Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Jamfør NAF/Motor, antar de at rekkeviddetapet pga våt vei, er relativt likt med kaldt men opphold, så vi vil kanskje ikke se veldig forskjell annet enn hva forskjellen på smale vs brede dekk utgjør!

Ja, de antar. De skal vite! 😁

Nøyaktig overgang fra våt vei til minus 15 grader er vel vanskelig å få til i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uten tvil en god del logistikk og planlegging til disse testene. Både med biler , personell (førere og frivillige) som tar fri fra ordinær jobb, representerer fra produsent, økonomiske aspekter og annet. Man kan ikke bare sette seg ned å vente på at været skal endre seg om det plutselig blir en mildværsperiode. 

Om ikke annet så har de droppet den stigningen på slutten som favoriserte biler med stort batteri mtp regenerering i bla "avvik fra wltp" statistikk.

Renault er midt inne i en importør overføring og de nye har forklart hvorfor de ikke klarer å stille med lånebil.

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (29 minutter siden):

Ja, de antar. De skal vite! 😁

Nøyaktig overgang fra våt vei til minus 15 grader er vel vanskelig å få til i praksis.

Man tester vel fordi man ønsker å finne ut, ikke fordi man vet så bastant. Nei, helt likt blir det nok ikke, men tenker de har såpass med erfaring at når de sier de antar de vil ligge nært samme tapet, så tipper jeg de ikke bommer så mye på det!

Men nå kan jo det med vindretning være avgjørende for hvor godt de treffer. Sidevind og motvind, reduserer vel rekkevidden relativt likt, mens medvind kan gjøre at de for noen km mer rekkevidde i praksis! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (33 minutter siden):

Nei, GT og jeg er enige om at oversettelsen av "eksperten" til fransk ikke er "Le expert" ...

"L'expert, som jeg skrev, er svaret du får når du oversetter fra norsk til fransk, men du får som svar "eksperten" når du oversetter "le expert" fra fransk til norsk!

Tror ikke du har forsøkt engang, når du sier Google Translate er enig med deg, for jeg ga deg bildebevis på hva den sa til meg da jeg oversatte fra fransk til norsk.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, HF- said:

Burde ikkje Norge følge EU og innføre straffetoll på kinesiske biler?

Screenshot_20250115-164027_Samsung Internet.jpg

I utgangspunktet så har man tollmurer for å beskytte egen industri, så egentlig ikke. Med mindre vi faktisk begynner å lage elbatterier i noe omfang.

Det sagt, så tror jeg vi har toll på alligatorskinn, så de er vel ikke helt konsekvente.

Tollmurer er en uting, men virker å være en nødvendighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Olsenhower said:

Noen som ser syn på BYD Sealion 7? Den såkalte TMY-dödaren, hvertfall konkurrent.

Jeg liker ikke designet på den, men det er jo en subjektiv ting.

Eller så er den vel bedre på noen ting, og dårligere på noe annet.

BYD er litt dyrere
Litt dårligere bagasjeplass
Litt dårligere rekkevidde
Antatt samme eller litt tregere lading
Veier 400kg mer
Antar dårligere programvare/infotainment

BYD har bedre akselerasjon
Bedre plass i baksetet
Bedre fjæringskompfort vil jeg anta, for Y sin er håpløs 
V2L som kan være en skikkelig vinner om man trenger det

Chat gpt sier:

Feature BYD Sealion 7 AWD Tesla Model Y Long Range AWD
Motor Dual electric motors Dual electric motors
Power 530 hp / 690 Nm Approximately 514 hp / 493 Nm
Acceleration (0-100 km/h) 4.5 seconds 5.0 seconds
Top Speed 215 km/h 217 km/h
Battery Capacity 91.3 kWh 72.5 kWh
Range (WLTP) 502 km 533 km
Fast Charging Capability Up to 230 kW (10-80% in ~24 minutes) Up to 250 kW
Vehicle-to-Load (V2L) Support Yes, 3.3 kW No
Onboard Charger 11 kW 11 kW
Dimensions (L x W x H) 4830 mm x 1920 mm x 1630 mm 4750 mm x 1920 mm x 1620 mm
Wheelbase 2930 mm 2770 mm
Curb Weight 2435 kg 2054 kg
Towing Capacity 1500 kg 1600 kg
Roof Load Capacity 75 kg 75 kg
Cargo Space 520 liters (rear) + 58 liters (front) Over 600 liters (rear) + 117 liters (front)
Standard Wheel Size 20 inches 19 inches
Base Price in Norway Approximately 480,000 NOK (including introductory offer) Starting at 483,429 NOK (price may vary)
Additional Features Panoramic sunroof, heated and ventilated seats, advanced driver assistance systems Hengerfeste (tow hitch) included, over-the-air software updates, extensive Supercharger network
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

I utgangspunktet så har man tollmurer for å beskytte egen industri, så egentlig ikke. Med mindre vi faktisk begynner å lage elbatterier i noe omfang.

Det sagt, så tror jeg vi har toll på alligatorskinn, så de er vel ikke helt konsekvente.

Tollmurer er en uting, men virker å være en nødvendighet. 

Vel, i utgangspunktet er det importforbud på ting som kommer fra alligatorer, med mindre du har et verifiserbart sertifikat som viser at det er fra alligator(er) som IKKE er skutt ved jakt, men fra en velrennomert alligatorfarm, og derved har tillatelse til å selge, også for eksport. 🐊

Uten dette vil du risikere å få varene beslaglagt, og samtidig en saftig bot. Og med mulighet for at det og kan lede til fengselsstraff i grove tilfeller!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...