Snowleopard Skrevet tirsdag kl 22:46 Del Skrevet tirsdag kl 22:46 Trestein skrev (1 minutt siden): Takker. Kunne fint ha kjørt MX30 25000km i året. På 5år er det 125 000km. 68000km på 4-5år er vel ok 25K i året er mye på en bil som knapt går 200 km på en lading, og som er treg å lade, spesielt målt km per minutt! Selvsagt ikke umulig. men siden den ikke er noe særlig på langtur, der man typisk drar på km, så betyr det gjerne at den surrer rundt mye til daglig. Altså skulle man tro det skulle være temmelig vanskelig å dra på seg et slikt snitt-tall. Altså er det ikke bare en bil, men en stor andel som kjøres langt. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet tirsdag kl 22:52 Del Skrevet tirsdag kl 22:52 Snowleopard skrev (2 minutter siden): 25K i året er mye på en bil som knapt går 200 km på en lading, og som er treg å lade, spesielt målt km per minutt! Selvsagt ikke umulig. men siden den ikke er noe særlig på langtur, der man typisk drar på km, så betyr det gjerne at den surrer rundt mye til daglig. Altså skulle man tro det skulle være temmelig vanskelig å dra på seg et slikt snitt-tall. Altså er det ikke bare en bil, men en stor andel som kjøres langt. Folk flest bruker biler til å kjøre til og fra jobb. Jeg pendler va 100km hver dag. Det blir 22000km i året. Ingen problem å lade 15-20kWh over natten. Heller ingen problem å kjøre 100km på en dag med en bil som fint klarer 200. På langtur må man ha god tid. Kanskje det er greit nok om man alikevell vil se seg om? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet tirsdag kl 22:53 Del Skrevet tirsdag kl 22:53 Duriello skrev (7 minutter siden): Har ikke testet den selv, men har hørt mye bra om komfort i framsetene. Tenkte mer på 200km rekkevidde og treg lading. 🙂 Liker godt interiør. Instrumenter som er lette å lese av. Knapper og brytere. Men den har noen ulemper. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet tirsdag kl 23:12 Del Skrevet tirsdag kl 23:12 (endret) Trestein skrev (21 minutter siden): Folk flest bruker biler til å kjøre til og fra jobb. Jeg pendler va 100km hver dag. Det blir 22000km i året. Ingen problem å lade 15-20kWh over natten. Heller ingen problem å kjøre 100km på en dag med en bil som fint klarer 200. På langtur må man ha god tid. Kanskje det er greit nok om man alikevell vil se seg om? Som sagt, det er ikke unaturlig at enkelte kjører slikt med en "kort-rekkevidde-elbil. Men nå er det snakk om en snitt på 1 141 biler. Det er altså det som gjør tallet oppsiktsvekkende høyt Skulle trodd at folk som trenger såpass med rekkevidde gjerne kjøpte bil som gikk lengre. Opel Ampera-E som har rekkevidde på ca 450 km, der er det 604 biler og et snitt på 25 300 per år, om dette er "3-åringer" alle sammen. Skulle tro den hadde hatt et langt større snitt-tall enn Mazdaen. Typisk ville jeg trodd hovedvekten av brukerne bodde bynært og hadde relativt lavt antall km per arbeidsdag, der Amper-E i langt større grad ville blitt valgt av bilister som pendlet mellom byer. Det er f.eks. 94 km mellom Fredrikstad og Oslo, der Ampera-E hadde passet fint, mens en MX30 ville trengt lading for å klare avstanden tur/retur selv en vanlig høstdag kald vinterdag. Og for å dra snittet opp, så vil det typisk være mange av eierne som måtte hatt et slikt daglig km-behov for å dra opp snittet slikt, for noen vil typisk dra snittet nedover. Endret tirsdag kl 23:14 av Snowleopard grønn skrift lagt til, overstreket tekst var feil skrevet i forhold til poenget! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet tirsdag kl 23:15 Del Skrevet tirsdag kl 23:15 Snowleopard skrev (1 minutt siden): Som sagt, det er ikke unaturlig at enkelte kjører slikt med en "kort-rekkevidde-elbil. Men nå er det snakk om en snitt på 1 141 biler. Det er altså det som gjør tallet oppsiktsvekkende høyt Skulle trodd at folk som trenger såpass med rekkevidde gjerne kjøpte bil som gikk lengre. Opel Ampera-E som har rekkevidde på ca 450 km, der er det 604 biler og et snitt på 25 300 per år, om dette er "3-åringer" alle sammen. Skulle tro den hadde hatt et langt større snitt-tall enn Mazdaen. Typisk ville jeg trodd hovedvekten av brukerne bodde bynært og hadde relativt lavt antall km per arbeidsdag, der Amper-E i langt større grad ville blitt valgt av bilister som pendlet mellom byer. Det er f.eks. 94 km mellom Fredrikstad og Oslo, der Ampera-E hadde passet fint, mens en MX30 ville trengt lading for å klare avstanden tur/retur selv en kald vinterdag. Og for å dra snittet opp, så vil det typisk være mange av eierne som måtte hatt et slikt daglig km-behov for å dra opp snittet slikt, for noen vil typisk dra snittet nedover. Husk at kjørekomfort og kvalitet betyr noe også. Så lenger bilen går det den skal i hverdagen så funker det for de fleste. Men batteriet vil jo få mange sykluser. Kjenner flere som har slik bil og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet tirsdag kl 23:25 Del Skrevet tirsdag kl 23:25 Trestein skrev (1 minutt siden): Husk at kjørekomfort og kvalitet betyr noe også. Så lenger bilen går det den skal i hverdagen så funker det for de fleste. Men batteriet vil jo få mange sykluser. Kjenner flere som har slik bil og er veldig fornøyd. Som og kjører like langt som deg til vanlig? Ser den rakk nesten 220 km om sommeren, men da kjørte de den jo tom og helt til bilen stoppet, fra 100 %. Mange av eierne vil nok typisk ligge på 80 % til vanlig, og kjøre ned til 10-15 % før man lader, så vil tro 15 mil er i praksis det man normalt har i det spennet. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet tirsdag kl 23:40 Del Skrevet tirsdag kl 23:40 Snowleopard skrev (10 minutter siden): Som og kjører like langt som deg til vanlig? Ser den rakk nesten 220 km om sommeren, men da kjørte de den jo tom og helt til bilen stoppet, fra 100 %. Mange av eierne vil nok typisk ligge på 80 % til vanlig, og kjøre ned til 10-15 % før man lader, så vil tro 15 mil er i praksis det man normalt har i det spennet. Ja og matematikken er enkel. Kjører du 150km hver arbeidsdag er dette 33000 i året uten å stresse med annet enn ac lading. Jeg kjøpte min bil for å kunne kjøre 400km i helgene og være sikker på å unngå ladekø søndag ettermiddag eller fredag ettermiddag. Til å fra jobb kunne gått med en moderne hybrid Lenke til kommentar
frohmage Skrevet i går, 01:30 Del Skrevet i går, 01:30 AL123 skrev (4 timer siden): Nye elektiske G-klasse er basert på bensinutgaven som debuterte i 2024,og som er fjerde generasjon G-klasse (2.gen kom i 1990 og 3.gen kom i 2018) Ja, jeg synes jeg så at noe var annerledes 😉 Jeg forsto det som at han snakket om de som ble brukt i militæret for 20+ år siden. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 01:49 Del Skrevet i går, 01:49 frohmage skrev (14 minutter siden): Ja, jeg synes jeg så at noe var annerledes 😉 Jeg forsto det som at han snakket om de som ble brukt i militæret for 20+ år siden. Det skjønte jo jeg også, men diskusjonen bar preg av usikkerhet om hvor mye den egentlig er endret. Forsvaret sine biler er forøvrig fra 70-tallet og er således førstegenerasjon som ble utviklet i samarbeid med Steyr Daimler Puch, på oppfordring fra Shahen av Iran. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Snowleopard skrev (9 timer siden): 25K i året er mye på en bil som knapt går 200 km på en lading, og som er treg å lade, spesielt målt km per minutt! Selvsagt ikke umulig. men siden den ikke er noe særlig på langtur, der man typisk drar på km, så betyr det gjerne at den surrer rundt mye til daglig. Altså skulle man tro det skulle være temmelig vanskelig å dra på seg et slikt snitt-tall. Altså er det ikke bare en bil, men en stor andel som kjøres langt. Faktisk litt overrasket selv. Det er en typisk pendlerbil. Vanskelig å trekke konklusjoner ifra Facebook, men mange av de som kjøper stiller spørsmål rundt "vil denne bilen kunne pendle ruten uansett vær" osv. Legg til etpar turer til butikk og turer gjerne en nr2 bil tar så får man litt bruk. Det er jo også den billigste bilen å bruke i mange familier. Jeg kjøper Mazda igjen om de lager en CX-60 størrelse bil med dagens designutrykk og interiør, 4x4 og over 45 mil rekkevidde - produsert i Hiroshima. Men det gjør de nok ikke, lager vel en med 2 hjulstrekk, wankel-lader eller et annet hinsides påfunn. Endret 20 timer siden av DrAlban3000 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden DrAlban3000 skrev (6 minutter siden): Faktisk litt overrasket selv. Det er en typisk pendlerbil. Vanskelig å trekke konklusjoner ifra Facebook, men mange av de som kjøper stiller spørsmål rundt "vil denne bilen kunne pendle ruten uansett vær" osv. Legg til etpar turer til butikk og turer gjerne en nr2 bil tar så får man litt bruk. Det er jo også den billigste bilen å bruke i mange familier. Jeg kjøper Mazda igjen om de lager en CX-60 størrelse bil med dagens designutrykk og interiør, 4x4 og over 45 mil rekkevidde - produsert i Hiroshima. Men det gjør de nok ikke, lager vel en med 2 hjulstrekk, wankel-lader eller et annet hinsides påfunn. Jeg har som sagt ingen problemer med at enkelte klarer å legge såpass med km i en slik bil. Og det at den er billig, og samtidig får mye skryt for å være god å kjøre, trekker nok opp for mange. Det som overrasker stort, er som sagt at det er et høyt snitt på et ganske stort antall biler, på en bil med temmelig begrenset rekkevidde. Og spesielt fordi mange av de vil nok kjøre mer typisk 6-8-10 K i året, så da må mange nok legge i såpass ekstra at det fort fordrer lading i løpet av dagen, i tillegg til lading hver natt. DET overrasker, når snittet er såpass høyt, når bilen har såpass begrenset rekkevidde. Den opprinnelige Hyundai Ioniq hadde jo 28 kWh netto batterikapasitet, og klarte gjerne samme antall km om sommeren, fordi den var svært nøysom. Men den kunne du fort lade opp på bare 20 minutter på lynlader, eller 30 minutter på en 50 kW hurtiglader, og man kunne lade med god hastighet opp til ca 95-97% SoC, så da ville et eventuelt ladestopp være av kort varighet. Mazdaen bruker til gjengjeld rundt 40 minutter på å lade 10-80% SoC selv på lynlader (går ikke over 37 kW), så man får ikke engang tilnærmet full rekkevidde på doble tiden, og en "lengre enn rekkevidden-tur" vil derfor fort føles som en langt større utfordring. En tur Oslo-Strømstad-Oslo er på 270 km, og Ioniqen ville kanskje trengt litt lading, om man følger fartsgrensene eller litt over, hvor da Mazdaen fort trenger 2 ladinger for samme turen, om man ikke tåler å komme svært nær 0 %, spesielt siden man neppe står og lader til 100% SoC på den! Jeg er selv glad i Mazda, og når de etterhvert kommer med en japansk-produsert og japansk-designet elbil med god nok rekkevidde og lading, skal jeg være langt frem i køen for å teste ut for å vurdere et kjøp. Nå kommer de jo riktignok med en utseendemessig lekker bil, men dessverre er det en rebrand av en kinesisk bil, og da er jeg dessverre ikke interessert i den. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Snowleopard skrev (3 minutter siden): Mazdaen bruker til gjengjeld rundt 40 minutter på å lade 10-80% SoC selv på lynlader (går ikke over 37 kW), så man får ikke engang tilnærmet full rekkevidde på doble tiden, og en "lengre enn rekkevidden-tur" vil derfor fort føles som en langt større utfordring. Jeg kan avsløre at den klarer nesten 50kw etter oppdateringen jeg fikk en eller annen gang i 22. Eller enig i betraktiningene dine, jeg også synes det var høyt - bare prøvde å drodle litt rundt hva som kunne være grunnen. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden DrAlban3000 skrev (1 minutt siden): Jeg kan avsløre at den klarer nesten 50kw etter oppdateringen jeg fikk en eller annen gang i 22. Eller enig i betraktiningene dine, jeg også synes det var høyt - bare prøvde å drodle litt rundt hva som kunne være grunnen. Det var jo positivt! Hvor lang tid bruker du da på en 10-80 % SoC ladeøkt på sommeren? 32-34 minutter? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Duriello skrev (10 timer siden): Er det lov å spørre hvordan id3/id4/Enyaq/Kona ligger an i den listen? 3 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Snowleopard skrev (8 minutter siden): Det var jo positivt! Hvor lang tid bruker du da på en 10-80 % SoC ladeøkt på sommeren? 32-34 minutter? Det husker jeg ikke, men fikk over 37kw. Jeg har bare hurtigladet den etpar ganger. Jeg satte den til lading, tok en tur på doss, spiste en BK meny og da jeg satte meg i bilen var jeg good to go. Om vi regner i dobesøk og BK menyer er dette nøyaktig Endret 20 timer siden av DrAlban3000 1 Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden mandela skrev (46 minutter siden): Er det lov å spørre hvordan id3/id4/Enyaq/Kona ligger an i den listen? Stiller meg bak denne🫠 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) mandela skrev (2 timer siden): Er det lov å spørre hvordan id3/id4/Enyaq/Kona ligger an i den listen? Edit* Fortsatt mas om støtt elbil24.. Halloo?! 😵💫 Endret 18 timer siden av Duriello 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Facelift av Bmw Ix. https://youtu.be/u45G6ssawlA?si=3jA7NVI6LOOLN0IQ Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Duriello skrev (4 minutter siden): Facelift av Bmw Ix. https://youtu.be/u45G6ssawlA?si=3jA7NVI6LOOLN0IQ Synes "Bevertenna" har blitt styggere enn sist! Ellers er det vel ganske greit. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Snowleopard skrev (Akkurat nå): Synes "Bevertenna" har blitt styggere enn sist! Ellers er det vel ganske greit. Ja, jeg tenker "grillen" var penere før. Resten var litt penere dog. Jeg har ikke sett hele videoen da den ble postet sent i gårkveld/natt og jeg skal på prøvekjøring nå straks. 😂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå