bzzlink Skrevet mandag kl 18:48 Del Skrevet mandag kl 18:48 3 hours ago, Mag ne said: Ja jeg husker godt noen prøvde å legge en full bag i bagasjerommet på min bil (2500kg, vogntogvekt 4t) vi forstod alle at det hadde endt med dødsfall i første sving, mest vanlig nå at folk innser risikoen heldigvis. Jeg tror vel egentlig at disse bilene ikke blir trafikkfarlige av at man laster 100kg ekstra. Mistenker at de har satt vekten såpass lavt for å score bedre på WLTP. Id7 har heller ikke mer enn 360kg på en jeg sjekket. Det er lite for en stor familiebil. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet mandag kl 18:52 Del Skrevet mandag kl 18:52 Forøvrig må man over 500 kg før politi anmeldelse og bot. Lenke til kommentar
kremt Skrevet mandag kl 18:58 Del Skrevet mandag kl 18:58 5 minutes ago, bzzlink said: Id7 har heller ikke mer enn 360kg på en jeg sjekket. Jeg finner 390 og 406 på to tilfeldige jeg sjekket. Uansett ganske lite. En tesla y jeg sjekket hadde bare 315 kg. Så det er flere syndere på akkurat dette punktet. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 19:03 Del Skrevet mandag kl 19:03 (endret) 5 minutes ago, kremt said: Jeg finner 390 og 406 på to tilfeldige jeg sjekket. Uansett ganske lite. En tesla y jeg sjekket hadde bare 315 kg. Så det er flere syndere på akkurat dette punktet. Spørs vel på utstyr. Denne har 376kg https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EJ84076 Ja første Y'ene som kom fra kina var helt krise på nyttelast. Endret mandag kl 19:04 av bzzlink Lenke til kommentar
Jotun Skrevet mandag kl 19:17 Del Skrevet mandag kl 19:17 kremt skrev (18 minutter siden): Jeg finner 390 og 406 på to tilfeldige jeg sjekket. Uansett ganske lite. En tesla y jeg sjekket hadde bare 315 kg. Så det er flere syndere på akkurat dette punktet. Ja det var vel med de første model y det begynte å bli fokus på dette. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden kremt skrev (11 timer siden): Jeg finner 390 og 406 på to tilfeldige jeg sjekket. Uansett ganske lite. En tesla y jeg sjekket hadde bare 315 kg. Så det er flere syndere på akkurat dette punktet. Ja de første Model Y som kom til landet (2021) fikk en merkelig lav nyttelast. Spesielt merkelig siden Model Y fikk 560 kg nyttelast i nabolandet Danmark. Jeg hadde en Model Y i bestilling på den tiden, men nektet å ta den ut med så lav nyttelast. Men litt uti 2022 fikk Tesla endret nyttelasten til 560 kg, så da tok jeg ut min Model Y, og har ikke angret siden. Koser oss fælt med den bilen. Også på vinterføre. 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 14 hours ago, Iterion said: AWD regner jeg med? Spennende! Jeg skal definitivt følge på med på den avdukingen 🤩 Det er AWD ja. Prøvde å ta en "håndbrekk sving" i slapsen i sportmodus for morroskyld, fikk litt sleng på rumpa, men den rettet seg veldig fort opp selv. Ble nesten litt kjedelig å kjøre på vinterføre kontra mazdaen med FWD. 😛 1 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Med høy nyttelast så ender man fort opp med at man må ha BE eller i alle fall B96 for å dra en liten tilhenger, det spiller kanskje også inn på hva de registrerer av totalvekt. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 10 minutes ago, TAC-2 said: Med høy nyttelast så ender man fort opp med at man må ha BE eller i alle fall B96 for å dra en liten tilhenger, det spiller kanskje også inn på hva de registrerer av totalvekt. Det er sant, har ikke tenkt på det på den måten. Ser alle id7 har 2800 som totalvekt. Er vel for at det skal være igjen litt til å laste på hengeren før man må ha utvidet førerkort. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Med bare B kan du trekke 750 kg tihenger med 3500 kg bil, da 4250 totalt. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) 3 minutes ago, Mag ne said: Med bare B kan du trekke 750 kg tihenger med 3500 kg bil, da 4250 totalt. Ja, eller så tung henger du bare vil så lenge vogntog tillatt totalvekt på bil og henger er under 3500kg, og det er vel kanskje den regelen som tilsier å holde tillatt totalvekt på biler nede? Endret 16 timer siden av bzzlink 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 45 minutes ago, Mag ne said: Med bare B kan du trekke 750 kg tihenger med 3500 kg bil, da 4250 totalt. Nei. 3500kg er tillatt totalvekt på bil og henger med klasse B. Skal du opp i 4250kg må du ha B96 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden oldboy skrev (14 minutter siden): Nei. 3500kg er tillatt totalvekt på bil og henger med klasse B. Skal du opp i 4250kg må du ha B96 @Mag ne har rett. Du kan trekke henger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg, selv om bilen veier 3 499 kg. Det er kun om du skal bruke "campingvognregelen at du må holde deg under 3 500 kg totalt. Skal du derimot dra henger med totalvekt over 750 kg, og likevel passere grensa på 3 500 kg, så må du ha B96. Med BE kan du dra henger aktuell totalvekt inntil 3 500 kg med bil som veier inntil 3 500 kg, så lenge bil takler dette og er innenfor maks totalvekt. Reglene har endel fakter som kan virke å slå hverandre ihjel, så man må holde tunga i rette munnen. Fra Vegvesenets sider (link under), utvid feltet "Personbil med tilhenger", så får du sett dette som er kopiert direkte derifra: "Du kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg. Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg." https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/personbil-klasse-b/ 1 Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Nå fått tilbud på MG ZS EV Luxury med dekk / leveringsklar til 340.000 NOK - ment som familiebil til noe pendling og lengre turer. Grei valuta for pengene? Ikke funnet alternativer uten å runde nærmere 400.000 NOK. 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden bzzlink skrev (1 time siden): Det er sant, har ikke tenkt på det på den måten. Ser alle id7 har 2800 som totalvekt. Er vel for at det skal være igjen litt til å laste på hengeren før man må ha utvidet førerkort. bzzlink skrev (1 time siden): Ja, eller så tung henger du bare vil så lenge vogntog tillatt totalvekt på bil og henger er under 3500kg, og det er vel kanskje den regelen som tilsier å holde tillatt totalvekt på biler nede? Å begrense vekten til 2800 kg, som mitt svar var tenkt til, gir null fordel til den uten utvidet førerkort. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 41 minutes ago, Snowleopard said: Skal du derimot dra henger med totalvekt over 750 kg, og likevel passere grensa på 3 500 kg, så må du ha B96. Du motsier jo deg selv ... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden oldboy skrev (3 minutter siden): Du motsier jo deg selv ... Vis gjerne til det. Som sagt, er hengeren maks totalvekt 750 kg eller mindre, kan du dra den med en bil som veier inntil 3499 kg, og da er man på en vekt rett opp mot 4250. 3 500 kg + 750 kg = 4 250 kg. Som jeg skrev, har hengeren en totalvekt over 750 kg, så får du ikke lov å overstige 3 500 kg totalt, med mindre du har B96 eller BE. Er jo akkurat det jeg har skrevet, men du leser nok helt feil her. I tillegg til å ha bomma på regelen, så dobbelt bomskudd fra deg nå! 😎 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 2 minutes ago, Snowleopard said: Vis gjerne til det. Som sagt, er hengeren maks totalvekt 750 kg eller mindre, kan du dra den med en bil som veier inntil 3499 kg, og da er man på en vekt rett opp mot 4250. 3 500 kg + 750 kg = 4 250 kg. Som jeg skrev, har hengeren en totalvekt over 750 kg, så får du ikke lov å overstige 3 500 kg totalt, med mindre du har B96 eller BE. Er jo akkurat det jeg har skrevet, men du leser nok helt feil her. I tillegg til å ha bomma på regelen, så dobbelt bomskudd fra deg nå! 😎 Her står det ganske enkelt forklart. Quote Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 25 minutes ago, BenWhittaker said: Nå fått tilbud på MG ZS EV Luxury med dekk / leveringsklar til 340.000 NOK - ment som familiebil til noe pendling og lengre turer. Grei valuta for pengene? Ikke funnet alternativer uten å runde nærmere 400.000 NOK. Model 3 koster 372' inkl. vinterhjul. og levering Men det er jo en sedan da. God plass, men upraktisk innlasting. 1 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden oldboy skrev (Akkurat nå): Her står det ganske enkelt forklart. Ja, er bil + henger under 3 500 kg, så kan hengerens vekt utgjøre mer enn de 750 kg. Det er det som populært kalles campingvogn-regelen. Den ble nemlig innført for å fortsatt tillate at man fikk lov å trekke campingvogna man allerede hadde anskaffet, uten å måtte kjøre opp til BE. Den regelen kom pga endel ramaskrik når de ville innføre egne regler for tilhengervekt, samtidig som vel B ikke lengre gikk opp til 7 500 kg som tidligere, men nå ble begrenset til 3 500 kg. B96 kom noen år senere, som et resultat av at man med reglene kunne dra bil opp mot 3 500 kg, om hengeren ikke veide mer enn 750 kg. Man kommer da likevel ikke høyere i totalvekten kombinert, men man kunne da bruke endel av bilens potensielle "mervekt" på henger i stedet. Altså om bilens totalvekt var 3000 kg, så fikk man med B96 lov å putte de manglende 500 kg (3 500 - 3 000 = 500) til hengerens totalvekt, så man kunne da lovlig dra opp mot 4 250 kg total vogntog-vekt. Det har du ikke lov til med bare B, altså dra henger som veier 0ver 750 kg dersom total vogntog-vekt kom mellom 3 500 og 4 250 kg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå