Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (8 timer siden):

Siste året kjørte jeg disse og om sommeren, så jeg fikk utnyttet dekket best mulig, før bytte.

Folk som kjører på nordiske vinterdekk på sommeren skulle vært fratatt førerkortet.
Du bør finne deg andre steder du kan spare penger for å si det forsiktig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (1 minutt siden):

Sant det.

Min brors svigerforeldre/familie er av typen der alle kommer i hver sin bil ved familietilstellninger osv. Litt snedig, vi var hos min bror på julelunsj den 24 desember, og riktignok, svigermor og far i hver sin bil, svigerinne m sambo i 1, svigerinne 2 kom i egen bil, svigermors mor kom i egen bil, osv osv.. Jeg, min bror nr 2 og min mor samkjørte. 😂 Som vanlig.

Som barn av foreldre som aldri tok lappen eller hadde bil, så var samkjøring eneste mulighet, der man ikke hadde offentlig trafikk tilgjengelig. Og reiser ble ofte planlagt etter når det gikk transport vi kunne hive oss med på eller offentlig transport, som i periferien, fort var skolebussen eller den som arbeidsfolk måtte rekke for å komme seg hjem fra jobb i byen. 😎

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Folk som kjører på nordiske vinterdekk på sommeren skulle vært fratatt førerkortet.
Du bør finne deg andre steder du kan spare penger for å si det forsiktig.

Jada, herr onkel 👮‍♂️!

Du har vel kanskje glemt hvordan det var å måtte balansere inntekter og utgifter, og hvor stor forskjell det faktisk kan være mellom testvinnerdekk som er gammel og slitt og nye dekk fra billigmerker. Jeg tar heller å kjører ut gamle vinterdekk enn å kjøpe biligdekk bare for å skryte på meg "nye dekk".

Egentlig har jeg mest lyst til å bruke et utrykk som ikke egner seg på trykk, når man kommer med slike uttalelser. Men jeg lar det henge igjen hvilket uttrykk du tror jeg mener passer best her...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Jada, herr onkel 👮‍♂️!

Du har vel kanskje glemt hvordan det var å måtte balansere inntekter og utgifter, og hvor stor forskjell det faktisk kan være mellom testvinnerdekk som er gammel og slitt og nye dekk fra billigmerker. Jeg tar heller å kjører ut gamle vinterdekk enn å kjøpe biligdekk bare for å skryte på meg "nye dekk".

Egentlig har jeg mest lyst til å bruke et utrykk som ikke egner seg på trykk, når man kommer med slike uttalelser. Men jeg lar det henge igjen hvilket uttrykk du tror jeg mener passer best her...!

Minner meg på studen tiden når jeg ikke hadde penger. Kjørte rundt i en taunus med sava dekk. Kordelene røk og dekkene ble urunde. Første vinteren hadde jeg penger til et sett nye pirelli piggdekk. Når sommeren kom hadde jeg ikke penger til å erstatte dekkene så jeg slet ut piggene og kjørte til høsten. Når høsten kom hadde jeg ikke penger til nye vinterdekk så jeg kjørte på piggdekkene som ikke hadde pigger. Det rare var. Bilen var akkurat like dårlig på vinterføre som den hadde vert vinteren før. Siden har jeg aldri hatt piggdekk.

Poenget er dekk kan være nye gamle ha pigger eller ikke. Som fører må man alltid tilpasse farten til det veigrepet man har sommer som vinter. Man kan ikke alltid følge bilen foran gjennom svinger og ofte må man ha større avstand til bilen foran fordi han har bedre dekk. Slik er det bare. På klink is må man ha lavere fart med piggfrie dekk. Heldigvis er det ikke veldig ofte man kjører på slikt føre i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

👮‍♂️!

Jeg tar heller å kjører ut gamle vinterdekk enn å kjøpe biligdekk bare for å skryte på meg "nye dekk".

Egentlig har jeg mest lyst til å bruke et utrykk som ikke egner seg på trykk, når man kommer med slike uttalelser. Men jeg lar det henge igjen hvilket uttrykk du tror jeg mener passer best her...!

Vinterdekk på sommerføre er mye dårligere enn billige sommerdekk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Minner meg på studen tiden når jeg ikke hadde penger. Kjørte rundt i en taunus med sava dekk. Kordelene røk og dekkene ble urunde. Første vinteren hadde jeg penger til et sett nye pirelli piggdekk. Når sommeren kom hadde jeg ikke penger til å erstatte dekkene så jeg slet ut piggene og kjørte til høsten. Når høsten kom hadde jeg ikke penger til nye vinterdekk så jeg kjørte på piggdekkene som ikke hadde pigger. Det rare var. Bilen var akkurat like dårlig på vinterføre som den hadde vert vinteren før. Siden har jeg aldri hatt piggdekk.

Poenget er dekk kan være nye gamle ha pigger eller ikke. Som fører må man alltid tilpasse farten til det veigrepet man har sommer som vinter. Man kan ikke alltid følge bilen foran gjennom svinger og ofte må man ha større avstand til bilen foran fordi han har bedre dekk. Slik er det bare. På klink is må man ha lavere fart med piggfrie dekk. Heldigvis er det ikke veldig ofte man kjører på slikt føre i dag. 

Ikke uenig i det du skriver. Klart man tilpasser kjøringen til at man vet at dekkene ikke er best for den sesongen. Men jeg skrev jo over bare noen få innlegg over, at vinterdekkene mine var jeg langt mer fornøyd med enn sommerdekkene.

Nå var det heller ikke så himla gamle dekk, og de hadde jo masse mønster igjen som "sommerdekk", selv om ene paret nok var for slitt til å tåle en vintersesong til. 

Bilen er jo dessuten en relativt moderne bil, bare knapt sek år gammel og mye ny teknologi for å gjøre den sikrere, sammenlignet med å kjøre rundt i en eldre fossilbil. Så derfor synes jeg absolutt lite om den kommentaren jeg fikk av han jeg svarte på dette. Mener nå totalt sett at valget var langt bedre enn alternativet. Altså lovlige men dårlige sommerdekk.

Selv om jeg byttet til dekk av samme produsent, så mente han som kjøpte inn disse, at de var langt bedre modell enn de jeg hadde. Selv hadde jeg nok helst sett at det var fra et bedre merke, så jeg tenker at jeg prøver de nå til sommeren, så får jeg heller bytte om jeg mener disse er for dårlig for bilen, og heller selger de som jeg nå har fått på sommerfelgene om jeg ikke er fornøyd med de.

Ja, selv om det byr meg mot å kaste bort penger på den måten, så tar jeg heller det tapet da, og håper det ikke blir så veldig mye mellomlegg på de!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Vinterdekka mine er bedre på sommerføre, enn de dårlige dekka som Mobile leverte med bilen. Så jeg er ikke akkurat helt enig i den i mitt spesifikke tilfelle!

Aldri hørt om noen vinterdekk som er bedre enn sommerdekk på sommerføre.

Faktisk er det slik at mønster og gummiblanding gir deg opp mot 10% lengre bremselengde på sommerføre med vinterdekk kontra sommerdekk om sommeren. Med andre ord så mister vinterdekk sine egenskaper når det blir tørt og varmt ute.

Kilde NAF:https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekk-vinterdekk-test-sommerfore

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Du har vel kanskje glemt hvordan det var å måtte balansere inntekter og utgifter, og hvor stor forskjell det faktisk kan være mellom testvinnerdekk som er gammel og slitt og nye dekk fra billigmerker. Jeg tar heller å kjører ut gamle vinterdekk enn å kjøpe biligdekk bare for å skryte på meg "nye dekk".

Den tiden slike valg måtte tas så hadde jeg solgt unna hva nå enn jeg hadde hatt av kjøretøy også kjøpt noe langt rimeligere å eie. Dekk er det eneste som er i kontakt med veien, og er definitivt det siste en bør spare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Aldri hørt om noen vinterdekk som er bedre enn sommerdekk på sommerføre.

Faktisk er det slik at mønster og gummiblanding gir deg opp mot 10% lengre bremselengde på sommerføre med vinterdekk kontra sommerdekk om sommeren. Med andre ord så mister vinterdekk sine egenskaper når det blir tørt og varmt ute.

Kilde NAF:https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekk-vinterdekk-test-sommerfore

Ja, påstanden er spinnvill, og stemmer overhodet ikke med hva andre har funnet.
10% lengre bremselengde er vel helt på lavere del av skala. På tørr vei er det ofte 15% de snakker om, og på våt asfalt helt oppe i 20% lengre bremselengde. Uansett er det så store forskjeller at bruk av slike på sommerføre skulle vært forbudt.

Ja, det er lov - men nei, det er ikke smart

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Den tiden slike valg måtte tas så hadde jeg solgt unna hva nå enn jeg hadde hatt av kjøretøy også kjøpt noe langt rimeligere å eie. Dekk er det eneste som er i kontakt med veien, og er definitivt det siste en bør spare på.

Hadde tapt langt mer på salg av bilen, så det er totalt uaktuelt.

Så må det sies at man har kjørt et langt liv med dekk som var langt dårligere, men datidens standard, slik at det ikke er slik at de er helt katastrofale når de er bare 5 år gamle. Duger de en vinterdag, så er de fremdeles ganske OK på sommertid, når mønsterdybdekravet er langt mindre.

Og som sagt, de originale Nexen-dekkene var virkelig rævva, men ville jo fungert de og. Men de var ikke like gode som de jevngamle Michelin-dekkene mine. Uansett, de er nå byttet ut, så det er helt nye dekk på alle hjula.

Jalla21 skrev (21 minutter siden):

Ja, påstanden er spinnvill, og stemmer overhodet ikke med hva andre har funnet.
10% lengre bremselengde er vel helt på lavere del av skala. På tørr vei er det ofte 15% de snakker om, og på våt asfalt helt oppe i 20% lengre bremselengde. Uansett er det så store forskjeller at bruk av slike på sommerføre skulle vært forbudt.

Ja, det er lov - men nei, det er ikke smart

Her sammenlignes det premiumdekk av begge typer mot hverandre, men ikke et dårlig sommerdekk vs et premium vinterdekk.

Leser på NAF si sommerdekktest fra 2024, men de oppgir ikke oppnådde bremselengder, bare score på 15 for de beste, 6 på billigdekkene. Men hva utgjør det i faktisk bremselengde?

Et søk gir meg denne teksten som jeg ikke finner igjen i artikkelen det lenkes til, men det står altså:

"I 80 km/t kommer forskjellen på bremselengden mellom dekk merket A og dekk merket F til å være fire billengder (ca 18 meter). Støynivå: I hastigheter over ..."

Dette er søket, og det er teksten fra treff nr. 2 fra Skruvat"

https://www.google.com/search?client=opera&q=Linglong+ComfortMaster+bremselenge+våt+asfalt&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Vi snakker altså 18 meter forskjell, mot 7 meter i bremseforskjell på den sammenligningen av sommer vs vinterdekk. der man bruker premium-dekk. I mitt "enkle lille hode", vil jeg fort konkludere med at et billig sommerdekk gir fort 11 meter lengre bremselengde på våt asfalt enn et premium vinterdekk. Jeg vil faktisk påstå at det vil være sikrere for både meg og andre at jeg da bruker et premium vinterdekk fremfor å kjøpe et sett billige sommerdekk.

Jeg vil gjerne høre argumenter for hvor mye bedre et dårlig sommerdekk er mot premium vinterdekk, og hvordan du/dere kommer frem til den konklusjonen, gitt det faktumet at sommerdekket tydeligvis gir 11 meter lengre bremselengde enn vinterdekket.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar

En stygg krasj i en Xiaomi SU7 med flere kritiske feil som skjer. Først så har en fullstendig bremse svikt på grunn av komiske små bremseklosser i en "sportsbil" med 600+ hester, og ikke minst når krasjen først skjer så knekker (!) seteryggen. Ser enkelte i kommentarfeltet påstår at dette er en sikkerhets feature, noe det selvfølgelig ikke er for se for deg at noen satt i baksetet, kan heller ikke se for meg at det er spesielt bra for ryggen, at den blir den del av deformasjons sonen til bilen 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (39 minutter siden):

En stygg krasj i en Xiaomi SU7 med flere kritiske feil som skjer. Først så har en fullstendig bremse svikt på grunn av komiske små bremseklosser i en "sportsbil" med 600+ hester, og ikke minst når krasjen først skjer så knekker (!) seteryggen. Ser enkelte i kommentarfeltet påstår at dette er en sikkerhets feature, noe det selvfølgelig ikke er for se for deg at noen satt i baksetet, kan heller ikke se for meg at det er spesielt bra for ryggen, at den blir den del av deformasjons sonen til bilen

Ouch! Den var stygg!

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

En stygg krasj i en Xiaomi SU7 med flere kritiske feil som skjer. Først så har en fullstendig bremse svikt på grunn av komiske små bremseklosser i en "sportsbil" med 600+ hester, og ikke minst når krasjen først skjer så knekker (!) seteryggen. Ser enkelte i kommentarfeltet påstår at dette er en sikkerhets feature, noe det selvfølgelig ikke er for se for deg at noen satt i baksetet, kan heller ikke se for meg at det er spesielt bra for ryggen, at den blir den del av deformasjons sonen til bilen 

 

Der ble prolapsryggen min sterkt traumatisert. 🫣

Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 timer siden):

Ikke noe problem med 100kg pr stk. Veltrente folk som er 190cm høye veier ofte 90-100 kg Skal man på telt tur el er 20-25kg ryggsekk vanlig. Da bikker man fort 440kg for 4 personer. Vet det av erfaring

Joda, men hvor stor er sjansen statistisk for at alle 4 i en gjeng er 190 høye og veier 100kg, når gjennomsnittshøyden er 179? Selv er jeg nesten 190 (dvs. 188) og veier 88kg så et godt stykke under 100kg. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (23 minutter siden):

Joda, men hvor stor er sjansen statistisk for at alle 4 i en gjeng er 190 høye og veier 100kg, når gjennomsnittshøyden er 179? Selv er jeg nesten 190 (dvs. 188) og veier 88kg så et godt stykke under 100kg. 

Den er nok ganske stor. Begge mine sønner er høyere enn meg (183) og veier ca 90kg. De bærer også lett 30kilo

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (På 31.12.2024 den 12.42):

Har Tesla ordna sine bærearmer? Husker de knakk i øst og vest for ett år siden på S og X.

Er så lei av produsenter som plutselig ikke kan lage biler lenger fordi alt skal lages for minst mulig kostnad og mest mulig profitt og så satser de på at det går bra virker det som..

Nå er vel tidslinjen motsatt i forhold til det du skriver. Model S og X var jo de første komplette serieproduserte bilen som den nye ferske bilprodusenten Tesla lanserte. Og ja, de har fått bukt med det problemet (også) på nyere biler og nye modeller.

Men takk for omtanken... ;)

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 3.1.2025 den 11.29):

Det ble vel nettopp ramaskrik, fordi folk brydde seg!

Og derfor det ble endret på TMY, mens TM3 fremdeles har latterlig lav nyttelast. Den er tross alt mer å anse som "ego-bil", altså bil for de som stort sett bare kjører med seg selv og dama/typen/kompisen innimellom!

😉

Ja jeg nektet å ta ut min Model Y, når nyttelasten ble så lav. Satt på gjerdet helt til oppdateringen kom, og vi fikk 560 kg nyttelast. Da tok jeg ut min 2022 Model Y. Jeg bestilte svært tidlig, straks det ble åpnet for bestilling av TMY i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 4.1.2025 den 13.01):

Her har vert mye snø og jeg opplever det som tryggest å beholde bilen i B modus nedover. Poenget er at min bil bremser bare med bakhjula i B modus og forhjula kan gi ekstra grep om bakhjula ikke holder igen. Funker helt fint inntil rygging nedover. 

Da går bilen i kryp modus. Da vil de trekke bakhjula den nedover og i verste fall låser jeg forhjula for å holde igjen. Kan sette bilen i nøytral men da kommer ikke ryggelys på eller kamera bak. Må sjekke funksjonen bakover litt bedre. Det er mulig at den ikke kjører kryp bakover men jeg innbiller meg at slik er det

Ser for meg svært mange slike problemstillinger nå når det er såpeglatt på veiene. Det som er rett for min bil trenger ikke være ideelt for din osv. Går utifra at det uansett er mange som har bakhjulstrekkmen også som du forhjulstrekk. Som muligens krever annen strategi. 

Har en 2022 TMY LR med AWD. Kjører på de originale (piggfrie) vinterdekka på tredje vinteren nå, og er imponert over vinter-kjøreegenskapene på den bilen. Kjører med full regen (på bakhjulene) så hekken kan vifte litt av og til, men bilen henter det inn så fort at det er nesten for kjapt. ;)

Men for madammen som ikke føler seg så trygg på vinterføre, så er Terrengmodus helt gull. Da er regen svært redusert og bilen har permanent firehjulstrekk, og tar seg trygt fram uansett forhold.

Veldig greit å slippe piggdekk syns jeg. Nå er det (for en gangs skyld) FULL vinter her, og det er nydelig å kjøre på skikkelige vinterveier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...