Syar-2003 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jotun skrev (Akkurat nå): Står jo klart som dagen i regelverket. Man kan, med en personbil (som har maks totalvekt 3500kg, bilen altså) trekke en henger som har maks tillatt totalvekt 750kg. Er hengeren tyngre enn 750kg er maks VOGNTOGVEKT 3500kg. Det er jo linket til kalkulatoren som viser nettopp dette eksempelet. Hvorfor mener dere det er feil? Fordi du sa at B kan kjøre 4250 (bil + henger). Da kreves B 96 Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Virker som at noen her har tatt B96 helt unødvendig. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Jotun skrev (3 minutter siden): Og dette gjelder en henger tyngre enn 750kg. Som det står i teksten. Det er ikke nevnt 750. Det gjelder totalen på "bilen og henger" økes grensen fra 3500 - 4250 kg. Endret 18 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Hanhijnn skrev (5 minutter siden): Samme her. Og 152 i tillegg under der igjen. Men det står ikke 79.06 noe sted på sertifikatet mitt. Selv ikke noe sted på vegvesen.no eller det elektroniske sertifikatet jeg har lastet ned på mobilen. Da bør du ta en tlf. til SVV. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Fordi du sa at B kan kjøre 4250 (bil + henger). Da kreves B 96 Nei. Det står klart og tydelig at en bil med tillatt totalvekt 3500kg kan trekke henger på 750kg. Da blir vogntogvekt 4250. Det står like klart og tydelig at er hengeren tillatte totalvekt 800kg og bilens tillatte totalvekt er 3450 så må man ha b96. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden liquidsquid skrev (2 minutter siden): Virker som at noen her har tatt B96 helt unødvendig. Nei. I eksemplene med bmw over her vil jo b96 gi vesentlig effekt på tillatt henger. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden liquidsquid skrev (2 minutter siden): Virker som at noen her har tatt B96 helt unødvendig. Tydelig vanskelig for noen å forstå at de 750 kg på henger inngår i totalen på 3500 kg med standard B 2 Lenke til kommentar
Travellingman Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Gi dere med dette tilhengerpratet! Er ikke dette en EL-biltråd? Forøvrig er vel tilhenger et noe særnorsk fenomen, i mange land i utlandet er tilhengere for privatbilisme et ukjent fenomen.... 4 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Syar-2003 skrev (2 minutter siden): Tydelig vanskelig for noen å forstå at de 750 kg på henger inngår i totalen på 3500 kg med standard B Stoler mer på tilhenger kalkulatoren enn deg dessverre. Stjeler bildet til snowleopard med F150 tillatt totalvekt 3500kg. B førerkort og henger på 750kg. Endret 18 timer siden av Jotun Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jotun skrev (3 minutter siden): Nei. I eksemplene med bmw over her vil jo b96 gi vesentlig effekt på tillatt henger. Ah, ja, det er sant. Jeg blingset på 1300 kg som ble nevnt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jotun skrev (2 minutter siden): Nei. Det står klart og tydelig at en bil med tillatt totalvekt 3500kg kan trekke henger på 750kg. Da blir vogntogvekt 4250. Det står like klart og tydelig at er hengeren tillatte totalvekt 800kg og bilens tillatte totalvekt er 3450 så må man ha b96. Les veivesenet sin side du, så forstår du kanskje hva kode 96 på B omfatter. Hvis det ikke er for å øke tillatt "vogntogvekt" på B fra 3500 - 4250 hva er da vitsen med B96. Svar meg på det. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Les veivesenet sin side du, så forstår du kanskje hva kode 96 på B omfatter. Hvis det ikke er for å øke tillatt "vogntogvekt" på B fra 3500 - 4250 hva er da vitsen med B96. Svar meg på det. Poenget er å kunne trekke tyngre hengere enn 750kg og ikke måtte forholde seg til tillatt vogntogvekt på 3500kg som er maks på B NÅR HENGER ER tyngre enn 750kg. Ikke angrip meg for fornuften i regelen, men sånn er den. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Syar-2003 skrev (3 minutter siden): Les veivesenet sin side du, så forstår du kanskje hva kode 96 på B omfatter. Hvis det ikke er for å øke tillatt "vogntogvekt" på B fra 3500 - 4250 hva er da vitsen med B96. Svar meg på det. Du kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg. Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg. Direkte fra vegvesenet sin side. Eg har en personbil med tillatt 3500kg totalvekt. Ifølge denne teksten kan eg da trekke en henger på 750kg. Hvordan det går an å tolke det annerledes fatter eg ikke. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Testet ut litt kalkulatoren på statens vegevesen sins sider og det ser faktisk ut som @Jotun har rett her, så da spiser jeg ordene mine. Når jeg la inn en vilkårlig henger med max 750 kilo totalvekt og broderens SQ8 E-Tron med tillatt totalvekt på 3290 kilo fikk jeg grønt lys, tut og kjør. Nyttig å lære noe nytt fra tid til annen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Travellingman skrev (7 minutter siden): Gi dere med dette tilhengerpratet! Er ikke dette en EL-biltråd? Forøvrig er vel tilhenger et noe særnorsk fenomen, i mange land i utlandet er tilhengere for privatbilisme et ukjent fenomen.... Veldig relevant diskusjon i elbil tråd siden bilene er så tunge. 2 Lenke til kommentar
Travellingman Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jotun skrev (1 minutt siden): Veldig relevant diskusjon i elbil tråd siden bilene er så tunge. Nei, dette er bare støy! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Evil-Duck skrev (Akkurat nå): Testet ut litt kalkulatoren på statens vegevesen sins sider og det ser faktisk ut som @Jotun har rett her, så da spiser jeg ordene mine. Når jeg la inn en vilkårlig henger med max 750 kilo totalvekt og broderens SQ8 E-Tron med tillatt totalvekt på 3290 kilo fikk jeg grønt lys, tut og kjør. Nyttig å lære noe nytt fra tid til annen Det er en utrolig rar regel. B96 kunne vært totalt overflødig, siden man burde kunne trekke en 800kg henger med en bil på 3450. Men da må man opp et hakk. Tanken bak dette må være at en lett henger kan man kjøre med uten utfordringer selv om man ikke har riktig opplæring. Ta BE er nå mitt råd om man først har giddet å ta B96. Utrolig mye mer fleksibelt. Spurte nå en kjørelærer. Svaret var enkelt: MAN KAN ALLTID DRA EN HENGER PÅ 750kg. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Jotun skrev (8 minutter siden): Poenget er å kunne trekke tyngre hengere enn 750kg og ikke måtte forholde seg til tillatt vogntogvekt på 3500kg som er maks på B NÅR HENGER ER tyngre enn 750kg. Ikke angrip meg for fornuften i regelen, men sånn er den. Klassse B tillater henger på 750 kg uansett. Har hengeren registreringsdata for høyere maks vekt , f.eks 775 kg slår vogntogveken ut på maks 3500 kg. Endret 18 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Nå skjønner eg ingenting Syar. Det er jo det eg har sagt hele tiden. Var du enig hele tiden? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Syar-2003 skrev (19 minutter siden): Fordi du sa at B kan kjøre 4250 (bil + henger). Da kreves B 96 Nei. Du var ikke enig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå