Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Complexity said:

Så 40 tusen + arbeid for å få en Leaf med litt lengere rekkevidde. Kansje verdt det for noen ja. Mye rekkevidde får man da? 30 mil?

Er et selskap som tar rundt 6000 i arbeid men ja problemet med å kjøpe brukt batteri at man ikke vet tilstanden på det så man kan fort ende opp med samme rekkevidde man hadde før.

 

https://www.facebook.com/elbilmek/posts/1449262655276907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, onkel_jon said:

Er et selskap som tar rundt 6000 i arbeid men ja problemet med å kjøpe brukt batteri at man ikke vet tilstanden på det så man kan fort ende opp med samme rekkevidde man hadde før.

 

https://www.facebook.com/elbilmek/posts/1449262655276907

Men finnes vel kanskje utstyr for å lese ut BMS data fra batteriet så man kan sjekke det før det monteres? 

6000kr er jo ikke ille for montering.

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Har sett ca 40 tusen for et 40 kWh batteri. En jeg leste om kostet på 110 tusen inkl bytte og fikk da 62 kWh batteri. Det syns jeg blir i meste laget på en gammel leaf. Men vil jo fort gå 40 mil på sommer da, en roadtrip machine i fåreklær egentlig. 

62 kWh pakken er vel ikke fysisk lik slik 24, 30 og 40 kwh pakkene er, så vil tro en 62 kWh swap er en betydelig større oprasjon. 

Lenke til kommentar

Pakken er lik. Kontakt og elektronikk delvis ulik. Batterikassen er helt lik på utsiden, men mye mindre luft inni. Man trenger en gateway mellom bil og batteri for at de skal snakke sammen. Dette selges av flere aktører og må programmeres. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (18 minutter siden):

Pakken er lik. Kontakt og elektronikk delvis ulik. Batterikassen er helt lik på utsiden, men mye mindre luft inni. Man trenger en gateway mellom bil og batteri for at de skal snakke sammen. Dette selges av flere aktører og må programmeres. 

Nei 62 kwh pakken er ikke fyisks lik, den er noe høyere og har ganske annerledes monteringspunkt enn resten av pakkene.

Edit: Får ikke til å legge til videoen timestamped av uvisse grunner, han starter å snakke om 62 kWh pakken på ca 7:50

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Det var rart, så en som hadde 62 i en 2012. Festehull er vel likt?

Ja jeg har og sett ZE0 Leafer med 62 kWh pakken, så det går nok, men det er nok betydelig vanskeligere å få til enn 24, 30 og 40 pakkene da de er ganske plug and play. 62 kWh pakken har en del flere festehull enn de andre pakkene da den veier en del mer, om en del av de eksisterende hullene liner opp med de som er i ZE0 Leaf'er er jo mulig, men jeg vet ikke, får det dog sikkert til med bruk av braketter, modifisering av fester og lignende.

Edit: Fant noen franskmenn som hadde gjort det, de måtte bruke noen saftige firkantrør mellom festene på batteriet og selve bilen som gjør at batteriet blir hengende betydelig lenger ned under bilen enn standard batteriet gjør. 

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
mer-hw skrev (6 minutter siden):

Elbilforeningen har gjennomført en større vintertest i Finnmark med 5 biler hvor de kjørte fra Kirkenes til Tromsø, via Karasjok og Nordkapp.

Med seg kjørte de:

Citroën ë-C4
Volkswagen ID.3 1st
Polestar 2
BMW iX3
Porsche Taycan 4S

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/?fbclid=IwAR3F1P0g8LsKEzn7YUUQNchFLv9mqyxsu9pil1_wZaayhJ8pf6-YiAQj5oE

Litt erketypisk at halve kommentarfeltet er fylt med folk som furter over at de ikke hadde med Model 3 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns vertfall det var et spennende utvalg biler med lite overlapp fra andre vintertester som har blitt gjort :) 

edit : Har og forståelse for at de ikke var så gira på å ta med flere enn 5 biler når de kjører opp i nord med ikke den beste lade infrastrukturen akkurat. Hadde blitt mye venting om de hadde med seg 10 eksempelvis.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Bjørn er vel den første som kommenter der at den burde vært med 😅

Poenget er jo at de kun skal ta med "årets modeller" fra sist test i disse testene, så neste år så vil jo disse være stort sett borte og en ny gruppe tilført. Blir jo endel det med nylanseringer dette året da isåfall. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, oophus said:

Poenget er jo at de kun skal ta med "årets modeller" fra sist test i disse testene, så neste år så vil jo disse være stort sett borte og en ny gruppe tilført. Blir jo endel det med nylanseringer dette året da isåfall. 

Joda ser de forsvarer seg med mange grunner i kommentarfeltet og forstår dem godt. Men nye Model 3 har jo utrolig lavt forbruk om vinteren, spesielt om man forvarmer før avgang så jeg forstår og at folk gjerne ville sett den med. Ville gjort det mye bedre enn alle de andre i testen.

Håper flere tenker som Tesla fremover og prøver å benytte all spillvarme i bilen på best mulig måte så man ikke får så høyt forbruk om vinteren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...