Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Hansien skrev (På 11.1.2025 den 2.53):

Jeg forsøkte bare å vitse litt siden vi snakker om moment selv en lastebil sliter med å oppnå.

Ekspander  

Dreiemoment i en bil er kun interessant for mannen som skal beregne drive linjen.

Om dreiemoment var viktig hadde alle leverandører plassert et planet gear foran svinghjul el.

Det er arbeid pr tidsenhet som er viktig. Selv lastebiler på 60 tallet uten turbo klarte å dra tunge lass opp på hardangervidda. Det gikk bare seinere

En 3 tonns 40hk traktor med lavgear vil kunne dra mye mere enn en moderne el bil men med lav hastighet

Uansett er det meningsløst å tilføre hjula større moment enn de det kan overføre til underlaget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Jarmo skrev (På 10.1.2025 den 21.40):

Ikke jeg som skal får det til men muligheter er der, en dag kan vi kanskje får motorer på 2-300 hk og som veier bare halvparten. Teknologien er der. Da er det nok på 2 bakhjul.

Se bare hva bl.a. Koenigsegger har fått til. Osv.

Ekspander  

Teknologien er der, og det har værrt gjort, bla i Sverige, i NEVS Emily GT, men ikke med motorer som veier 40 kg. Koenigsegg ville aldri montert motor ute i hjulet. De bruker jo 200 timer pr bil for å lager karbonfibefelger til bilene. Nettopp for å spare uavfjæret vekt, og da snakker vi 5-6 kilo pr hjul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 10.1.2025 den 21.41):

Enig med dette. Men tenk på dem som kjører rundt med stive bakakslinger på amcars Det må være noen kilo på en 9 tommers bakaksel i støpejern!

Ekspander  

Ja, det er jo et primaeksempel på hvor viktig lav uavfjæret vekt er. Amcars med stiv bakaksel er jo uten unntak horriblegreier, spesiellt på ujevn veg.

Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 11.1.2025 den 9.47):

Dreiemoment i en bil er kun interessant for mannen som skal beregne drive linjen.

Om dreiemoment var viktig hadde alle leverandører plassert et planet gear foran svinghjul el.

Det er arbeid pr tidsenhet som er viktig. Selv lastebiler på 60 tallet uten turbo klarte å dra tunge lass opp på hardangervidda. Det gikk bare seinere

En 3 tonns 40hk traktor med lavgear vil kunne dra mye mere enn en moderne el bil men med lav hastighet

Uansett er det meningsløst å tilføre hjula større moment enn de det kan overføre til underlaget. 

Ekspander  

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Hansien skrev (På 11.1.2025 den 9.57):

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Ekspander  

Prøv å lage en bil med helikopter motor? Null moment fra motoren men mye effekt

Eller å lage en bil med en sabb diesel på 30hk og 1900rpm

https://www.nordsabb.dk/files/Sabb/Brochure DK/sabb30hk.pdf

Og kappkjør den med en honda 2000 i samme bil. Den har lavere dreiemoment

Eller prøv begge i en båt. Da ser du hva dreiemoment er verdt

Eller du kan snu det på hodet. 

Om jeg bruker kroppen min: Hvor stort dreiemoment Nm kan jeg lage? 400? 2000?

Ev hvor mange KW kan jeg lage? 2?

 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 11.1.2025 den 10.06):

Prøv å lage en bil med helikopter motor? Null moment fra motoren men mye effekt

Eller å lage en bil med en sabb diesel på 30hk og 1900rpm

https://www.nordsabb.dk/files/Sabb/Brochure DK/sabb30hk.pdf

Og kappkjør den med en honda 2000 i samme bil. Den har lavere dreiemoment

Eller prøv begge i en båt. Da ser du hva dreiemoment er verdt

Eller du kan snu det på hodet. 

Om jeg bruker kroppen min: Hvor stort dreiemoment Nm kan jeg lage? 400? 2000?

Ev hvor mange KW kan jeg lage? 2?

 

Ekspander  

Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Jeg kom med en klassisk vits om motorsterke biler som ikke har hengerfester, intet annet. Denne mansplainingen du driver med kan du heller finne deg et speil og utføre til deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  Hansien skrev (På 11.1.2025 den 10.13):

Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Jeg kom med en klassisk vits om motorsterke biler som ikke har hengerfester, intet annet. Denne mansplainingen du driver med kan du heller finne deg et speil og utføre til deg selv.

Ekspander  

Prøvde bare å si at et dreiemoment på 5000Nm er rimelig irrelevant i en bil uten å vite hvilken vinkelhastighet man kan få det momentet i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  Hansien skrev (På 11.1.2025 den 10.18):

Så du tror ikke denne spøken jeg kom med ikke antyder det samme, at så mye moment på en personbil er tullete mye?

Ekspander  

Trodde du var imponert! Beklager. Måler av og til moment i akslinger. Det kan være ekstremt høyt uten at det har noe betydning for hvor  mye fart eller akselerasjon man får. På en vanlig fiskebåt kan moment på propeller aksel være 400 000Nm mens effekten er 5000KW

Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 11.1.2025 den 10.37):

Trodde du var imponert! Beklager. Måler av og til moment i akslinger. Det kan være ekstremt høyt uten at det har noe betydning for hvor  mye fart eller akselerasjon man får. På en vanlig fiskebåt kan moment på propeller aksel være 400 000Nm mens effekten er 5000KW

Ekspander  

image.png.4edf34d390a4bc497ceb5657885f1e94.png

Endret av BenWhittaker
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 11.1.2025 den 10.06):

Prøv å lage en bil med helikopter motor? Null moment fra motoren men mye effekt

Eller å lage en bil med en sabb diesel på 30hk og 1900rpm

https://www.nordsabb.dk/files/Sabb/Brochure DK/sabb30hk.pdf

Og kappkjør den med en honda 2000 i samme bil. Den har lavere dreiemoment

Eller prøv begge i en båt. Da ser du hva dreiemoment er verdt

Ekspander  

Null problem med turbinmotor i båt i hvert fall, trenger ikke moment fra lavt turtall der. 
 

 

Lenke til kommentar

Leser litt ulikt vedr software updates på ID.4. Enkelte skriver at 2022-modellen ikke får oppdatert software (og dermed ikke blir kvitt problemer), mens 2023-modellen har nye oppdateringer i software som løser en del feil fra 2022-modell.

Noen som vet hva som er riktig? Får 2022-modellene og eldre også software-oppdateringene?

Lenke til kommentar
  Complexity skrev (På 11.1.2025 den 9.00):

Får håpe det fortsetter å ikke være for mye plunder da.. Er gode biler å kjøre.

Har du fått noen oppdateringer i tiden du har hatt bilen? 

Ekspander  

Har noen venner i Harald A Møller. Jevnt over har Enyaqen hatt mindre problemer enn id4, men det er nok marginalt. Uansett har ikke Enyaq hatt så store problemer som andre, men når de først har hatt problemer så har det vært hjulstilling og lenkearmer jeg har hørt oftest.

Har hatt flere oppdateringer, er litt usikker på hvilken SW jeg har nå, men jeg startet vel på 3.0 og tror den er på 3.7 som kan være siste store oppdatering.

Lenke til kommentar
  BenWhittaker skrev (På 11.1.2025 den 17.04):

Leser litt ulikt vedr software updates på ID.4. Enkelte skriver at 2022-modellen ikke får oppdatert software (og dermed ikke blir kvitt problemer), mens 2023-modellen har nye oppdateringer i software som løser en del feil fra 2022-modell.

Noen som vet hva som er riktig? Får 2022-modellene og eldre også software-oppdateringene?

Ekspander  

De bytta hardware i bilene. Tvilsomt at de gamle får noe nytt da de bare prioriterer ny hardware.. og kjenner jeg VAG rett så bytter de vel hardware igjen snart og dagens biler blir også glemt..

De gamle mangler blandt annet forvarming av batteri så hurtiglading om vinteren kan ta år å dag..

Er vel en del år siden VW reklamerte med hundemodus i bilene, og meg forstått har de vel enda ikke det?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Auto Asmodeus skrev (På 11.1.2025 den 17.40):

Har noen venner i Harald A Møller. Jevnt over har Enyaqen hatt mindre problemer enn id4, men det er nok marginalt. Uansett har ikke Enyaq hatt så store problemer som andre, men når de først har hatt problemer så har det vært hjulstilling og lenkearmer jeg har hørt oftest.

Har hatt flere oppdateringer, er litt usikker på hvilken SW jeg har nå, men jeg startet vel på 3.0 og tror den er på 3.7 som kan være siste store oppdatering.

Ekspander  

Litt kjedelig når nyere ID.4 er på software 5.0 eller noe da..

Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 11.1.2025 den 10.37):

 Måler av og til moment i akslinger. Det kan være ekstremt høyt uten at det har noe betydning for hvor  mye fart eller akselerasjon man får. På en vanlig fiskebåt kan moment på propeller aksel være 400 000Nm mens effekten er 5000KW

Ekspander  

Har du bilde av en vanlig fiskebåt du gjør målinger på? 119 rpm er den ukjente i regnestykket, som jeg ville forbinde med propell størrelse som på et stort skip.Screenshot_20250111_185354_Chrome.jpg.efb7de5d7df1978fb5b71e2608d68d07.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...