Iterion Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Duriello skrev (5 minutter siden): Jeg testa ikke baksetet, mistenker at det hadde blitt noe ala ; Hehe jeg syntes jeg leste et sted at det var god plass for langbente bakk jeg men. Duriello skrev (17 minutter siden): Jeg har lyst på den ja, jeg synes det er en tøff bil. Men, elefanten i rommet (eller i bilen hehe) blir at den er for trang. Jeg smatt sånn akkurat i framsetet, brodern var med og, og han måtte åpne takluka for å ikke gni av seg siste rest av hårlugg mot taket. 🫣 Når jeg skriver "har lyst på" så mener jeg selvfølgelig dersom det overnevnte hadde gått bra. 😂 Enig i at den er tøff, det er det ingen tvil om. Tenker du da på bagasjerom som blir for trangt, eller plassen i baksete? Har aldri sittet i den, kun sett bilder. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Iterion skrev (6 minutter siden): Hehe jeg syntes jeg leste et sted at det var god plass for langbente bakk jeg men. Enig i at den er tøff, det er det ingen tvil om. Tenker du da på bagasjerom som blir for trangt, eller plassen i baksete? Har aldri sittet i den, kun sett bilder. Mer det at jeg er lang selv. Jeg er 189cm, men virker som jeg er lengre når jeg sitter i biler av en eller annen grunn. 🙄 Lange bein, og lang rygg. Jeg har brukt Thomas i autogefuhl og han fyrn i Elbilforeningen som målestokk når jeg sikter meg inn på biler, men det blir ikke full klaff uansett.. 🙄 (Edit Rune Nesheim) Ev3 satte jeg godt i både forran og bak, snåle greier.. Endret 2 timer siden av Duriello 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Duriello skrev (2 minutter siden): Mer det at jeg er lang selv. Jeg er 189cm, men virker som jeg er lengre når jeg sitter i biler av en eller annen grunn. 🙄 Folk har forskjellig fordeling av lengden. Noen er lengre i beina, men kortere i ryggen enn andre som totalt sett er like høy. Av det du skriver, tipper jeg du er "kortbeint" i forhold til total kroppslengde, og derved lengre i ryggen enn andre som rager like høyt. Jeg er nok definert som kort med mine 170 cm, og har korte bein. Jeg kan derfor sitte nært rattet, og sliter ikke med at jeg kommer så lavt at jeg har problemer med å se ut av bilen. Tvert om, jeg liker å senke setet, for ikke å komme for høyt. Jeg tenker derfor at man bør vite om hvor lengden sitter, og så vurdere andres erfaringer med det som utgangspunkt. Kanskje er erfaringer fra andre som er høyere enn deg, mer viktig å høre på for din del enn de som er jevnhøye, om du ikke vet eller ser hvordan de er bygd til sammenligning. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Snowleopard skrev (18 minutter siden): Jeg tenker derfor at man bør vite om hvor lengden sitter, og så vurdere andres erfaringer med det som utgangspunkt. Kanskje er erfaringer fra andre som er høyere enn deg, mer viktig å høre på for din del enn de som er jevnhøye, om du ikke vet eller ser hvordan de er bygd til sammenligning. Er nok en fin blanding av for lange bein, og for lang rygg. 😅 Problemet er å finne noen som er høyere jeg kan få erfaringer fra... Jeg var å prøvesatt en i4 kun for test, dette tenkte jeg aldri kunne gå, men joda, satte overraskende godt i den. Men da er det 0 plass bak setet til passasjer, og bilen er for lav med de ryggplagene jeg tidvis har. (Edit* Samme med nye i5, men bedre plass for folk bak) Satte godt i både T mod 3 og Y, men der var det andre ting som slo inn. Så langt er det Ev3, Peugeot 5008e, Ford Explorer EV og ID4 som er best match. Men jeg vet ærlig talt ikke om jeg har lyst på noen av de. (Ev3 med 4x4 når den kommer blir nok litt for dyr) Ev9 og Ix blir for dyre. Har noen match blandt kinabilene og, Sealion 7 feks, men det er uaktuelt. Endret 2 timer siden av Duriello Kinabiler og i5 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Duriello skrev (4 minutter siden): Er nok en fin blanding av for lange bein, og for lang rygg. 😅 Problemet er å finne noen som er høyere jeg kan få erfaringer fra... Jeg var å prøvesatt en i4 kun for test, dette tenkte jeg aldri kunne gå, men joda, satte overraskende godt i den. Men da er det 0 plass bak setet til passasjer, og bilen er for lav med de ryggplagene jeg tidvis har. Satte godt i både T mod 3 og Y, men der var det andre ting som slo inn. Så langt er det Ev3, Peugeot 5008e, Ford Explorer EV og ID4 som er best match. Men jeg vet ærlig talt ikke om jeg har lyst på noen av de. (Ev3 med 4x4 når den kommer blir nok litt for dyr) Ev9 og Ix blir for dyre. Kjedelig dersom man helst vil ha en lav sedan/sportslig bil, men har kropp mer bygd for å sitte i en amerikansk pickup a la F1 Lightning! 🙃 Var på bilmesse på Lillestrøm, og satte meg inn i en sånn svær amerikansk Pickup, dog ikke elektrisk. Det var en Dodge RAM, mest sannsynlig med stor bensinmotor i seg. Tenkte jo at dette var en bil "lille meg" ville svømme i. Men satt faktisk overraskende bra i den etter å ha justert setet til meg selv. Fikk faktisk kommentarer fra en gjeng på 3-4 kompiser, som riktignok hadde forsynt seg godt fra pubene på messa, om at den bilen kledde meg skikkelig. Og de var virkelig på at de ikke køddet, men faktisk mente det. Syntes det var hyggelig tilbakemelding å få! 😃 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Snowleopard skrev (1 minutt siden): Kjedelig dersom man helst vil ha en lav sedan/sportslig bil, men har kropp mer bygd for å sitte i en amerikansk pickup a la F1 Lightning! 🙃 Var på bilmesse på Lillestrøm, og satte meg inn i en sånn svær amerikansk Pickup, dog ikke elektrisk. Det var en Dodge RAM, mest sannsynlig med stor bensinmotor i seg. Tenkte jo at dette var en bil "lille meg" ville svømme i. Men satt faktisk overraskende bra i den etter å ha justert setet til meg selv. Fikk faktisk kommentarer fra en gjeng på 3-4 kompiser, som riktignok hadde forsynt seg godt fra pubene på messa, om at den bilen kledde meg skikkelig. Og de var virkelig på at de ikke køddet, men faktisk mente det. Syntes det var hyggelig tilbakemelding å få! 😃 Det er mange biler jeg drømmer om men som slettes ikke passer skroget mitt. 😥😂😂 Ja det er snedig det der. 😁 Følte du deg litt konge bak rattet og eller? 🙂 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (19 minutter siden): Er nok en fin blanding av for lange bein, og for lang rygg. 😅 Problemet er å finne noen som er høyere jeg kan få erfaringer fra... Jeg var å prøvesatt en i4 kun for test, dette tenkte jeg aldri kunne gå, men joda, satte overraskende godt i den. Men da er det 0 plass bak setet til passasjer, og bilen er for lav med de ryggplagene jeg tidvis har. (Edit* Samme med nye i5, men bedre plass for folk bak) Satte godt i både T mod 3 og Y, men der var det andre ting som slo inn. Så langt er det Ev3, Peugeot 5008e, Ford Explorer EV og ID4 som er best match. Men jeg vet ærlig talt ikke om jeg har lyst på noen av de. (Ev3 med 4x4 når den kommer blir nok litt for dyr) Ev9 og Ix blir for dyre. Har noen match blandt kinabilene og, Sealion 7 feks, men det er uaktuelt. Explorer EV fikk kun 75 poeng av motor så ville holdt meg unna den. ID4 er vel en helt kurant familiebil, Peugeot’en vet jeg lite om, men er generelt ikke noe fan av det merke. Ev3 ser ok ut, men er vel mindre enn EV6 igjen. Evt så har du jo Enyaq da. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Iterion skrev (24 minutter siden): Explorer EV fikk kun 75 poeng av motor så ville holdt meg unna den. ID4 er vel en helt kurant familiebil, Peugeot’en vet jeg lite om, men er generelt ikke noe fan av det merke. Ev3 ser ok ut, men er vel mindre enn EV6 igjen. Evt så har du jo Enyaq da. Glemte Enyaq selvfølgelig! At Explorern fikk kun 75 poeng av Motor er irellevant da det er jeg som skal ha bil. Jeg er dog enig i mye av det anmeldelsen sier, spesielt det som går på interiør. Men den traff bra på en del annet, deriblandt kjørefølelsen og setene. 🙂 Aldri vært fan av Peugeot selv, men det er noe med de nye nå som jeg synes er "tiltrekkende". (sånn om det er et ord man kan bruke om bil?) Komfortable seter og god plass er store +, ikke testet den på veien da, ser for meg at den er litt underpowered så skal prøvekjøre 4x4 når den kommer. Ev3, man skulle jo tro den var mindre en Ev6, men jeg satt som sagt godt både frem å bak i den, selv når jeg stillte fremsetet etter brodern på 192cm. 😂 Samtidig hører man litt skrekkhistorier om Møller, Id4 og Enyaq. Om det er hold i dette aner jeg ikke, men håper at det er litt blåst opp av proporsjoner? Endret 1 time siden av Duriello Del om Id4 og møller. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (3 minutter siden): Det er mange biler jeg drømmer om men som slettes ikke passer skroget mitt. 😥😂😂 Ja det er snedig det der. 😁 Følte du deg litt konge bak rattet og eller? 🙂 Man føler seg unektelig litt "sjef" når man sitter der og ser ned på de små menneskene som går rundt bilen, ja. 🤠 Har vel og følt litt det samme når man sitter oppe i en lastebil eller semi også. Men har vel egentlig aldri følt meg som noen "pickup-type". Dog, har fått veldig sansen for Rivian R1T. Den er ikke så gedigen som RAM'en eller Lightning som jeg og fikk prøvesittet. Men de er jo perfekt til free-camping, som jeg har fått sansen for. God nok plass til å hive taktelt på, og la det faktisk være på til vanlig, men skulle gjerne hatt en løsning som gjorde at takteltet ble i flukt med taket på hytta når man ønsker det, men kan heve det noen hakk når man skal sette opp teltet, så man kommer ekstra høyt, eller man ønsker å frakte ting på planet som tar mer plass enn det man får under takteltet når det er lavt plassert. Eller at man faktisk kan ha noe å sitte på i planet, mens man samtidig sitter litt beskyttet under takteltet, uten at man må sveive ut en "awning" og ev. opp med myggnetting eller vegger. Med mulighet for å hente strøm fra bilen, kan man jo ha varmetepper og/eller en elektrisk ovn for å ha det deilig selv om det begynner å bli kjølig på kvelden! 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (2 minutter siden): Glemte Enyaq selvfølgelig! At Explorern fikk kun 75 poeng av Motor er irellevant da det er jeg som skal ha bil. Jeg er dog enig i mye av det anmeldelsen sier, spesielt det som går på interiør. Men den traff bra på en del annet, deriblandt kjørefølelsen og setene. 🙂 Aldri vært fan av Peugeot selv, men det er noe med de nye nå som jeg synes er "tiltrekkende". (sånn om det er et ord man kan bruke om bil?) Komfortable seter og god plass er store +, ikke testet den på veien da, ser for meg at den er litt underpowered så skal prøvekjøre 4x4 når den kommer. Ev3, man skulle jo tro den var mindre en Ev6, men jeg satt som sagt godt både frem å bak i den, selv når jeg stillte fremsetet etter brodern på 192cm. 😂 Har store forhåpninger til Kia EV5. Den blir liksom SUVen som blir større enn EV3, men mindre enn EV9, og samtidig mer prisgunstig. Plassmessig så tenker jeg den kan ha rom for alt campingutstyret, og samtidig gi meg plass til å sove i bilen, til en pris som jeg håper at blir levelig! 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Snowleopard skrev (4 minutter siden): Har store forhåpninger til Kia EV5. Den blir liksom SUVen som blir større enn EV3, men mindre enn EV9, og samtidig mer prisgunstig. Plassmessig så tenker jeg den kan ha rom for alt campingutstyret, og samtidig gi meg plass til å sove i bilen, til en pris som jeg håper at blir levelig! Ja denne venter jeg og på, men tenker den fort blir dyr i 4x4. Er litt anti fwd på elbil. Småkjekt med den "pute" greia på passasjersete fremme de har istede for midtkonsoll med tanke på overnatting i bil. 😜 Endret 1 time siden av Duriello Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Snowleopard skrev (4 minutter siden): Man føler seg unektelig litt "sjef" når man sitter der og ser ned på de små menneskene som går rundt bilen, ja. 🤠 Har vel og følt litt det samme når man sitter oppe i en lastebil eller semi også. Men har vel egentlig aldri følt meg som noen "pickup-type". Dog, har fått veldig sansen for Rivian R1T. Den er ikke så gedigen som RAM'en eller Lightning som jeg og fikk prøvesittet. Men de er jo perfekt til free-camping, som jeg har fått sansen for. God nok plass til å hive taktelt på, og la det faktisk være på til vanlig, men skulle gjerne hatt en løsning som gjorde at takteltet ble i flukt med taket på hytta når man ønsker det, men kan heve det noen hakk når man skal sette opp teltet, så man kommer ekstra høyt, eller man ønsker å frakte ting på planet som tar mer plass enn det man får under takteltet når det er lavt plassert. Eller at man faktisk kan ha noe å sitte på i planet, mens man samtidig sitter litt beskyttet under takteltet, uten at man må sveive ut en "awning" og ev. opp med myggnetting eller vegger. Med mulighet for å hente strøm fra bilen, kan man jo ha varmetepper og/eller en elektrisk ovn for å ha det deilig selv om det begynner å bli kjølig på kvelden! Enig i mye her. Rivian, kommer den til norge tro? Personlig så synes jeg det er kult med digre pickups, men føler kanskje at noe av sjarmen er stor v8'er i disse. Og da har man jo uansett ikke råd til å kjøre og eie en. 😂 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (2 minutter siden): Ja denne venter jeg og på, men tenker den fort blir dyr i 4x4. Er litt anti fwd på elbil. Der er vi to. Og jeg lever jo nå med 2019 Kona, som egentlig er for liten for mitt behov, og samtidig alt for lett fremme, så det kan være situasjoner der RWD hadde løst det langt bedre. 4x4 er vel heldigvis ikke så veldig mye dyrere, men bortsett fra der en FWD vil slite, så vil det være et kompromiss med 4WD dersom alternativet er FWD istedet for RWD! Duriello skrev (2 minutter siden): Enig i mye her. Rivian, kommer den til norge tro? Personlig så synes jeg det er kult med digre pickups, men føler kanskje at noe av sjarmen er stor v8'er i disse. Og da har man jo uansett ikke råd til å kjøre og eie en. 😂 Jeg synes personlig at lyd er sterkt overvurdert. Virker ofte som det viktigste er hvordan man tror det berører andre, og helt ærlig, sånt dri.er jeg langveis i. Jeg synes det er skikkelig behagelig at det IKKE støyer og bråker, og at man i langt større grad kan smyge seg rundt, uten å forstyrre andre. Ja, det kan unektelig være kult når man skal tøffe seg for andre. Og har nok og vært der selv før i tiden. Men jeg husker jeg satt på med eksgubben til storesøstra mi som på den tiden kjørte en Pontiac Firebird, i de riktige fargene. Sort med en svær gullfarga fugl over det hele. Når man gassa på, så var det heftig. Men når vi lunka rundt i fartsgrensa og bare holdt farta, så var det som om jeg satt i onkel sin sjark. Ett "tchug" i minuttet virket det som. Det var litt nedtur, syntes jeg. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Rivian kommer nok dessverre ikke til Norge på en god stund, tipper jeg. De må vel først få hodet skikkelig over vannet borte i "junaiten", før de offisielt begynner å selge i Europa! Dog, er mulig å få importert brukt, som samtidig er bygd om til CCS2. Var en som viste den på messe i Lillestrøm, men jeg fikk ikke satt meg i den, eller undersøkt så mye, for han som var der på messa var enten opptatt med andre, eller var borte da jeg endelig kunne fått prøvesatt den, men da var den altså låst! Må nok vinne i Lotto, Vikinglotto eller helst Eurojackpot før det blir aktuelt å få eierskapet på en slik! Og så burde den dessuten ha fått 800V-arkitektur, så den hadde fått opp dampen på ladinga. Det gjelder og F1 Lightning! 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Snowleopard skrev (1 minutt siden): Jeg synes personlig at lyd er sterkt overvurdert. Virker ofte som det viktigste er hvordan man tror det berører andre, og helt ærlig, sånt dri.er jeg langveis i. Jeg synes det er skikkelig behagelig at det IKKE støyer og bråker, og at man i langt større grad kan smyge seg rundt, uten å forstyrre andre. Ja, det kan unektelig være kult når man skal tøffe seg for andre. Og har nok og vært der selv før i tiden. Men jeg husker jeg satt på med eksgubben til storesøstra mi som på den tiden kjørte en Pontiac Firebird, i de riktige fargene. Sort med en svær gullfarga fugl over det hele. Når man gassa på, så var det heftig. Men når vi lunka rundt i fartsgrensa og bare holdt farta, så var det som om jeg satt i onkel sin sjark. Ett "tchug" i minuttet virket det som. Det var litt nedtur, syntes jeg. Ikke helt enig, jeg liker vibrasjonen og alt det der ved tomgang, og brølet når du gir på. Dog ikke for at andre skal "å se på han!" liksom, kun for egen del. Jeg hadde jo Dodge Ram TRX som drømmebil helt til jeg innså hvor flau jeg hadde blitt hver gang jeg hadde sett på gasspedalen. 😂 Tror onkelen min gjorde meg litt amcar frelst i min barndom.. Husker ikke generasjon sånn i farta, om det var 2' eller 3'dje generasjon Camaro, og Motley Crüe Kickstart my Heart på full trøkk, og ett hjulsett mindre på tur ut av lyskryss... 🫣 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Snowleopard skrev (2 minutter siden): Rivian kommer nok dessverre ikke til Norge på en god stund, tipper jeg. De må vel først få hodet skikkelig over vannet borte i "junaiten", før de offisielt begynner å selge i Europa! Dog, er mulig å få importert brukt, som samtidig er bygd om til CCS2. Var en som viste den på messe i Lillestrøm, men jeg fikk ikke satt meg i den, eller undersøkt så mye, for han som var der på messa var enten opptatt med andre, eller var borte da jeg endelig kunne fått prøvesatt den, men da var den altså låst! Må nok vinne i Lotto, Vikinglotto eller helst Eurojackpot før det blir aktuelt å få eierskapet på en slik! Og så burde den dessuten ha fått 800V-arkitektur, så den hadde fått opp dampen på ladinga. Det gjelder og F1 Lightning! Enig om lottogevinst ja. Tror nok jeg foretrekker Lightning over Rivian, kun basert på eksteriøret. 🙂 Tror nok fort det hadde blitt en Ix, Ev9 eller en toppspecca i5 eller noe sånnt ved lottogevinst. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (1 minutt siden): Ikke helt enig, jeg liker vibrasjonen og alt det der ved tomgang, og brølet når du gir på. Dog ikke for at andre skal "å se på han!" liksom, kun for egen del. Jeg hadde jo Dodge Ram TRX som drømmebil helt til jeg innså hvor flau jeg hadde blitt hver gang jeg hadde sett på gasspedalen. 😂 Tror onkelen min gjorde meg litt amcar frelst i min barndom.. Husker ikke generasjon sånn i farta, om det var 2' eller 3'dje generasjon Camaro, og Motley Crüe Kickstart my Heart på full trøkk, og ett hjulsett mindre på tur ut av lyskryss... 🫣 Hehehe! Ja, jeg ser klart fascinasjonen. Det er bare ikke meg! F.eks. er fremdeles drømmebilen for meg, en Jaguar XJS convertible, men da bygd om med drivlinja til en TMS. Tenker bare på å tatt en slik ut på tur på den engelske landeveien, tatt lunsj ved en god landsbygdpub, og flisa rundt og opplevd heiene og typisk engelske gårder, og så gjerne et slott der man kunne tatt seg overnatting og middag på terrassen! 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (2 minutter siden): Enig om lottogevinst ja. Tror nok jeg foretrekker Lightning over Rivian, kun basert på eksteriøret. 🙂 Tror nok fort det hadde blitt en Ix, Ev9 eller en toppspecca i5 eller noe sånnt ved lottogevinst. Tenker motsatt, liker Rivian langt bedre ved at den ikke er så firkantig, men mer avrundet på alle steder. Og størrelsen passer meg som sagt langt bedre. Ville nok bikka på en Ioniq9 fremfor en EV9 i så tilfellet. Likte I9 langt bedre, delvis av samme årsaker som at jeg foretrekker Rivian over Lightning! Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Snowleopard skrev (1 minutt siden): Hehehe! Ja, jeg ser klart fascinasjonen. Det er bare ikke meg! F.eks. er fremdeles drømmebilen for meg, en Jaguar XJS convertible, men da bygd om med drivlinja til en TMS. Tenker bare på å tatt en slik ut på tur på den engelske landeveien, tatt lunsj ved en god landsbygdpub, og flisa rundt og opplevd heiene og typisk engelske gårder, og så gjerne et slott der man kunne tatt seg overnatting og middag på terrassen! Ja der nevnte du noe. Det hadde helt klart vært å foretrekke, en en Ram TRX i fullt firsprang på samme rute. 😂 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Snowleopard skrev (Akkurat nå): Tenker motsatt, liker Rivian langt bedre ved at den ikke er så firkantig, men mer avrundet på alle steder. Og størrelsen passer meg som sagt langt bedre. Ville nok bikka på en Ioniq9 fremfor en EV9 i så tilfellet. Likte I9 langt bedre, delvis av samme årsaker som at jeg foretrekker Rivian over Lightning! Smak er heldigvis subjektivt. 😁 Jeg liker Ioniq9 og, blir spennende å se prisene på denne. Men heller nok mer mot Ev9. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå