bshagen Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Skal kikke litt mer, og se på mulighet for lading mens jeg er avgårde på tur. Tar en tur bortom elbilforumet også. Takker for tips, Salvesen EDIT: Tenker jeg kan bruke 450-500k sånn ca. Kanskje bittelitt mer om jeg er nødtFleskefjeset,Det var kanskje dårlig formulert av meg, men det jeg mener heller er at jeg ikke har brukt for akkurat en M3 i mitt daglige liv. Jeg kjører aldri på bane, jeg tyner sjeldent bilen til det den er god for. Jeg kjøpte den fordi den var et drømmeobjekt, og er storfornøyd med bilen på alle mulige måter, men bryllupsreisen er overDa er det jo kanskje derfor jeg la ut en tilfeldig annonse da, for å forhøre meg hvordan nettopp denne modellen kan være? Så kanskje jeg må opp litt i pris, alt jeg har sagt er at jeg ikke skal ha en splitter ny en.Også igjen - den bremseskiva var ETT eksempel. Helt seriøst, gå inn på GS sine sider, eller billigere koed for den saksskyld, å se etter vanlige slitedeler til E92 M3, det er ingen billig fornøyelse - snarere tvert i mot. Å eie en gammel M3 kommer også med litt ansvar når det kommer til deler, det er bestandig litt som må fikses på Endret 27. juni 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Skal kikke litt mer, og se på mulighet for lading mens jeg er avgårde på tur. Tar en tur bortom elbilforumet også. Takker for tips, Salvesen Det var så lite, lykke til med "jakten" og håper det løser seg. En annen ting å ha i bakhodet er service senter også, det er en fordel at det ikke er alt for langt til disse om noe skulle oppstå. Selv må jeg til nabobyen, det er litt stress men heldigvis er det sjeldent(bank i bordet) og derfor verdt det etter mitt syn. Bare send meg en PM om du skulle ha andre spørsmål, evt om du er i området(vestlandet) og vill teste bilen Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Kjøp akkurat den bilen du selv vil og kos deg med den, men gjør deg selv i hvert fall den tjenesten at du ikke sluker alle ord fra visse personer rått. Det er en generell tendens til litt farget glass i brillene når det gjelder bilmerker, og kanskje spesielt Tesla. Lykke til uansett Lenke til kommentar
MKap Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Hadde køyrt BMWen eit år til, og bytta til elbil fyrst når du får heimelading. Blir for dyrt med reparasjonar i den tida kjøper du ei ventepylse til 30k med relativt fersk EU-kontroll (og kryssar fingrane for at den held seg køyrbar til då). Har sjølv eit køyremønser som passar best til elbil. Så lenge køyrelengda (faktisk) er låg, er det imidlertid meir lønsamt med billig bil som har litt høgare driftskostnadar. Eg kan køyra mange gonger gjennom bom, brenna mange liter diesel, og til og med ta ein del reparasjoner før eg tar igjen verditapet ein bil til ein halv mill har. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Det kan godt hende jeg venter litt også, ingenting er kjøpt enda Det var så lite, lykke til med "jakten" og håper det løser seg. En annen ting å ha i bakhodet er service senter også, det er en fordel at det ikke er alt for langt til disse om noe skulle oppstå. Selv må jeg til nabobyen, det er litt stress men heldigvis er det sjeldent(bank i bordet) og derfor verdt det etter mitt syn. Bare send meg en PM om du skulle ha andre spørsmål, evt om du er i området(vestlandet) og vill teste bilen Sitter å kikker på 2015-modeller og oppover nå Jeg bor nære Drammen, men takker for tilbudet. Service Center er nære Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Jeg hadde satt meg i kø på en Model 3. Da får du en bil som ikke nødvendigvis koster skjorta, når du uansett må vente ett år. Vil tro Tesla snart kommer med firehjulsdriftversjoner av Model 3, som sannsynligvis vil være en bedre deal enn mange av de andre utgavene (god akselerasjonen, lavt forbruk og relativt ok pris samt lavere energiforbruk) Lenke til kommentar
KanKhan Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Jeg hadde satt meg i kø på en Model 3. Da får du en bil som ikke nødvendigvis koster skjorta, når du uansett må vente ett år. Vil tro Tesla snart kommer med firehjulsdriftversjoner av Model 3, som sannsynligvis vil være en bedre deal enn mange av de andre utgavene (god akselerasjonen, lavt forbruk og relativt ok pris samt lavere energiforbruk) Tesla har vell bekreftet dette, og senket prisen i går ref: https://www.tek.no/artikler/tesla-senker-innstegsprisen-for-model-3-performance/440912 En annen ting som blir billigere å anskaffe er tomotorsløsningen som gir deg firehjulstrekk. Dette har normalt vært en oppgradering som har kostet 5000 dollar, eller rundt 40 500 norske kroner. Nå betaler du 4000 dollar for den samme oppgraderingen, altså cirka 32 500 norske kroner. Det betyr at en Model 3 med firehjulstrekk og det store batteriet nå starter på 53 000 dollar, eller omlag 431 000 norske kroner. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Har kikket på 3ern også, men syns ikke den er så pen. Men ja, kikker på den Nå er det vel sånn at sameier ikke lenger kan nekte el.bil-lading uten gyldig grunn, og mens jeg kikker etter bolig, så er det mange nye leilighetskomplekser under oppføring/planlagt. Det er en av disse jeg har tenkt til å flytte til. Uten at jeg trenger å sende epost til samtlige av disse, er det noen av dere som veit om det er vanlig å legge opp til dette, der det er felles garasjeanlegg, i dag? De aller fleste prosjektene har parkeringskjeller, men finner ingenting om lading i prospektene i noen av de Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 (endret) Har kikket på 3ern også, men syns ikke den er så pen. Men ja, kikker på den Nå er det vel sånn at sameier ikke lenger kan nekte el.bil-lading uten gyldig grunn, og mens jeg kikker etter bolig, så er det mange nye leilighetskomplekser under oppføring/planlagt. Det er en av disse jeg har tenkt til å flytte til. Uten at jeg trenger å sende epost til samtlige av disse, er det noen av dere som veit om det er vanlig å legge opp til dette, der det er felles garasjeanlegg, i dag? De aller fleste prosjektene har parkeringskjeller, men finner ingenting om lading i prospektene i noen av de Det finnes to måter å gjøre dette på. Alle legger opp sin egen kurs => dyrt og dårlig. Løsning nummer to er at det legges opp system med laststyring. Beste systemet er pdd Zaptec. Da installeres det først en flatkabel som alle kan koble seg på (relativt lav kostnad når en fordeler det på samtlige. Det øker verdiene på boligen) så kjøper de som har elbil lader. Anbefaler å sjekke videoer på YouTube. Dessverre installerer mange en og en kurs hvis dere ikke vet hva dere skal ha, kompetansen i bransjen er varierende... Edit: Og bestiller du direkte fra boligutbygger blir det gjerne 10-16 A enfase lading med egen kurs. Den må en skrore dagen sameiet finner ut at de går for system med laststyring. Endret 29. juni 2018 av Wisd0m Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Så overraskende. https://www.nrk.no/ostfold/forbrukere-sliter-med-tesla-problemer-1.14112294 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 (endret) Meh.... Sitti å siklet i flere dager her nå. Fått litt lyst på X også, innstegsmodellen, digg med litt bakkeklaring. Mulig kanskje det blir en splitter ny en Har det kommet noe særlig mer info om Y? Når vi kan forvente den? Pris ala modell 3? Wisdom, Har snakket med et par meglere nå ang. lading av elbil. Fått beskjed om at det blir lagt opp til dette, men ikke fått noe spesifikk info. Som du sier, i verstefall er det egen kurs. Men det funker jo det også? Er dette kurser som blir lagt til de forskjellige boenhetene vanligvis? Hvorfor må det skrotes ved innkjøp av felles-anlegg? Endret 4. juli 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Sitti å siklet i flere dager her nå. Fått litt lyst på X også, innstegsmodellen, digg med litt bakkeklaring. Mulig kanskje det blir en splitter ny en Har det kommet noe særlig mer info om Y? Når vi kan forvente den? Pris ala modell 3? Etter hva jeg har forstått blir den litt dyrere enn model 3, slik S og X er priset i dag. Men, det er nok laaangt fram i tid før vi ser denne i Norge. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Har sittet og sett litt smått på elbil, men er det bare meg eller er leveringstiden på de fleste så langt frem i tid at det burde komme flere modeller fra andre aktører før man faktisk får noen bil? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 (endret) Får litt samme følelse jeg også, akkurat som om at industrien sliter med å "sette i gang" skikkelig. Det kommer nok etterhvert, men litt kjedelig å vente i evigheter også. Tesla skriver på sine sider om levering i September når det gjelder bestilling av X og S, det er ikke så halvgæærntSalvesen, Det var det jeg var redd for ja Endret 5. juli 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Får litt samme følelse jeg også, akkurat som om at industrien sliter med å "sette i gang" skikkelig. Det kommer nok etterhvert, men litt kjedelig å vente i evigheter også. Tesla skriver på sine sider om levering i September når det gjelder bestilling av X og S, det er ikke så halvgæærnt Salvesen, Det var det jeg var redd for ja Bare til info, har hatt en S60 siden 2013, som ble byttet ut med en S85D ifjor. Jeg har i disse 5 årene hatt utelukkende 16A hjemmelading. Med 60'en var det vel 1 gang det var upraktisk at ladingen min var såpass treg, med 85 har det aldri vært et problem. Jeg kjører vel 12-15k per år. Dermed er ikke en 16A en veldig fremtidsrettet løsning, men det holder faktisk helt fint for de aller fleste. Og for deg med superlader i nærheten er det helt uproblematisk. Du rekker nok å bytte motor på den M3'en før du får Y'en hvis du skal vente på den. Men S og X kan leveres relativt fort og der er det et stort bruktmarked. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Ang. kurser og lading. Større batteri betyr mindre behov for kraftig lading, ikke omvendt. Den nye Hyundai Kona skal klare 48 mil. Da er det få dager man trenger 100% batteri på morningen. Med en Leaf, som klarer 18 mil, så vil man oftere trenge 100% batteri. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Jeg ser ikke logikken din her, min logikk tilsier at det heller er biler som Ioniq med veldig lavt forbruk og helt ok batteristørrelse som har minst behov for kraftig lading. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Ang. kurser og lading. Større batteri betyr mindre behov for kraftig lading, ikke omvendt. Den nye Hyundai Kona skal klare 48 mil. Da er det få dager man trenger 100% batteri på morningen. Med en Leaf, som klarer 18 mil, så vil man oftere trenge 100% batteri. Jeg ser ikke logikken din her, min logikk tilsier at det heller er biler som Ioniq med veldig lavt forbruk og helt ok batteristørrelse som har minst behov for kraftig lading. Helt enig, det er forbruket som har noe å si her. Man må "ta igjen det tapte" hver kveld uavhengig av hvor stort batteriet er, gjør en ikke det vill en gå nærmere mot 0% hver morgen. Behovet for større kurser kommer an på hvor mye en kjører, forbruket til bilen(personen som kjører den) og villiget til å hurtiglade evt lade andre plasser enn hjemme. Personlig har jeg alltid ladet på 10A kurser, jeg kjører mer enn snittet. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Helt enig, det er forbruket som har noe å si her. Man må "ta igjen det tapte" hver kveld uavhengig av hvor stort batteriet er, gjør en ikke det vill en gå nærmere mot 0% hver morgen. Behovet for større kurser kommer an på hvor mye en kjører, forbruket til bilen(personen som kjører den) og villiget til å hurtiglade evt lade andre plasser enn hjemme. Personlig har jeg alltid ladet på 10A kurser, jeg kjører mer enn snittet. Eks. Man kjører vanligvis 60km pr. dag og har 120km når batteriet er fullladet. Dersom man glemmer å lade en natt, så er man på et kritisk nivå dagen etter. Da er det viktig å kunne fylle på raskt. Har man 480km batteri, så er det ingen krise om man glemmer å lade hver natt. Man kan starte dagen med 20% uten at det bør gi problemer. Behovet for fulladet er noe som hører til biler med små batterier, eller folk med særdeles mye kjøring. Derfor vil man oppleve savnet etter kraftig lading hjemme som størst, om man har lite batteri. Det er selvfølgelig viktig at man over tid fyller nok til å dekke forbruket, uavhengig av batteristørrelse. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Eks. Man kjører vanligvis 60km pr. dag og har 120km når batteriet er fullladet. Dersom man glemmer å lade en natt, så er man på et kritisk nivå dagen etter. Da er det viktig å kunne fylle på raskt. Har man 480km batteri, så er det ingen krise om man glemmer å lade hver natt. Man kan starte dagen med 20% uten at det bør gi problemer. Behovet for fulladet er noe som hører til biler med små batterier, eller folk med særdeles mye kjøring. Derfor vil man oppleve savnet etter kraftig lading hjemme som størst, om man har lite batteri. Det er selvfølgelig viktig at man over tid fyller nok til å dekke forbruket, uavhengig av batteristørrelse. Men det er jo ikke batteriet som er problemet, det er personen som glemmer å lade Dette er noe som går på automatikk hos meg, i tillegg får jeg beskjed i det jeg legger meg om bilen ikke lader slik at jeg ikke opplever noe tull. Jeg har dog ett langt større batteri enn jeg trenger til vanlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå