AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jotun skrev (10 timer siden): Finnes nok enda flere grunner til at du ikke hadde sjansen til å stemme. Tror ikke du vet hvordan avstemmingen fungerer 😉 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hansien skrev (6 timer siden): Jeg forsøkte bare å vitse litt siden vi snakker om moment selv en lastebil sliter med å oppnå. Dreiemoment i en bil er kun interessant for mannen som skal beregne drive linjen. Om dreiemoment var viktig hadde alle leverandører plassert et planet gear foran svinghjul el. Det er arbeid pr tidsenhet som er viktig. Selv lastebiler på 60 tallet uten turbo klarte å dra tunge lass opp på hardangervidda. Det gikk bare seinere En 3 tonns 40hk traktor med lavgear vil kunne dra mye mere enn en moderne el bil men med lav hastighet Uansett er det meningsløst å tilføre hjula større moment enn de det kan overføre til underlaget. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Jarmo skrev (12 timer siden): Ikke jeg som skal får det til men muligheter er der, en dag kan vi kanskje får motorer på 2-300 hk og som veier bare halvparten. Teknologien er der. Da er det nok på 2 bakhjul. Se bare hva bl.a. Koenigsegger har fått til. Osv. Teknologien er der, og det har værrt gjort, bla i Sverige, i NEVS Emily GT, men ikke med motorer som veier 40 kg. Koenigsegg ville aldri montert motor ute i hjulet. De bruker jo 200 timer pr bil for å lager karbonfibefelger til bilene. Nettopp for å spare uavfjæret vekt, og da snakker vi 5-6 kilo pr hjul. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Trestein skrev (12 timer siden): Enig med dette. Men tenk på dem som kjører rundt med stive bakakslinger på amcars Det må være noen kilo på en 9 tommers bakaksel i støpejern! Ja, det er jo et primaeksempel på hvor viktig lav uavfjæret vekt er. Amcars med stiv bakaksel er jo uten unntak horriblegreier, spesiellt på ujevn veg. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Trestein skrev (9 minutter siden): Dreiemoment i en bil er kun interessant for mannen som skal beregne drive linjen. Om dreiemoment var viktig hadde alle leverandører plassert et planet gear foran svinghjul el. Det er arbeid pr tidsenhet som er viktig. Selv lastebiler på 60 tallet uten turbo klarte å dra tunge lass opp på hardangervidda. Det gikk bare seinere En 3 tonns 40hk traktor med lavgear vil kunne dra mye mere enn en moderne el bil men med lav hastighet Uansett er det meningsløst å tilføre hjula større moment enn de det kan overføre til underlaget. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Hansien skrev (10 minutter siden): Prøv å lage en bil med helikopter motor? Null moment fra motoren men mye effekt Eller å lage en bil med en sabb diesel på 30hk og 1900rpm https://www.nordsabb.dk/files/Sabb/Brochure DK/sabb30hk.pdf Og kappkjør den med en honda 2000 i samme bil. Den har lavere dreiemoment Eller prøv begge i en båt. Da ser du hva dreiemoment er verdt Eller du kan snu det på hodet. Om jeg bruker kroppen min: Hvor stort dreiemoment Nm kan jeg lage? 400? 2000? Ev hvor mange KW kan jeg lage? 2? Endret 1 time siden av Trestein 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Markedet for en felgmontert motor må jo være konebiler hvor lav uavfjæret vekt er prioritet nr 10 000. Hva de skal med en så kraftig felgmotor? Tja, si det. Kanskje til noe sånt: Eller noe sånt: 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Trestein skrev (6 minutter siden): Prøv å lage en bil med helikopter motor? Null moment fra motoren men mye effekt Eller å lage en bil med en sabb diesel på 30hk og 1900rpm https://www.nordsabb.dk/files/Sabb/Brochure DK/sabb30hk.pdf Og kappkjør den med en honda 2000 i samme bil. Den har lavere dreiemoment Eller prøv begge i en båt. Da ser du hva dreiemoment er verdt Eller du kan snu det på hodet. Om jeg bruker kroppen min: Hvor stort dreiemoment Nm kan jeg lage? 400? 2000? Ev hvor mange KW kan jeg lage? 2? Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Jeg kom med en klassisk vits om motorsterke biler som ikke har hengerfester, intet annet. Denne mansplainingen du driver med kan du heller finne deg et speil og utføre til deg selv. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hansien skrev (1 minutt siden): Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Jeg kom med en klassisk vits om motorsterke biler som ikke har hengerfester, intet annet. Denne mansplainingen du driver med kan du heller finne deg et speil og utføre til deg selv. Prøvde bare å si at et dreiemoment på 5000Nm er rimelig irrelevant i en bil uten å vite hvilken vinkelhastighet man kan få det momentet i. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Trestein skrev (1 minutt siden): Prøvde bare å si at et dreiemoment på 5000Nm er rimelig irrelevant i en bil uten å vite hvilken vinkelhastighet man kan få det momentet i. Så du tror ikke denne spøken jeg kom med ikke antyder det samme, at så mye moment på en personbil er tullete mye? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hansien skrev (13 minutter siden): Så du tror ikke denne spøken jeg kom med ikke antyder det samme, at så mye moment på en personbil er tullete mye? Trodde du var imponert! Beklager. Måler av og til moment i akslinger. Det kan være ekstremt høyt uten at det har noe betydning for hvor mye fart eller akselerasjon man får. På en vanlig fiskebåt kan moment på propeller aksel være 400 000Nm mens effekten er 5000KW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå