorlig designfeil som Audi er fult klar over og som de berges med ved å bare gi 5år garanti på motorene (noe man må lete lenge for å finne blandt all skrytingen av 7års batterigaranti)

Lekker kjølevann inn i motorene da tetteringen blir utslitt. Motorene har ett lite reservoar under seg for å ta imot kjølevann som renner ut der det ikke skal renne ut. Er det kjølevann i denne beholderen så har man ett par måneder på seg før motoren havarerer, og har man da ikke garanti eller forsikring så ryker feriepengene og vell så det. Og det er per motor...

Bra ladekurve, men mye batteridegradering så spørs hvor bra den er for batteriet..

De er jo også latterlig tørste så rekkevidden er jo elendig selv med gedigne batterier så der taper de nok og litt marked i dag..

Q4 E-tron er jo bare en VW id.4 med Audi logo, som det meste for tiden..
Nye Ford Capri er jo også en Id.4 med Ford logo.. Er så skuffende..

Edit: Sleng på at veldig mange e-tron ikke får lov å lade over 80% grunnet fare for batteribrann? Og har kjørt slik i veldig lang tid nå. Audi skal fikse det med en software update en eller annen gang sier de....

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

De e-tron bilene på 2019 platformen har vel utspilt sin rolle. De begynner å miste mye rykte og nå siden alle motorene på dem ryker grunnet alvorlig designfeil som Audi er fult klar over og som de berges med ved å bare gi 5år garanti på motorene (noe man må lete lenge for å finne blandt all skrytingen av 7års batterigaranti)

Lekker kjølevann inn i motorene da tetteringen blir utslitt. Motorene har ett lite reservoar under seg for å ta imot kjølevann som renner ut der det ikke skal renne ut. Er det kjølevann i denne beholderen så har man ett par måneder på seg før motoren havarerer, og har man da ikke garanti eller forsikring så ryker feriepengene og vell så det. Og det er per motor...

Bra ladekurve, men mye batteridegradering så spørs hvor bra den er for batteriet..

De er jo også latterlig tørste så rekkevidden er jo elendig selv med gedigne batterier så der taper de nok og litt marked i dag..

Q4 E-tron er jo bare en VW id.4 med Audi logo, som det meste for tiden..
Nye Ford Capri er jo også en Id.4 med Ford logo.. Er så skuffende..

Edit: Sleng på at veldig mange e-tron ikke får lov å lade over 80% grunnet fare for batteribrann? Og har kjørt slik i veldig lang tid nå. Audi skal fikse det med en software update en eller annen gang sier de....

Alikevell var det elbilen med minst feil på eu kontroll? Hvordan er de andre?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Alikevell var det elbilen med minst feil på eu kontroll? Hvordan er de andre?

Problemet skjer gjerne ikke før etter 5 år med mindre man kjører mye (og har forøvrig null å gjøre med eu kontrollen) 
Også har audi krav om service hvert 2'e år (eller kjørte 30k kilometer) noe som lar forhandleren fikse mye som ellers bare blir avdekket på eukontroll av biler uten krav til service.

Så det forklarer seg ganske greit.

Toyota vil toppe den statistikken i lang tid fremover med å holde på kravet om påkrevd service hver 15k kjørte kilometer selv på elbilene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Problemet skjer gjerne ikke før etter 5 år med mindre man kjører mye (og har forøvrig null å gjøre med eu kontrollen) 
Også har audi krav om service hvert 2'e år (eller kjørte 30k kilometer) noe som lar forhandleren fikse mye som ellers bare blir avdekket på eukontroll av biler uten krav til service.

Så det forklarer seg ganske greit.

https://carbuzz.com/news/why-tesla-remanufactured-electric-motors-are-failing-prematurely/

Same problem som tesla?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Jess! akkurat samme problem som Tesla slet med for 10+ år siden.
Er en "coolant delete" mod folk gjør for tiden for å hindre dette på veteranene der. Den kjølingen som er problemet klarer man seg uten om man ikke kjører dragrace daglig.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Jess! akkurat samme problem som Tesla slet med for 10+ år siden.
Er en "coolant delete" mod folk gjør for tiden for å hindre dette på veteranene der. Den kjølingen som er problemet klarer man seg uten om man ikke kjører dragrace daglig.

Går vel muligens på audi også. Er litt interessert fordi en i familien vurdere en e tron

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Trestein said:

Går vel muligens på audi også. Er litt interessert fordi en i familien vurdere en e tron

Isåfall noe som strerkt burde vurderes om man skal ha en brukt e-tron utenfor garanti.
Intill videre så er ikke forsikring mot havari så ille priset - men ettersom det skjer på absolutt alle vil jeg tro det øker med tiden..
Er jo ikke en liten jobb å bytte motorer på de bilene heller så må være forberedt på å være uten en stund.

Men det jeg finner ufyselig er at de har en liten tank under motoren for å se når dette blir å skje, istedefor å redesigne motoren så det ikke vil skje..
Og dette problemet har jo vært siden 2019 minst så de har jo hatt god tid til å gjøre noe med det..
2024 modellene har vel enda denne lille tanken..

 

whats-all-this-about-motors-failing-due-to-coolant-leaks-v0-z500d3ejwj3d1.webp

 

Screenshot 2025-02-01 222243.png

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Isåfall noe som strerkt burde vurderes om man skal ha en brukt e-tron utenfor garanti.
Intill videre så er ikke forsikring mot havari så ille priset - men ettersom det skjer på absolutt alle vil jeg tro det øker med tiden..
Er jo ikke en liten jobb å bytte motorer på de bilene heller så må være forberedt på å være uten en stund.

Men det jeg finner ufyselig er at de har en liten tank under motoren for å se når dette blir å skje, istedefor å redesigne motoren så det ikke vil skje..
Og dette problemet har jo vært siden 2019 minst så de har jo hatt god tid til å gjøre noe med det..
2024 modellene har vel enda denne lille tanken..

 

whats-all-this-about-motors-failing-due-to-coolant-leaks-v0-z500d3ejwj3d1.webp

 

Screenshot 2025-02-01 222243.png

Brown Font Material property Paper Paper product

Det kan se ut som AUDI har utvidet garanti noen steder?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Iterion said:

Hun ene kollegaen min har faktisk en Audi E-tron. Lurer på om det er en 2020 modell  Q8 hun har. Hun hadde den på verksted nå nylig for noe småplukk og måtte ut med 13.000 kr..så ja det er dyr service på disse E-tronene. 

Hun burde nok ordne seg en sparekonto til bilen om hun tenker å beholde den.. 😛

Får hun bare ladet til 80%?
https://www.motor.no/aktuelt/brannfare-audi-e-tron-med-klistremerke-i-snart-ett-ar/303382

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 timer siden):

Hva med nye Audi A6 Avant eTron. 
 

Lanseringskampanje nå med startpris på  Dynamic 679.000 (RWD)
Dynamic quattro 769.000 (AWD)

Sikkert en fin bil - men jeg har kjøpt Audi før og når jeg hadde gått gjennom listen av "du bør velge" utstyr slik selgeren la det frem - så ble prisen veldig høy. Og flere av disse valgene som jeg la inn den gangen var jo bare tull sett i ettertid. Så man kan fort kaste bort mange penger på merker som opererer med en tilvalgsliste som krever at man sitter ned og drikker kaffe sammen med selger for å skaffe energi nok til å komme gjennom.......

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Hun burde nok ordne seg en sparekonto til bilen om hun tenker å beholde den.. 😛

Hehe hun var temmelig bekymret kan du si på videre kostnader og vurderer sterkt å bytte den ut med en ny bil med garanti. Spørs om det ikke blir noe annet enn Audi da gitt…😛

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...