Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (10 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva du mener, og er rimelig sikker på at du ikke skjønner det selv heller. Motor integrert inn i hjulopphenget har flere ulemper enn fordeler, og en motor som veier 40 kilo vil aldri gi en bra bil. Den uavfjærede vekten vil bli for høy, rett og slett. 40 kilo uavfjæret vekt totalt pr hjul er jo veldig høyt i seg selv. 

Enig med dette. Men tenk på dem som kjører rundt med stive bakakslinger på amcars Det må være noen kilo på en 9 tommers bakaksel i støpejern!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (25 minutter siden):

. Men tenk på dem som kjører rundt med stive bakakslinger på amcars Det må være noen kilo på en 9 tommers bakaksel i støpejern!

Njam njam, rett fram. Slipp hestene løs. Happy 70-80 talls den gangen. Vi hadde ikke noe bedre den gangen. Veiene var full av svarte striper.

Bensinen kostet vel ca. 4-5 kroner pr. liter, lite krav fra SVV. osv.(i Finland.)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Njam njam, rett fram. Slipp hestene løs. Happy 70-80 talls den gangen. Vi hadde ikke noe bedre den gangen. Veiene var full i svarte striper..

Jeg er ikke spesielt glad i trekk på forhjula men om noen hadde laget en el motor som kunne monteres på innsida av bremseskiva og gitt noen få hk akkurat når jeg tar løs eller rygger hadde jeg kunne tålt noen kilo ekstra. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, DrAlban3000 said:

 

Hvordan det står til hos Mazda vet jeg ikke. Den bilen var like merkelig som første forsøk:

Lite batteri som lader fort kombinert med høyeste effekt 

Stort batteri som lader veldig tregt kombinert med en lavere effekt.

Bitteliten bagasje, ikke 4x4. Veldig fin da, og sikkert god kvalitet. De har fått frunk (!), skulle nesten tro EN i den bedriften har lest om hva folk vil ha. Evt bare flaks.

Den Mazdaen er bygget av Changan Mazda joint venture som er 50:50 eid av den Kinesiske stat og Mazda.

Det er en rebadging / bygget på samme platform som Changan Deepal L07 som kom i 2022. 
Av det jeg kan skjønne så leveres den også som hybrid med en fossilmotor som rekkeviddeforlenger sikkert derfor det blir litt dårlig plass / merkelig drivlinje.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deepal_L07

Med andre ord en bil for det Kinesiske markedet som lanseres i Europa som en compliance bil som de kan gi bort sånn at de kan selge noen fossil SUV’er

Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke spesielt glad i trekk på forhjula men om noen hadde laget en el motor som kunne monteres på innsida av bremseskiva og gitt noen få hk akkurat når jeg tar løs eller rygger hadde jeg kunne tålt noen kilo ekstra. 

Utviklingen vil gå fremover, uansett. Så vi får se hva vi får. Kan gjerne bli lette 50-60 hk på framhjulene og vanlig drift bak. Selvfølgelig med valg av opsjoner.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Trolig den absolutt verste kombinasjonen mulig. PHEV med hydrogen REX. Alt man trenger for å få dette til å fungere er ganske utrolig. 

Mange elbiler hadde fungert mye bedre om vinteren med bifuel løsninger. Hva med å bruke rødsprit til varme i kupeen? Eller hydrogen til oppvarming? 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Det er jo vanligvis fortsatt fjæra, selv om det kanskje er med bladfjæring?

40 kg per hjul er jo totalt 160 kg totalt. Men så fjerner det og endel vekt ved at man ikke har motor mm i bilen ellers, så blir jo totalt sett kanskje litt mindre fjæret vekt.

Så spørs det jo både på total vekt, og hvordan den endrede fordelingen blir, og da sammenlignet med hva det hadde blitt med motor og alt på en slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...