Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Iterion skrev (31 minutter siden):

Tavascan ser veldig bra ut ja men er heller ikke en bil jeg har noe særlig kjennskap til. 

Som sagt, basically en ID.4/Enyaq, men i Seat-look!

De har fått gjort litt på utseendet, men virker som den er tunet litt sprekere/hissigere, så du får en litt "sterkere" bil men for litt mindre enn de to nevnte. Dog Tavascan kommer ikke i så mange versjoner som de andre, det er mer eller mindre bare ett valg for enkelthets skyld. Så mulig GTX-versjonene av de andre er sprekere, men da til enda noen kroner mere.

PS! Du får nok ribbede versjoner av de andre til lavere pris, Tavascan skal være rimelig godt utstyrte utgaver, og det er nok mot de med likt utstyrsgrader at Tavascan vil fremstå som rimeligere, om ikke de har endret fra inntrykket man fikk med ID.3-tvillingen Cupra Born. Du ser litt info i elbil sin artikkel i linken her:

https://elbil.no/selger-pa-design-og-utstyr/

New-hero-for-the-new-era-CUPRA-Tavascan-

Cupra Born:

https://elbil.no/elbiler/cupra-born/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Iterion said:

Glem det, nå er det jeg som surrer her hehe. Til kjøling så er det vel heller tilnærmet likt strømforbruk, forskjellen i forbruket ligger i oppvarming av kupeen. Vet ikke hvorfor jeg dro inn kjøling og AC når spørsmålet var om varmepumpe er verdt det. Men ja svaret er fortsatt ja for min del, selv om det som nevnt over kan koste en del å reparere den hvis/når det først skjer noe med den..

Så går det selvsagt an å klare seg uten en varmepumpe også, men da må du regne med et litt høyere forbruk @Femtekolonne. Hvor mye skulle de ha ekstra for den på Elroqen? 

Mener det var 13000kr i tillegg for varmepumpe på den med 52kwt batteri. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Femtekolonne said:

Mener det var 13000kr i tillegg for varmepumpe på den med 52kwt batteri. 

52kWt batteri er jo litt lite så kan fort være høvelig seg å minke forbruket til varmeapparatet da.

Men om det bare er en billig luft-luft pumpe de slenger på spørs det hvor mye det hjelper

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Tavascan bygges i Kina da, om jeg ikke tar helt feil.

Dessverre, ja! Det var vel derfor den risikerte straffetoll, og derved mist mye av fordelen med å bli bygget i Kina (reduserte kostnader). Men mulig de har lobbet så mye at de kommer billig ut av det, eller har flyttet produksjonen til Europa pga ledig kapasitet på europeiske VW AG-fabrikker! Den burde jo vært bygget i Spania, siden det i realiteten er en Seat!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Merk at VW brukere klager mye på appen som henger seg ofte og som det generelt er mye styr med. Madammen har en VW e-UP å den appen fungerer så dårlig at selv forhandler ikke fikk den til å funke. Hun har hatt VW elbil de siste 10 årene å den appen har aldri fungert optimalt. 

Så hvis en god appløsning er et krav, så styr unna VW. 

Har VW kunder blitt kompensert for defekt vare på en eller annen måte? Er jo ganske utrolig hvis en av de største bilprodusentene har i flere år solgt biler med skjermprogramvare med store bruksproblemer, låser seg osv., uten at det har blitt helt utbedret?

Var forøvrig innom Møller Bil i dag for å titte på lett brukte biler, knapt noen hadde batterikapasitet og WLTP på de ellers omfattende salgsplakatene. Hvorfor gjemmes denne informasjonen?

På Hyundai Norge sine nettsider må du vrikelig lete litt for å finne ut hvilken rekkevidde de ulike variantene av Kona har, er jo numret inntil manipulativt design.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
mandela skrev (55 minutter siden):

Har VW kunder blitt kompensert for defekt vare på en eller annen måte? Er jo ganske utrolig hvis en av de største bilprodusentene har i flere år solgt biler med skjermprogramvare med store bruksproblemer, låser seg osv., uten at det har blitt helt utbedret?

Var forøvrig innom Møller Bil i dag for å titte på lett brukte biler, knapt noen hadde batterikapasitet og WLTP på de ellers omfattende salgsplakatene. Hvorfor gjemmes denne informasjonen?

På Hyundai Norge sine nettsider må du vrikelig lete litt for å finne ut hvilken rekkevidde de ulike variantene av Kona har, er jo numret inntil manipulativt design.

Ang. Hyundai, snakker du om WLTP for de forskjellige utstyrsvariantene, eller SR/LR-rekkevidden? Normalt er det vel rekkevidden for SR/LR og 2WD/4WD som opplyses om, og ikke egentlig hvor mye det er med forskjellige hjulstørrelser.

Men de opplysningene om rekkevidde slik jeg har sett, er vel tilnærmet rett opp i dagen på Hyundai sine sider, man må vel bare gå inn på bilmodellen så ligger det der!

Fint om du klargjør litt mer hva du sliter med å finne!

Tatt fra forsiden:

image.thumb.png.2bbbfed9cf6ddc348f7946f4edf05483.png

Fra Ioniq5-siden:

image.thumb.png.d78fb53361cc7f4408e332148cfdd425.png

Spesifikasjoner som er tilgjengelig som nedlasting, fra "forsiden" på Ioniq 5-siden:

https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ-5-PE_Tekniske-Data_16-07-2024pdf

Endret av Snowleopard
Lag til link til spesifikasjoner for Ioniq 5
Lenke til kommentar

Vært å kikket på en del biler - fikk ikke tid til prøvekjøring - men skal avtale en del senere tenker jeg. Vanskelig å finne den rette bilen i segmentet 500k til 700k. Alle har sine plusser og minuser synes jeg. Ingen har så langt pekt seg ut som en klar vinner. Enklere å peke på biler man ikke vil ha etter å ha prøvkjørt vil jeg tro - så det blir vel en form for stollek der man stryker bil etter bil fra listen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...