Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (58 minutter siden):

 

Car of the year er kåret. Skal ikke påstå at jeg er enig i valget, men ok.

 

Screenshot_20250110_122847_Chrome.jpg

Finnes nok en del grunner til at du ikke bel spurt. Ikke overrasket over valget. Har fått gode kritikker, og kommer nok til å selge bra😊👍. Definitivt en av mine favoritter hvis jeg skulle hatt ny bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Å Er du fra Taiwan?

Nei, Nederland. 

Jeg velger å ikke kjøpe bil fra Kina fordi bilselskapene stort sett er hel-statlig eid og overskuddet hos flere av produsentene går til å bl.a lage våpen. Jeg er nok storforbruker av kinesiske varer allerede, men om det finnes alternativer velger jeg helst vekk å kjøpe Kinesisk bil om jeg kan.

Der hvor overskuddet ikke går til våpenprodusenter, hvor ansatte har gode arbeidsforhold og vilkår blir selvfølgelig noe annet. BMW Brilliance har vært utrolig gode der, bedre enn de andre jeg har lest om. Jeg har eid en bil fra de (kjøpt 2020) men hadde nok ikke kjøpt derfra igjen om jeg kunne velge. Men, de er nok av de "tryggeste" sånn sett. Det er bare idioter som ikke endrer mening i løpet av livet :) 

Andre selskaper som f.eks Tesla sperrer ansatte inne, legger opp til hensynsløse arbeidsforhold - bare fordi folk ikke bryr seg. Der ville jeg nok vært skeptisk, selv om highland er den første av Teslas jeg kunne eid.

https://www.theguardian.com/technology/2022/may/12/elon-musk-praises-chinese-workers-for-extreme-work-culture

Hvordan det står til hos Mazda vet jeg ikke. Den bilen var like merkelig som første forsøk:

Lite batteri som lader fort kombinert med høyeste effekt 

Stort batteri som lader veldig tregt kombinert med en lavere effekt.

Bitteliten bagasje, ikke 4x4. Veldig fin da, og sikkert god kvalitet. De har fått frunk (!), skulle nesten tro EN i den bedriften har lest om hva folk vil ha. Evt bare flaks.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Blir store endringer på interiøret i BMW'er fra i år ser jeg.

Skjønner jeg begynner å bli gammel, for dette likte jeg ikke i det hele tatt. En ting er at de går for Model 3 designet, som kom for 8 år siden, men å splitte opp informasjonen på mange forskjellige steder i bilen er en uting synes jeg. 

https://www.bilnorge.no/bmw-consumer-electronics-show-idrive/bmw-skroter-idrive-hjulet/4129057

 

 

Screenshot 2025-01-10 at 10.29.44.png

Det interiøret var helt grusomt. Stinker Prius og Tesla. Men sistnevnte har jo demonstrert at man ikke trenger å legge mye penger i interiøret for å selge masse bil, så det er som forventet at andre merker må skrape kostnadene for å konkurrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Gjør moralistene unntak da?

Nei

Jeg kjøpte ikke ix3 fordi den var produsert i Kina. Prøver å unngå produkter derfra selv om det ikke alltid er enkelt. Det burde vært pålagt at enhver gjenstand som selges må merkes med opprinnelses land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Blir store endringer på interiøret i BMW'er fra i år ser jeg.

Skjønner jeg begynner å bli gammel, for dette likte jeg ikke i det hele tatt. En ting er at de går for Model 3 designet, som kom for 8 år siden, men å splitte opp informasjonen på mange forskjellige steder i bilen er en uting synes jeg. 

https://www.bilnorge.no/bmw-consumer-electronics-show-idrive/bmw-skroter-idrive-hjulet/4129057

 

 

Screenshot 2025-01-10 at 10.29.44.png

Oppsettet er unikt og nytenkende. Du må nesten se videoen med demo og intervjuet/praten BMWblog har med sjefen over BMW gruppens user interface design. Jeg postet det på tirsdag. Der forklares og vises sammenhengen. Det er fire nøkkel komponenter:  Panoramic Vision Display, central display, 3D head-up display, og rattet som til sammen utgjør det nye iDrive X.
 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at noe er unikt og nytenkende betyr ikke nødvendigvis at det er bra. Jeg husker tiden med alle rare mobiltelefoner i variable fasonger. Det var en artig tid, men de fleste rare modeller gav ikke en god brukeropplevelse. Det å ha en skjev skjerm ser vanvittig idiotisk ut, selv om det sikkert også er nytenkende og unikt.

Trenden med kapasative knapper på ratt eller andre steder er også noe jeg hater samme om det er Tesla eller BMW som gjør det.

Lenke til kommentar
Locrin skrev (1 minutt siden):

Trenden med kapasative knapper på ratt eller andre steder er også noe jeg hater samme om det er Tesla eller BMW som gjør det.

Sies at de har aktiv haptisk feedback og de ser ut å være godt isolert fra hverandre. Om det er noen som alltid har klart å lage suverene ratt og betjening derfra så er det BMW. Så har ikke helt mistet troen. Men liker aller best det rattet jeg har i nåværende BMW. Får jeg noe som funker dårligere en dette er det no-go.

IMG_1600.webp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...