Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Opplev at Enyaq'en er også svært god og sikker på snø, is- og slapsføre nå de siste dagene, dønn stabil på Continental Vikingcontact 8. :) 

Den gamle mazdaen jeg kjørte til jobb i dag ble nesten litt "uvant" å kjøre igjen da den føyk både hit og dit. 😛 

Kom over at Faceliften avdukes onsdag 8. januar kl. 10:00.

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Nå er vel tidslinjen motsatt i forhold til det du skriver. Model S og X var jo de første komplette serieproduserte bilen som den nye ferske bilprodusenten Tesla lanserte. Og ja, de har fått bukt med det problemet (også) på nyere biler og nye modeller.

Men takk for omtanken... ;)

Bare husker at det var en del skriverier om det for circa ett år siden. Regner med at det er fikset akkurat som at Stellantis allerede har aksjoner på sine mellomstore SUVer og nekter å utlevere biler før kulene er byttet :) 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Opplev at Enyaq'en er også svært god og sikker på snø, is- og slapsføre nå de siste dagene, dønn stabil på Continental Vikingcontact 8. :) 

Den gamle mazdaen jeg kjørte til jobb i dag ble nesten litt "uvant" å kjøre igjen da den føyk både hit og dit. 😛 

Eier en Skoda Karoq diesel og har egentlig blitt glad i Skodamerket etter den. Ser den nye Elroq visstnok skal være på størrelse med Karoq så vurderer å kjøpe den på bruktmarkedet etter et års tid, litt avhengig av reviews på den fremover. Enyaq er også et alternativ, men en del dyrere.

Lenke til kommentar
On 1/4/2025 at 7:36 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvor sannsynlig er det da? De fleste voksne menn jeg kjenner veier 75-90kg, tror ikke jeg kjenner noen som er på tresifret. I hvert fall ikke blant de som er under 60...

Snittvekten på menn i Norge er 87kg.

Så ikke veldig usannsynlig å ha med 4 pers på 100kg på tur. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (48 minutter siden):

Snittvekten på menn i Norge er 87kg.

Så ikke veldig usannsynlig å ha med 4 pers på 100kg på tur. 

Nå er jeg ingen kløpper på statistikkberegninger, men om vekten er noenlunde normalfordelt med toppen på 87kg er det neppe mer enn ensifret prosent sjanse for at 4 vilkårlig valgte individer alle veier minst 100kg. 

ChatGPT ga meg dette svaret:
Determining the exact probability of 4 random Norwegian men all weighing at least 100 kg would require specific data on the weight distribution of Norwegian men. However, statistics indicate that a significant portion of the adult male population in Norway may weigh below this threshold, particularly considering average weights and the prevalence of obesity. Therefore, while I can't provide an exact number, the probability is likely quite low.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nå er jeg ingen kløpper på statistikkberegninger, men om vekten er noenlunde normalfordelt med toppen på 87kg er det neppe mer enn ensifret prosent sjanse for at 4 vilkårlig valgte individer alle veier minst 100kg. 

ChatGPT ga meg dette svaret:
Determining the exact probability of 4 random Norwegian men all weighing at least 100 kg would require specific data on the weight distribution of Norwegian men. However, statistics indicate that a significant portion of the adult male population in Norway may weigh below this threshold, particularly considering average weights and the prevalence of obesity. Therefore, while I can't provide an exact number, the probability is likely quite low.

Du glemmer at individene ikke er vilkårlig valgte. Men uansett da, om man tar 4 gjennomsnittlige menn på 87 kg, og maks tillatt totalvekt er 320, så må de se på Netflix og spise popcorn på hytteturen. For det er ikke mye vinterutstyr de får med seg.

BYD sealion 7 har forøvring mindre lastekapasitet enn Dongfeng Nammi Box :)

Det virker ganske teit

Screenshot 2025-01-06 at 15.43.07.png

Screenshot 2025-01-06 at 15.42.46.png

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg husker godt noen prøvde å legge en full bag i bagasjerommet på min bil (2500kg, vogntogvekt 4t) vi forstod alle at det hadde endt med dødsfall i første sving, mest vanlig nå at folk innser risikoen heldigvis.

Edit, fare for sarkasme der

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Duriello skrev (28 minutter siden):

Om man kjører med 25 til 50kg overvekt og du blir stoppet, hvor hysteriske er Statens vegvesen på dette?

Svaret er egentlig veldig enkelt, for de slipper deg ikke videre med overvekt.

Da må du enten kvitte deg med overvekten (tømme bilen for unødvendig last, f.eks. tømme den 25/50-liters "vann-kanna", eller sette av last og/eller en person, og så kjøre et sted du kan lasta av såpass at du kommer under vekta når du returnerer for å hente vedkommende gjenstand(er)/person som ble satt igjen.

Men du må nok over 100 kg før du blir bøtelagt for forholdet, med mindre du begynner å bli kranglevoren og ufin!

https://www.tv2.no/video/underholdning/tankbil-stoppet-med-solid-overlast-slik-loste-sj/20156033

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Svaret er egentlig veldig enkelt, for de slipper deg ikke videre med overvekt.

Da må du enten kvitte deg med overvekten (tømme bilen for unødvendig last, f.eks. tømme den 25/50-liters "vann-kanna", eller sette av last og/eller en person, og så kjøre et sted du kan lasta av såpass at du kommer under vekta når du returnerer for å hente vedkommende gjenstand(er)/person som ble satt igjen.

Men du må nok over 100 kg før du blir bøtelagt for forholdet, med mindre du begynner å bli kranglevoren og ufin!

https://www.tv2.no/video/underholdning/tankbil-stoppet-med-solid-overlast-slik-loste-sj/20156033

Ergo, altid vær klar på å sette klyster på pasientene dine. 🫣

Lenke til kommentar
Duriello skrev (4 minutter siden):

Ergo, altid vær klar på å sette klyster på pasientene dine. 🫣

Hmmm, da kan du få problemer med forsøpling/forurensning og/eller biologisk angrep på offentlig tjenestemann. Sørg for å kun bruke det der det finnes toalett du/dere kan bruke! 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Konge! Alltid godt å ha argumentet klart.

Du har overlast i bilen din kompis.

Næææhæææ? Hva er oddsen for det da? I know it. Do you?????

Litt av et argument.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

Bare å ha en avtale at den feteste må av. Da gir man insentiver for å slanke seg. 

Men hvem er fetest? Han på 124 kg som har en kropp som Hulken, eller han som veier 69 kg men ser ut som en pinne med en kule strategisk plassert der magen er?

😕

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (Akkurat nå):

Alt det snakket om vekt; har noen eller kjenner dere NOEN som har blitt stoppet? Jeg har ila. mine snart 20 år på veien aldri vært borti eller hørt om noen som helst som har blitt stoppet og enda mindre tatt i en vektkontroll. 

selv om du ikke kjenner noen eller ikke har hørt om det, så er det ikke det samme som at det ikke har skjedd, og er en reell fare.

Bl.a. er det blitt et velkjent problem med bobiler, og spesielt de som har vektgrense på 3500 kg, for de har vekt på tørr tilstand, så bare det å fylle opp med olje, bremsevæske, drivstoff og spylevæske øker vekten noen kilo. Har du i tillegg vanntanken full, og avfallsvanntanken halvfull, så er det kanskje jnok til å bekke en over grensa!

Og google-søk viser jo at folk faktisk har måtte gjøre sure valg på at en av passasjerene måtte settes igjen, eller f.eks. skiutstyret måtte av, før man fikk kjøre videre.

Ja, sjansen for at faktisk du blir stoppet, er nok liten. Men om det skjer deg, så er det relativt stor sjanse for at det passa som aller minst akkurat da! Jeg vil ikke kjøpe en bil der det er mer enn stor nok fare for at jeg kommer over vektgrensa. Da kjøper jeg heller en bil der jeg har litt å gå på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (6 timer siden):

AWD regner jeg med? Enyaqen er nok en ganske så bra vinterbil det, med bra bakkeklaring også. Jeg føler jeg har fått bedre grep med piggdekk på min TM3 RWD, men den sliter fortsatt i ny og ne med å komme seg frem faktisk.

Hender jeg må sette den i «slip mode» dersom det er en god del snø. Så glipper den litt i svingene. Veldig moro å kjøre da og er ingenting å si på dekka. Mye bedre enn Hakka R3, og da spesielt på glatta. Langt ifra den beste vinterbilen jeg har, men moro er det 😄

Spennende! Jeg skal definitivt følge på med på den avdukingen 🤩

Lenke til kommentar
The Very End skrev (40 minutter siden):

Alt det snakket om vekt; har noen eller kjenner dere NOEN som har blitt stoppet? Jeg har ila. mine snart 20 år på veien aldri vært borti eller hørt om noen som helst som har blitt stoppet og enda mindre tatt i en vektkontroll. 

Ble stoppet for vektkontroll i november 2024 faktisk, dog med henger på slep så var vekten på denne de var mest interessert i. Men ser det ikke som helt usannsynlig at dersom de hadde stoppet en full bil med lav nyttelast at de hadde ville hatt denne på vekta og, teknisk kontroll så de stoppet jo og en del personbiler uten henger på slep og. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Overvekt er sånn problematikk som virker trivielt helt til det plutselig blir totalt krise. Kjenner en som ble tatt inn til vektkontroll med bil og henger stappa med flyttelass, og det viste seg at totalvekten så vidt overskred det B-førerkortet hans tillot. Ingen mulighet til å laste om, og han kunne ikke la en åpen henger full av eiendeler stå igjen i veikanten, så da ble han sittende i bilen mens en kompis fløy Værnes-Gardermoen og tok taxi opp til Løten et sted for å overta førersetet. 

Flyttebyrå hadde blitt ganske mye billigere. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Har flere kompiser som var i sjekk i fjor sommer. Alle elbiler. Alle ferie lastet.

Men det skjer jo kun på disse stasjonene rundt omkring så er jo bare å holde seg unna de.

I tillegg har vi jo muligheten for at det blir stilt spm om totalvekt om man er uheldig i en ulykke vil eg tro.... Litt usikker på om de tingene sjekkes 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...