Trestein Skrevet lørdag kl 12:14 Del Skrevet lørdag kl 12:14 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Kjempe relevant tenker jeg. Har selv min første vinter med bakhjulsdrift siden jeg kjørte BMW. Må si jeg er imponert, men det er langt i fra AWD. Rompa går ut relativt ofte, men bilen er veldig god på å hente seg inn igjen. Ang Regen har jeg hatt noen små reaksjoner der bakenden går litt til siden men ikke noe som oppleves farlig sålangt. Har mulighet til å slå Regen av, men enn så lenge ser jeg ikke behovet. Men er helt klart obs på dette til enhver tid. Edit: tok meg selv i å lyve😅 har kjørt ett par lånebiler på glatta med bakhjulsdrift(model S), var ikke imponert! Høres ut som min traction mode der bilen tillater ca 10graders vinkel på fartsretning og endel slipp. Har brukt det i saltet kald snø som ofte er et problem da man ønsker litt slipp. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet lørdag kl 12:16 Del Skrevet lørdag kl 12:16 Trestein skrev (1 minutt siden): B modus virker kun på bakhjula og gir på min bil inntil 116KW brems helt til null. Noen biler har hill kontroll men det har ikke min. Da blir det metoder for å komme trygt ned. Noen velger nøytral. Problemet da er at man ikke får full bremsevirking på bakhjula før man trør bremsen helt inn. På min bil kobler da regen helt ut. Som sagt begge deler er prøvd men erfaring sålangt er at B modus virker best Litt rart at det ikke er en mer flytende overgang, høres ikke helt bra ut å kutte ut regen før fysiske bremser er på samme nivå, da det kan gi en opplevelse som ikke føles helt trygg ut, tenker jeg! Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 12:16 Del Skrevet lørdag kl 12:16 Trestein skrev (6 minutter siden): Jeg kjører piggfritt continental. Ikke de beste på snø og is men glimrende på normale saltede veier. Bilen har snart kjørt 60 000km på orginal dekka så de er ikke nye lenger. Kan tenke meg at jeg har kjørt ca 25000km på vinterhjula. Uansett så savner jeg litt andre erfaringer med vintertriks man hadde før da man kunne dra i håndbrems ved rygging nedover på glatta eller typisk "gynging" som også kan være en utfordring med el bil 60.000 km sier du? Ikke verst hehe. Jeg var såpass lite fornøyd med R3 dekka at jeg bytta de ut allerede etter 3 vintre. Gått over til Michelin X Ice North 4 nå, sinnsykt gode dekk. Støyer litt mindre enn HP10 også. Ellers setter jeg gjerne bilen chill mode og i «rull» slik at jeg styrer bremsingen for det meste selv. Kjører en TM3 RWD. Skal ikke mye til for at den beveger ræva si fortsatt, men har i alle fall fått mye mye bedre grep nå. Er en fryd å kjøre på skikkelig vinterføre nå. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet lørdag kl 12:22 Del Skrevet lørdag kl 12:22 Trestein skrev (10 minutter siden): Jeg kjører piggfritt continental. Ikke de beste på snø og is men glimrende på normale saltede veier. Bilen har snart kjørt 60 000km på orginal dekka så de er ikke nye lenger. Kan tenke meg at jeg har kjørt ca 25000km på vinterhjula. Uansett så savner jeg litt andre erfaringer med vintertriks man hadde før da man kunne dra i håndbrems ved rygging nedover på glatta eller typisk "gynging" som også kan være en utfordring med el bil Skal være mulig og nappe litt i "håndbrekk"/parkeringsbrems-hendelen for å simulere håndbrekket, uten at det skal gi full bremsevirkning. Ikke helt følt behovet for å teste det på en bil med trekk på styrehjulene, men hadde vært interessant å testet på en bakhjulstrekker og en 4-hjulstrekker. Har lekt meg endel med håndbrekksøvelser med mine gamle biler, både da jeg bodde nordpå (mest da) men og etter at jeg flyttet sørover og til "tigerstaden"! Det kan være sabla gøy, og er/var og god læring på hvordan bilen oppførte seg på glatta. Og i visse tilfeller, var det nesten nødvendig å kombinere disse i enkelte situasjoner! Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 12:25 Del Skrevet lørdag kl 12:25 Iterion skrev (2 minutter siden): 60.000 km sier du? Ikke verst hehe. Jeg var såpass lite fornøyd med R3 dekka at jeg bytta de ut allerede etter 3 vintre. Gått over til Michelin X Ice North 4 nå, sinnsykt gode dekk. Støyer litt mindre enn HP10 også. Ellers setter jeg gjerne bilen chill mode og i «rull» slik at jeg styrer bremsingen for det meste selv. Kjører en TM3 RWD. Skal ikke mye til for at den beveger ræva si fortsatt, men har i alle fall fått mye mye bedre grep nå. Er en fryd å kjøre på skikkelig vinterføre nå. Om jeg ikke slår bilen over i traction så oppfører den seg eksemplarisk. Tillater svært lite hjulspinn. Ofte har jeg ikke merket at systemet har jobbet før jeg har sluppet opp gassen 1/3 og bilen ikke reagerer. Uansett så er dette noe bilfabrikantene kan juster som de vil 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet lørdag kl 12:27 Del Skrevet lørdag kl 12:27 (endret) Iterion skrev (11 minutter siden): 60.000 km sier du? Ikke verst hehe. Jeg var såpass lite fornøyd med R3 dekka at jeg bytta de ut allerede etter 3 vintre. Gått over til Michelin X Ice North 4 nå, sinnsykt gode dekk. Støyer litt mindre enn HP10 også. Ellers setter jeg gjerne bilen chill mode og i «rull» slik at jeg styrer bremsingen for det meste selv. Kjører en TM3 RWD. Skal ikke mye til for at den beveger ræva si fortsatt, men har i alle fall fått mye mye bedre grep nå. Er en fryd å kjøre på skikkelig vinterføre nå. Er forresten stolt over at jeg fikk overtalt en person i elbilforumtråden, som klagde på at rævva glapp i noen mikrosekunder, til å teste under kontrollerte former hvordan det gikk ved å prøve å kontrollere dette med bare gasspedalen, og samtidig stole litt på at bilens antispinn ville hjelpe bilen. Fikk tilbakemelding noen uker senere, etter at han hadde testet en god stund, for at jeg "hadde lært han å kjøre elbil på vinterføre". Nå var også han gått over til å bli fan av kraftig regen som man kan kontrollere med gaspedalbruken! 😎 EDIT: Fyren kjørte en Tesla! Endret lørdag kl 12:28 av Snowleopard 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 12:29 Del Skrevet lørdag kl 12:29 Snowleopard skrev (3 minutter siden): Skal være mulig og nappe litt i "håndbrekk"/parkeringsbrems-hendelen for å simulere håndbrekket, uten at det skal gi full bremsevirkning. Ikke helt følt behovet for å teste det på en bil med trekk på styrehjulene, men hadde vært interessant å testet på en bakhjulstrekker og en 4-hjulstrekker. Har lekt meg endel med håndbrekksøvelser med mine gamle biler, både da jeg bodde nordpå (mest da) men og etter at jeg flyttet sørover og til "tigerstaden"! Det kan være sabla gøy, og er/var og god læring på hvordan bilen oppførte seg på glatta. Og i visse tilfeller, var det nesten nødvendig å kombinere disse i enkelte situasjoner! Har brukt godt juster håndbrems som diffsperre også. Utrolig effekt når det ene hjulet spinner. Spesielt når det er glatt og man skal rygge nedover er det greit juster håndbrems til bak hjula akkurat går rundt. Da slipper man å miste styring pga låste forhjul 1 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 12:57 Del Skrevet lørdag kl 12:57 Snowleopard skrev (26 minutter siden): Er forresten stolt over at jeg fikk overtalt en person i elbilforumtråden, som klagde på at rævva glapp i noen mikrosekunder, til å teste under kontrollerte former hvordan det gikk ved å prøve å kontrollere dette med bare gasspedalen, og samtidig stole litt på at bilens antispinn ville hjelpe bilen. Fikk tilbakemelding noen uker senere, etter at han hadde testet en god stund, for at jeg "hadde lært han å kjøre elbil på vinterføre". Nå var også han gått over til å bli fan av kraftig regen som man kan kontrollere med gaspedalbruken! 😎 EDIT: Fyren kjørte en Tesla! Hehe ikke verst 😉 Hvordan man bruker gasspedalen har selvsagt mye å si, ingen tvil om det. Ved kraftig regen på en Tesla, så blander bilen inn bremsene selv. Synes det kan være litt småkøddig på isføre jeg, liker å styre bremsinga selv. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet lørdag kl 14:10 Del Skrevet lørdag kl 14:10 Iterion skrev (1 time siden): liker å styre bremsinga selv. Jeg er også der. I begynnelsen brukte jeg B-modus fordi jeg tenkte det var greit å bli vant til det. Og det fungerer veldig bra. Men jeg har gått tilbake til vanlig modus da jeg føler meg mest komfortabel med det. Bilen vil jo fortsatt regenerere når jeg bremser, og ligger jeg bak en bil i en nedoverbakke (eller farten går ned) så holder den jo igjen så jeg ikke kommer for nær uansett. Går det for fort i nedoverbakker uten noen biler foran, bruker jeg padlene bak styret til å styre hvor mye den skal regenerere. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet lørdag kl 18:36 Del Skrevet lørdag kl 18:36 Duriello skrev (På 3.1.2025 den 12.14): 4 voksne menn a 100kg stk skal på roadtrip. The struggle is real. Hvor sannsynlig er det da? De fleste voksne menn jeg kjenner veier 75-90kg, tror ikke jeg kjenner noen som er på tresifret. I hvert fall ikke blant de som er under 60... Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet lørdag kl 18:39 Del Skrevet lørdag kl 18:39 Iterion skrev (5 timer siden): Hehe ikke verst 😉 Hvordan man bruker gasspedalen har selvsagt mye å si, ingen tvil om det. Ved kraftig regen på en Tesla, så blander bilen inn bremsene selv. Synes det kan være litt småkøddig på isføre jeg, liker å styre bremsinga selv. Teslaen blander bare inn bremser under regen hvis bilen sklir og antiskrenssystemet aktiveres. Evt. om man har AP/TACC aktivert. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 18:41 Del Skrevet lørdag kl 18:41 Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå): Hvor sannsynlig er det da? De fleste voksne menn jeg kjenner veier 75-90kg, tror ikke jeg kjenner noen som er på tresifret. I hvert fall ikke blant de som er under 60... Ikke noe problem med 100kg pr stk. Veltrente folk som er 190cm høye veier ofte 90-100 kg Skal man på telt tur el er 20-25kg ryggsekk vanlig. Da bikker man fort 440kg for 4 personer. Vet det av erfaring 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 18:43 Del Skrevet lørdag kl 18:43 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden): Teslaen blander bare inn bremser under regen hvis bilen sklir og antiskrenssystemet aktiveres. Evt. om man har AP/TACC aktivert. Slikt er viktig å skille mellom. Hvordan virker for eksempel regen om man har 4 hjulsdrift? Det kan være vanskelig å vite slipp prosent og hjula roterer med 80% av korrekt speed med null margin for sidekrefter Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 18:44 Del Skrevet lørdag kl 18:44 Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden): Hvor sannsynlig er det da? De fleste voksne menn jeg kjenner veier 75-90kg, tror ikke jeg kjenner noen som er på tresifret. I hvert fall ikke blant de som er under 60... Om jeg skal på roadtrip med 2 av brødrene mine så får vi nok fort ett problem, vi er alle over 189cm, og jeg er lettest med mine 120kg. 🫣 (At dette tallet er på vei ned hjelper jo selvfølgelig på) Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 20:36 Del Skrevet lørdag kl 20:36 Duriello skrev (1 time siden): Om jeg skal på roadtrip med 2 av brødrene mine så får vi nok fort ett problem, vi er alle over 189cm, og jeg er lettest med mine 120kg. 🫣 (At dette tallet er på vei ned hjelper jo selvfølgelig på) Hehe samme her. Ligger vel på rundt 115 kg selv. Er jo ikke uvanlig med store kraftige mannfolk på over 100 kg.. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 20:40 Del Skrevet lørdag kl 20:40 Iterion skrev (3 minutter siden): Hehe samme her. Ligger vel på rundt 115 kg selv. Er jo ikke uvanlig med store kraftige mannfolk på over 100 kg.. Er sikkert mer uvanlig at det sitter mer en 2 voksne i 'en' bil i våre dager. 😅(Les elbil) Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 20:42 Del Skrevet lørdag kl 20:42 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden): Teslaen blander bare inn bremser under regen hvis bilen sklir og antiskrenssystemet aktiveres. Evt. om man har AP/TACC aktivert. Den blander jo inn bremsene i "hold" og "kryp" modusen også. Kun i "rull" modusen bremsene ikke aktiviseres automatisk. Endret lørdag kl 20:43 av Iterion Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet lørdag kl 20:44 Del Skrevet lørdag kl 20:44 Duriello skrev (1 minutt siden): Er sikkert mer uvanlig at det sitter mer en 2 voksne i 'en' bil i våre dager. 😅(Les elbil) Interessant det der. Da jeg var ung, var det mange som ikke hadde bil, og de som hadde, hadde normalt sett bare en. Nå er det fort at mor og far har hver sin, og kanskje far har en firmabil i tillegg. Og så har gjerne ungdommen som er blitt 18 men fremdeles bor hjemme, blitt bileiere de og. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet lørdag kl 20:47 Del Skrevet lørdag kl 20:47 Er vel stort sett der en bor trangt i byen, og må ha bil til å komme seg til hytte, kjøpesenteret og med kjøring til trening, kamp og turneringer/stevner at man trenger en bil på deling, da man ikke har plass til mer enn det. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 20:58 Del Skrevet lørdag kl 20:58 Snowleopard skrev (8 minutter siden): Interessant det der. Da jeg var ung, var det mange som ikke hadde bil, og de som hadde, hadde normalt sett bare en. Nå er det fort at mor og far har hver sin, og kanskje far har en firmabil i tillegg. Og så har gjerne ungdommen som er blitt 18 men fremdeles bor hjemme, blitt bileiere de og. Sant det. Min brors svigerforeldre/familie er av typen der alle kommer i hver sin bil ved familietilstellninger osv. Litt snedig, vi var hos min bror på julelunsj den 24 desember, og riktignok, svigermor og far i hver sin bil, svigerinne m sambo i 1, svigerinne 2 kom i egen bil, svigermors mor kom i egen bil, osv osv.. Jeg, min bror nr 2 og min mor samkjørte. 😂 Som vanlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå