Snowleopard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hansien skrev (9 minutter siden): Nå skal vel effekten uansett inn i et vognkort så det er vel ingen grunn til å holde dette skjult.. For den enkelte bil, ja. Men Tesla kan jo gjøre endringer og gjør slike hele tiden, så da er det litt dumt å gå ut å si noe bastant, og så kan det være forskjellig om de f.eks. måtte sette inn et batteri fra en annen produsent, slik at tallene da ikke er helt like og derfor ikke ville vært korrekte. Men vognkortet vil jo inneholde den korrekte infoen, ut fra hvordan dette er målt! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 5 minutes ago, Snowleopard said: For den enkelte bil, ja. Men Tesla kan jo gjøre endringer og gjør slike hele tiden, så da er det litt dumt å gå ut å si noe bastant, og så kan det være forskjellig om de f.eks. måtte sette inn et batteri fra en annen produsent, slik at tallene da ikke er helt like og derfor ikke ville vært korrekte. Men vognkortet vil jo inneholde den korrekte infoen, ut fra hvordan dette er målt! Men som nevnt tidligere er nok noen av bilene registrert med høyere effekt enn hva de har for å ta høyde for acceleration boost. Kjøper jeg det til min bil får jeg 30kW ekstra effekt ut av batteriet, og slipper å få nytt vognkort, Så det er nok tatt høyde for. Polestar gikk jo på en blemme og godkjente bilene med effekt uten boost, så de som kjøpte boost måtte jo gjennom masse styr hos vegvesenet for å få endret vognkort. Endret 2 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Snowleopard skrev (6 minutter siden): For den enkelte bil, ja. Men Tesla kan jo gjøre endringer og gjør slike hele tiden, så da er det litt dumt å gå ut å si noe bastant, og så kan det være forskjellig om de f.eks. måtte sette inn et batteri fra en annen produsent, slik at tallene da ikke er helt like og derfor ikke ville vært korrekte. Men vognkortet vil jo inneholde den korrekte infoen, ut fra hvordan dette er målt! Så Teslatype godkjenner hver enkelte bil de produserer? Endret 2 timer siden av Hansien Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hansien skrev (1 minutt siden): Så Teslatype godkjenner hver enkelte bil de produserer? Nye regler tilsier at vekt bl.a. skal være korrekt for akkurat den bilen, så regner med at det og gjelder effekten, som da må settes riktig om de kjøpes med acceleration boost, som @Complexity nevner over! Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Snowleopard skrev (Akkurat nå): Nye regler tilsier at vekt bl.a. skal være korrekt for akkurat den bilen, så regner med at det og gjelder effekten, som da må settes riktig om de kjøpes med acceleration boost, som @Complexity nevner over! Fint om du hadde lenket til disse reglene. Effekt kan løses enkelt med å tillate en paragraf/tilleggstekst under effekt på biler levert med acceleration boost eller variert effektuttak. Meg bekjent er mange hybrider levert med opp til tre forskjellige effekter basert på kjøremodus. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Her er min bil. Registrert med 350kW effekt. Men jeg får bare 300kW. 330kW med boost. Så min er iallefall "overregistrert" 2019 Model 3 Long Range for de som lurte Endret 2 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hansien skrev (17 minutter siden): Fint om du hadde lenket til disse reglene. Effekt kan løses enkelt med å tillate en paragraf/tilleggstekst under effekt på biler levert med acceleration boost eller variert effektuttak. Meg bekjent er mange hybrider levert med opp til tre forskjellige effekter basert på kjøremodus. Mange måter å løse det slik at man følger reglene, men visse ting er fort lenket til avgiftsbehandling, så selv om elbiler ikke er noe mer skitten i bruk dess større motor de har, så tviler jeg sterkt på at det tillates større avvik der uten at det er tilstrekkelig dokumentert og innmeldt. Derfor er det og viktig at dette meldes inn så korrekt som mulig. Så har det med effekt og en komponent i forsikringsavtaler, der mer motorkraft kan bety høyere premier, pga økt risiko. Når det gjelder vekt, så ser jeg av denne artikkelen jeg fant nå, at de har endret fra å vise den laveste vekten som var oppgitt i typegodkjenningen, til å bruke den faktiske egenvekten til den spesifikke bilversjonen, hentet fra bilen CoC, Certificate of Conformity. Det fører bl.a. til at den oppgitte nyttelasten kan bli redusert, men dog mer korrekt. Det betyr bl.a. at en bruktbil kan få redusert egenvekten i det vognkortet som ny kjøper får, i forhold til det man selv sitter med. https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast/svv-nye-vekter-i-vognkort Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Snowleopard skrev (59 minutter siden): Tror du roter det til, og forventer at markedsføringsloven krever langt mer enn den gjør. Man skal opplyse om prisen på en korrekt måte, inkludert reelle kostnader ved finansieringen. Man må derimot ikke spesifisere absolutt alt, verken i annonser eller på nett. Men det de opplyser om, må være korrekt, og ikke villedende. Dog, all info vil du kunne kreve før du signerer en kontrakt, og da vil du jo og hos Tesla, ha en fastspikret konfigurasjon på den du faktisk mottar. Men du må selvsagt kreve å få se det, dersom du ikke gjør det, kan du i langt mindre grad hevde at du ble misledet eller ikke fikk nødvendig informasjon. Jeg er klar over at markedsføringsloven i denne sammenhengen er begrenset til at man må holde det man lover. Problemet er at det åpner for å droppe lovnader som tradisjonelt har vært lovet. F.eks motoreffekt, som må sies å være en av de grunnleggende egenskapene ved en bil. Kan du se for deg at dette baller på seg? F.eks at egenvekt, tillatt totalvekt eller andre viktige egenskaper holdes tilbake sånn at man trinnvis går i retning av en slags blankofullmakt til å levere hva enn de vil. Dermed bør det jo finnes en eller annen standard for hva som skal opplyses om? Hvis ikke så bør jo dette smutthullet tettes ved at myndighetene etablerer en sånn standard. Jeg aner ikke om det finnes per i dag så det er derfor jeg spør. Det kan godt hende at man kan få disse opplysningene fra Tesla offisielt, på foresprøsel eller uoppfordret, før signering av kjøpet, men det vet jeg egentlig ikke med sikkerhet. Det svarer uansett ikke på det juridiske spørsmålet om hvilke spesifikasjoner som er pålagt å opplyse om og hvordan. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Simen1 skrev (2 minutter siden): Jeg er klar over at markedsføringsloven i denne sammenhengen er begrenset til at man må holde det man lover. Problemet er at det åpner for å droppe lovnader som tradisjonelt har vært lovet. F.eks motoreffekt, som må sies å være en av de grunnleggende egenskapene ved en bil. Kan du se for deg at dette baller på seg? F.eks at egenvekt, tillatt totalvekt eller andre viktige egenskaper holdes tilbake sånn at man trinnvis går i retning av en slags blankofullmakt til å levere hva enn de vil. Dermed bør det jo finnes en eller annen standard for hva som skal opplyses om? Hvis ikke så bør jo dette smutthullet tettes ved at myndighetene etablerer en sånn standard. Jeg aner ikke om det finnes per i dag så det er derfor jeg spør. Det kan godt hende at man kan få disse opplysningene fra Tesla offisielt, på foresprøsel eller uoppfordret, før signering av kjøpet, men det vet jeg egentlig ikke med sikkerhet. Det svarer uansett ikke på det juridiske spørsmålet om hvilke spesifikasjoner som er pålagt å opplyse om og hvordan. Jeg tenker at vi langt på vei er kommet dit allerede. Om man må eller velger å opplyse om egenvekt og/eller nyttelast, så er det jo bare å opplyse om egenvekten og nyttelasten ut fra typegodkjenningen, og så slenge på en setning om at "faktisk vekt og nyttelast kan avvike ut fra valg av pakker og tilleggsutstyr". Og det praktiseres jo av flere/alle bilprodusenter. Jeg tror uansett det blir for mye krav om man skal begynne å kreve hva annonseringen skal inneholde på forskjellige produkter/produktkategorier. Annonser koster endel penger, og jo mere man må ha med, dess større eller lengre ved video/tv-annonser må disse da bli, om man likevel må ha med endel ting man ønsker å fokusere på. Synes i grunn det holder lenge at man krever at prisene skal inneholde alle kostnadene, også ved finansieringsforslag ved leasing og/eller lån. Det er viktig at de oppgitte prisene er riktige og fullstendige, og at kriteriene fremkommer, og selvsagt at infoen som fremkommer skal være sannferdig. Men jeg tenker at det får stort sett holde med de kravene, så får de selv velge hva annet de vil opplyse om, eller lokke kunden til å kontakte de for å få vite mer. Litt kunstnerisk frihet må de jo ha! 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 43 minutes ago, Simen1 said: Jeg er klar over at markedsføringsloven i denne sammenhengen er begrenset til at man må holde det man lover. Problemet er at det åpner for å droppe lovnader som tradisjonelt har vært lovet. F.eks motoreffekt, som må sies å være en av de grunnleggende egenskapene ved en bil. Kan du se for deg at dette baller på seg? F.eks at egenvekt, tillatt totalvekt eller andre viktige egenskaper holdes tilbake sånn at man trinnvis går i retning av en slags blankofullmakt til å levere hva enn de vil. Dermed bør det jo finnes en eller annen standard for hva som skal opplyses om? Hvis ikke så bør jo dette smutthullet tettes ved at myndighetene etablerer en sånn standard. Jeg aner ikke om det finnes per i dag så det er derfor jeg spør. Det kan godt hende at man kan få disse opplysningene fra Tesla offisielt, på foresprøsel eller uoppfordret, før signering av kjøpet, men det vet jeg egentlig ikke med sikkerhet. Det svarer uansett ikke på det juridiske spørsmålet om hvilke spesifikasjoner som er pålagt å opplyse om og hvordan. Tesla opplyser om det på bilene det betyr noe på.. På slappere Model 3/Y er 0-100 tiden viktigere da de ikke har så mye hester kontra konkurrenene, men grunnet lav vekt er de fortsatt rask. Endret 1 time siden av Complexity Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Complexity skrev (4 minutter siden): På Model 3/Y er 0-100 tiden viktigere da de ikke har så mye hester kontra konkurrenene, men grunnet lav vekt er de fortsatt rask. Det blir "nesten" som å si at på en middels (mid range/consumer) stereo forsterker ikke er nødvendig å oppgi maks watt/rms effekt i 8ohm. Har til gode å se en eneste annen bil/modell hvor produsenten holder tilbake opplysninger om motoreffekt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 25 minutes ago, Syar-2003 said: Det blir "nesten" som å si at på en middels (mid range/consumer) stereo forsterker ikke er nødvendig å oppgi maks watt/rms effekt i 8ohm. Har til gode å se en eneste annen bil/modell hvor produsenten holder tilbake opplysninger om motoreffekt. Nekter de å fortelle deg det da? Har du prøvd? De reklamerer ikke med hestekrefter nei. Tipper det er mange biler som ikke gjør det.. Endret 1 time siden av Complexity Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Syar-2003 skrev (2 minutter siden): Det blir "nesten" som å si at på en middels (mid range/consumer) stereo forsterker ikke er nødvendig å oppgi maks watt/rms effekt i 8ohm. Har til gode å se en eneste annen bil/modell hvor produsenten holder tilbake opplysninger om motoreffekt. Tesla holder tilbake opplysninger om alt de kan. Hvor mange Model S ble solgt siste kvartal? I hvilken del av verden? Nei, det vil de ikke ut med så de slår sammen vilt forskjellige kjøretøy i en statistikk. Model S, Model X, semitrailer og Cybertruck oppgis samlet for hele kloden. Andre bilprodusenter leverer nøyaktige tall. Det var én BMW i3 som ble solgt ny her i fjor eller forfjor i USA. Den fikk sin egen linje i rapporten. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Complexity skrev (Akkurat nå): Nekter de å fortelle deg det da? Har du prøvd? De reklamerer ikke med hestekrefter nei. Tipper det er mange biler som ikke gjør det.. Hvem snakker om reklamering. Alle produsenter og bilmodeller jeg har sjekket på web sidene opp igjennom eller press release har link til tekniske spesifikasjoner der motoreffekt er oppgitt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Syar-2003 skrev (9 minutter siden): Det blir "nesten" som å si at på en middels (mid range/consumer) stereo forsterker ikke er nødvendig å oppgi maks watt/rms effekt i 8ohm. Har til gode å se en eneste annen bil/modell hvor produsenten holder tilbake opplysninger om motoreffekt. Beklager å si det, men dette var nesten det dårligste eksempelet du kunne ha kommet med! Jeg går ut fra at du kjenner til begrepet "japsewatt". Eller er det ukjent? Ja, mange produsenter fra Asia men fortrinnsvis fra Japan, var svært ivrig på å fortelle deg hvor enormt mange watt anleggene leverte, og da spesielt hva de bærbare boomblasterne klarte å produsere. Men for en som var ihvertfall litt interessert i god lyd og ikke bare bass-brumming/skurring, skilte man veldig på "japsewatt" og "ekte Watt" slik f.eks. Harman Kardon og seriøse Hifi-firmaer drev med. Der blåste jo lett et anlegg på 80 "ekte" watt disse 1000 japsewatt-anleggene av banen. Grunnen var egentlig ganske enkel, seriøse Hifi-selskaper oppga watt der distortion var mindre enn 0,01% THD ved 1m avstand, mens "japseanleggene" var målt med langt lavere krav til distortion, og gjerne målt tilnærmet rett på elementene. Så kommer det jo inn det med klasse-a-forsterkere vs klasse-b-forsterkere, der klasse-a generelt trakk mye strøm og ble varme, bare ved å stå på. Det var altså lite forskjell i energibruken når det var stille, i forhold til når det ble spilt musikk. De vanlige klasse-b-forsterkerne dro kun det som de trengte når det var behov, så de kunne stå i påslått tilstand og dra relativt lite, men dro godt mer energi når det f.eks. var mye basstunge lyder på anlegget! Watt i Hifi-sammenheng er altså ofte langt mer vill-ledende, enn veiledende! Dessverre!😎 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 57 minutter siden Del Skrevet 57 minutter siden Snowleopard skrev (12 minutter siden): Beklager å si det, men dette var nesten det dårligste eksempelet du kunne ha kommet med! Jeg går ut fra at du kjenner til begrepet "japsewatt". Eller er det ukjent? Jeg skrev både "nesten" og 8ohm RMS. Og eksempelet er gyldig og legitimt uansett måleskala 😉 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 53 minutter siden Del Skrevet 53 minutter siden Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Jeg skrev både "nesten" og 8ohm RMS. Og eksempelet er gyldig og legitimt uansett måleskala 😉 Hvordan søren klarte du å få like på innlegget så umiddelbart? Det var nesten det som overrasket mest på det innlegget. 🙃 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 49 minutter siden Del Skrevet 49 minutter siden (endret) 45 minutes ago, Syar-2003 said: Hvem snakker om reklamering. Alle produsenter og bilmodeller jeg har sjekket på web sidene opp igjennom eller press release har link til tekniske spesifikasjoner der motoreffekt er oppgitt. Er det da motoreffekt på benk eller i bil? Nevnes det hvilken spenning motoren har da? Mange biler mister power jo lavere spenning batteriet har. Tesla brant seg jo fælt for en del år siden med Model S, hvor de oppga motorytelse, men i praksis klarte ikke bilene denne ytelsen da batteriene ikke leverte nok strøm. Var jo masse rettsaker å greier. Tipper det er litt av grunnen til at de er mere beskjeden men lovnader nå. Vil jo også gi litt forvirring ang boost og ikke. Performance og Plaid (som de oppgir hestekrefter på) har ikke mulighet til boost. Endret 48 minutter siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 42 minutter siden Del Skrevet 42 minutter siden (endret) Complexity skrev (11 minutter siden): Er det da motoreffekt på benk eller i bil? Nevnes det hvilken spenning motoren har da? Mange biler mister power jo lavere spenning batteriet har. Tesla brant seg jo fælt for en del år siden med Model S, hvor de oppga motorytelse, men i praksis klarte ikke bilene denne ytelsen da batteriene ikke leverte nok strøm. Var jo masse retrsaker å greier. Tipper det er litt av grunnen til at de er mere beskjeden men lovnader nå. Jeg vil i alle fall vite mest mulig om ytelsene i det jeg kjøper. Og kan ikke tenke meg at jeg er alene om det. Enten det er hifi forsterker eller bil (uansett drivlinje). Kanskje det er uviktig for deg og @Snowleopard hvilken motoreffekt (pr motor og kombinert) bilen dere kjøper har. Endret 38 minutter siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 37 minutter siden Del Skrevet 37 minutter siden Trenger jo ikke å danse så mye rundt grøten tenker jeg, grunnen til at Tesla er beskjedne med å oppgi effekt handler vel om at bilene leveres med forskjellig ytelse alt etter markedet. Tesla Model 3 Performance med Panasonic batteripakkene som blir levert i USA har eksempelvis betydelig høyere effekt enn de europeiske/kinesiske Model 3 Performance som blir levert med LG pakkene. Er vel det samme med batterikapasitet de og er svært tilbakeholdne med å informere om, da det avhenger av merkedet og hvilken batteri produsent de benytter. Panasonic pakkene som blir levert på US biler har mer kapasitet enn de europeiske LG pakkene som blir levert med kina bilene. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå