Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kina er i toppform nå, men demografien er ikke på deres side. De vil slite med tilgang på arbeidskraft allerede om et tiår og da vil mye produksjon måtte flyttes ut av landet. Hadde det ikke vært sånn så hadde det bare vært et spørsmål om tid før Kina blir verdens eneste supermakt. Det er absolutt en skummel tanke siden Kina er et diktatur som ikke følger menneskerettigheter, ikke har pressefrihet, har svært lav personlig frihet og som har imperialistiske tendenser. Med Kina som sipermakt må vi regne med at vi alle blir kinesere etter hvert. Men heldigvis vil demografien ødelegge for denne Dr.Evil-planen.

Vesten må ikke la demografien bli en hvilepute. Vesten må styrkes kraftig indiustrielt for å dempe Kinas storhetstid dette tiåret og spille på lag med den kinesiske demografien i å holde landet unna verdensdominans.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (2 minutter siden):

Er ikke flere produsenter og mer konkrranse bra?

Grunne til at det ikke har kommet til nye produsenter i Europa på mange tiår er nettopp at konkuransen er så har at det har vært bortimot umulig. Bare å utvikle en ny bil i dag kan koste 20-30 mrd kroner, og da er det ikke bare å sette i gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Grunne til at det ikke har kommet til nye produsenter i Europa på mange tiår er nettopp at konkuransen er så har at det har vært bortimot umulig. Bare å utvikle en ny bil i dag kan koste 20-30 mrd kroner, og da er det ikke bare å sette i gang. 

Kan jo se litt på det som manglende investeringskapital her vs Kina da.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

Kan jo se litt på det som manglende investeringskapital her vs Kina da.

Det kan man definitivt, men det er nok ikke hele sannheten. Det er mer slik at de kinesiske produsentene det siste tiåret har hatt tilgang til et marked med økende kjøpekraft/etterspørsel og lite konkuranse. Litt som i Europa/USA på 1920-tallet og Japan på 1950/60-tallet. Mao ikke fullt så imponerende som det kan se ut som fra utsiden. Da er nok Teslas inntog i et Amerikansk marked uten nye merker etter 1945 mye mer imponerende, selv om de ikke helt har klart å følge det opp.

Endret av AL123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Det kan man definitivt, men det er nok ikke hele sannheten. Det er mer slik at de kinesiske produsentene det siste tiåret har hatt tilgang til et marked med økende kjøpekraft/etterspørsel og lite konkuranse. Litt som i Europa/USA på 1920-tallet og Japan på 1950/60-tallet. Mao ikke fullt så imponerende som det kan se ut som fra utsiden. Da er nok Teslas inntog i et Amerikansk marked uten nye merker etter 1945 mye mer imponerende, selv om de ikke helt har klart å følge det opp.

Ja, enig der. Kunne ikke tenkt å kjøpe kinabil selv, men de er jo konkurransedyktige, er bare mer tvilende til å stole på at de har nok deler osv.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

De første bilene er som sagt allerede kommet på veien i Norge, på norske skilt. Enn så lenge, så er det Edition One-utgavene som er kommet, en bil til rundt 2,3 millioner kroner. Men så er da også denne fullutstyrt, med alt hjertet måtte behage.

https://www.elbil24.no/nyheter/mercedes-benz-g580-er-heftige-saker/82118670

Veldig grom bil så klart, men jeg klarer bare ikke å la være å tenke på forbruket på en sånn bil liksom? Rekkevidde opptil 480km WLTP og forbruk på nærmere 30kWh/100 km 😂 Blir for drøyt altså.

Skulle jeg først hatt en G-Wagon, hadde det blitt med bensin. Men de bilene der sluuuuker drivstoff, av naturlige årsaker klart. Rå bil så klart da. Utenom interiøret..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 27.1.2025 den 11.45):

Alle som er i mot atomkraftverk, er også i mot miljø/klima kampen.

Det er en absurd påstand :shrug:, like god som "de som er skeptiske til evig vekst og stadig økende energibehov er også imot miljø/klima-kampen". Problemet med elbiler generelt er jo at batteri fortsatt er en svært fordyrende komponent som gjør elbiler lite konkurransedyktige mot ICE, i tillegg har man fotsatt høna og egget stillstand på ladeinfrastrukturfronten flere steder, noe som igjen gjør elbilkjøp mindre fristende.

On topic: "Næsten hver fjerde Tesla Model 3 årgang 2020 dumpede til periodisk bilsyn i 2024":

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2025-01-populaer-tesla-model-dumper-med-et-brag-til-syn

Endret av mandela
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (26 minutter siden):

Veldig grom bil så klart, men jeg klarer bare ikke å la være å tenke på forbruket på en sånn bil liksom? 

Men du klarer å tenke på forbruket på bensinutgaven? Det er jo fordelen med elektrisk. Alle med egen ladekontakt har råd til å holde selv en sånn med drivstoff. Enig i at G63 er heftig, men her sparer jo man fort 1,5 mill i tillegg til drivstoffutgifter. Ikke helt my cup of tea, men tror denne kommer til å selge betydelig mer enn det meste av elektrisk som har blitt tilbudt i denne prisklassen. Iallefall her i Norge.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (33 minutter siden):

 

Det er viktig å presisere at Quintessenza er en konseptbil som enn så lenge er ment for å vise hvilke muligheter Italdesign ser for seg i fremtidige biler.

https://www.elbil24.no/nyheter/byr-pa-luksus-og-motor-i-hvert-hjul/82559922

Elbil24 skriver at Italdesign kanskje ikke er blandt de mest kjente bilmerkene her i Norge. Det er kanskje ikke så rart da Italdesign aldri har vært et bilmerke. For et nivå....

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Men du klarer å tenke på forbruket på bensinutgaven? Det er jo fordelen med elektrisk. Alle med egen ladekontakt har råd til å holde selv en sånn med drivstoff. Enig i at G63 er heftig, men her sparer jo man fort 1,5 mill i tillegg til drivstoffutgifter. Ikke helt my cup of tea, men tror denne kommer til å selge betydelig mer enn det meste av elektrisk som har blitt tilbudt i denne prisklassen. Iallefall her i Norge.

Ja det er sant. Men blir fort mye  hurtiglading om vinteren da skal man først ta seg en god tur med den.  Med det forbruket så har den sikkert ikke mer enn 20 og noe mil inne, sikkert enda mindre.  Selvsagt så er den billigere i drift enn G63, men jeg hadde forventa mer rekkevidde enn som så. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (13 minutter siden):

Ja det er sant. Men blir fort mye  hurtiglading om vinteren da skal man først ta seg en god tur med den.  Med det forbruket så har den sikkert ikke mer enn 20 og noe mil inne, sikkert enda mindre.  Selvsagt så er den billigere i drift enn G63, men jeg hadde forventa mer rekkevidde enn som så. 

Trenger ikke mere rekkevidde mellom Holmenkollen og Aker Brygge/Tollbugata 2... :thumbs:

Rekker sikkert å lade mens den venter på hjemturen og, i tilfelle eieren føler seg fristet til en detour! Det største problemet blir vel å få bilen uskadet inn i og ut av parkeringsgarasjen! Men det gikk vel greit med dieselversjonen eller AMG-versjonen med V-motor, så går sikkert greit med el-versjonen og! 😉

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Trenger ikke mere rekkevidde mellom Holmenkollen og Aker Brygge/Tollbugata 2... :thumbs:

Rekker sikkert å lade men den venter på hjemturen og, i tilfelle eieren føler seg fristet til en detour! Det største problemet blir vel å få bilen uskadet inn i og ut av parkeringsgarasjen! Men det gikk vel greit med dieselversjonen eller AMG-versjonen med V-motor, så går sikkert greit med el-versjonen og! 😉

Hehe du sier noe der 😆 Er vel det man kaller en «statusbil», er det ikke? For min del så klarer jeg bare ikke å la være å tenke på det og hvor lite aerodynamisk den er, men så er den vel heller ikke tiltenkt sånne som tenker på den måten..ikke er jeg noe fan av hyppig besøk av hurtigladere heller.

Skulle likt å visst hvor bra/effektiv forvarming av batteriet den har og hvor mye effekt den lader på vinterstid. Synes jeg har lite nok rekkevidde om vinteren med min TM3 liksom…

Uff ja den der i parkeringshus, tror jeg hadde fått klaustrofobi eller noe da. Men har sett folk som har parkert Ford Ranger Raptor med widekit og Ford F-150 lightning i parkeringshus før, så det går vel med G580 også ja 😆

Lenke til kommentar
Iterion skrev (13 minutter siden):

Hehe du sier noe der 😆 Er vel det man kaller en «statusbil», er det ikke? For min del så klarer jeg bare ikke å la være å tenke på det og hvor lite aerodynamisk den er, men så er den vel heller ikke tiltenkt sånne som tenker på den måten..ikke er jeg noe fan av hyppig besøk av hurtigladere heller.

Skulle likt å visst hvor bra/effektiv forvarming av batteriet den har og hvor mye effekt den lader på vinterstid. Synes jeg har lite nok rekkevidde om vinteren med min TM3 liksom…

Uff ja den der i parkeringshus, tror jeg hadde fått klaustrofobi eller noe da. Men har sett folk som har parkert Ford Ranger Raptor med widekit og Ford F-150 lightning i parkeringshus før, så det går vel med G580 også ja 😆

Ja, nå kjøpte jo mange av eierne bilene i varebilutgave, så det blir vel så ego-bil det går å få det. Legge flere mill. i en bil, og så lar man være å ta med baksetene. Litt mere forståelse når man kjøper en hyperbil som ikke har mulighet til slikt, men det kjører man jo helst for å ha som morobil, mens denne er jo "nesten" fornuftsbil som kan fungere som en fullverdig familiebil, men både er praktisk og luksuriøs på en gang.

Her må jo nesten den elektriske skuffe, siden det ikke er pristillegg for å ta med bakseter...

PS! Den lover jo opp til 468 km rekkevidde, og maks 200 kW for å fylle opp et batteri som kan ta 116 kWh med elektrisk energi. Men får vel neppe noen gang 400 km med endel motorveifart på kjøreturen. Kommer jo da an på ladekurven, men den var jo temmelig flat på vinterteste i El-Prix, så den var jo på helt greie 33 minutter på 10-80 %, Gikk vel bare under 150 kW de første 12-14 minuttene før den gikk opp igjen, og så opp til ca 76 % og var vel under på 141 kW ved 80 %.

Kanskje det går enda bedre på sommertesten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Ja, nå kjøpte jo mange av eierne bilene i varebilutgave, så det blir vel så ego-bil det går å få det. Legge flere mill. i en bil, og så lar man være å ta med baksetene. Litt mere forståelse når man kjøper en hyperbil som ikke har mulighet til slikt, men det kjører man jo helst for å ha som morobil, mens denne er jo "nesten" fornuftsbil som kan fungere som en fullverdig familiebil, men både er praktisk og luksuriøs på en gang.

Her må jo nesten den elektriske skuffe, siden det ikke er pristillegg for å ta med bakseter...

PS! Den lover jo opp til 468 km rekkevidde, og maks 200 kW for å fylle opp et batteri som kan ta 116 kWh med elektrisk energi. Men får vel neppe noen gang 400 km med endel motorveifart på kjøreturen. Kommer jo da an på ladekurven, men den var jo temmelig flat på vinterteste i El-Prix, så den var jo på helt greie 33 minutter på 10-80 %, Gikk vel bare under 150 kW de første 12-14 minuttene før den gikk opp igjen, og så opp til ca 76 % og var vel under på 141 kW ved 80 %.

Kanskje det går enda bedre på sommertesten. 

Ja det overrasker meg ikke akkurat. Den kan absolutt funke som en fullverdig luksuriøs familiebil ja. Finnes vel knapt biler med bedre fremkommelighet også. 

Ok da lader den faktisk ganske så kjapt isåfall. Men kommer jo veldig an på hvor varmt batteriet er og hvor lenge man har forvarmet den også. Men det er jo ikke verst det isåfall. For å få lade effekt på 140/150 kW skal du ha kjørt noen timer da vil jeg tro. Merker hvor tregt min lader vinterstid dersom jeg ikke har forvarmet batteri en god time eller mer i hvert fall.  Blir garantert enda bedre i sommertesten ja. 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Hmm, det eneste luksuriøse er jo prisen? 🤔 

Hehe er nok litt mer enn bare det for å si det sånn. G-wagon er G-wagon, man føler seg garantert som kongen på veien med en sånn bil. Har aldri prøvekjørt den, men tror ikke den er så verst å kjøre heller for å si det sånn 😛

Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Hehe er nok litt mer enn bare det for å si det sånn. G-wagon er G-wagon, man føler seg garantert som kongen på veien med en sånn bil. Har aldri prøvekjørt den, men tror ikke den er så verst å kjøre heller for å si det sånn 😛

Har sittet på i en grønn versjon med gule skilter på... 🪖😉

Mange år siden, og kan neppe sammenlignes, men de var jo gode i terrenget. Dog, man måtte fort holde seg litt fast i terrenget, og også ved litt skarpere svinger i litt fart.

Nå er nok både fjæringen og demperne av en helt annen kvalitet, og både seter og interiør er nok en helt annen verden. Og ikke minst støyen (dempingen innvendig) og interiøret ellers er jo milevis fra det jeg opplevde da!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (16 minutter siden):

Hehe er nok litt mer enn bare det for å si det sånn. G-wagon er G-wagon, man føler seg garantert som kongen på veien med en sånn bil. Har aldri prøvekjørt den, men tror ikke den er så verst å kjøre heller for å si det sånn 😛

Jeg har prøvd en av dem, riktignok ikke største motoren/topputgaven, så skjønner forsåvidt kongen av veien følelsen. Men det var milevis unna den beste bilen jeg har kjørt. 😂

Var någet spartanskt til å være en luksusbil. (Jada, før enkelte eksperter hiver seg på, jeg VET det er meningen.)

 

@Snowleopard haha 😂

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...