Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (9 minutter siden):

Ja, det som står der, er det jeg har prøvd i dag å lære bort i tråden her. Alt er velkjent for min del! 😎

Men likevel er det han som nekter å lære, som får "gul lampe" for "innsiktsfullt innlegg"! Må være flaut å gi slikt til en som kommer med vranglære! Vedkommende må nesten være glad man ikke kan se hvem det er.

Endret av Snowleopard
Lagt til avsnitt 2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
38 minutes ago, Snowleopard said:

Ja, det som står der, er det jeg har prøvd i dag å lære bort i tråden her. Alt er velkjent for min del! 😎

Men likevel er det han som nekter å lære, som får "gul lampe" for "innsiktsfullt innlegg"! Må være flaut å gi slikt til en som kommer med vranglære! Vedkommende må nesten være glad man ikke kan se hvem det er.

Jeg delte ganske enkelt bare lovteksten på dette. Mener du fortsatt at man med vanlig klasse B kan kjøre mer enn 3500kg totalvekt?

Lenke til kommentar
oldboy skrev (Akkurat nå):

Jeg delte ganske enkelt bare lovteksten på dette. Mener du fortsatt at man med vanlig klasse B kan kjøre mer enn 3500kg totalvekt?

Ja, med tilhenger med maks totalvekt på 750 kg, så kan vogntog-vekten være inntil 4 250 kg. Dette har jeg visst deg lovteksten på, og vist deg i praksis med eksempelet på den Ford F1 Lightning!

Det presiseres også i den linken som @Jarmo la til over, og du fikk og sett innlegget fra @J-Å som og viser til reglene.

Men du vil jo tydeligvis ikke lære, selv når flere her inne forteller deg at du tar feil, henviser til reglene med direkte kopi av teksten, og som sagt og med et praktisk eksempel fra tilhengerkalkulatoren til Vegvesenet.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (57 minutter siden):

Kjører en helt ny lånebil som har litt nyere operativ system men litt enklere bil. Ikke veldig imponert. Mye av knappene jeg har på min bil er borte. Cruise control mangler brytere traction og stabilitetskontroll er vekk. Liker det Koreanerene holder på med her. De har oppdaget at det ikke er lett å peke på en skjerm når bilen er i bevegelse. Stemmestyring virker heller ikke på låbebilen fordi menyene er på norsk.

Dette systemet har du ikke prøv dog. Og man kjøper en M eller M lite neue klasse da vettu. Da får man sikkert det man "trenger" av customisation for drivlinje / driving experience 😉
Får bare håpe rattknappene blir like gode  å bruke som dagens.
Klimaanlegget justerer jeg aldri noen på med min bil ei heller dysene. Har knapp for max defrost som man bruker noen ganger.
Vil helt sikkert savne iDrive hjulet om det forsvinner.

Stemmestyringen til BMW assistant er ikke bra for oss skandinavere da de 5-6 år etter å ha tatt i bruk engine til Nuance (og Cerence i spinoff fra Nuance) i os7 enda ikke støtter et eneste nordisk språk 👎

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Ja, med tilhenger med maks totalvekt på 750 kg, så kan vogntog-vekten være inntil 4 250 kg. Dette har jeg visst deg lovteksten på, og vist deg i praksis med eksempelet på den Ford F1 Lightning!

Det presiseres også i den linken som @Jarmo la til over, og du fikk og sett innlegget fra @J-Å som og viser til reglene.

Men du vil jo tydeligvis ikke lære, selv når flere her inne forteller deg at du tar feil, henviser til reglene med direkte kopi av teksten, og som sagt og med et praktisk eksempel fra tilhengerkalkulatoren til Vegvesenet.

Da må man ha ekstra kurs og få tilleggskode 96 i førerkortet. Det holder ikke med vanlig klasse B.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (2 minutter siden):

Da må man ha ekstra kurs og få tilleggskode 96 i førerkortet. Det holder ikke med vanlig klasse B.

Les da reglene, og prøv å forstå. Det er kun om du skal dra henger med tillatt totalvekt over 750 kg, og vogntogvekten overstiger 3 500 kg at du må ha B96.

Du kan og leke deg med Tilhengerkalkulatoren og diverse biler du finner på finn, eller blant venner og bekjente, så ser du det!

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Dette systemet har du ikke prøv dog. Og man kjøper en M eller M lite neue klasse da vettu. Da får man sikkert det man "trenger" av customisation for drivlinje / driving experience 😉
Får bare håpe rattknappene blir like gode  å bruke som dagens.
Klimaanlegget justerer jeg aldri noen på med min bil ei heller dysene. Har knapp for max defrost som man bruker noen ganger.
Vil helt sikkert savne iDrive hjulet om det forsvinner.

Stemmestyringen til BMW assistant er ikke bra for oss skandinavere da de 5-6 år etter å ha tatt i bruk engine til Nuance (og Cerence i spinoff fra Nuance) i os7 enda ikke støtter et eneste nordisk språk 👎

Liker det dårlig. Savner bilen jeg solgte for noen år siden. Den hadde ikke dispay, kun fartsmåler tankmåler og turteller. 6 trinns manuell gearkasse, M sport pakke med breie hjul, 170hk sugemotor og 1200kilo. Det var bil som kunne kjøres og på smale svingete veier var det faktisk en fordel med breie hjul. 

Men den var 2 dørs og forferdelig upraktisk

Lenke til kommentar

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

Kopierer inn det du selv viste til.

Første punkt går på bilen. Maks 3500kg. 

Så bruker man bilen fra punkt 1. Den er 3500kg. Da kan man trekke en tilhenger på høyst 750kg. 

Det står jo svart på hvitt. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Statens vegvesen: 
Hva kan du kjøre med førerkort klasse B ?

Du kan trekke en tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen "og" tilhengeren "til sammen" er maks 3500 kg.

Har du kode 96 kan den samlede totalvekten for bilen "og" tilhengeren "til sammen" være maks 4250kg.

link:
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/personbil-klasse-b/

En som låner min bil med klasse B kan ikke hekte på en henger med tillatt totalvekt 1000kg. Samlet er det da bil 2735 + 1000 3735. Bil og henger appen vil bekrefte dette.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ganske såre enkelt som flere har poengtert ut, med klasse B kan en ikke ha høyere tillatt totalvekt enn 3500 kilo med bil+henger. Har tatt B96 for under ett år siden for å kunne trekke noe annet enn 750 kilos henger i BMWen så har dette friskt i minnet.  

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Det er ganske såre enkelt som flere har poengtert ut, med klasse B kan en ikke ha høyere tillatt totalvekt enn 3500 kilo med bil+henger. Har tatt B96 for under ett år siden for å kunne trekke noe annet enn 750 kilos henger i BMWen så har dette friskt i minnet.  

Vi med i4M50 og B96 kan ha henger med maks totalvekt ~1500kg (2735+1500= 4235) selv om bilen tillater 1600. Med henger på 1600 som bilen vår tillater kommer man over 4250 kg og må ha BE.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (10 minutter siden):

Vi med i4M50 og B96 kan ha henger med maks totalvekt ~1500kg (2735+1500= 4235) selv om bilen tillater 1600. Med henger på 1600 som bilen vår tillater kommer man over 4250 kg og må ha BE.

Det stemmer :) Målet mitt med å ta B96 var å trekke 1300 kilos henger. Men har tanker om å utvide til BE etterhvert, da jeg merker at B96 begrenser meg mer enn jeg hadde ventet. Med BE kan en trekke henger med så høy tillatt totalvekt som en vil (opptil 3500kg) bare en ikke overlaster den slik den blir for tung for bilen. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Må være like flaut for hen som som trykket "gul lampe", for hen har jo misforstått dette like mye. 😄

Personlig så er jeg veldig fornøyd med at jeg oppgraderte til BE i 2012 (før 19. januar 2013).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...