Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (45 minutter siden):

Ja, det er tross alt de som kjøper bilene, men selv om fanboysa er litt lite realitetsorienterte, så er Tesla model 3 en bil fra 2017.

Mhm, kun fanboyz som kjøper Tesla 😅 model Y solgte ca 3x+ konkurrentene sine i ett år der "alle" viste at facelift er rett rundt hjørnet. Det er spinnville tall og såklart er fanboyz bare en liten del av dette selv om andelen gjerne er større enn hos Mazda osv..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått 2 tilbud nå:

- MG ZS EV Luxury (LR): 340 000

- Jeep Avenger (billigste utstyrspakke, husker ikke navn): 360 000

Begge med vinterdekk.

 

Liker Jeepen, men heller mot MG ZS da den specs-messig har lengre rekkevidde (440 km vs 400 km) og større bagasjerom. Sistnevnte overrasker meg da jeg synes Jeepen *ser* større ut.

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (2 minutter siden):

Har fått 2 tilbud nå:

- MG ZS EV Luxury (LR): 340 000

- Jeep Avenger (billigste utstyrspakke, husker ikke navn): 360 000

Begge med vinterdekk.

 

Liker Jeepen, men heller mot MG ZS da den specs-messig har lengre rekkevidde (440 km vs 400 km) og større bagasjerom. Sistnevnte overrasker meg da jeg synes Jeepen *ser* større ut.

Er det WLTP rekkevidde? Høres veldig lite ut

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (12 minutter siden):

Har fått 2 tilbud nå:

- MG ZS EV Luxury (LR): 340 000

- Jeep Avenger (billigste utstyrspakke, husker ikke navn): 360 000

Begge med vinterdekk.

 

Liker Jeepen, men heller mot MG ZS da den specs-messig har lengre rekkevidde (440 km vs 400 km) og større bagasjerom. Sistnevnte overrasker meg da jeg synes Jeepen *ser* større ut.

 

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/jeep-avenger

 

Ikke oppdaterte priser, men rekkeviddetesten er interesant.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (1 time siden):

Har fått 2 tilbud nå:

- MG ZS EV Luxury (LR): 340 000

- Jeep Avenger (billigste utstyrspakke, husker ikke navn): 360 000

Begge med vinterdekk.

 

Liker Jeepen, men heller mot MG ZS da den specs-messig har lengre rekkevidde (440 km vs 400 km) og større bagasjerom. Sistnevnte overrasker meg da jeg synes Jeepen *ser* større ut.

Den ene er en europeisk utviklet bil, med europeiske komponenter. Den andre er en kinabil, som riktig nok delvis er utviklet i england, men som stort sett er bygget med europeiske komponenter. Burde være grei skuring.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Mhm, kun fanboyz som kjøper Tesla 😅 model Y solgte ca 3x+ konkurrentene sine i ett år der "alle" viste at facelift er rett rundt hjørnet. Det er spinnville tall og såklart er fanboyz bare en liten del av dette selv om andelen gjerne er større enn hos Mazda osv..

Som jeg skriver, nei den selger som hakka møkk, og faceliften kommer til å øke salget, men det er kun fanboyz uten teknisk innsikt som tror det er en ny bil. Men, som sagt, det er litt vanskelig å forstå hvorfor den selger så godt. Model 3 ja, det er definitiv en totalpakke som er vanskelig å slå, men Model Y er ikke noe spesiellt. Den selger nok fremdeles på hypen. For å si det med eminente CAR: "If you`ve got the Model Y, its because you didn`t bother to test drive."

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Som jeg skriver, nei den selger som hakka møkk, og faceliften kommer til å øke salget, men det er kun fanboyz uten teknisk innsikt som tror det er en ny bil. Men, som sagt, det er litt vanskelig å forstå hvorfor den selger så godt. Model 3 ja, det er definitiv en totalpakke som er vanskelig å slå, men Model Y er ikke noe spesiellt. Den selger nok fremdeles på hypen. For å si det med eminente CAR: "If you`ve got the Model Y, its because you didn`t bother to test drive."

Hvem har trodd det er en ny bil? Det eneste som har blitt sagt er at det oppleves som en ny bil. Det er det mannen i gata bryr seg om. Som salget viser.

Haha dere er skikkelig morsomme 😂 Norges best solgte bil for andre gang og sannsynligvis knuser de rekorden med ny modell med over 20k solgt. Men alt for de ingen prøvekjørte 😂 

Blir ikke mer komisk enn det der! ICE gjengen er virkelig desperate

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (7 timer siden):

Kan man kjøre med mer enn 3500kg på klasse B? Ja men da må man ha tilleggskode 96. Det er ikke det samme som klasse B 

Nei. Det som står er at bil med tillatt totalvekt 3500 kan man kjøre med 750kg henger. 

Har hengeren 751kg tillatt totalvekt må vogntoget være maks 3500kg.

Men med b96 kan vogntoget være 4250 om hengeren har mer enn 750kg tillatt totalvekt.

Les nå det du la ut da vel....

Edit: ser det ble avklart tidligere.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (11 minutter siden):

Nei. Det som står er at bil med tillatt totalvekt 3500 kan man kjøre med 750kg henger. 

Har hengeren 751kg tillatt totalvekt må vogntoget være maks 3500kg.

Men med b96 kan vogntoget være 4250 om hengeren har mer enn 750kg tillatt totalvekt.

Les nå det du la ut da vel....

Edit: ser det ble avklart tidligere.

Da kan du ta denne også, jeg har BE kode 79.06 på kortet mitt.

Så er hele samlingen på plass  :)

Lenke til kommentar

Apropos "bimmer". BMWs nye iDrive system og design setter en ny standard og dimensjon.
I denne videoen tar Christian Bauer, leder for BMW Group User Interface Design, oss gjennom noen av de mest imponerende delene av iDrive X / iDrive 10. Dette er det nye BMW-operativsystemet som vil lanseres i 2025, først i Neue Klasse-biler og senere i andre BMWer.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Hvem har trodd det er en ny bil? Det eneste som har blitt sagt er at det oppleves som en ny bil. Det er det mannen i gata bryr seg om. Som salget viser.

Haha dere er skikkelig morsomme 😂 Norges best solgte bil for andre gang og sannsynligvis knuser de rekorden med ny modell med over 20k solgt. Men alt for de ingen prøvekjørte 😂 

Blir ikke mer komisk enn det der! ICE gjengen er virkelig desperate

Som sagt var det et sitat fra meget anerkjentew CAR, som har mye positivt å si om bilen, men som slaktet kjøreegenskapene. Stemmer forøvrig godt overens med det jeg har skrevet i flere år. Amerikanerene kan rett og slett ikke sette opp et chassis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Da kan du ta denne også, jeg har BE kode 79.06 på kortet mitt.

Så er hele samlingen på plass  :)

Gammel BE-lappen der, altså tatt før 19.01.2013 som nevnt i et av mine innlegg for 8 timer siden.

Dvs, du da har null grense på Max tillatt totalvekt, og kun må holde deg innenfor 3 500 kg aktuell totalvekt, eventuelt mindre om bilen ikke tillater deg å utnytte all vekta som førerkortet gir deg rett til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Som sagt var det et sitat fra meget anerkjentew CAR, som har mye positivt å si om bilen, men som slaktet kjøreegenskapene. Stemmer forøvrig godt overens med det jeg har skrevet i flere år. Amerikanerene kan rett og slett ikke sette opp et chassis.

Så er det nok veldig få av de 17 000+ i Norge som var ute etter ekstremt bra kjøreegenskaper som sannsynligvis bunner ut i banekjøring. 

Men både dagens Y og tidligere 3 var jo alt for stive og en følte bakken igjennom bilen. Samt mye støy etc. Men, dette er noe helt annet i Highland og sannsynligvis i nye Y. Som er det viktigste for folk, ikke at du mener det er en ny bil.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nordmenn tenker bare kr brukt pr km rekkevidde. Googler elbil med rekkevidde. «Tesla». To klikk på nett og bilen er kjøpt. Tesla har jo alle hørt om. Må være bra.

Og senere samme kveld så brokker de seg på internett over hvor korrupt usa er, fattigdommen og alle de syke folka, at høyreekstremisme og populisme er noe dritt og at milliardærene der utnytter mange millioner mennesker. Etter å ha matet en av de verste i landet der med mer penger.

Ok..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 minutter siden):

Nordmenn tenker bare kr brukt pr km rekkevidde. Googler elbil med rekkevidde. «Tesla». To klikk på nett og bilen er kjøpt. Tesla har jo alle hørt om. Må være bra.

Og senere samme kveld så brokker de seg på internett over hvor korrupt usa er, fattigdommen og alle de syke folka, at høyreekstremisme og populisme er noe dritt og at milliardærene der utnytter mange millioner mennesker. Etter å ha matet en av de verste i landet der med mer penger.

Ok..

Dere er morsomme altså😂 ikke mye troen på kjøpesterke folk skjønner jeg. Bare en gjeng med skrullete folk som ikke har peiling på noe og bare kan google en strofe i skuddåret og det er all info de kan ta til seg😂

Tipper du i tillegg snakker om familie og venner. Ikke bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

Apropos "bimmer". BMWs nye iDrive system og design setter en ny standard og dimensjon.
I denne videoen tar Christian Bauer, leder for BMW Group User Interface Design, oss gjennom noen av de mest imponerende delene av iDrive X / iDrive 10. Dette er det nye BMW-operativsystemet som vil lanseres i 2025, først i Neue Klasse-biler og senere i andre BMWer.

 

Kjører en helt ny lånebil som har litt nyere operativ system men litt enklere bil. Ikke veldig imponert. Mye av knappene jeg har på min bil er borte. Cruise control mangler brytere traction og stabilitetskontroll er vekk. Liker det Koreanerene holder på med her. De har oppdaget at det ikke er lett å peke på en skjerm når bilen er i bevegelse. Stemmestyring virker heller ikke på låbebilen fordi menyene er på norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Gammel BE-lappen der, altså tatt før 19.01.2013 som nevnt i et av mine innlegg for 8 timer siden.

Dvs, du da har null grense på Max tillatt totalvekt, og kun må holde deg innenfor 3 500 kg aktuell totalvekt, eventuelt mindre om bilen ikke tillater deg å utnytte all vekta som førerkortet gir deg rett til!

https://bkhengeren.no/hvor-tung-tilhenger-kan-man-trekke/?srsltid=AfmBOoqLmloMK5jOzde0RC7gvFVAdIuRfUxmsn5s5vVPAqeR6Vggs1y3

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Dere er morsomme altså😂 ikke mye troen på kjøpesterke folk skjønner jeg. Bare en gjeng med skrullete folk som ikke har peiling på noe og bare kan google en strofe i skuddåret og det er all info de kan ta til seg😂

Tipper du i tillegg snakker om familie og venner. Ikke bra.

Tror tesla selger på enkel lading og nettverk. Mange er rimelig oppgitte over alle apper og ting de må bruke. Så satser de på at de vinner i lotto og får en feilfri bil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Tror tesla selger på enkel lading og nettverk. Mange er rimelig oppgitte over alle apper og ting de må bruke. Så satser de på at de vinner i lotto og får en feilfri bil

Ja dere har mange teorier😂

Men enig, Tesla sin løsning er overlegen og jeg lader ikke på annet om det ikke er nød. 

Dog kan en lade med andre biler også, så det forfaller litt..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Så er det nok veldig få av de 17 000+ i Norge som var ute etter ekstremt bra kjøreegenskaper som sannsynligvis bunner ut i banekjøring. 

Men både dagens Y og tidligere 3 var jo alt for stive og en følte bakken igjennom bilen. Samt mye støy etc. Men, dette er noe helt annet i Highland og sannsynligvis i nye Y. Som er det viktigste for folk, ikke at du mener det er en ny bil.

Ingen elbiler bortsett fra muligens Rimac, Lotus Evija og Pininfarina er laget for å fungere på bane, så det er en rimelig tåpelig antagelse. For å sitere første avsnitt "This has not started well. I`ve barely left the car park in the Tesla Model Y and already its annoyed me. The steering feels artificial, overly fast and heavy. The low speed ride is unresolved, failing to cope with even modest speed bumps" Senere skriver de at bilens chassis rett og slett ikke føles ferdig utviklet. Det er jo godt gjort for en bil som har vært i produksjon i 5 år, og fra en fabrikk fansen skryter av oppdaterer bilene sine kontinuerlig. Mao, kommentaren om at de som kjøper bilen neppe kan ha prøvekjørt den, (eller noen andre biler) er basert på at bilen rett og slett er direkte ubehagelig å kjøre i forhold til konkurentene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...