AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Femtekolonne skrev (12 minutter siden): Tittet litt på billigste elroq. Der er varmepumpe ekstrautstyr. Trenger jeg egentlig det? Er det bevist at det har så mye å si? Nei, du trenger ikke det. Fordelen med varmepumpe er raskere oppvarming av bilen om vinteren, og noe lavere strømforbruk. Ulempen er hvis du beholder bilen utover garantitiden og får problemer med den. Kan potensielt bli bilens nest dyreste reparasjon, der prisen overgår bilens verdi. 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Cv er et idiotisk mål på luftmotstand siden få fortstår at det er luftmotstand/frontareal. Og frontareal er vanligvis ikke oppgitt. Som om forbruk skulle angis i forhold til bilens størrelse i meter eller kvadratmeter eller kubikkmeter. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 57 minutes ago, Windoge said: Finnes det større oppdateringer via forhandleren? Jeg spør fordi min MG4 ble reklamert med OTA, men etter jeg hadde kjøpt bilen fjernet de dette fra reklamene, og bilen har aldri hatt så mye som småfix. Skal man ha den oppdatert hos forhandler, så er de som regel vanskelig å få på gli, og ofte er serverne nede. Vært noen oppdateringer eierne har fått hos forhandler ja men ikke store greiene det heller. Blir nok forlatt helt snart vil jeg tro. Nissan satser vel på en enkel stabil opplevelse kontra fanzy og moderne. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Mag ne skrev (Akkurat nå): Cv er et idiotisk mål på luftmotstand Kanskje fordi det ikke er et mål på luftmotstand? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 22 minutes ago, Femtekolonne said: Tittet litt på billigste elroq. Der er varmepumpe ekstrautstyr. Trenger jeg egentlig det? Er det bevist at det har så mye å si? Varierer veldig fra bilmodell til bilmodell. En VW id4 med varmepumpe har vel nesten ikke noe forsjell i forbruk kontra den uten, mens på f.eks en Tesla Model 3 så bruker bilene med varmepumpe vesentlig mindre strøm enn de uten (og de har utrolig mye bedre varme) Så det kommer veldig ann på hvordan elroq sin varmepumpe er implementert. Endret 2 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, AL123 said: Nei, du trenger ikke det. Fordelen med varmepumpe er raskere oppvarming av bilen om vinteren, og noe lavere strømforbruk. Ulempen er hvis du beholder bilen utover garantitiden og får problemer med den. Kan potensielt bli bilens nest dyreste reparasjon, der prisen overgår bilens verdi. Varmepumpen er i teorien tregere enn PTC da den må bygge opp trykk, så den vil ikke varme bilen opp raskere om vinteren. Den vil nok dog gi mye bedre varme når den er i gang. Er vel ca 34 tusen kroner for en Tesla varmepumpe så ikke så spinnvill pris. Ca 10 tusen for PTC varmer. Aner dog ikke pris hos de andre merkene. De har gjerne begge deler og. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Complexity skrev (Akkurat nå): Varmepumpen er i teorien tregere enn PTC da den må bygge opp trykk, så den vil ikke varme bilen opp raskere om vinteren. Den vil nok dog gi mye bedre varme når den er i gang. Er vel ca 34 tusen kroner for en Tesla varmepumpe så ikke så spinnvill pris. Ca 10 tusen for PTC varmer. Aner dog ikke pris hos de andre merkene. De har gjerne begge deler og. Biler med varmepumpe har gjerne minst 2 PTC element i tillegg, og vil derfor gi hurtigere oppvarming. Fikk annledning til å teste 2 eGolf med og uten i forige uke, og det var endel forskjell. Åpen for at det kan være annerledes på andre modeller, men har litt vondt for å tro det. Det tar ikke mange sekunder å bygge opp trykk i varmepumpen, og PTC elementene er rimelig små i forhold til vannvolum, slik at de bruker en del tid på å varme opp vannet. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Complexity skrev (6 minutter siden): Er vel ca 34 tusen kroner for en Tesla varmepumpe så ikke så spinnvill pris. Ca 10 tusen for PTC varmer. Aner dog ikke pris hos de andre merkene. De har gjerne begge deler og. Tviler på at du kommer under 100k for bytte av en moderne CO2-pumpe på et merkeverksted. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Complexity skrev (1 minutt siden): Varmepumpen er i teorien tregere enn PTC da den må bygge opp trykk, så den vil ikke varme bilen opp raskere om vinteren. Den vil nok dog gi mye bedre varme når den er i gang. Er vel ca 34 tusen kroner for en Tesla varmepumpe så ikke så spinnvill pris. Ca 10 tusen for PTC varmer. Aner dog ikke pris hos de andre merkene. De har gjerne begge deler og. Veldig glad for at min har begge. Bilen er varm allerede etter 5 min, og med duggen borte fra vinduet, pga PTC-heateren. Så sørger varmepumpen og PTC-heater i kombo for at kupé og batteri har det brillefint uten å bruke for mye energi, så den er nøysom året rundt. Eneste er at min ikke har mulighet til å forvarme batteriet på vei til ladestasjon, slik at den kunne vært noe raskere opp i "god fart" (alt er relativt...) helt i starten på ladesesjonen. Men den gir ikke så mye effekt i toppen, og holder seg relativt jevnt i hastighet sommer som vinter. Tror det er maks 5 minutter forskjell på 10-80%, men da snakker vi 52-54 minutter på det beste, og tilnærmet timen på vinteren, så lenge jeg har fått kjørt et stykke før jeg lader. Sjeldent at jeg har behov for å lade fra kald bil med kaldt batteri, men det har skjedd. Da er ladetiden endel lengre, men noe annet ville vært rart! Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Femtekolonne skrev (31 minutter siden): Tittet litt på billigste elroq. Der er varmepumpe ekstrautstyr. Trenger jeg egentlig det? Er det bevist at det har så mye å si? Jeg kjøper ikke bil uten varmepumpe da vi bor i Norge og det utgjør en god del forskjell både på oppvarming og kjøling av kupeen og ikke minst forbruk! 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Snowleopard skrev (1 minutt siden): Veldig glad for at min har begge. Bilen er varm allerede etter 5 min, og med duggen borte fra vinduet, pga PTC-heateren. Så sørger varmepumpen og PTC-heater i kombo for at kupé og batteri har det brillefint uten å bruke for mye energi, så den er nøysom året rundt. Eneste er at min ikke har mulighet til å forvarme batteriet på vei til ladestasjon, slik at den kunne vært noe raskere opp i "god fart" (alt er relativt...) helt i starten på ladesesjonen. Men den gir ikke så mye effekt i toppen, og holder seg relativt jevnt i hastighet sommer som vinter. Tror det er maks 5 minutter forskjell på 10-80%, men da snakker vi 52-54 minutter på det beste, og tilnærmet timen på vinteren, så lenge jeg har fått kjørt et stykke før jeg lader. Sjeldent at jeg har behov for å lade fra kald bil med kaldt batteri, men det har skjedd. Da er ladetiden endel lengre, men noe annet ville vært rart! Hvilken bil har du? Jeg ser fordeler og ulemper med begge deler, derfor skriver jeg som jeg gjør. Hvis en feks er avhengig av å presse kilometer relativt ofte, så ville jeg hatt det selv også. For en billig småbil til nærområdekjøring, så er jeg veldig tilhenger av "det enkle er ofte det beste". Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Iterion skrev (4 minutter siden): Jeg kjøper ikke bil uten varmepumpe da vi bor i Norge og det utgjør en god del forskjell både på oppvarming og kjøling av kupeen og ikke minst forbruk! Hvordan gjør det forskjell på kjøling av kupeen? Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden AL123 skrev (1 minutt siden): Hvordan gjør det forskjell på kjøling av kupeen? Den store fordelene med varmepumpe er jo nettopp det at den reduserer energiforbruket både når det kommer til oppvarming og kjøling av kupeen. Og når man er bor i et land som Norge ser jeg på det som en «must have». Nå har selvsagt ikke alle andre merker like gode varmepumper som Teslas egenutviklede «Octovalve» som den så elegant kalles, but still! 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 3 minutes ago, AL123 said: Hvordan gjør det forskjell på kjøling av kupeen? Har vel lite å si for oss, men noen biler kjører varmepumpen i revers og varmer batteriet med varmen fra kupe som kan gi lavere forbruk. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Mag ne skrev (23 minutter siden): Cv er et idiotisk mål på luftmotstand siden få fortstår at det er luftmotstand/frontareal. Og frontareal er vanligvis ikke oppgitt. Som om forbruk skulle angis i forhold til bilens størrelse i meter eller kvadratmeter eller kubikkmeter. Man finner ofte frontareal om man leiter litt. BMW oppgir både CW og frontareal. Da kan man regne ut bilens teoretiske energiforbruk. Teoretisk toppfart og mye annet Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 2 minutes ago, Iterion said: Den store fordelene med varmepumpe er jo nettopp det at den reduserer energiforbruket både når det kommer til oppvarming og kjøling av kupeen. Og når man er bor i et land som Norge ser jeg på det som en «must have». Nå har selvsagt ikke alle andre merker like gode varmepumper som Teslas egenutviklede «Octovalve» som den så elegant kalles, but still! Biler uten varmepumpe har aircondition for kjøling, som i praksis er en varmepumpe som kun kan kjøle. Så for kjøling har det lite å si. Så bor man i California f.eks klarer man seg nok fint uten varmepumpe men i norge har det mye å si da vi behøver mye varme. Endret 2 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Complexity skrev (Akkurat nå): Biler uten varmepumpe har aircondition for kjøling, som i praksis er en varmepumpe som kun kan kjøle. Det er jeg klar over, men AC’en bruker jo også mer strøm til kjøling av kupeen enn en varmepumpe. Men forskjellen er nok tydeligst om vinteren og når det kommer til oppvarming av kupeen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Iterion skrev (7 minutter siden): Det er jeg klar over, men AC’en bruker jo også mer strøm til kjøling av kupeen enn en varmepumpe. Men forskjellen er nok tydeligst om vinteren og når det kommer til oppvarming av kupeen. Kan du si hva som er forskjellen på en AC og en varmepumpe? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Iterion skrev (2 minutter siden): Den store fordelene med varmepumpe er jo nettopp det at den reduserer energiforbruket både når det kommer til oppvarming og kjøling av kupeen. Og når man er bor i et land som Norge ser jeg på det som en «must have». Nå har selvsagt ikke alle andre merker like gode varmepumper som Teslas egenutviklede «Octovalve» som den så elegant kalles, but still! Hvordan kjøler biler uten varmepumpe kupeen da? Og nei, Octovalve har ingenting med varmepumpe å gjøre. Tesla bruker koreansek varmepumper av eldre årgang, ikke noe spesiellt med de. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Trestein skrev (20 minutter siden): Kan du si hva som er forskjellen på en AC og en varmepumpe? Er ikke den ganske så selvforklarende da? AL123 skrev (19 minutter siden): Hvordan kjøler biler uten varmepumpe kupeen da? Og nei, Octovalve har ingenting med varmepumpe å gjøre. Tesla bruker koreansek varmepumper av eldre årgang, ikke noe spesiellt med de. Med AC? Er jo mest til oppvarming man ser den store forskjellen i forbruk..Koreanske varmepumper av eldre årgang sier du? 😂 Hvor har du det fra? Du tar feil igjen…Den ble faktisk ikke lansert før i 2020 og er lagd og utvikla av Teslas egne ingeniørteam gitt! Og jeg må si den funker meeeeget bra, utrolig effektiv og aldri noen problemer med varme. Få deler i den også så skjer det ble tviler jeg på at det blir så dyrt. Usikker på Skoda sin varmepumpe, men regner med er den også er ganske så effektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå