Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

12 hours ago, Duriello said:

Ny sak om Eu kontroller på forskjellige modeller. Kun screenshot av bilene på bunn av listen, og screenshotter ikke hele, men kan gjøre det om det etterlyses.

Edit* Skjønner ikke hvorfor siden maser om "Prøv Pro......." 😵‍💫

 

Screenshot_20250128_215945_Chrome.jpg

Screenshot_20250128_215930_Chrome.jpg

Screenshot_20250128_220119_Chrome.jpg

Screenshot_20250128_220134_Chrome.jpg

Takker for interessante tall.

Skulle likt å vite hvor Model 3 hadde vært på listen med feilstilte lys tatt vekk. Men det får vi vel vite etterhvert, for tror den feilen er fikset nå.

Ser halvparten av bilene har feilstilte lys, og halvparten har slitt understell. Kunne vært interessant å vite overlappet.

Understellet håper jeg de har forbedret på de senere modellene. Nedre bærekuler foran, og fjærbeinslager bak tåler ikke 100k km på norske veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, bzzlink said:

Takker for interessante tall.

Skulle likt å vite hvor Model 3 hadde vært på listen med feilstilte lys tatt vekk. Men det får vi vel vite etterhvert, for tror den feilen er fikset nå.

Ser halvparten av bilene har feilstilte lys, og halvparten har slitt understell. Kunne vært interessant å vite overlappet.

Understellet håper jeg de har forbedret på de senere modellene. Nedre bærekuler foran, og fjærbeinslager bak tåler ikke 100k km på norske veier.

Tåler vel knapt 50k km, måtte bytte bærekuler foran etter 30k km på min model 3 😛 

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (8 minutter siden):

Tåler vel knapt 50k km, måtte bytte bærekuler foran etter 30k km på min model 3 😛 

Jeg har en bmw f30 2012 model som er kjørt ca 190 000km. Har kjøpt inn nye støtdempere og støtdemper opplag ring. Saken er . Kunne sikkert ha kjørt 25 000km til før jeg bytter. Ingen kuler byttet siden ny

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Kult. 

Ser at de ikke lister IX3 på nettsiden sin lenger, kommer det en ny modell straks?

https://www.bmw.no/no/elbil.html

 

De kommer jo snart med Neue Klasse iX, som kan fort overta for akkurat iX3. Uten å ha kunne sammenlignet helt, ser de ikke så veldig forskjellig ut størrelsesmessig (med forbehold om at jeg ser dårlig...) 😉

https://www.bmw.no/no/more-bmw/concept-cars/vision-neue-klasse-x.html#individualitet

PS! Ligger visst mellom X3/iX3 og X5...

https://www.bmwblog.com/2024/03/23/bmw-vision-neue-klasse-x-bigger-than-x3-smaller-than-x5/

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

De kommer jo snart med Neue Klasse iX, som kan fort overta for akkurat iX3. Uten å ha kunne sammenlignet helt, ser de ikke så veldig forskjellig ut størrelsesmessig (med forbehold om at jeg ser dårlig...) 😉

https://www.bmw.no/no/more-bmw/concept-cars/vision-neue-klasse-x.html#individualitet

Jeg synes bildesign går feil vei. Men det er sikkert fordi jeg er gammel.

Satt og konfigurerte ix1 (for jeg fant ikke IX3 i konfigurator)

Må si jeg foretrekker dette:

Screenshot2025-01-29at15_32_46.thumb.png.3f478ebd25924d52e50863b57ea49b9d.png

Foran dette:

Men de moderere seg kanskje litt smakfullt i produksjonsversjonen

Screenshot2025-01-29at15_32_59.png.b74ff250b6756a7d31bdf5996ca2039b.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Jeg synes bildesign går feil vei. Men det er sikkert fordi jeg er gammel.

Satt og konfigurerte ix1 (for jeg fant ikke IX3 i konfigurator)

Må si jeg foretrekker dette:

Foran dette:

Men de moderere seg kanskje litt smakfullt i produksjonsversjonen

Nå representerer jo de to helt forskjellige design-retninger. Er litt som å sammenligne tømmer/jakt-koia med et mer chic studio-leilighet!

Jeg er nok litt mer mot tømmer/jakt-koia selv, men finnes og mellomting. Så, enig i håpet om å moderere seg litt. Men til gjengjeld så ser eksteriøret langt bedre ut i fronten ihvertfall. Ikke lengre bevertenner, mer mot tenna til en lemen! 😉 Dog, ikke så "sint" i uttrykket som jeg hadde likt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Kult. 

Ser at de ikke lister IX3 på nettsiden sin lenger, kommer det en ny modell straks?

https://www.bmw.no/no/elbil.html

 

Kommer ikke akkurat straks (om du ikke mener global lansering høsten 2025 er "straks"). 
BMW forhandler har IX3 Fully Charged kampanje til 599.9000 inkl vinterhjul (og IX3 fully charged inneholder "alt" utstyr for denne modellen)
https://bavaria.no/biler/bmw/elbiler/bmw-ix3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

ADAC har kjørt rekkeviddetest. 

De har simulert 0 grader ute, og ruten München til Berlin langs A9.

Kun Mercedes EQS som klarte turen uten å lade

Interessant for oss som bor på Østlandet og kjører mye motorvei

Jamfør ADAC sin artikkel, hadde de en en toppfart på 130 km/t, og en snitthastighet på 111 km/t. Det virker på meg som noe høyere enn hva man lovlig får til på norske motorveier der toppfarta er 110 km/t, men snittfarta fort blir liggende mellom 90 og 100 km/t pga varierende hastigheter og trafikk.

Ser de har testet i benk, der de har lest inn en referanserute som er faktisk kjørt, som tar med kurver og svinger, bakker opp og ned. Klarer ikke se hvordan de eventuelt kompenserer for med og motvind, sannsynligvis ingen, så ser ikke at noen får noen fordel av å ære mer aerodynamiske enn andre, med mindre denne testbenken og står i et vindkammer som kan simulere vindforholdene.

Står heller ikke noe om de har kjørt de til de stopper, eller ca ved hvilken SoC de har valgt å trille inn til ladestopp. Ei heller om bilene har vært forvarmet eller stått i samme temperatur, og slik sett må varme seg selv opp til driftstemperatur. Ser heller ikke at de har regnet ut kostnaden på energi, som og er interessant når man sammenligner med icebiler først og fremst. Så mye manglende info her.

Ja, er ikke noe sjokk at biler trenger mer energi dess raskere de kjører (eller høyere turtall de kjøres på for icebiler), og at luftmotstanden øker mye når lufta er kald, og når farta som sagt går opp.

Og samtidig, så har de begrenset med energi med seg, som tilsvarer relativt lite antall liter bensin eller diesel.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snowleopard said:

Jamfør ADAC sin artikkel, hadde de en en toppfart på 130 km/t, og en snitthastighet på 111 km/t. Det virker på meg som noe høyere enn hva man lovlig får til på norske motorveier der toppfarta er 110 km/t, men snittfarta fort blir liggende mellom 90 og 100 km/t pga varierende hastigheter og trafikk.

Ser de har testet i benk, der de har lest inn en referanserute som er faktisk kjørt, som tar med kurver og svinger, bakker opp og ned. Klarer ikke se hvordan de eventuelt kompenserer for med og motvind, sannsynligvis ingen, så ser ikke at noen får noen fordel av å ære mer aerodynamiske enn andre, med mindre denne testbenken og står i et vindkammer som kan simulere vindforholdene.

Står heller ikke noe om de har kjørt de til de stopper, eller ca ved hvilken SoC de har valgt å trille inn til ladestopp. Ei heller om bilene har vært forvarmet eller stått i samme temperatur, og slik sett må varme seg selv opp til driftstemperatur. Ser heller ikke at de har regnet ut kostnaden på energi, som og er interessant når man sammenligner med icebiler først og fremst. Så mye manglende info her.

Ja, er ikke noe sjokk at biler trenger mer energi dess raskere de kjører (eller høyere turtall de kjøres på for icebiler), og at luftmotstanden øker mye når lufta er kald, og når farta som sagt går opp.

Og samtidig, så har de begrenset med energi med seg, som tilsvarer relativt lite antall liter bensin eller diesel.

100 - 110 km/t I snittfart er det jeg pleier å ha i Norge på tofelts.

Må anta at tallene i tabellen er 100%-0% sånn jeg skjønner det. Så å gange de med 0,75 så ser man rekkevidden man har før man må planlegge å lade.

image.png.4c4b00cc73b30c248cb8d9bb0044efe2.png

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

100 - 110 km/t I snittfart er det jeg pleier å ha i Norge på tofelts.

Må anta at tallene i tabellen er 100%-0% sånn jeg skjønner det. Så å gange de med 0,75 så ser man rekkevidden man har før man må planlegge å lade.

Snakker du om GPS-justert eller etter det du ser på måleren?

Vil tro du da slipper unna endel vei før du kommer til motorvei med den farta, samt at du da nok ligger litt over, om du skal klare den snittfarta i praksis. Tross alt, all kjøring i 30, 50, 70 og 80-sone skal tas igjen for å oppnå såpass med snittfart.

Jeg ligger gjerne i GPS-justert fart, og da gjerne 10 km over grensa i 80-sone og opp. Jeg sliter veldig med å nå opp i 100 km/t i snittfart, og da snakker vi dessuten det som visers i bilen, der farta IKKE er GPS-justert og derved viser fort 10 % over realspeed etter GPS!

Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Snakker du om GPS-justert eller etter det du ser på måleren?

Vil tro du da slipper unna endel vei før du kommer til motorvei med den farta, samt at du da nok ligger litt over, om du skal klare den snittfarta i praksis. Tross alt, all kjøring i 30, 50, 70 og 80-sone skal tas igjen for å oppnå såpass med snittfart.

Jeg ligger gjerne i GPS-justert fart, og da gjerne 10 km over grensa i 80-sone og opp. Jeg sliter veldig med å nå opp i 100 km/t i snittfart, og da snakker vi dessuten det som visers i bilen, der farta IKKE er GPS-justert og derved viser fort 10 % over realspeed etter GPS!

Jeg bort 350m unna motorvei....

Ligger 30 km/t over (speedometerfart) så sant forhold og trafikk tillater det.

Lenke til kommentar

Kombinasjonen kaldt vær og høy fart spiser greit av WLTP ja 🤪 Ikke model Y LR i testen?

Denne viser jo også at model 3 med 700km wlt mister mye. Mer enn eg tenker at den bør. Men i denne testen får man vel ikke noe som helst hjelp av å være aerodynamisk heller?

 

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Jeg bort 350m unna motorvei....

Ligger 30 km/t over (speedometerfart) så sant forhold og trafikk tillater det.

Det skjønte jeg! Må vel opp i såpass for å få den snittfarta! 😉

Jeg må kjøre mer eller mindre gjennom Oslo for å komme meg på motorvei der jeg som oftest kjører, og da begynner jo 100-sonen et stykke etter tunnelene i etterkant av Tusenfryd. Og så er det først når jeg nærmer meg Vestby at det går opp til 110 km/t. så blir noen mil der jeg ligger under, som må hentes igjen for å få god snittfart.

Eller om jeg kjører nordover, så kommer ikke 110-sonen før man har passert avkjøringen til Granskrysset, mener jeg å huske. Kjører jeg vestover, går vel ikke farten opp før man er passert Asker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...