Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (14 minutter siden):

Vanskelig å finne noen eksakte nummer men virker som Musken eier mellom 12 og 20% av Tesla

I følge marketscreener er Musk største aksjonær av TSLA aksjen ned 12.8%,  Equities  = 410,794,076 , verdi p.t 166 B $
Til sammenlikning har Norges Bank (Oljefondet) 0.9605 % , Equities  = 30,831,666 , verdi p.t 12.451 M $

tsla.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Ja, det er ganske mange i bilbransjen i Norge som ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til Tesla. De har kommet inn fra ingensteds, og gjort reint bord på bilsalg. Iløpet av 3-4 år så snudde de hele bilbransjen i lille Norge på hodet. 

Det er klart det gjør vondt i lommeboka til mange, slik at man forsøker med nebb og klør å sverte dem så mye som mulig. 

Dårlig forsøk på å sidespore at Musk gjør flere nazihilsner. Men bare fortsett å support han du..

Jeg derimot viser med lommeboka at jeg IKKE støtter det han driver med. Er nok vanskeligere for mange å gjøre dette, men ett sted får man starte hvis man skal snu verden til et bedre sted fri for ekstremister.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det bør være fullt mulig å hate Elon og kjøre Tesla uten å skulle bli anklaget for alt mulig. Det er ikke lenger noen i min krets som synes han er spesielt bra for noe, men flere venner og bekjente kjører Tesla. Hvor dømmende skal man være liksom.

Det er også helt innafor å vegre seg for kjøp av biler fra selskap som driver med slaveri, men den dagen du skal henge ut andre for sitt kjøp er du i mine øyne langt over grensa.

Om noen sier "jeg kjøper ikke Tesla fordi jeg får sure oppstøt av Elon" så er det helt legit. 

"Skal du kjøpe bil av Hitler da / dieselgate / Kinesisk slaveribil blabla". 

100% enig! Som om jeg skulle ha sagt det selv. 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Hvilke biler står på agendaen i dag? Morsom fase du er inni nå.

Skal prøvekjøre en Ix3, Xpeng g6 og en Polestar 4 idag.

Ix3 for at jeg ikke må ha helt ny bil, og at det er en suv som gjevnt over får gode skussmål.

De andre 2 kun for å ha testa dem, de er ikke med i vurdering sånn egentlig. 

Mulig jeg slenger på en test av Ariya og om de har en inne. 🙃

Edit* Er anti kinabil, tester kun for å teste dem, polestar er uansett for dyr, men blir morsomt å teste den uansett tenker jeg. 😅 Ix3 er på grensen til kinabil, men den er brukt så da går det ikke cash til Xi uansett.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

iX3 er den bilen jeg har tapt minst på å eie så langt i livet. Kjørte 25 000km med den fra ny og solgte for samme sum jeg kjøpte den for. "Tapte" summen jeg betalte for å fjerne logoer, mellomlegg for felgene og lakkbeskyttelse.

Jeg må ikke ha 4x4, og har hørt at den er forholdsvis god på skikkelig vinterføre uansett, stemmer det? Og hvordan er den å leve med til hverdags? Har hatt normal x3 tidligere, så vet jo sånn ca hva jeg kan forvente. 👍

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 timer siden):

Dårlig forsøk på å sidespore at Musk gjør flere nazihilsner. Men bare fortsett å support han du..

Jeg derimot viser med lommeboka at jeg IKKE støtter det han driver med. Er nok vanskeligere for mange å gjøre dette, men ett sted får man starte hvis man skal snu verden til et bedre sted fri for ekstremister.

Kanskje en idé å lære seg hvordan en ekte "Nazi Salute" skal utføres, før man begynner å hyle opp, eller...!?! Det Elon gjorde, ligner ikke egentlig, så her er det nok bare ondsinnet vilje som trengs for å tolke den i den retningen.

I en "Nazi Salute" skal armen opp og frem, ikke sendes ut fra hjerte og til siden!

Men nå skal det sies at han verken er den første eller siste som har gjort en hilsen som blir tolket som dette, selv om det ikke var ment slik. Det stopper dog ikke "haters" som vil ta enhver liten antydning, og melke hver bidige bloddråpe ut av situasjonen.

Er ikke spesielt begeistret for hva Elon Musk har gjort/sagt i det siste, men det betyr heller ikke at jeg kollektivt går med i dragsuget av anti-Elon Musk-propagandaen som enkelte bedriver.

Nei, som det ble sagt tidligere, velg bil etter dine egne valg, jeg eller andre skal ikke fordømme det. Så må jeg riktignok legge til at jeg generelt er mer bekymret for Kina sine langtidsplaner, og derfor ikke vil støtte de med kjøp av kina-bil, men det er da mitt valg. Men som jeg med god vilje også skriver i innlegg bl.a. her!

Og TM3H og TMYJ vil nok friste mange, da de er mye bil for pengene, og ikke så avsindig mye penger heller, slik at det er biler mange har råd til. Dog har de noen "mangler" som gjør at jeg kanskje ikke lander der selv ved neste bilkjøp.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, DrAlban3000 said:

iX3 er den bilen jeg har tapt minst på å eie så langt i livet. Kjørte 25 000km med den fra ny og solgte for samme sum jeg kjøpte den for. "Tapte" summen jeg betalte for å fjerne logoer, mellomlegg for felgene og lakkbeskyttelse.

Snodig, ville tenkt at ix3 er ganske tungsolgt i awd landet Norge, er vel kanskje at det er såpass få solgt i Norge at de holder seg i pris, personlig hadde jeg heller tatt ix1/ix2 over ix3.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (18 minutter siden):

Snodig, ville tenkt at ix3 er ganske tungsolgt i awd landet Norge, er vel kanskje at det er såpass få solgt i Norge at de holder seg i pris, personlig hadde jeg heller tatt ix1/ix2 over ix3.

Blir litt for knapp bakseteplass dersom man skal være fler en 2 voksne i den. Ellers hadde jeg nært kjøpt en i går. 😅 (ix1)

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (11 minutter siden):

Du har nok rett i det, det var markedet som var ko-ko. Bilen var solgt før jeg leverte hos Bavaria.

Jeg var ikke alene om dette på den tiden, tipper til og med noen spekulanter endte opp i pluss.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Blir litt for knapp bakseteplass dersom man skal være fler en 2 voksne i den. Ellers hadde jeg nært kjøpt en i går. 😅

Jeg hadde IX3 (2021 pre lci) i ca 2 år. 
Knall bil/elbil det. Hadde aldri noe problem på snø/vinterføre overhode.
BMW har fått IX3 til å kjøre og føles veldig likt fossilversjonen X3.
Dog så manglet pre lci forvarming (som kom i 2022 modellen) av batteri og man kunnwe få litt treg lading de kaldeste vinterdagene på lynlader. 

Kjapp re-test av iX3 LCI versjonen i 2024
https://bil24.no/gjensyn-med-komfortable-bmw-ix3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Donald Trump avslutter «elbilmandatet» i USA, som krevde halvering av utslipp innen 2027, og erklærte at amerikanerne nå kan kjøpe hvilken bil de vil.

https://www.tv2.no/broom/trump-dropper-alle-elbil-krav/17380626/

Dette var dessverre ventet, og ingen overraskelse. Men veldig synd. Men håper markedet likevel viser at elbiler er "the new thing", når prisene går ned pga produksjonskosten faller. Men det kan nok bety at salget av elbiler får seg en liten knekk i starten.

Synd for alle amerikanerne som lå på vent for Juniper, men kan jo hende Elon Musk og Tesla velger å dumpe prisene tilsvarende, fordi de kan! Så blir spørsmålet hva de andre produsentene velger å gjøre!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Ja, det er ganske mange i bilbransjen i Norge som ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til Tesla. De har kommet inn fra ingensteds, og gjort reint bord på bilsalg. Iløpet av 3-4 år så snudde de hele bilbransjen i lille Norge på hodet. 

Det er klart det gjør vondt i lommeboka til mange, slik at man forsøker med nebb og klør å sverte dem så mye som mulig. 

Jepp, at man er negativ til noe som har med Tesla å gjøre er simpelthen nødt til å være basert på en hevntanke....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Kanskje en idé å lære seg hvordan en ekte "Nazi Salute" skal utføres, før man begynner å hyle opp, eller...!?! Det Elon gjorde, ligner ikke egentlig, så her er det nok bare ondsinnet vilje som trengs for å tolke den i den retningen.

I en "Nazi Salute" skal armen opp og frem, ikke sendes ut fra hjerte og til siden!

Men nå skal det sies at han verken er den første eller siste som har gjort en hilsen som blir tolket som dette, selv om det ikke var ment slik. Det stopper dog ikke "haters" som vil ta enhver liten antydning, og melke hver bidige bloddråpe ut av situasjonen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Ja det er mye frykt, smerte og sinne å lese i mange av innleggene her inne og på Feisbukk. Klart bil- og verkstedbransjen er jo ikke vant til omstilling, sånn som de fleste andre bransjer er. Tenker at det er sunt for dem.

Ja for det kryr jo av folk fra bilimportørene her inne. Bilbransjen har gått gjennom større endringer de siste 30 årene enn de fleste andre bransjer, så hvis det er noe som preger innleggene her inne, så er det vel først og fremst kunnskapsløshet.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Dette var dessverre ventet, og ingen overraskelse. Men veldig synd.

Dette var jo etter ønske fra Musk, så ingen overaskelser her, nei. Tror imidlertid han har forregnet seg litt her. Håpet, når dette var planlagt var jo at Tesla skulle ha et enda bedre momentum en de nå har, med en kansellert Model 2, en salgsfiasko med Cybertruck og en cybertaxi som er helt i det blå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Skal prøvekjøre en Ix3, Xpeng g6 og en Polestar 4 idag.

Ix3 for at jeg ikke må ha helt ny bil, og at det er en suv som gjevnt over får gode skussmål.

De andre 2 kun for å ha testa dem, de er ikke med i vurdering sånn egentlig. 

Mulig jeg slenger på en test av Ariya og om de har en inne. 🙃

Edit* Er anti kinabil, tester kun for å teste dem, polestar er uansett for dyr, men blir morsomt å teste den uansett tenker jeg. 😅 Ix3 er på grensen til kinabil, men den er brukt så da går det ikke cash til Xi uansett.

Forstår godt prioriteringene dine. Lykke til, og kos deg! 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Snowleopard said:

Det ligner vel mer på den hilsenen Breivik av og til bruker, ja ...
Og det forandrer jo alt. /s

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...