kremt Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 30 på sommer med 25+ og 70-sone. Vinter med mot 15. Batteriet har ca 36 kWh netto når det er nytt, men går vel 2-3 mil etter display sier 0, veldig stor bunn buffer. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 1 minute ago, Complexity said: Så 40 tusen + arbeid for å få en Leaf med litt lengere rekkevidde. Kansje verdt det for noen ja. Mye rekkevidde får man da? 30 mil? Er et selskap som tar rundt 6000 i arbeid men ja problemet med å kjøpe brukt batteri at man ikke vet tilstanden på det så man kan fort ende opp med samme rekkevidde man hadde før. https://www.facebook.com/elbilmek/posts/1449262655276907 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Complexity skrev (7 minutter siden): Måtte de ikke ha hatt det uansett for å ha elektronisk handbrekk? Jo det måtte de vel. Har enda ikke bil med automatisk brekk så er tenkte ikke lenger. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 6 minutes ago, onkel_jon said: Er et selskap som tar rundt 6000 i arbeid men ja problemet med å kjøpe brukt batteri at man ikke vet tilstanden på det så man kan fort ende opp med samme rekkevidde man hadde før. https://www.facebook.com/elbilmek/posts/1449262655276907 Men finnes vel kanskje utstyr for å lese ut BMS data fra batteriet så man kan sjekke det før det monteres? 6000kr er jo ikke ille for montering. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 kremt skrev (14 minutter siden): Har sett ca 40 tusen for et 40 kWh batteri. En jeg leste om kostet på 110 tusen inkl bytte og fikk da 62 kWh batteri. Det syns jeg blir i meste laget på en gammel leaf. Men vil jo fort gå 40 mil på sommer da, en roadtrip machine i fåreklær egentlig. 62 kWh pakken er vel ikke fysisk lik slik 24, 30 og 40 kwh pakkene er, så vil tro en 62 kWh swap er en betydelig større oprasjon. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Pakken er lik. Kontakt og elektronikk delvis ulik. Batterikassen er helt lik på utsiden, men mye mindre luft inni. Man trenger en gateway mellom bil og batteri for at de skal snakke sammen. Dette selges av flere aktører og må programmeres. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Complexity skrev (2 minutter siden): Men finnes vel kanskje utstyr for å lese ut BMS data fra batteriet så man kan sjekke det før det monteres? 6000kr er jo ikke ille for montering. Man får kjøpe batteri testere som en kan plugge rett inn i løse batteripakker ja, eksempelvis denne https://evsenhanced.com/product/obd2-to-leaf-battery-adapter/ 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) kremt skrev (18 minutter siden): Pakken er lik. Kontakt og elektronikk delvis ulik. Batterikassen er helt lik på utsiden, men mye mindre luft inni. Man trenger en gateway mellom bil og batteri for at de skal snakke sammen. Dette selges av flere aktører og må programmeres. Nei 62 kwh pakken er ikke fyisks lik, den er noe høyere og har ganske annerledes monteringspunkt enn resten av pakkene. Edit: Får ikke til å legge til videoen timestamped av uvisse grunner, han starter å snakke om 62 kWh pakken på ca 7:50 Endret 26. januar 2021 av Evil-Duck Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Det var rart, så en som hadde 62 i en 2012. Festehull er vel likt? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) kremt skrev (20 minutter siden): Det var rart, så en som hadde 62 i en 2012. Festehull er vel likt? Ja jeg har og sett ZE0 Leafer med 62 kWh pakken, så det går nok, men det er nok betydelig vanskeligere å få til enn 24, 30 og 40 pakkene da de er ganske plug and play. 62 kWh pakken har en del flere festehull enn de andre pakkene da den veier en del mer, om en del av de eksisterende hullene liner opp med de som er i ZE0 Leaf'er er jo mulig, men jeg vet ikke, får det dog sikkert til med bruk av braketter, modifisering av fester og lignende. Edit: Fant noen franskmenn som hadde gjort det, de måtte bruke noen saftige firkantrør mellom festene på batteriet og selve bilen som gjør at batteriet blir hengende betydelig lenger ned under bilen enn standard batteriet gjør. Endret 26. januar 2021 av Evil-Duck Lenke til kommentar
mer-hw Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Elbilforeningen har gjennomført en større vintertest i Finnmark med 5 biler hvor de kjørte fra Kirkenes til Tromsø, via Karasjok og Nordkapp. Med seg kjørte de: Citroën ë-C4 Volkswagen ID.3 1st Polestar 2 BMW iX3 Porsche Taycan 4S https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/?fbclid=IwAR3F1P0g8LsKEzn7YUUQNchFLv9mqyxsu9pil1_wZaayhJ8pf6-YiAQj5oE 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 mer-hw skrev (6 minutter siden): Elbilforeningen har gjennomført en større vintertest i Finnmark med 5 biler hvor de kjørte fra Kirkenes til Tromsø, via Karasjok og Nordkapp. Med seg kjørte de: Citroën ë-C4 Volkswagen ID.3 1st Polestar 2 BMW iX3 Porsche Taycan 4S https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/?fbclid=IwAR3F1P0g8LsKEzn7YUUQNchFLv9mqyxsu9pil1_wZaayhJ8pf6-YiAQj5oE Litt erketypisk at halve kommentarfeltet er fylt med folk som furter over at de ikke hadde med Model 3 😅 1 Lenke til kommentar
mer-hw Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Ja det var i voldsomste laget. Finnes såpass mye tester av M3 inkl Tesla Bjørn sine videoer vinterstid at folk må da klare å sammenligne selv. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 3 minutes ago, mer-hw said: Ja det var i voldsomste laget. Finnes såpass mye tester av M3 inkl Tesla Bjørn sine videoer vinterstid at folk må da klare å sammenligne selv. Bjørn er vel den første som kommenter der at den burde vært med 😅 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) Jeg syns vertfall det var et spennende utvalg biler med lite overlapp fra andre vintertester som har blitt gjort edit : Har og forståelse for at de ikke var så gira på å ta med flere enn 5 biler når de kjører opp i nord med ikke den beste lade infrastrukturen akkurat. Hadde blitt mye venting om de hadde med seg 10 eksempelvis. Endret 26. januar 2021 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Her er en ganske sjelden og spesiell elbil 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Kul kanal også. Gøy om du liker spesielle biler. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Complexity skrev (2 timer siden): Bjørn er vel den første som kommenter der at den burde vært med 😅 Poenget er jo at de kun skal ta med "årets modeller" fra sist test i disse testene, så neste år så vil jo disse være stort sett borte og en ny gruppe tilført. Blir jo endel det med nylanseringer dette året da isåfall. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 7 hours ago, oophus said: Poenget er jo at de kun skal ta med "årets modeller" fra sist test i disse testene, så neste år så vil jo disse være stort sett borte og en ny gruppe tilført. Blir jo endel det med nylanseringer dette året da isåfall. Joda ser de forsvarer seg med mange grunner i kommentarfeltet og forstår dem godt. Men nye Model 3 har jo utrolig lavt forbruk om vinteren, spesielt om man forvarmer før avgang så jeg forstår og at folk gjerne ville sett den med. Ville gjort det mye bedre enn alle de andre i testen. Håper flere tenker som Tesla fremover og prøver å benytte all spillvarme i bilen på best mulig måte så man ikke får så høyt forbruk om vinteren. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 ....men samtidig kan jo ikke folk fryse ihjel heller, VP problemene på tesla 3 ser veldig store ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå