Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Mag ne skrev (13 minutter siden):

Har du bilde av en vanlig fiskebåt du gjør målinger på? 119 rpm er den ukjente i regnestykket, som jeg ville forbinde med propell størrelse som på et stort skip.Screenshot_20250111_185354_Chrome.jpg.efb7de5d7df1978fb5b71e2608d68d07.jpg

120rpm er nok vanlig for en fiskebåt. Store totaktere går gjerne uten gear ned mot 70-100rpm.

Høyeste jeg har målt på var en MTB. Husker ikke helt men den gikk fort rundt. Tror motoren var på ca 2.5MW

Denne har jeg ikke målt på men har ca 5000KW

https://batomtaler.skipsrevyen.no/ms-hardhaus/ms-hardhaus/1094189

Endret av Trestein
La til bilde link
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (34 minutter siden):

Så hvor går grensen for hva som er av de gamle id4 og de nye? 🤔

Skillet går ved oppgradering fra 299 til 340hk på gtx? 

Utrolig vanskelig å bli klok på, og utrolig vanskelig å forstå hvor stort problem det faktisk er. Enkelte sier det er helt krise mens det er drøssevis med anmeldelser som ikke påpeker det overhodet.

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (4 minutter siden):

Utrolig vanskelig å bli klok på, og utrolig vanskelig å forstå hvor stort problem det faktisk er. Enkelte sier det er helt krise mens det er drøssevis med anmeldelser som ikke påpeker det overhodet.

Herz bruker ID4 som leiebiler. Kan ikke være veldig ille? Kjørte en ID4 en uke for noen mnd siden. Hvilke software problemer var dette?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Herz bruker ID4 som leiebiler. Kan ikke være veldig ille? Kjørte en ID4 en uke for noen mnd siden. Hvilke software problemer var dette?

De som leier elbil, har nok liten grad av bruk av SW og app mot bilene, og vil derfor i langt mindre grad berøres av problemene, sammenlignet med de som eier og kjører bilene i det daglige. Og nettopp de som må leve med problemene, er mer sannsynlig at føler seg så plaget at de klager på problemene.

De som bare leier, vil vel i større grad bare irritere seg der og da, kanskje klage ved innlevering, og så gå videre. Og leiebilselskapets ansatte, vil neppe gjøre mere med dette, så lenge ikke leietaker klager såpass at de krever redusert pris eller annen form for kompensasjon, så det vil nok i mindre grad meldes videre. Noe annet om problemene skaper ulykker eller skader på en eller annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jarmo said:

Tesla lager vel egne batterier, men de bruker vel kanskje kinesiske underleverandører til å gjøre det?

Hvis ikke så kan de lage batterier for det amerikanske markedet i USA.

Men hvis de som er amerikansk selskap blir tvunget til å ikke samarbeide med CATL noe sted i verden blir det trøbbel.

Spent på hvordan handelskrigen utvikler seg fra 20. januar og utover året…

Det er jo litt greit at vi ikke gjør oss for avhengige av Kina. 
Sånn i tilfelle de bestemmer seg for å ha en opptreden som gjør de enda vanskeligere å forholde seg til

Lenke til kommentar
3 minutes ago, bzzlink said:

Tesla lager vel egne batterier

De har en stor avtale med Panasonic som lager celler etter deres bestilling. Ellers bestiller de vel mer eller mindre ferdige pakker fra både LG, CATL og BYD er kjente leverandører. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

De har en stor avtale med Panasonic som lager celler etter deres bestilling. Ellers bestiller de vel mer eller mindre ferdige pakker fra både LG, CATL og BYD er kjente leverandører. 

Men de lager cellene i Nevada?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Har de ikke solgt unna rubbel å bit nå da? Inkludert Tesla?

Trodde det men jeg lånte en ganske ny Id4 med 4 hjulstrekk. Ikke en GTX. Så den å ha vert relativt ny. Bilen var helt grei den. Fulgte med ladebrikke som jeg aldri brukte. Den var kjørt ca 20 000km så folk klarer visst å bruke dem!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (52 minutter siden):

De som leier elbil, har nok liten grad av bruk av SW og app mot bilene, og vil derfor i langt mindre grad berøres av problemene, sammenlignet med de som eier og kjører bilene i det daglige. Og nettopp de som må leve med problemene, er mer sannsynlig at føler seg så plaget at de klager på problemene.

De som bare leier, vil vel i større grad bare irritere seg der og da, kanskje klage ved innlevering, og så gå videre. Og leiebilselskapets ansatte, vil neppe gjøre mere med dette, så lenge ikke leietaker klager såpass at de krever redusert pris eller annen form for kompensasjon, så det vil nok i mindre grad meldes videre. Noe annet om problemene skaper ulykker eller skader på en eller annen måte.

Vanskelig å irritere seg over apper på leigebiler? Leier man en BMW kan man overføre bilen til appen og laste ned dine egne settinger men jeg tviler på at det er vanlig? 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Vanskelig å irritere seg over apper på leigebiler? Leier man en BMW kan man overføre bilen til appen og laste ned dine egne settinger men jeg tviler på at det er vanlig? 

Nå er jo ikke VW kjent for verken god eller stabil sw, inkludert appen dems. Og nei, er vel ikke mye "roaming/mobile profile" der i gården, etter det jeg har lest. Tesla har vært veldig kjent for at man kan laste inn profilen sin når man er knyttet til en bil, inkludert leiebiler.

Er nok noen flere som har dette i tillegg, positivt å høre at BMW har og dette, det var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snowleopard said:

Nå er jo ikke VW kjent for verken god eller stabil sw, inkludert appen dems. Og nei, er vel ikke mye "roaming/mobile profile" der i gården, etter det jeg har lest. Tesla har vært veldig kjent for at man kan laste inn profilen sin når man er knyttet til en bil, inkludert leiebiler.

Er nok noen flere som har dette i tillegg, positivt å høre at BMW har og dette, det var jeg ikke klar over.

Veldig høvelig det der hos Tesla iallefall. Får man lånebil av Tesla er den ferdig satt opp, men har man lånebil av 3epart scanner man bare QR koden på skjermen i bilen så er den i appen og bilen har alle innstillinger man har satt opp tidligere. Og spotify fortsetter på sangen man hørte på sist. Veldig sømmløst.

Men leiebiler generelt brukes vel sjelden med apper. Folk gidder ikke sette seg inn i det bare for noen dager. Iallefall ikke om det er annet merke enn man allerede har konto hos.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (3 timer siden):

Leser litt ulikt vedr software updates på ID.4. Enkelte skriver at 2022-modellen ikke får oppdatert software (og dermed ikke blir kvitt problemer), mens 2023-modellen har nye oppdateringer i software som løser en del feil fra 2022-modell.

Noen som vet hva som er riktig? Får 2022-modellene og eldre også software-oppdateringene?

Alle biler på MEB plattformen (Enyaq, Born, ID.3, ID.4 osv) som er levert med SW lavere en 4.0 har fått mulighet for oppdatering til 3.2, og utrulling av 3.7 er i gang. 

Min Cupra Born ble levert med 2.3, det var en del feil på sen versjonen, men har kun lagt merke til en feil etter oppdatering til 3.2. Noen ganger når jeg starter den kommer ikke velkomstbilde opp. Når det skjer er skjermen grået ut og det går ikke an å trykke på noe. Fikses med å sette den i park og ta av selen. Når jeg da setter den i gir igjen kommer velkomstskjermen opp slik den skal. 

Jeg har også kjørt en ID.4 på jobb i 2 år. Den ble levert med 3.0. Var ikke like mye feil på den, men noe var det. Etter 3.2 oppdatering har jeg ikke merket noen feil.

Felles for begge er at systemet er litt treigt, men legger ikke merke til det ved vanlig bruk. Det er kun når jeg driver å letter etter noe og går inn og ut av diverse menyer kjapt at det blir for mye for den, typiske ting man uansett ikke gjør så ofte og kun mens man står i ro.

Appen har ikke så mange funksjoner og er litt treig. Se mange klager på at den ofte ikke virker, men det er ikke min erfaring. Det har vert noen få ganger appen ikke har vert tilgjengelig, men for det aller meste fungerer de funksjonene den har som de skal, det er bare litt treigt. Det er mindre en 5 ganger på 2 år at jeg ikke har fått startet varmen via appen og det er veldig lenge siden sist den ikke virket.

ID.4en jeg hadde er nå levert inn, når det ble gjort var den gått 41.000km, hadde ingen feil som ikke var SW relatert på den tiden. Vi har hatt 7 ID.4, 2 av dem GTX, min var den som var gått minst. Ingen av dem har trengt nye dekk pga skeivslitasje, og det har generelt vært veldig lite feil på dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...