Jotun Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden oldboy skrev (Akkurat nå): Jeg har flere ganger referert til lovverket, som er det SVV må forholde seg til. Din tolkning av lovverket er annerledes enn min. Du tolker ikke. Du bare leser feil. 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Ok folkens. En siste gang(jeg lover) Statens Vegvesen Quote Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg. Quote Med kode 96 – høyere samlet tillatt totalvekt for personbil med tilhenger Har du kode 96 på førerkortet ditt, kan den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen være maks 4 250 kg. NAF Quote Begrensninger i førerkort klasse B Med førerkort klasse B kan du kjøre en bil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg, som er godkjent for transport av inntil åtte passasjerer i tillegg til fører. Med førerkort klasse B kan du også trekke en tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. I tillegg er det lovlig å trekke en tilhenger som veier mer enn 750 kg, dersom den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen ikke overstiger 3 500 kg. Med «Tillatt totalvekt», menes bilens eller tilhengerens vekt som er angitt i vognkortet, eller ved bruk av tilhengerkalkulatoren til Statens vegvesen. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden oldboy skrev (6 minutter siden): Jeg har flere ganger referert til lovverket, som er det SVV må forholde seg til. Din tolkning av lovverket er annerledes enn min. Men min tolkning stemmer overens med det Vegvesenet og presenterer i bl.a. deres egen Tilhengerkalutator-app! Istemmer det @Jotun skrev, at du glemmer helt å tolke, men leser alt i en smørje, og derfor overser det som står der svart på hvitt, selv i alt du har referert til. Jotun skrev (6 minutter siden): Du tolker ikke. Du bare leser feil. Er så mange nå som har fortalt deg at du tar feil, at jeg ikke fatter at det går an å være så sta. Bare observerer at du tydeligvis er akkurat det, og lite lærevillig! oldboy skrev (1 minutt siden): Begrensninger i førerkort klasse B Med førerkort klasse B kan du kjøre en bil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg, som er godkjent for transport av inntil åtte passasjerer i tillegg til fører. Med førerkort klasse B kan du også trekke en tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. Kuttet ut det uvesentlige i det siste sitatet, og behold bare det som er essensielt så lenge tilhengerens totalvekt er "inntil 750 kg". oldboy skrev (2 minutter siden): I tillegg er det lovlig å trekke en tilhenger som veier mer enn 750 kg, dersom den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen ikke overstiger 3 500 kg. Dette er altså kravet dersom hengeren har en tillatt totalvekt over 750 kg. Skjønner som sagt ikke hvordan du ikke klarer å lese og forstå dine egne siteringer fra lovverket! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Eg dauer! du er fullstendig på jordet. Hvis du skal overbevise meg så må du faktisk få en offisiell endring av kalkulatoren, for denne mener du jo er feil. I tillegg må du få en offisiell uttalelse fra vegvesenet som sier at teksten under er feil: Med førerkort klasse B kan du kjøre en bil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg, som er godkjent for transport av inntil åtte passasjerer i tillegg til fører. Med førerkort klasse B kan du også trekke en tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. (Dette betyr jo at du kan trekke en henger på 750kg eller mindre med en bil som veier 3500kg. Står jo svart på hvitt) Du viser jo hele tiden til tekst som sier at det du påstår er feil. Helt fullstendig utdriting her nå. Er rett og slett flaut dette. 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Jeg skjønner at dere ikke tar mitt ord for godt. Så spørsmålet er da hva må jeg legge frem av bevis for at dere skal tro på hva jeg sier? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Snowleopard skrev (1 time siden): Er man student, kan nok den forskjellen være viktig, og kritisk. Men enig i at det er en tulleregel. Er den forskjellen kritisk, så bør man se på alternativer til å ta eget førerkortet isåfall. Det er bedre å betale en venn 500,- for hjelp med hengerkjøring nå, enn 5000,-. Eventuelt spørre familie. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden oldboy skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner at dere ikke tar mitt ord for godt. Så spørsmålet er da hva må jeg legge frem av bevis for at dere skal tro på hva jeg sier? Du kan jo sende en epost til Vegvesenet eller spørre i chatten, og så lime inn svaret her, eller legge ved skjermbilde fra ev. chat, gjerne anonymisere ditt eget navn om det fremkommer! Men når du får svaret direkte fra dem, da kanskje innser du endelig at du har tatt feil hele tiden! 😉 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) oldboy skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner at dere ikke tar mitt ord for godt. Så spørsmålet er da hva må jeg legge frem av bevis for at dere skal tro på hva jeg sier? Du får hvertfall legge frem noe som man ikke må lese feil for at det du påstår skal være riktig. Du kan jo vise til henger kalkulatoren. Den er jo offisiell. Du kan jo sende en mail til en kjøreskole og få deres uttalelse. Men tviler på at du kommer til å legge svaret ut her for det kommer til å si at du tar feil. Endret 13 timer siden av Jotun Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Hansien skrev (4 minutter siden): Er den forskjellen kritisk, så bør man se på alternativer til å ta eget førerkortet isåfall. Det er bedre å betale en venn 500,- for hjelp med hengerkjøring nå, enn 5000,-. Eventuelt spørre familie. Kommer jo veldig an på hvor ofte man tror man har behov for å kjøre med henger, og hvor langt. Skal man flytte på hybel f.eks. så kan det være lettere å få lånt henger og returnere den selv, enn å betale noen for å kjøre hele veien, spesielt om det er litt langt. Så er det jo mange som liker best å klare seg selv, så det kan jo og gjelde i slikt tilfelle! Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden 2 hours ago, nebrewfoz said: Du kapper C-stolpene og bakveggen på bagasjerommet, og så bøyer du ned taket og bakluka. Hvor mye skal til ? 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Holder dere på med dette enda?? Jeg vil gjerne ha litt av det popcornet som ble delt ut tidligere.😄 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Duriello skrev (2 minutter siden): Holder dere på med dette enda?? Jeg vil gjerne ha litt av det popcornet som ble delt ut tidligere.😄 Kom ikke noe over, så nå sitter jeg her på jobb med knatter (hallon och lakrits), og tilnærmet får fnatt(er)... 😁 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden oldboy skrev (25 minutter siden): Jeg skjønner at dere ikke tar mitt ord for godt. Så spørsmålet er da hva må jeg legge frem av bevis for at dere skal tro på hva jeg sier? Det var min post som satte deg i gang, og jeg kan røpe hvorfor jeg ikke har svart deg. Det er vanskelig å vinne en diskusjon mot en vis mann, og umulig å vinne en diskusjon mot en idiot. Det eneste som kan berge litt respekt for deg i en sånn situasjon er at du faktisk leser og prøver å forstå den informasjonen som blir gjort tilgjengelig for deg. Men jeg tipper du er så smart at du ikke trenger å lese, så dermed var også dette svaret bortkastet 😉 1 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden 5 minutes ago, Mag ne said: Det var min post som satte deg i gang, og jeg kan røpe hvorfor jeg ikke har svart deg. Det er vanskelig å vinne en diskusjon mot en vis mann, og umulig å vinne en diskusjon mot en idiot. Det eneste som kan berge litt respekt for deg i en sånn situasjon er at du faktisk leser og prøver å forstå den informasjonen som blir gjort tilgjengelig for deg. Men jeg tipper du er så smart at du ikke trenger å lese, så dermed var også dette svaret bortkastet 😉 Tror vi lar det ligge til jeg får svar fra Vegvesenet Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) Snowleopard skrev (1 time siden): Kommer jo veldig an på hvor ofte man tror man har behov for å kjøre med henger, og hvor langt. Skal man flytte på hybel f.eks. så kan det være lettere å få lånt henger og returnere den selv, enn å betale noen for å kjøre hele veien, spesielt om det er litt langt. Så er det jo mange som liker best å klare seg selv, så det kan jo og gjelde i slikt tilfelle! Har man behov for henger så ofte som student altså? Da er det isåfall noe inntjening som står bak grunnen og da er det dumt å ikke gå rett på BE. Skal man flytte såpass langt at man kan forsvare lappen på henger er det gjerne så langt at det kan være billigere å hyre inn folk til transporten uansett. Eventuelt leie en varebil for anledningen. Disse er gjerne de samme folkene som også trenger å eie egen henger og bil til formålet. Disse folkene føler jeg ikke faller inn under kategorien "fattig student" Endret 12 timer siden av Hansien Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Hansien skrev (50 minutter siden): Har man behov for henger så ofte som student altså? Da er det isåfall noe inntjening som står bak grunnen og da er det dumt å ikke gå rett på BE. Jeg skal ikke begi meg inn på hva andre har for grunner for hvor ofte de trenger henger, men når det bygger seg opp, så er det fort gjort at å "leie inn" kompiser eller andre, så koster det fra gang til gang, og til slutt er man kanskje der at man når "brake even" i forhold til B96. Det må selvsagt den enkelte selv svare for, jeg ga det bare opp som grunn, for over noen få år, så er man kanskje der. Skal jo ikke mer enn 10x "innleie" for å komme likt med kostnaden på 5K, så den ellevte gangen, så er man da i tap på dette. Hansien skrev (50 minutter siden): Skal man flytte såpass langt at man kan forsvare lappen på henger er det gjerne så langt at det kan være billigere å hyre inn folk til transporten uansett. Eventuelt leie en varebil for anledningen. Det regnestykket har jeg veldig lyst til å se, for dess lengre det er unna, dess mer koster det både i tid og km-kost. Og folk skal nå ha vanlig lønn, uansett om kunden er student eller bedriftseier. Det koster fort endel å leie varebil og, og km-kost og drivstoff flyr fort når km-tallet blir langt. Og mange får ikke leid bil uten stort påslag, om de er rundt 18-20 år. Da er man fort forbi det det koster både for B96 og BE. Hansien skrev (50 minutter siden): Disse er gjerne de samme folkene som også trenger å eie egen henger og bil til formålet. Disse folkene føler jeg ikke faller inn under kategorien "fattig student" Din egen forutsetning, vanskelig å kommentere på, da jeg ikke er helt med på hvordan du trakk den konklusjonen. Men på samme måte som mange studenter nå spekulerer i å sove i Tesla eller bygge om varebil til campervan og så sove og bo i denne, så kan det være enkelte som får lånt, leid eller kjøpt billig campingvogn som de kan bo i i stedet for å leie vanlig hybel, så kan det som sagt være at de klarer seg med B96 for å ha lov å trekke hengeren, og derfor avventer med å ta kjøreprøven for full BE til økonomien er bedre. Så må uansett studenten selv definere om de har/skal ta seg råd, og om de med dette anser seg som en fattig student eller en vel-bemidlet. Den karakteristikken skal ikke jeg stille meg som noen dommer over, med mindre jeg kommer over et konkret tilfelle der man kan få mer info om både hvordan de beregner dette, og om det er kun økonomiske årsaker, eller andre grunner i tillegg, inkludert mulighet til å tjene på å kjøre med henger for lønn. Endret 11 timer siden av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Fantomtegningen skrev (10 timer siden): Der var dem gitt Så annonseringen på youtube. Hva synes du selv? Jeg må si jeg liker det nye designet altså! Både interiøret og eksteriøret. Ganske så bra rekkevidde også, men max 175 kw lading kunne kanskje vært litt høyere. Litt usikker på skjermen og programvaren de bruker, men regner med at den er ganske så decent, om ikke på Tesla sitt nivå. Mye bil for pengene dette her. Starter på under 500k også virker det som? Skal definitivt ta en nærmere titt på den i butikk og helt sikkert prøvekjøre den ogsån Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Snowleopard skrev (1 time siden): Jeg skal ikke begi meg inn på hva andre har for grunner for hvor ofte de trenger henger, men når det bygger seg opp, så er det fort gjort at å "leie inn" kompiser eller andre, så koster det fra gang til gang, og til slutt er man kanskje der at man når "brake even" i forhold til B96. Det må selvsagt den enkelte selv svare for, jeg ga det bare opp som grunn, for over noen få år, så er man kanskje der. Skal jo ikke mer enn 10x "innleie" for å komme likt med kostnaden på 5K, så den ellevte gangen, så er man da i tap på dette. Selvfølgelig påstår jeg ikke at dette med å leie inn tjenesten via venner er en varig løsning, men om 1000-2000,- er noe som velter lasset den ene eller andre veien så burde man heller se på alternativer, trass at dette kanskje ikke er det mest lønnsome over lengre tid. Men er 1000-2000 mye penger, så er de ekstra 4500 man sitter igjen med en formue om man heller betaler for hjelp. Folk er gjerne ikke student hele livet, og jeg tviler sterkt på at de fleste studenter har et så stort behov for henger at de ikke kan bruke alternativer som er billigere når man er fattig og heller skaffe seg sertifikatet selv når en faktisk har det mer romslig. Hvor ofte tror du studenter trenger å bruke henger i løpet av et år? De fleste jeg hjalp i min egen tid hjalp jeg bare en til to ganger. Snowleopard skrev (1 time siden): Det regnestykket har jeg veldig lyst til å se, for dess lengre det er unna, dess mer koster det både i tid og km-kost. Og folk skal nå ha vanlig lønn, uansett om kunden er student eller bedriftseier. Det koster fort endel å leie varebil og, og km-kost og drivstoff flyr fort når km-tallet blir langt. Og mange får ikke leid bil uten stort påslag, om de er rundt 18-20 år. Da er man fort forbi det det koster både for B96 og BE. Jeg har ikke tatt dette regnestykket selv, men et vennepar som flyttet nesten så langt som Norge er gjorde en del research selv og fant ut at å leie inn en stor bil som kunne ta alt med egen sjåfør endte med å være minimalt dyrere enn å kjøre selv når alle utgiftene var tatt med. Jeg husker ikke nøyaktig summer, men forskjellen viste seg å være ca 1000,- dyrere enn å gjøre dette selv. Dette var rett nok et firma som kjørte faste ruter, så lasset måtte tas når de hadde tiden til det som kanskje var det eneste som var negativt. Ellers er det ikke ukjent fenomen at man kan få transport skrekkelig billig hos firmaer som kjører faste ruter og ofte kjører tomme en vei. Ofte henvises man til Fraktekrigen på fjasboka om spør etter billig frakt. Snowleopard skrev (1 time siden): Din egen forutsetning, vanskelig å kommentere på, da jeg ikke er helt med på hvordan du trakk den konklusjonen. Men på samme måte som mange studenter nå spekulerer i å sove i Tesla eller bygge om varebil til campervan og så sove og bo i denne, så kan det være enkelte som får lånt, leid eller kjøpt billig campingvogn som de kan bo i i stedet for å leie vanlig hybel, så kan det som sagt være at de klarer seg med B96 for å ha lov å trekke hengeren, og derfor avventer med å ta kjøreprøven for full BE til økonomien er bedre. Så må uansett studenten selv definere om de har/skal ta seg råd, og om de med dette anser seg som en fattig student eller en vel-bemidlet. Den karakteristikken skal ikke jeg stille meg som noen dommer over, med mindre jeg kommer over et konkret tilfelle der man kan få mer info om både hvordan de beregner dette, og om det er kun økonomiske årsaker, eller andre grunner i tillegg, inkludert mulighet til å tjene på å kjøre med henger for lønn. Konklusjonen ble trekt i en herlig kombinasjon av løse luften og hva jeg anekdotisk har sett andre med "Jeg må ha" holdninger ofte gjør. Det stopper ikke bare ved den ene tingen. Ofte mener slike folk at de trenger alt relevant. I dette tilfelle førerkort, henger og bil. Sliter man med 1000-2000 mer så er henger ,og bil, for dyrt uansett. Sove i Tesla men ikke har råd til BE er en person som trenger hjelp til det økonomiske i mitt hodet. Dette er ikke en uvanlig ting å gjøre egentlig, selv blant voksne som ønsker å spare enda hardere, men det har kanskje blitt langt mer populært nå i dyrtider. Forsåvidt, de færreste trenger førerkort til dette og siden man som oftest leier plass én plass istedenfor å flytte rundt hele tiden. Igjen, er man fattig eller på kraftig sparemodus kan det strengt tatt være mer lurt å betale denne 500 lappen til en venn/familiemedlem også investere de siste 4500 i fond, aksjer, crypto eller rett og slett mat. Selvfølgelig er det opp til den enkelte å avgjøre, men det er fortsatt idioti å bruke 5000,- om 1000-2000,- mer ikke lar seg gjøre. Men det er en diskusjon for en tråd som omhandler økonomi og ikke elektriske biler Endret 10 timer siden av Hansien Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Hanhijnn skrev (13 timer siden): Du har fått et konkret pristilbud ja? Bra! For de bedriver noe "kreativ" markedsføring: https://www.motor.no/aktuelt/denne-bilen-koster-nesten-100000-kr-mer-enn-du-tror/301484 Edit: Ja, jeg vet at det er en annen modell. 😉 Ser jeg er sent inne nå - men ja, konkret pristilbud! Heller mot ZS før prøvekjøring dog. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden J-Å skrev (4 timer siden): Hvor mye skal til ? Du må begynne med å sveise igjen bakdørene. En coupe har 2 dører. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå